Zondeval & de doos van Pandora

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petra
Bevlogen

Zondeval & de doos van Pandora

Bericht door Petra » 31 mar 2018 05:05

Geïnspireerd door hogerhand :wink: ; een aardig stukje over de doos van Pandora en de gelijkenis met de zondeval.

Alle ellende komt door de nieuwsgierigheid van de vrouw natuurlijk, #-o als we dat maar weten.
Wellicht is het jullie welbekend hoor maar ik had die link tussen deze mythe en het bijbelse verhaal nog niet gelegd.
Is er nog hoop voor de mensheid?

https://historiek.net/de-doos-van-pando ... gie/65031/
Pandora en het onheil van de wereld

Ook de mens wordt bestraft voor de diefstal van het vuur. Zeus geeft Hephaistos, de god van de smeedkunst, opdracht een mooi maar gevaarlijk en nieuwsgierig nieuw schepsel te maken: de vrouw. Zeus stuurt deze vrouw, genaamd Pandora, met een doos naar de mens en drukte haar op het hart nóóit in de doos te kijken, hoewel hij weet dat zij haar nieuwsgierigheid nooit zal weten te bedwingen. Alle goden hebben onheilspellende gaven in de doos verborgen.
Op aarde wordt Pandora al snel opgenomen door de mannen die onder de indruk zijn van haar schoonheid. De nieuwsgierige Pandora kan zich op een dag inderdaad niet meer inhouden en besluit de bijzondere doos te openen. Uit de doos vliegen alle rampen die de mensheid sinds die tijd teisteren, zoals hongersnood, ziekte, aardbevingen en oorlog. Het onheil verspreidt zich bliksemsnel onder de mensen, die tot die tijd vrij van problemen en ziekten hadden geleefd.

Geschrokken sluit Pandora de doos weer, maar alleen de hoop zit nog in de doos als deze weer gesloten wordt. Het is de enige goede gave die in de doos verborgen was. Volgens een andere lezing moet ook de hoop beschouwd worden als een giftig geschenk.

Zondeval
De mythe van Pandora wordt soms gezien als een pre-christelijke beeld van de Bijbelse zondeval. In beide gevallen wordt de nieuwsgierigheid van de vrouw de mensheid noodlottig.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Re: Zondeval & de doos van Pandora

Bericht door Rereformed » 31 mar 2018 06:47

Vgl. ook de parallel tussen de mythe van Prometheüs en de mythe van de slang:
viewtopic.php?p=471583#p471583
Born OK the first time

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 31 mar 2018 13:04

In werkelijkheid is onze nieuwsgierigheid de basis van ons succes. Je mag echt alles trachten te ontdekken. Wees alleen wel voorzichtig.
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 31 mar 2018 13:26

Moraal van het verhaal (de verhalen) van dit topic:
Peter van Velzen schreef:
31 mar 2018 13:04
Wees alleen wel voorzichtig.
........ en als de blaren verschijnen op ons gat, dan hebben de vrouwen het gedaan. :angel12:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 01 apr 2018 03:33

Maria schreef:
31 mar 2018 13:26
Moraal van het verhaal (de verhalen) van dit topic:
Wees alleen wel voorzichtig.
........ en als de blaren verschijnen op ons gat, dan hebben de vrouwen het gedaan. :angel12:
Whoehahahahahahahhaha..
We hebben hét gewoon per definitie gedaan omdat we een soort :angel-achtige wezentjes zijn. (Ik haalde alleen maar die getallen weg et voila)
Laatst gewijzigd door Petra op 01 apr 2018 03:56, 1 keer totaal gewijzigd.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 01 apr 2018 03:45

Rereformed schreef:
31 mar 2018 06:47
Vgl. ook de parallel tussen de mythe van Prometheüs en de mythe van de slang:
viewtopic.php?p=471583#p471583
Oooooooo wat leuk! :love1:

Wist ik ook al niet:
Vandaar ook dat de verteller de slang gelijk geeft (Gen 3:7: En de vrouw zag, dat de boom goed was om van te eten (vertaling van 1951; de nieuwste bijbelvertaling heeft deze boodschap weggemoffeld) ...Toen gingen hun beiden de ogen open).
Laatst gewijzigd door Petra op 01 apr 2018 03:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 01 apr 2018 03:51

In werkelijkheid is onze nieuwsgierigheid de basis van ons succes.
:D Dat was ook mijn gedachte.
Ik vroeg me dan ook vnl. af wat de reden zou kunnen zijn om juist die eigenschap zo negatief te maken.
Je mag echt alles trachten te ontdekken. Wees alleen wel voorzichtig.
Wat een feest :occasion9: het mag van Peter; voorzichtig ontdekken. Laat ik me daaraan eens helemaal te buiten gaan. :lol:

Plaats reactie