sneeuwkettingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
doctorwho
Ontoombaar

sneeuwkettingen

Bericht door doctorwho »

Ja ook ik reis jaarlijks af naar de sneeuw. In de bagageruimte staat dan steevast een setje sneeuwkettingen. Gelukkig heb ik het tot nu toe steeds kunnen redden met winterbanden. De sneeuwkettingen zijn van een Oostenrijks merk en zijn als beste getest en zo. Toch leek het mij verstandig om eens droog te oefenen op mijn eigen terrein. Op youtube had ik gezien hoe eenvoudig het was. De bij de sneeuwkettingen geleverde handleiding dacht er echter anders over. Het deed mij sterk aan een handleiding van Ikea denken. Deze leg ik altijd terzijde, omdat ik het ladenkastje zonder brüksanvisung sneller en met minder ergernis in elkaar zet. Bij de sneeuwkettingen dacht ik hetzelfde te doen gewoon logisch nadenken dan zou het wel lukken. Na een half uur vergeefs prutsen toch maar de handleiding erbij gepakt. Na nog een half uur prutsen was het dan zover één sneeuwketting stevig om de band. :(

Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jinny

Re: sneeuwkettingen

Bericht door Jinny »

Gemiddelde manier, kettingen voor het wiel houden, eromheen schuiven en aan de achterkant straktrekken.
Wat wil helpen in het droog oefenen, reservewiel gebruiken, of het bewuste wiel even iets lichten het behulp van de krik.
Na enkele keren droog het eens op de droge garagevloer proberen.
Als alles soepel gaat, het echte werk, razende auto's achter je op een te smalle vluchtstrook en een berg natte sneeuw met een snijdende wind na een uur of 9 sturen. :lol:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Jim schreef: Als alles soepel gaat, het echte werk, razende auto's achter je op een te smalle vluchtstrook en een berg natte sneeuw met een snijdende wind na een uur of 9 sturen. :lol:
Ook eenmaal meegemaakt.
Zolang mogelijk gewacht met omdoen.
Was voorheen met Citroen, gewone banden ook nooit nodig geweest, waren echte wintersportgangers, maar die keer waren we met een Lancia.
Heuvel op, richting pas, sneeuwstorm, steeds dichter de sneeuw en ook een steeds dikker pak op de weg.
Langzame rijders voor ons en op regelmatige afstanden onze voorgangers, die het toch maar gingen proberen.
We zagen er huizenhoog tegenop uit te stappen en te moeten gaan klojen, voor het eerst dus.

Maar.....
Geen enkel probleem met het opleggen nadat we een tekeningen hadden gezien, dat aan de sneeuwkettingen haakjes zitten om ze even tijdelijk vast te zetten aan de velg.
Dus: kettingen uitgestrekt voor de voorwielen leggen tegen de banden aan, haakjes verbinden aan de velgen, in de auto gaan zitten en erop rijden, handig als de bijrijder even zegt, dat je ver genoeg bent.
Uitstappen en de andere kanten vastmaken.
Maar dat is éééééúwen geleden, dus ik weet niet hoe de tegenwoordige kettingen het doen.

Hartstikke blij, dat we het hadden gedaan, ijskoud en onder de sneeuw weer ingestapt en rijden maar.
Ja....
Rammelderammelderammel..............
Als we zo op onze bestemming moesten komen;
maar ja, je moet alles een keer meegemaakt hebben, zeggen ze altijd en we zaten droog en begonnen weer een beetje warm te worden.

Ik weet niet meer hoeveel kilometer, maar het was nog geen 10 minuten verder, over de pas.... een zwarte weg en helder weer.
Grrrrrrrrrrrrr.....................
Dan kun je echt niet verder op je kettingen, dan zijn die winterbanden ideaal.

Weer de kou in en de kettingen eraf.
Ingepakt, zijn nooit meer uit de verpakking gekomen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Geloof mij, echt doe dat eens.

Wacht op nieuwe maan bij een winderige avond en minstens lichte motregen.
Stap met je sneeuwketting op een onverlichte weg uit je auto als je die eerst met minstens één van de adspirantwielen in de zachte berm hebt gereden en leg de kettingen dan om.

Besef dat je een goede zaklantaarn nodig hebt die je niet alleen nodig hebt om op je gebruiksaanwijzing te leggen!

Oefenen tot je het blind beheerst zal u veel ellende besparen.

Oh ja, in sommige landen zijn alleen winterbanden onvoldoende en ben je beboetbaar zonder sneeuwkettingen.
http://www.kampeerzaken.nl/staticpages/index.php/winterbanden-sneeuwkettingen schreef:In diverse landen zijn sneeuwkettingen verplicht. Dat wordt dan door borden aangegeven. Uiteraard moeten sneeuwkettingen op de aangedreven wielen worden gemonteerd. Sneeuwkettingen vragen een aangepast rijgedrag, ook mag u met sneeuwkettingen niet sneller rijden dan vijftig kilometer per uur.

Roeland
Laatst gewijzigd door heeck op 13 jan 2012 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

heeck schreef: Oefenen tot je het blind beheerst zal u veel ellende besparen.
Goeie.
Mijdt Spijt !
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mariakat,
Leuke dingen nalaten verdient ook vermijding.
En een beetje spijt mag dan wel.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

heeck schreef:Mariakat,
Leuke dingen nalaten verdient ook vermijding.
En een beetje spijt mag dan wel.
R.
Inderdaad, ook al vind ik dat meestal vreselijk om daarover lang door tegaan.
Maar dat zal wel inherent zijn aan spijt. :wink:

Met een beetje je gevoel nuanceren zou dit trouwens leuk zijn voor een nieuw topic.
Misschien is boeiend een beter woord.

Jim??
Jinny

Bericht door Jinny »

Wel, ik houd je niet tegen om een topic te openen met een verwijzing.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ga nog maar een keer oefenen en een nieuwe zaklamp kopen. :shock:
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

doctorwho schreef:Ga nog maar een keer oefenen en een nieuwe zaklamp kopen. :shock:
Ik heb geen sneeuwkettingen maar gebruik 's nachts ophet strand (en ook bij klusjes in een donker hoekje) een hoofdlamp, erg handig.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Net nog maar eens geoefend. YouTube instructie van pewag sportmatik gezocht en gevonden. Nu de omlegtijd naar een minuut of 10 teruggebracht. Heb de sneeuwkettingen bij vorige auto die ik heb doorgeschoven naar mijn vriendin. Deze heeft de zelfde bandhoogte maar is 10 punt minder breed. De sneeuwkettingen moeten nu op het einde van de pas range zitten. Krap dus maar het past gelukkig wel. Ook het afhalen gaat redelijk alhoewel dit mij met kettingen vol aangekoekte sneeuw wat minder vreugdevol lijkt. Om het nog echter te maken heb ik nu wel met handschoenen aan gewerkt zodat van enig fingerspitzengefühl geen sprake was.
En nu claimt de sneeuwkettingfabriek dat dit zeer makkelijk om te leggen exemplaren zijn. Zag dat er nu ook weer nieuwere nog makkelijker om te leggen exemplaren zijn.
Plaats reactie