Die Leiden des alten Werther?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

enno nuy
Geregelde verschijning

Die Leiden des alten Werther?

Bericht door enno nuy »

Er is veel te doen de laatste dagen over het als voltooid ervaren leven. De meningen duikelen over elkaar heen en je struikelt over alle ingenomen posities. En hoe men er ook over denken mag, duidelijk is dat de hedendaagse mens zich een mening aan het vormen is ook over de dood. Het burgerinitiatief verdient onzes inziens alle steun maar er zijn wel degelijk enkele kritische kanttekeningen bij te plaatsen. Belangrijkste punt van kritiek is dat de leeftijdsgrens wel erg arbitrair is. Maar het is goed dat het onderwerp hulp bij zelfdoding zo nadrukkelijk op onze agenda is verschenen. Ook al moeten we ons weinig illusies maken want er zijn voldoende procedures en regeltjes om een plenaire behandeling in de Tweede Kamer te vermijden. Het confessionele volksdeel zal daarvan gretig gebruik maken want daar is het besef dat verdraagzaamheid inhoudt dat je je eigen principes nu juist niet aan andersdenkenden oplegt, nog steeds niet doorgedrongen. Er zijn enkele zaken die ondergesneeuwd dreigen te raken in deze discussie en het is goed die kort aan te stippen. Wij vinden het heel normaal dat iemand naar een plastisch chirurg gaat als hij of zij lijdt aan het eigen uiterlijk; je kunt je daar zelfs voor verzekeren. Maar wie lijdt aan het leven, die heeft pech gehad, dan houdt alle zelfbeschikking opeens op, dan is het individu niet langer autonoom. En een minstens even belangrijk punt is dat er geen sprake van is dat zich opeens een tsunami aan zelfdodingen onder bejaarden voor gaat doen. Er is geen sprake van die Leiden des alten Werther. De mens hangt aan het leven, dat is ons in het DNA gegrift. Maar wie ondanks die genen toch tot de slotsom komt dat het leven voltooid is of dat het leven dat nog te wachten staat zich niet verdraagt met de persoonlijke waardigheid, dient op grond van het zelfbeschikkingsrecht op een humane manier afscheid van dat leven te kunnen nemen. De ervaring van de met de stichting De Einder samenwerkende counselors is dat mensen heel lang en goed nadenken voor ze een dergelijke stap zetten. En ook dat voor een dergelijk besluit veel persoonlijke moed is vereist. Het spreekt voor zich dat de begeleiding van mensen met een doodswens maximale zorgvuldigheid vereist. Professionaliteit en distantie zijn daarbij van belang maar ook – en dat is precies waar De Einder zich sterk voor maakt – waarborgen voor de kwaliteit van de geboden hulp door de met de stichting samenwerkende counselors. Niet alleen kent de stichting een klachtencommissie onder onafhankelijk voorzitterschap maar daarnaast komt er een accreditatie voor de met de stichting samenwerkende counselors. In de euthanasiewetgeving hebben we gezien hoe moeizaam de medicalisering van dit soort regelgeving kan verlopen. Ja, er komen medicijnen aan te pas maar dat betekent nog niet dat het bieden van hulp bij zelfdoding alleen aan artsen voorbehouden zou zijn. Integendeel, menen wij. Niet alleen de hulpvragers maar de samenleving als geheel is gebaat bij professionele hulp en waarborgen voor maximale zorgvuldigheid. Tot nog toe wordt in de media over dit thema op een behoorlijk evenwichtige manier gediscussieerd en dat is verheugend. Het onderwerp is te belangrijk om een hype te worden. Kalmte, zorgvuldigheid en professionaliteit staan wat ons betreft voorop maar het leidend beginsel is en blijft het zelfbeschikkingsrecht voor het autonome individu.

Enno Nuy, Voorzitter Stichting De Einder
a.r.

Re: Die Leiden des alten Werther?

Bericht door a.r. »

Duidelijk en mooi =D>
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Enno Nuy schreef:maar het leidend beginsel is en blijft het zelfbeschikkingsrecht voor het autonome individu.
De grote kunst is om dit zgn. zelfbeschikkingsrecht te splitsen in delen die een samenleving als zodanig, niet raken- -en andere delen die een samenleving wél raken.
En dan stuit je op hypocrisie die allerlei onderbuikgevoelens v.d. samenleving moeten afdekken met indoctrinatie(s)!
Indoctrinatie(s) met het doel om rationaliteit buiten de deur van de emoties te houden.
Emoties die krampachtig pogen om die rationele splitsing te voorkomen die een indexering mogelijk zou moeten maken tussen die twee vormen van de individuele zelfbeschikking. :(
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

fbs33 schreef: De grote kunst is om dit zgn. zelfbeschikkingsrecht te splitsen in delen die een samenleving als zodanig, niet raken- -en andere delen die een samenleving wél raken.
En dan stuit je op hypocrisie die allerlei onderbuikgevoelens v.d. samenleving moeten afdekken met indoctrinatie(s)!
Zoals hier:
Nieuwsvoorziening, die de waarheid meldt of de wereld wil afschermen van de volle waarheid.
De aanvullingen komen dan via de reacties.
Waar of niet waar?
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=12959
Vanochtend gebeurd.
WISSEKERKE - Op de overgang bij de Wissekerkseweg in het Zuid-Bevelandse Wissekerke heeft vanochtend een aanrijding plaatsgevonden met een trein.

Op de overgang werd rond 11.20 uur een persoon aangereden. De brandweer en de ambulancedienst werden opgeroepen om hulp te verlenen, maar het slachtoffer overleed ter plekke. De technische recherche gaat het ongeluk onderzoeken.
Reacties:
Anoniem (23-2-2010 om 12:21 uur)
Tijd dat er gestopt gaat worden met deze manier van zelfdoding. 5-6 stuks in 4 weken tijd op traject Vlis-Roos. Denk alleen eens aan machinisten, conducteurs, pol-brandw-ambu & omstanders. Als je er al uit wil stappen, pak dan een doos pillen, of de zeelandbrug. Veel minder overlast in elk geval.. Dr.acula (23-2-2010 om 12:17 uur)

Verschrikkelijk !!!!!!! Hoeveel nog dit jaar. Ik hoop dat de hulpverlening nu eens achter haar oren begint te krabben, en de drempel eens aanzienlijk gaat verlagen voor signalen van mensen die op het randje zitten. Alle sterkte en medeleven aan de berokkende. Tholenaar (23-2-2010 om 12:14 uur)

Niet wéér he! Anoniem (23-2-2010 om 12:12 uur)
Het zoveelste alweer dit jaar. Ik wens alle nabestaande heel veel sterkte in deze tijd en hoop dat mensen die een reactie willen geven eerst nadenken voordat ze een reactie geven
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Zoals hier:
Nieuwsvoorziening, die de waarheid meldt of de wereld wil afschermen van de volle waarheid.
De aanvullingen komen dan via de reacties.
Waar of niet waar?
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=12959
Vanochtend gebeurd.
Er zijn niet veel mensen die in staat zijn om de volle waarheid te verdragen.
Het zijn mensen die het vermogen hebben om zich bewust te zijn (het zelfs pretenderen door er bv. een god bij te halen om dat te onderschrijven!!)maar de ratio verstoppen achter hun gevoelens (instincten zoals ik ze noem en zelf ook heb, vandaar!)
Slechts weinigen slagen er echter in om met (van god verkregen? :D )ratio die gevoelens ondergeschikt aan hun ratio te maken in een afweging tussen die twee zaken, en zo tot een waarheid of eerlijke lotsbeschikking te komen die menswaardig is. (in de zin van een bewust mens!)

Nieuwsvoorziening die de zichtbare waarheid vertelt, en in principe zich niet bezig houdt met de vraag,"Was er achter die waarheid misschien nog een andere waarheid die als een lichtstraal een ander aspect in het zonnetje zet?
Misschien dat ze dat zouden moeten doen, vergezeld van verontwaardiging dat mensen gedwongen worden om op die onmenselijke schandalige manier hun leven te beëindigen?
Een hetze van onder uit de samenleving ipv. een half uur urbi et orbi in vol ornaat?
Terwijl het zo makkelijk kan (een prikje vlak voor een operatie, en wég ben je twee seconden later, en dan- - -!
De lawine van schijn-argumenten tegen zo'n benadering is overweldigend!
Je zou bijna denken dat de bevolkingsleiders er een persoonlijk belang bij hebben om het op de ouderwetse manier te laten doen. Vertraging of niet, extra kosten of niet, gefragmenteerde resten of niet ?
We loven god en nemen er nog eentje, Proost! (en nou niet verder denken, hè.)
enno nuy
Geregelde verschijning

Bericht door enno nuy »

Zo kan het ook
In de NRC van vrijdag 26 februari 2010 lezen we dat het Britse openbaar ministerie nieuwe richtlijnen heeft gepubliceerd voor vervolging in gevallen van hulp bij zelfdoding. Vervolging voor mensen die anderen helpen zelfdoding te plegen is voortaan onwaarschijnlijk als zij aantoonbaar uit medelijden handelden en het ‘slachtoffer’ zelf bij volle verstand duidelijk had aangegeven een einde aan zijn of haar leven te willen maken. Let wel, dit zijn slechts richtlijnen, er is geen sprake van een nieuwe wet en hulp bij zelfdoding blijft in principe, ook in het Verenigd Koninkrijk, strafbaar. Het Britse openbaar ministerie is met deze richtlijnen gekomen op aandringen van het hoogste Britse rechtscollege, de Law Lords.
Dit is een goed voorbeeld van pragmatisme dat hout snijdt. Het rechtscollege zoekt nadrukkelijk aansluiting bij de praktijk van alledag zonder die praktijk meteen met een wet te sanctioneren. Maar door nieuwe richtlijnen op te stellen wordt recht gedaan aan een duidelijke behoefte in de samenleving aan een humaan levenseinde voor eenieder die daar zelf voor kiest. Niet duidelijk is evenwel onder welke condities deze richtlijnen nu echt van toepassing zijn. Vooralsnog lijkt het er op dat hiermee een serieus alternatief voor de bestaande euthanasiepraktijk, zoals we die in Nederland kennen, ontstaat. Het is slechts stapsgewijs maar mij lijkt dit een goede weg om langzaam maar zeker tot jurisprudentie te komen. Voorwaar, een thema dat best eens aan bod zou mogen komen in de verkiezingen en de daarop volgende coalitievorming en kabinetsonderhandelingen.

Enno Nuy, voorzitter Stichting De Einder
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

enno

ik ben al een paar mensen verloren in dit leven door een zelfdoding. Sommige daarvan waren heel sereen, bvb zich ophangen ergens in een bos, andere wat minder, bvb zich voor de trein gooien. De nabestaanden zijn diegenen die de grootste klappen krijgen; die jongen zijn ouders hebben jarenlang mogen afbetalen aan de NMBS (belgische spoorwegen) en dat helpt nou niet bepaald in het verwerkingsproces, moeder heeft ondertussen al enige jaren in de pshychiatrie doorgebracht. Die zelfdoding was dus niet enkel een eind maken aan het eigen leven, maar ook een impact op het leven van de nabestaanden die je ronduit verwoestend kan noemen. De dode heeft het makkelijk, die hoeft of kan geen verantwoording meer afleggen voor zijn daden ie is foetsie. Het heeft me toch allemaal een beetje kwaad gemaakt. De reden in de afscheidsbrief gaan van "ik kan het niet aan dat mijn lief met een ander zou vrijen dus maak ik me maar van kant", tot "ik voel me hier niet thuis in dit leven ik denk dat ik van een andere planeet kom dan maar terug naar daar via zelfdoding". Voor mij mag er dan ook wel eens wat aandacht komen naar die impact en misschien mensen die zelfmoord willen plegen goed duidelijk maken waar ze mee bezig zijn. (dit geldt uiteraard allemaal niet bij euthanasie door ziektegevallen)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

LordDragon schreef:enno

ik ben al een paar mensen verloren in dit leven door een zelfdoding. Sommige daarvan waren heel sereen, bvb zich ophangen ergens in een bos, andere wat minder, bvb zich voor de trein gooien. De nabestaanden zijn diegenen die de grootste klappen krijgen; die jongen zijn ouders hebben jarenlang mogen afbetalen aan de NMBS (belgische spoorwegen) en dat helpt nou niet bepaald in het verwerkingsproces
Dat is in Nederland in ieder geval anders:
In Nederland hoeven nabestaanden zich geen zorgen te maken dat zij na de zelfdoding van een naast familielid nog een rekening in de bus krijgen ook. 'Wij vinden het niet gepast om bij dergelijke tragische gebeurtenissen de toch al zwaar getroffen nabestaanden achterna te lopen met een rekening', zegt NS-woordvoerder John Krijgsman.
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... oor_sommen
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
LordDragon
Bevlogen

mooie taal in dat artikel, kwijtschelden, spreiding van betaling. Die mensen waarover ik het heb hebben ondertussen hun huis mogen verkopen en in een klein appartementje gaan wonen, die mevrouw slikt medicijnen en heeft psychische ondersteuning nodig, daardoor geraakt ze moeilijk aan werk. De schade liep in de miljoenen, al was er aan dat spoor noch aan die trein iets te zien, maar, de zelfdoding had vertraging veroorzaakt op 7 trajecten, door de zelfdoding had de trein daar moeten stilstaan en hebben er bussen van de lijn en zo moeten staan wachten voor een paar overwegen die gesloten stonden, gevolg de lijn vroeg ook schadevergoeding. Dat komt dan allemaal nog eens extra op de kap van de nabestaanden, alsof het al niet genoeg is dat ze hun zoon verloren hebben moet die mensen hun leven er ook aan geloven. :roll:

Ik zie dat men in Nederland wat menselijker is, kleine afstand, groot verschil op sommige vlakken toch.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik vind het inderdaad schandalig om nabestaanden van een zelfmoord zo te belasten met schulden, en gelukkig vindt men dat hier in Nederland bij de betrokken instanties ook.
Geeft men nu ook schadevergoeding in de vorm van smartegeld aan de nabestaanden van de slachtoffers van het treinongeluk in België? Of valt dat weer niet onder wat men bij de spoorwegen aldaar redelijk vindt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

LordDragon
Bevlogen

Geeft men nu ook schadevergoeding in de vorm van smartegeld aan de nabestaanden van de slachtoffers van het treinongeluk in België? Of valt dat weer niet onder wat men bij de spoorwegen aldaar redelijk vindt.
smartgeld, neen de nabestaanden moeten de "schade" zelf vergoeden. Dus smartgeld dat kennen ze hier niet, wel veel zwartgeld :o

MVG, LD.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik heb het over de nabestaanden van de slachtoffers van het recente treinongeluk in België, wat waarschijnlijk een fout is van de machinist die door een rood sein reed. Krijgen die slachtoffers of hun nabestaande enige vergoeding voor deze fout van een medewerker van de spoorwegen, waar uiteraard die spoorwegen verantwoordelijk voor is?

LordDragon
Bevlogen

:oops: had ik verkeerd geinterpreteerd, je bedoelt Buizingen? Dat weet ik eigenlijk niet, normaal zou dat toch logisch zijn van wel, ik meen me te herinneren dat de slachtoffers van de ramp met de harold hun nabestaanden vergoeding kregen. Maar goed, de ferry dienst is de NMBS niet, waar zouden we dat kunnen checken?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Herald_of_Free_Enterprise

ola in dit artikel lijkt het alsof live aid de nabestaanden heeft geholpen, er wordt niks gezegd over een vergoeding door de ferry dienst. Ik begin te twijfelen, want die mensen de slachtoffers van die gasramp in ghislenghien krijgen ook niet na jaren waar ze om vragen geloof ik.

ik wil dit wel eens nachecken, maar nu moet ik weg.

MVG, LD.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik ben benieuwd. Want als je zelf wappert met rekeningen bij zoiets dramatisch als zelfmoord, dan moet je ook over de brug komen als je zelf de schuldige bent.

LordDragon
Bevlogen

huh, ik heb eens wat rondgevraagd en naar tschijnt is er geen smartgeld in belgie. Je kan dan als gedupeerde een proces beginnen maar het merendeel van de processen loopt uit op een sussertje. (bvb in het geval van buizingen schuift de nmbs alle verantwoordelijkheid van zich af op de bestuurder die door het rood is gereden) Toch zou ik graag nog ergens officiele cijfers of iets kunnen vinden wat dit staaft. 8-[

MVG, LD.
Plaats reactie