Wanneer wordt populaire muziek klassiek?

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Wanneer wordt populaire muziek klassiek?

Bericht door Maria » 11 mar 2018 12:35

In dit Forum, omdat ik hier wat dieper wil ingaan op de vraagstelling en deze song als handvat gebruik.
Waarschijnlijk begrijp ik niet waar de term "klassiek" in klassieke muziek voor staat.
De meeste muziek was ooit populaire muziek.
Niet volgens de boekjes?
Daar lijkt het op, daar vanaf het moment dat er veel wordt geschreven over muziek ook de indeling gehanteerd lijkt te blijven worden.

In de jaren 60 hoorde de muziek van begin 20e eeuw al tot de onderwerpen, die wij op de middelbare school bij muziekles moesten bestuderen.
De Blues als Afro-muziek, de Jazz als volledige nieuwe muziekstijl met zijn afleidingen, stonden toen al te boek.
Gershin met zijn Porgy and Bess heeft het toen gered binnen de klassieke indelingen van de muziek.
De opera was de ultieme poging van George Gershwin om erkenning te vinden als componist van klassieke muziek.
Over de toenmalige vernieuwende POP muziek (50er en 60er jaren) werd binnen de schoolse educatie niet gesproken.

Wanneer en waarom wordt POP muziek klassieke muziek?
Is het de muziek?
Is het, omdat het uitgevoerd kan worden door het klassieke instrumentarium incl. de stem?
Is het, omdat het gezongen kan worden door klassiek geschoolde stemmen?
Is het om het tijdloze van deze kunstvorm?
Is het de combinatie met de tekst, die meespeelt?

Is het omdat een muzikale creatie nooit verveelt, kapot gespeeld wordt, niet uit de tijd raakt, en altijd iets te zeggen heeft of aan gevoelens kan beantwoorden en versterken van grote en vooral diverse groepen mensen?
En ver uit stijgt boven het gemakkelijke deuntje, wat het overigens ook kan worden en wat ook zijn waarde kan hebben.

Vaak denk ik:
Het is de klassieke scholing van de componist, waardoor de klassiek geschoolde muziekcriticus zich laat leiden.

Een klassiek geschoolde kunstkenner zal daar veel op kunnen antwoorden, wat aan gedachten daarover in de loop van de tijd is verzameld.
Vaak worden hun de meningen beoordeeld als "elitair" en niet voor "het gewone volk".
Wat zegt dat over deze kenners en critici en wat zegt dat over het beoordelingsvermogen van het gros van de mensen?

In hoeverre is het "de smaak" die je, soms gezegd, ook moet leren ontwikkelen.
Of is het zo dat bij iedereen de smaak zich ontwikkelt, al naar gelang de kwaliteit van het werk?

Ik weet het niet.
Wat ik wel weet is, en misschien ga ik daarmee wel vloeken in de kerk, dat ik de muziek van deze opname een klassieker vind en dat het hoort in het rijtje van muziekkunst met een grote K van de 2e helft van de 20e eeuw.
Eruit springend boven de steeds weer creatieve vernieuwingen en een komen en gaan van muziekstijlen.
Niet als enige, want er is een berg schitterende muziek gemaakt, die dezelfde waardering mag krijgen.

Ook een berg muziek, die ik wel ook onder kunst zou willen rekenen, maar minder goed liggend in het oor van de grootst gemene deler van de luisteraars.
Maar was dat een bezwaar bij de recensies van de zg. moderne klassieke muziek, die door diezelfde kunstkenners een tijd verheerlijkt is, maar die je in de loop der tijd steeds minder hoort.
Kunst: vaak oké.
Klassiek: nee

In andere tijden ballade of aria genoemd, nu heet het song of in het Nederlands lied.
My Way
My Way is de titel van een lied, dat in de loop der jaren door verschillende artiesten is ingezongen. De Franse zanger Claude François bracht het in 1967 uit als Comme d'habitude, maar het was vooral de bewerking van Paul Anka uit 1968, gezongen door Frank Sinatra, die uitgroeide tot een internationale evergreen.
Ontelbare malen gecoverd.
'My Way', a song from the 'Classics is Groot' Concert, held in June 2017, Pretoria, South Africa. Amira sings with the Group this beautiful and inspirational oldie.

"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Re: Wanneer wordt populaire muziek klassiek?

Bericht door Maria » 11 mar 2018 13:46

Ik had jouw reactie viewtopic.php?p=546187#p546187hier nog niet gelezen toen ik aan dit topic begon.
Giovedico delle Fate schreef:
11 mar 2018 09:46
Rereformed schreef:
10 mar 2018 20:46
Dát is voor mij kunstmuziek.
Het woordje 'klassiek' is eigenlijk net zo onhandelbaar als het woordje 'religie'.
Ik heb dan weer een hikje bij het woord "kunstmuziek". Voor mij heeft dat een vreemde bijklank. Te eerste lijkt het óók naar 'namaak' te verwijzen (kunstbont, kunstbeen, kunstijs enz.). En ten tweede: in de andere betekenis van het woord 'kunst', dekt het wat mij betreft bij lange na de lading niet. Er is onbeschrijflijk veel 'klassieke' muziek geschreven (en dat gaat ook vandaag nog door). Ik zou slechts een klein deel daarvan echt als 'kunst' willen bestempelen. En veel van de rest is rotzooi.

Ik ken uiteraard de discussie over de betekenis van de term 'klassiek muziek', die óók bij lange na de lading niet dekt. Maar om die term dan te gaan inwisselen voor een nieuwe, slechte term, dat gaat mij wat te snel.
Sluit misschien hier mooi bij aan.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 mar 2018 17:35

Pop is een afkorting van populair, alleen bestond deze term in de jaren van Bach nog niet. M.a.w. Bach maakte pop.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 11 mar 2018 21:09

Er stonden in een eerder topic ook wat criteria: viewtopic.php?f=50&t=13013
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Plaats reactie