Spoorwegen. Techniek, materieel, en exploitatie.

Moderator: Moderators

Re: Spoorwegen. Techniek, materieel, en exploitatie.

Berichtdoor Jagang » 26 sep 2016 03:12

Bonjour schreef:Ik zag het vandaag pas laat. En of het zien van een laatste rit nu veel toevoegt aan je herinnering is ook maar de vraag.

Ik denk dat het vooral afhangt van het feit of je een spoorwegliefhebber bent, of niet.
Mensen voor wie de trein een anoniem vervoersmiddel is, zullen al die kouwe drukte niet begrijpen.

Maar voor de liefhebber is het een dag vol dramatiek: De laatste rit voor mat'64 op eigen kracht, met een symbolisch einde bij het spoorwegmuseum. De laatste kans om de stellen "in het wild" op de gevoelige plaat vast te leggen.
Allemaal sentimentele waarde natuurlijk, maar toch.
De een bewaart er zoete herinneringen aan, de ander is blij dat "die ouwe rammelkasten" na vandaag eindelijk definitief verdwenen zijn.
Het gaat ook om het laatste reizigersmaterieel dat nog in Nederland is ontworpen, en deels ook gebouwd, bij Werkspoor.
Na het faillissement van dat bedrijf maakte Talbot in Aken de klus af, voordat het aan de produktie van het SGM (de eerste generatie Sprinters) begon.
Die zullen overigens het volgende "slachtoffer" worden van de vooruitgang, aangezien die inmiddels ook de 40 gepasseerd zijn.

Het is een ritueel dat we eigenlijk al sinds het einde van de tweede wereldoorlog kennen.
Bij elk type materieel dat van het spoorwegnet gaat verdwijnen, wordt nog een afscheidsrit georganiseerd.

Er was een tijd dat hondekoppen en apekoppen om je heen schoten op een groot station. Je had er toen geen blik voor over. En opeens is dat beeld verdwenen.

Mat'64, mat'54, DE2, Plan U (DE3) de locomotieven series 1100, 1200, 1300, op de lange intercitydiensten en voor internationale treinen etc. De koplopers waarvan de doorloopkoppen toen nog in gebruik waren.

Het was het laatste materieel van werkspoor.

De echte Werkspoorstellen zijn helaas al wat eerder gesloopt.
Zoals meestal, kwam ook nu het einde niet opeens.
Meestal verloopt de buitendienststelling van een bepaald materieel zeer geleidelijk, en wordt er begonnen met de oudste stellen.
Mat'64 is gebouwd en afgeleverd over een periode van ruim tien jaar, met kleine verschillen tussen de diverse series.
Zo hadden vroege stellen achter een cabine nog een bagageruimte, wat stamt uit de tijd dat er nog veel postzakken- en fietsen meegingen met de trein.
Pas in 1975 rolden de laatste stellen uit de produktiehal in Aken.

Al sinds begin van deze eeuw werden de oudste series geleidelijk aan afgevoerd.
Meestal gingen de stellen met een verlopen revisietermijn buiten dienst.
Soms iets eerder door schade.

Hieronder al een slooptransport uit 2004.



Er waren overigens ook nog viertjes, "Plan T".
De laatsten daarvan gingen in 2010 aan de kant, aangezien deze al voltallig waren toen men aan de tweetjes begon.



Spul dat het meer dan 40 jaar volhield. Gemaakt in een tijd dat ook een tv het moeiteloos 20 jaar deed. Een tv van 10 jaar oud is tegenwoordig een uitzondering. Treinen van meer dan 40 jaar ook.


Absoluut.
Dat gelijmde spul is rond de 8 jaar al toe aan een midlife-revisie.
Volkomen van de pot gerukt.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Avatar gebruiker
Jagang
Unbreakable
 
Berichten: 11025
Geregistreerd: 27 jul 2009 00:22

Re: Spoorwegen. Techniek, materieel, en exploitatie.

Berichtdoor Jagang » 26 sep 2016 06:00

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Avatar gebruiker
Jagang
Unbreakable
 
Berichten: 11025
Geregistreerd: 27 jul 2009 00:22

Re: Spoorwegen. Techniek, materieel, en exploitatie.

Berichtdoor PietV. » 26 sep 2016 09:27

Jagang schreef:Ik had me wel aangemeld voor een loting om er bij te mogen zijn.
Helaas hoorde ik niet bij de gelukkigen.


Dat is sneu. Je betrokkenheid is denk ik aanzienlijk groter dan van degenen die denken ach weer een leuk uitje. Even naar Utrecht en dan gelijk gaan winkelen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?
Avatar gebruiker
PietV.
Moderator
 
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21 sep 2004 20:45
Woonplaats: Rotterdam

Re: Spoorwegen. Techniek, materieel, en exploitatie.

Berichtdoor Jagang » 26 sep 2016 13:29

PietV. schreef:
Dat is sneu. Je betrokkenheid is denk ik aanzienlijk groter dan van degenen die denken ach weer een leuk uitje. Even naar Utrecht en dan gelijk gaan winkelen.


Ik kan je gedachtegang volgen.
Alleen denk ik niet dat er heel veel van dat soort gelegenheidsmensen bij zijn geweest.
Want in principe ging het om een besloten rit, waarbij er nog een plekje of 25 werden verloot.

Het overgrote deel bestond uit (oud) NS personeel, en uit NVBS leden, voor zover ik begrepen heb.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Avatar gebruiker
Jagang
Unbreakable
 
Berichten: 11025
Geregistreerd: 27 jul 2009 00:22

Re: Spoorwegen. Techniek, materieel, en exploitatie.

Berichtdoor Jagang » 01 okt 2016 06:10



Opruimen na het afscheidsfeestje...

Na de 876 bij het spoorwegmuseum te hebben achtergelaten, worden de overige drie stellen naar de werkplaats Amsterdam Zaanstraat overgebracht, in afwachting van het onvermijdelijke.
Hier passeren ze Amsterdam CS, en beginnen letterlijk aan de laatste meters op eigen kracht.

De dodenrit zal na onttakeling uiteindelijk plaatsvinden achter een loc, die de stellen waarschijnlijk naar HKS Metals in de Westhaven zal dirigeren.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Avatar gebruiker
Jagang
Unbreakable
 
Berichten: 11025
Geregistreerd: 27 jul 2009 00:22

Re: Spoorwegen. Techniek, materieel, en exploitatie.

Berichtdoor Jagang » 17 dec 2016 21:16



Nederland is binnenkort waarschijnlijk een stukje Nederlandse(/Belgische) spoorweggeschiedenis rijker.
De NMBS 220.902 komt namelijk naar Nederland om weer rijvaardig te worden gemaakt!
Het is alleen nog niet helemaal duidelijk wanneer.

In 1957, aansluitend op de levering van de bekende mat'54 "hondekoppen", begon men aan de bouw van van nog eens 12 treinstellen die op mat'54 waren gebaseerd.
Maar ditmaal voor de internationale dienst Amsterdam Brussel.

Acht stellen werden eigendom van de NS (1201-1208) en vier van de NMBS (220.001-220.004).
Deze verdeling kwam voort uit de gedachte dat de treinen ongeveer tweemaal zoveel kilometers op Nederlandse bodem zouden afleggen als op Belgische bodem.

De stellen zijn geleverd door Werkspoor.
Wel werd de tractie-installatie geleverd door de Belgische firma's ACEC en SEM, al waren de tractiemotoren zelf gewoon van Nederlands fabrikaat, en identiek aan die van de hondekoppen voor de binnenlandse dienst.
Ondanks de verschillende tractie-installaties konden de Beneluxjes en de stroomlijnstellen voor de binnenlandse dienst (mat'54 '46 '40 '36) wel met elkaar in treinschakeling rijden, al kenden de installaties van de Beneluxjes zo hun nukken.
Wat in de praktijk dan ook veel gebeurde, aangezien de Beneluxdienst tussen Amsterdam en Roosendaal gecombineerd reed met de sneltreindienst naar Vlissingen, om treinbewegingen op dat baanvak uit te sparen.
Dit leidde geregeld tot bonte combinaties van verschillende typen stroomlijnmaterieel in één trein.

Ter onderscheiding van de binnenlandse stellen, werden de Beneluxstellen uitgevoerd in blauw, met een gele band langs de zijwanden en over de frontseinen.

De meerspanningsinstallatie kon erg eenvoudig worden gehouden, aangezien onze zuiderburen een bovenleidingsvoltage hebben dat precies tweemaal zo hoog is als het onze. (NL 1500V, België 3000V)
Elk stel had vier tractiemotoren van 750 volt elk.
Onder de Nederlandse draad werd er gereden in serieparallel, dwz, met groepen van twee motoren in serie, parallel aan elkaar, terwijl onder de Belgische draad alle motoren in serie werden geschakeld.

Oorspronkelijk werden de Beleluxstellen ingezet om msterdam Brussel, maar het heuvelachtige landschap voorbij Antwerpen bleek in de praktijk toch een zware belasting voor de treinstellen, die daardoor regelmatig strandden op dit traject, met elektrische problemen.
Mat'54 was al zwaar (Een tweetje woog ca 110 ton), maar de Beneluxstellen waren nog eens zes ton zwaarder.
Om verdere problemen te voorkomen werd de verbinding voor dit materieel al snel ingekort tot Antwerpen.

Aan de inzet is door de jaren heen eigenlijk weinig veranderd, al werd de capaciteit van deze internationale tweetjes al vroeg in hun loopbaan te klein om de vraag aan te kunnen, waarop er ook nog trek/duw combinaties werden geformeerd, bestaande uit aangepaste rijtuigen Plan E, Plan W, voorzien van een Plan D stuurstandrijtuig, aangevuld met Belgische tractie. (vaak een reeks 25)

In 1986 begon nieuw materieel in te stromen.
Van NS zijde de op de ICR rijtuigen gebaseerde Benelux rijtuigen, met nu eens een bordeauxrode band ipv een blauwe langs de ramen, terwijl de Belgen met hun nieuwe locomotieven reeks 11 de tractie verzorgden.

Dit luidde stilaan het einde in voor de hondekoppen op dit traject.
Tussen 1986 en 1987 werden de NS stellen teruggetrokken uit deze dienst, terwijl de NMBS stellen terzijde gingen.
Op 30 april 1987 organiseerde de NVBS nog een afscheidsrit met de NS 1208, en de NMBS 220.903 en 220.902.

In Nederland doken ze daarna nog enige tijd regelmatig op in binnenlandse diensten.
Ook waren de Beneluxstellen 1204 en 1208 de eerste passagierstreinen die op 30 januari 1988 met het rijden van ontroestingsritten op het zojuist gereedgekomen baanvak Almere-Lelystad, het laatstgenoemde station bereikten.

Alle NS stellen zijn destijds helaas gesloopt, de laatste in 1990.
Bij de NMBS bleef er één bewaard te Leuven, de eerder genoemde 220.902.
Helaas besteedde het museumbedrijf daar weinig aandacht aan dit stel, waardoor het er 28 jaar later niet zo fraai meer uitziet. Toch bleek het casco nog in een redelijke staat te zijn, alsmede het interieur.

Al in de zomer van 2013, kondigt de stichting mat'54 aan dat de NMBS afstand zegt te willen doen van de 220.902, en dat overeengekomen is dat eerder genoemde stichting het stel zal adopteren.
In het filmpje hierboven is te zien hoe er al enkele rem- en koppelproeven worden gehouden voor het transport naar Nederland.

Ik vermoed dat dat niet lang meer op zich zal laten wachten nu.

Afbeelding

Boven: NS Beneluxstel 1207 dat na haar nationale inzet nog een tijdje heeft meegedraaid op de dienst Vlisingen, staat standby in Rotterdam Centraal, samen met een onbekend geel viertje voor de binnenlandse dienst, 19 December, 1987.
Voor de volle plaat even openen in nieuw tabblad. Foto: Rob van der Rest


Onder: Uitgediende NMBS Beneluxstellen die wachten op wat er komen gaat. Baroncourt, 28 april 1991.
Foto: Rob van der Rest

Afbeelding

Afbeelding
Boven: De NMBS 220.902 zoals opgeslagen te Leuven. Het is maar goed dat het stel later toch nog binnen is gezet.
Fotograaf onbekend.


Onder: Een eenzaam onbekend Benelux tweetje passeert Antwerpen Berchem op 28 juli, 1981.
Foto: Johnny Brauns.


Afbeelding
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Avatar gebruiker
Jagang
Unbreakable
 
Berichten: 11025
Geregistreerd: 27 jul 2009 00:22

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast