Cultuur binnen het christendom.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: Cultuur binnen het christendom.

Bericht door Storm » 11 mar 2018 18:40

Ja, ook ik herken het gevoel van oude kerken mooi vinden, maar ook: "wie heeft hier voor betaald"? Letterljk en figuurlijk. Oké er was werk voor velen, maar er was nog geen potje voor cultuur.
Rome staat nog op mijn lijstje, het culturele erfgoed is m.i prachtig. Religieus zegt me het minder; toch te decadent. Maar ook dat is maar een mening. :wink:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Dolce Vita
Geregelde verschijning

Bericht door Dolce Vita » 11 mar 2018 19:23

Petra schreef:
10 mar 2018 03:31

Ik had dat heel sterk in Myanmar. De (boeddhistische) Schwedagonpagode is met echt goud begoten.
Toen ik er woonde stond het ding in de steigers om er een nieuwe laag goud overheen te gooien.
Er staan overal bussen waar je geld in kunt doen om die prachtige goudlagen te bekostigen. Je ziet de grootste armoedzaaiers hun bij elkaar gegrabbelde centjes er nog in frommelen.
Als die "armoedzaaiers" zoals jij ze noemt (misschien zaaien ze in andere opzichten wel een grotere rijkdom dan hun armoede doet vermoeden), vrijwillig geld in die bussen stoppen, zou het zomaar kunnen zijn dat ze een groot geheimenis hebben ontdekt in hun leven. Veel boeddhistische monniken zijn bewust bedelmonniken en leven naar eigen tevredenheid in een gelofte van armoede. Niet alles is altijd wat het lijkt.

Hoe dan ook vergaat uiteindelijk alle materie tot stof. Of het nou een met goud belegde tempel is of met de belasting- en pensioencentjes gefinancierde zware atoombommen. Op basis van de huidige goudprijs is die door schenkingen betaalde pagode 2 miljard Euro waard. Ter vergelijking: alleen al de twintig nieuwste megapenetratiebommen van de VS hebben bij elkaar 310 miljoen Euro gekost. Tel daarbij op dat Nasa inmiddels beschikt over vliegtuigen die in 29 seconden van Londen naar New York kunnen vliegen en in een kleine anderhalve minuut van New York naar Sidney, en in 30 minuten naar de maan. Vliegtuigen die wij dus Ufo zouden noemen, omdat ze zo snel vliegen dat ze in een oogwenk zijn verdwenen en we niet eens de tijd hebben ze te identificeren. Denk daar een atoombom onder en je weet hoe snel de vernietiging kan zijn. Wat zullen die vliegtuigen gekost hebben..... betaald door vele andere "armoedzaaiers", namelijk het belastingbetalend volk.

Dus wat is grotere waanzin? Een bedelmonnik die zijn centjes in de bus stopt voor een gouden pagode en door zijn leefwijze een grote ontdekking doet in zijn persoonlijke leven ? Of het met belasting en pensioencentjes gefinancierde oorlogstuig waarmee men alles weer in de as kan leggen, en waardoor het mensdom slechts steeds opnieuw kortstondig tot de aloude ontdekking komt van het vernietigende in zijn aard en die van zijn wereld ?
Only fools take life so seriously that they are constantly hurt.
-Paramahansa Yogananda-

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 12 mar 2018 15:36

Rereformed schreef:
12 mar 2018 15:14

Leuk dat je het topic weer on-topic brengt met een referentie naar het christendom.
Maar wacht even... Een referentie naar het Christendom is bij lange na niet voldoende om weer on-topic te zijn.

Ik zie met de beste wil van de wereld niet hoe UFO's iets te maken hebben met cultuur binnen het Christendom.

Het moet hier gaan om 'verheffende' zaken zoals muziek, beeldende kunst en architectuur.

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 mar 2018 15:41

Giovedico delle Fate schreef:
12 mar 2018 15:36
Het moet hier gaan om 'verheffende' zaken zoals muziek, beeldende kunst en architectuur.
Ik heb me afgevraagd waar het in dit topic om moet gaan, maar dit vind ik een uitstekende suggestie.
Vanaf hier dus allemaal geheel on-topic.

Bijdragen van Dolce Vita betreffende Ufo's atoomoorlogen, een uitdovende zon en onnatuurlijk wolkendek en reakties daarop afgesplitst en een apart topic gegeven:
viewtopic.php?f=64&t=17262
Born OK the first time

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 12 mar 2018 15:52

Rereformed schreef:
12 mar 2018 15:41
Ik heb me afgevraagd waar het in dit topic om moet gaan, maar dit vind ik een uitstekende suggestie.
Vanaf hier dus allemaal geheel on-topic.

Ik zal de bijdragen van Dolce Vita betreffende Ufo's atoomoorlogen, een uitdovende zon en onnatuurlijk wolkendek en reakties daarop afsplitsen en een apart topic geven.
Dank je wel! Nu kan ik tenminste weer 'veilig' over dit topic mijmeren :wink:

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 mar 2018 16:13

Palestrina is betoverend mooi.
Born OK the first time

Dolce Vita
Geregelde verschijning

Bericht door Dolce Vita » 12 mar 2018 16:13

Rereformed schreef:
12 mar 2018 15:14

Leuk dat je het topic weer on-topic brengt met een referentie naar het christendom.
Maar wacht even... Een referentie naar het Christendom is bij lange na niet voldoende om weer on-topic te zijn.

Ik zie met de beste wil van de wereld niet hoe UFO's iets te maken hebben met cultuur binnen het Christendom.

Dan heb je de cultuur van het christendom bepaald niet goed bekeken...... en ook o.a. Ezechiël niet goed gelezen.

Je komt toch uit de katholieke kerk? Heb je dan ook nog nooit al die astronomische klokken gezien? Nog nooit een kathedraal bezocht die er zo een had? Ook nog nooit gehoord van de grootste astronomische telescoop die in het bezit is van het Vaticaan en die zich op Mount Graham bevindt????
Laatst gewijzigd door Dolce Vita op 12 mar 2018 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Only fools take life so seriously that they are constantly hurt.
-Paramahansa Yogananda-

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 mar 2018 16:20

Dolce Vita schreef:
12 mar 2018 16:13
Dan heb je de cultuur van het christendom bepaald niet goed bekeken...... en ook o.a. Ezechiël niet goed gelezen.
Gelieve dat hier uit te werken.
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 12 mar 2018 18:09

Tijdelijk gesloten wegens moderatie werkzaamheden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 12 mar 2018 18:23

Rereformed schreef:
12 mar 2018 16:20
Gelieve dat hier uit te werken.
Negeren van moderatie advies en daarbij ook nog een op de man spelen liep uit de hand.
En dat geldt voor alle berichten, die hierna zijn gekomen.
Goed voor de prullenbak.
Alle off topic berichten, die hier nog op volgen en het op de man spelen zullen worden verwijderd.
Commentaar kan in Feedback
Topic kan weer open.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 12 mar 2018 19:02

Rereformed schreef:
12 mar 2018 16:13
Palestrina is betoverend mooi.
Wauw! Dank je wel voor deze link! Ik kende al wel wat van Palestrina, maar dit niet.
Iedereen kan het met me oneens zijn (so be it), maar als je de absolute schoonheid van deze muziek niet 'vat', dan heb je echt nog wat te leren...

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 13 mar 2018 03:24

Ik ben in Rome in de Basilica di Santa Maria Maggiore geweest.
Nou heb ik een rothekel aan geloof maar kerken moet ik naar binnen. :oops:
En mijn man brandt altijd nog graag een kaarsje, al gelooft ie niet.

Enfin, we waren dus in die kerk aan het rondkijken kwamen er plotseling mensen binnen die een kussentje bij zich hadden en midden op de grond gingen zitten.
We keken een beetje vreemd op maar jah.
Toen kwamen er steeds meer mensen bij. Die hele hal van die kerk werd langzamerhand gevuld met jongeren op kussentjes.
Navraag leerde ons dat het een georganiseerde samenzang dag was van jeugd uit de hele E.U.
Toen zijn we ook maar gaan zitten. Hebben daar uiteindelijk ook de hele middag doorgebracht.
Was een enorm leuke belevenis. Wat een geluk! Dat we daar net op die dag en tijd waren want we hadden geen flauw idee. Begrepen eindelijk wel waarom het overal in die stad zo druk was. :lol:
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 13 mar 2018 10:39

Petra schreef:
13 mar 2018 03:24
Toen kwamen er steeds meer mensen bij. Die hele hal van die kerk werd langzamerhand gevuld met jongeren op kussentjes.
Navraag leerde ons dat het een georganiseerde samenzang dag was van jeugd uit de hele E.U.
Toen zijn we ook maar gaan zitten.
Doet sterk denken aan een Taizé bijeenkomst.
Is ondertussen ook een echt religieus cultuurverschijnsel geworden en breidt zich nog steeds uit.

We zijn daar geweest in de zomer, toen de bezoekers aan het binnenstromen waren.
Ondanks, het feit dat ik nog steeds gevoelig ben voor de krachtige uitstraling van mensen massa's (oa. Lourdes) had ik er op dat moment niets mee.
We zijn dan ook tot de zaal opening gekomen, even gekeken, en zijn weer gegaan.

Nu moet ik erbij zeggen dat de omgeving en ambiance voor mij ook belangrijk zijn.
Hoe of wat kan ik niet uitleggen, want dat is puur gevoelsmatig.
Met rijke kunst- en cultuuruitingen of alleen maar sober heeft dat niets te maken.
Ook groot of klein zegt niet alles, ook al brengt dat wel weer andere verschillende soorten gevoelens met zich mee.

Ik kan in een klein oud kerkje in Bretagne verschrikkelijk ontroerd raken en uit een ander, wat daar sterk op lijkt zo negatief geraakt worden dat ik er hard van weg hol.
In een grote kathedraal overweldigd worden of in een andere alleen stukken steen zien en schilderingen, die me totaal niets zeggen, waardoor ik alleen maar kan denken en niet voelen.

Als je begrijpt wat ik bedoel.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 13 mar 2018 10:52

Maria schreef:
13 mar 2018 10:39

Ik kan in een klein oud kerkje in Bretagne verschrikkelijk ontroerd raken en uit een ander, wat daar sterk op lijkt zo negatief geraakt worden dat ik er hard van weg hol.
In een grote kathedraal overweldigd worden of in een andere alleen stukken steen zien en schilderingen, die me totaal niets zeggen, waardoor ik alleen maar kan denken en niet voelen.

Nee, ik snap dat niet echt. En ik vind het jammer dat je het niet kunt uitleggen.
Het enige wat ik zo snel even kan bedenken, is dat het wellicht met jouw eigen stemming van het moment te maken heeft. Zou dat kunnen kloppen?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 13 mar 2018 11:35

Maria schreef:
13 mar 2018 10:39

Doet sterk denken aan een Taizé bijeenkomst.
Is ondertussen ook een echt religieus cultuurverschijnsel geworden en breidt zich nog steeds uit.

We zijn daar geweest in de zomer, toen de bezoekers aan het binnenstromen waren.
Ondanks, het feit dat ik nog steeds gevoelig ben voor de krachtige uitstraling van mensen massa's (oa. Lourdes) had ik er op dat moment niets mee.
We zijn dan ook tot de zaal opening gekomen, even gekeken, en zijn weer gegaan.

Nu moet ik erbij zeggen dat de omgeving en ambiance voor mij ook belangrijk zijn.
Hoe of wat kan ik niet uitleggen, want dat is puur gevoelsmatig.
Met rijke kunst- en cultuuruitingen of alleen maar sober heeft dat niets te maken.
Ook groot of klein zegt niet alles, ook al brengt dat wel weer andere verschillende soorten gevoelens met zich mee.

@Maria ik herken dat zo, bijna schokkend zo herkenbaar.

Soms raak ik ook zo ontroerd dat ik het benauwd krijg en denk te stikken. Dus bewust kan ik dat dan soms ontwijken. Inderdaad er voor wegrennen.
Taizé ooit wilde ik er graag naar toe, nu niet meer. Maar van de liederen kan ik nog ontroerd raken.

Soms is het de eenvoud, soms één beschildering in een grote pompeuze kerk. Soms denk ik; gewoon een mooi kunstobject wat me dan niet echt raakt. Of dat voor mij dan is als een museum. Maar iedere kerk(je) wat open is wil ik bezoeken.

Zijn hier mensen die zeggen; ik wil dit principieel niet omdat geloof zoveel afschuw oproept, en ik dus ook niet zo'n gebouw binnen wil gaan.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Plaats reactie