Kerst

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Kerst

Bericht door Maria » 07 dec 2018 05:29

Wie heeft de kerstboom al staan?
Wie denkt al over de kerstwensen?

Wat is het voor jullie?
December feestmaand.
Een christelijk feest.
Kerstdagen, Kerstmis. Kerstfeest of gewoon kerst.
Merry Christmas, Vrolijke Kerstdagen.
Een gelukkig kerstfeest.
Mooie Winterwende.
Lichtjes in het donker.
Tijd om thuis te zijn en gezelligheid onder-ons te vieren.

December wenskaarten.
Als je die stuurt: Welke wensen sturen jullie elkaar?
Ik zag laatst: "Warme wensen".
Of alleen een mooi plaatje?

Of een ludieke?
Een heel speciale zag ik in deze cartoon.
Wie doet het zo?
Kwestie van controverse, aandurven, lak hebben aan conventie, een punt willen maken tot in de kerstdagen?
Maar wel met een glimlach nu.

De positieve wens voor je medemens is de verbindende factor. :D

"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Ervaren pen

Re: Kerst

Bericht door Hopper » 15 dec 2018 10:18

Voor mij is kerst vooral een cultuurverschijnsel. Voortgekomen uit de pre-christelijke zonnewende en de geboorte van Jezus.
Het is een besef van waar ik in geworteld ben. Verder zegt het me niet zo veel meer. Gezellig met de familie samenzijn is het belangrijkste. Hoe dat gestalte krijgt dat verschilt van jaar tot jaar.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 15 dec 2018 12:35

Loes had het niet gezellig met de kerstdagen. :)

The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 20 dec 2018 19:08

Ik heb nog steeds geen kerstboom.
We zijn met ons tweetjes en voor mijn man hoeft het ook niet zonodig.
Twee jaar geleden heb ik ook overgeslagen.
Maar mijn leven lang de traditie en nu.... het zegt me niet zo veel, maar dat breken met de traditie hè.......
Die kerst zonder voelde toch wat kaal.
Maar elke keer als we er aan toe zijn een boom te gaan halen zegt hij dat het voor hem niet hoeft.
Daarbij is onze oude kerstboom boer, waar we zo de bomen in de emmers konden uitzoeken en die ze dan thuisbracht, ermee gestopt.

Wel heeft mijn man al onze traditionele muziek van rond deze tijd weer tevoorschijn gehaald.
Dat doen we nog altijd wel en blijven we ook doen hopelijk.
Samen met de kaarsen.
Het jaar door af en toe, maar de laatste weken van december worden ze weer een aantal malen gedraaid.
Vanochtend toch, wat ik wel wilde, nog een kerststukje gehaald.
Nee... en flink arrangement en schitterend kerststuk zag ik vanochtend bij de speciale zaak hier, die ook stukken en relatie geschenken levert aan bedrijven en vaak hele aparte planten en bloemstukken heeft, geen continue collectie, maar vaak echt apart collecties met leuk en heel redelijk geprijsd spulleke.
Daar hoefde ik niet over te twijfelen, gekocht en dat staat nu pontificaal op de tafel in de zithoek.
Ik ga nog al mijn kaarsenstandaards te voorschijn halen en waxinelichtjes houders.
Kijk even m'n voorraad kaarsen na.
Oh ja.... de cedergeur essence, die mijn man zo lekker vindt zo af en toe.
Heel subtiel vind ik ook lekker. Teveel krijg ik koppijn van.
Het flesje is nog niet leeg.
Toch met kerstavond en eerste kerstdag wat lekkers in huis, niet veel, maar wel wat speciaals.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 20 dec 2018 20:27

@Maria,
Gezellig de kaarsjes aan, daar kan geen kerstboom tegenop!

Wij hebben een klein nep boompje in de vensterbank want onze kitten vliegt overal in en uit. Zelfs de hulst die ik op de tafels heb plukt ze uit de vazen. Voor de rode balletjes die rollen zo lekker weg, dus geweldig speelgoed.
Rieten sterren met lichtjes erin is bij mij favoriet, ook al omdat Zwalker/Skat daar niet in kan hangen. :lol:

Muziek, ja heerlijk.Tweede kerstdag de kinderen en om het jaar mogen de kleinkinderen kiezen wat we eten. Je snapt het al.......gourmetten en veel ijs toe. Mijn man is van het vuurtje stoken; dus als het goed weer is zal dat wel gebeuren.
Geen kerkgang misschien wel Kerstnacht zingen op het plein; men komt uit huis, of kroeg en als het lekker koud is daarna een glaasje gluhwein. Maar inderdaad geen ingewikkelde toestanden en zeker geen kerstkleding brrr.
Bob Dylan

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 20 dec 2018 23:11

Mijn vrouw (die ook niets met het geloof heeft) kwam thuis van de kringloop met een stuk of acht schaapjes. :) Ze zet ook elk jaar de ooit door mij gemaakte kerststal.
We vieren samen de terugkeer van het licht.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 21 dec 2018 00:34

@Fish,
Ja als je die kerststal zelf gemaakt hebt, kunnen er ook wel wat schapen in. En wat is er op schapen tegen? Mijn man heeft ook een kerststal gemaakt in een ver verleden, een stal van mooi dik hout, zo protestants als ik was hield ik van die stal.

Dit jaar zei ik; 'zullen we de stal naar de kringloop brengen'', maar ach dat mooie dikke hout... Hij staat nu in het overdekte hok -waar we vooral met mooi weer zitten-, achter ons huis; "het hiernaast-maals''. En dat is een mooie plek met die lichtjes erin, blij dat die stal nog niet weg is.
Bob Dylan

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 21 dec 2018 12:06

Decembermaand zie ik als een van de meest belastende periodes voor de wereld en het milieu door de gigantische toename van consumptiegedrag.
Een hype wat voor mij absoluut geen feestje is. Decembermaand is voor mijzelf als iedere andere maand dat echter verstoord wordt door een ander die mij in de hype wil betrekken. December is voor mij de maand van isolement, een ander feestje.....
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 21 dec 2018 14:12

Er zijn twee feesten te vieren volgens mij, en beide richten ze mij op de weg naar innerlijke verlichting. Het eerste feest is op 21 December, vanaf dat moment (ongeveer) kun je waarnemen dat het licht weer langer gaat worden en in kracht gaat toenemen. Op 21 Juni staat de zon in zijn volle kracht. Symbolisch gezien betekent dat iets voor mij. Het hele commerciële sausje is voor mij niet storend en een mooi excuus om met de familie te feesten en eten, het christelijke sausje boeit mij totaal niet, omdat iedereen mag vieren wat hij maar wil. En in diepste zin bedoelt het Kerstfeest, de komst van Jezus, precies dat te vieren wat ik ook vier, de terugkomst van het licht in de wereld.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 21 dec 2018 14:16

Henry II schreef:
21 dec 2018 14:12
precies dat te vieren wat ik ook vier, de terugkomst van het licht in de wereld.
Amen! :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 21 dec 2018 14:17

Fish schreef:
21 dec 2018 14:16
Henry II schreef:
precies dat te vieren wat ik ook vier, de terugkomst van het licht in de wereld.
Ramen bedoel je zeker?!
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 21 dec 2018 14:58

Amen.
Ramen.
Whatever. :D
Ik wens je een ster
voor de donkerste nacht.
Ik wens je zachtzinnig licht
om het goede te zien
in de wereld.
Ik wens je woorden
die niet breken
maar verbinden.
Ik wens je
tussen het doodgewone
nu en dan een godsgeschenk.
(Kris Gelaude)

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 21 dec 2018 18:44

De aanloop in West-Australië doorgebracht. Daar al vroeg "kerstsfeer". Verschillende huizen in de buurt overdadig versierd, zoals je wel eens ziet in Amerikaanse kerstfilms. Santa en kerstbomen in de winkelcentra, Christmas parades, het begint allemaal eind november.
De kleinkinderen hebben de kerstboom opgezet. Vinden ze nog altijd leuk. Maar hun hoogtepunt is eerste kerstdag vanwege de vele cadeautjes onder de kerstboom die uitgepakt mogen worden.
Oud en nieuw stelt ginds weinig voor. Alleen in de wat grotere steden is er ergens muziek en vuurwerk na Sydney!!). Maar thuis gaat men gewoon vroeg naar bed.

Weer terug in Nederland even geaarzeld of we de kerstboom zouden opzetten. Toch maar gedaan omdat de Nederlandse kleinkinderen komen. Toch ook maar een paar kleine cadeautjes onder de boom, tenslotte waren we met Sinterklaas down under.

Ik vind het eerlijk gezegd wel een prettige periode. Ik houd wel van de donkere dagen en de kerstverlichting. Oudejaarsavond wordt door ons ook 'gevierd'.

Het heeft allemaal geen speciale betekenis, van huis uit ongelovig, dus niks geboorte, ook voel ik het niet als feest van het licht of zonnewende.
Enkel een familie traditie in de donkere dagen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 dec 2018 03:04

In NEderland was KErtmis de laatste jaren al de verjaardag van Max, de zoon van mijn nichtje. In Thailand is mijn achterkleindochter Merry jarig, maar ook verjaardagen worden hier niet of nauwelijks gevierd. Een beetje commerciëel gedoe met Kerst, dat wel, verder niets. We vieren hier echter wel 3 x nieuwjaar. Eerst op 1 januari, dan met chinees nieuwjaar en tot slot van 13 tot 15 April met Song Kraan, het Boedhistische NIeuwjaar, Maar hier in Trang stelt dat niet zo heel veel voor.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 22 dec 2018 12:15

Fish schreef:
21 dec 2018 14:16
Henry II schreef:

:D De Yule viering; stelletje Paganisten.
In veel culturen worden winter festivals gevierd die in feite vieringen van het licht zijn.

http://www.aardewijsheid.nl/het-jaarwie ... -van-licht
Yule wordt gevierd in vele culturen en op vele manieren. Je vindt het terug onder vele namen, zoals bijvoorbeeld; Midwinter, Sun Return, Alban Arthan, Saturnalia, Winterzonnewende, Finn’s Day, Yuletide, Festival of Sol, Great Day of the Cauldron, Festival of Growth.

knip:
Winterfestivals kwamen ook veel voor in Griekenland en Rome, evenals in de Britse Eilanden. Toen er een nieuwe religie genaamd christendom opdook had de nieuwe hioparchie moeite om de heidenen afstand te laten doen van hun traditionele vieringen. Christelijke kerken werden gebouwd op oude heidense heiligdommen en heidense symbolen werden opgenomen in de symboliek van het christendom. Binnen een paar eeuwen hadden de christenen iedereen zover dat het winterfestival op een nieuwe feestdag werd gevierd nl. op 25 december.

In sommige heksen en andere paganistische tradities komt de Yule viering voort uit de Keltische legende van de strijd tussen de jonge Eik Koning en de Hulst Koning. De Eik Koning, het licht van het nieuwe jaar, probeert elk jaar de oude Hulst King te verslaan, die is het symbool is van de duisternis. Re-enactment van de strijd is populair in sommige rituelen.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie