Cultuur binnen het christendom.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Re: Cultuur binnen het christendom.

Bericht door Giovedico delle Fate » 11 mar 2018 09:46

Rereformed schreef:
10 mar 2018 20:46
Dát is voor mij kunstmuziek.
Het woordje 'klassiek' is eigenlijk net zo onhandelbaar als het woordje 'religie'.
Ik heb dan weer een hikje bij het woord "kunstmuziek". Voor mij heeft dat een vreemde bijklank. Te eerste lijkt het óók naar 'namaak' te verwijzen (kunstbont, kunstbeen, kunstijs enz.). En ten tweede: in de andere betekenis van het woord 'kunst', dekt het wat mij betreft bij lange na de lading niet. Er is onbeschrijflijk veel 'klassieke' muziek geschreven (en dat gaat ook vandaag nog door). Ik zou slechts een klein deel daarvan echt als 'kunst' willen bestempelen. En veel van de rest is rotzooi.

Ik ken uiteraard de discussie over de betekenis van de term 'klassiek muziek', die óók bij lange na de lading niet dekt. Maar om die term dan te gaan inwisselen voor een nieuwe, slechte term, dat gaat mij wat te snel.
"Was alles maar van hout"

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 11 mar 2018 09:49

Rereformed schreef:
11 mar 2018 06:40

Het probleem van bijna alle klassieke muziek is de herhaling.
Dat 'probleem' is bepaald niet voorbehouden aan de 'klassieke' muziek...

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 11 mar 2018 13:52

Giovedico delle Fate schreef:
11 mar 2018 09:46
En ten tweede: in de andere betekenis van het woord 'kunst', dekt het wat mij betreft bij lange na de lading niet. Er is onbeschrijflijk veel 'klassieke' muziek geschreven (en dat gaat ook vandaag nog door). Ik zou slechts een klein deel daarvan echt als 'kunst' willen bestempelen. En veel van de rest is rotzooi.

Ik ken uiteraard de discussie over de betekenis van de term 'klassiek muziek', die óók bij lange na de lading niet dekt. Maar om die term dan te gaan inwisselen voor een nieuwe, slechte term, dat gaat mij wat te snel.
Sluit misschien hier mooi bij aan.
De verschillende betekenissen van "POP" en "klassieke muziek"
En hoe en op basis van wat kun je dat beoordelen binnen een bepaald kader?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Dolce Vita
Geregelde verschijning

Bericht door Dolce Vita » 11 mar 2018 14:35

11 mar 2018 09:49
Rereformed schreef:

Muziek heeft geen probleem.

Het probleem is van de mens die een ander niet accepteren kan en die daarom alles ontleden moet. Het probleem is van de mens die alles en iedereen aan zichzelf gelijkvormig maken wil. :wink: Dit probleem is inherent aan het mensdom, van welke godsdienst of gezindte dan ook, zelfs een atheistische.
Only fools take life so seriously that they are constantly hurt.
-Paramahansa Yogananda-

malou
Forum fan

Bericht door malou » 11 mar 2018 14:50

Dolce Vita schreef:
11 mar 2018 14:35
Rereformed schreef:

Het probleem is van de mens die een ander niet accepteren kan en die daarom alles ontleden moet.
Het probleem is van de mens die alles en iedereen aan zichzelf gelijkvormig maken wil. :wink: Dit probleem is inherent aan het mensdom, van welke godsdienst of gezindte dan ook, zelfs een atheistische.
Het lijkt me dat je hier je eigen visie [mening] neerzet....
Ik herken me daar niet in...

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Re: Hallo

Bericht door Giovedico delle Fate » 11 mar 2018 14:55

Dolce Vita schreef:

Het probleem is van de mens die een ander niet accepteren kan en die daarom alles ontleden moet. Het probleem is van de mens die alles en iedereen aan zichzelf gelijkvormig maken wil. :wink: Dit probleem is inherent aan het mensdom, van welke godsdienst of gezindte dan ook, zelfs een atheistische.
Je maakt er een linguïstisch spelletje van door te stellen dat muziek geen probleem heeft. Ik denk dat iedereen wel snapt dat muziek geen persoonsvorm is, en als zodanig dus niet 'iets kan hebben'.

Verder ben ik eerst blij dat je schrijft over "... de mens die een ander...." en "... de mens die alles en iedereen...", want dat laat ruimte voor "de mens die die dingen niet doet". Helaas denk ik dat je die ruimte helemaal niet bedoelde open te laten, omdat je meteen erachteraan alles en iedereen weer op één hoop veegt door de generalisatie "het mensdom". Ik voel me daar niet door aangesproken, ondanks het gegeven dat ik ook één van die mensen ben die alles wil ontleden. Maar ik moet er niet aan denken anderen (of zaken...???) aan mij gelijkvormig te maken.

Muziek is in zijn algemeenheid een heel sterke (de sterkste) uiting van emoties. Bovendien is muziek de meest universele 'taal'. Sommigen spreken die taal beter dan anderen, en sommigen verstaan hem beter. Dát is inherent aan het mensdom.

Dolce Vita
Geregelde verschijning

Bericht door Dolce Vita » 11 mar 2018 15:37

malou schreef:
11 mar 2018 14:50
Dolce Vita schreef:

Het probleem is van de mens die een ander niet accepteren kan en die daarom alles ontleden moet.
Het probleem is van de mens die alles en iedereen aan zichzelf gelijkvormig maken wil. :wink: Dit probleem is inherent aan het mensdom, van welke godsdienst of gezindte dan ook, zelfs een atheistische.
Het lijkt me dat je hier je eigen visie [mening] neerzet....
Ik herken me daar niet in...
Jij schreef dan ook niet dat je geen connectie kunt hebben met iemand die niet van de muziek van Bach houdt :wink: .

Zelf heb ik niets met de dwang uit de christelijke cultuur te maken gehad. Dus persoonlijk laat ik mij ook niet dwingen om stukken van Bach mooi te vinden, ongeacht met welke dogmatiek men die dwang staaft.

Wel ben ik blij voor de liefhebbers van Bach dat zij getuigen lief te hebben.
Laatst gewijzigd door Dolce Vita op 11 mar 2018 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-Paramahansa Yogananda-

malou
Forum fan

Bericht door malou » 11 mar 2018 15:39

Ik dwing niemand om bepaalde muziek mooi te vinden....ook jou dus niet.
Daarvoor is muziek te persoonlijk....

Die laatste zin begrijp ik niet.
Ik ben atheïst en dol op Bach...wat heeft dat met liefhebben te maken en met liefhebben van wie of wat?

Dolce Vita
Geregelde verschijning

Bericht door Dolce Vita » 11 mar 2018 15:52

malou schreef:
11 mar 2018 15:39

Ik ben atheïst en dol op Bach...wat heeft dat met liefhebben te maken en met liefhebben van wie of wat?
Ik heb in die laatste zin geen atheist genoemd. Dus wat dat ermee te maken heeft weet ik ook niet, want ik heb het daar niet over. Ik geef aan dat ik blij ben voor liefhebbers van Bach dat zij die liefde hebben en hun liefde delen. Met andere woorden dat mijn afkeer van bijvoorbeeld de Matteuspassion en andere van zijn stukken niet betekent dat ik de liefhebbers afkeur.
-Paramahansa Yogananda-

malou
Forum fan

Bericht door malou » 11 mar 2018 15:54

Dolce Vita schreef:
11 mar 2018 15:52
malou schreef:

Ik heb in die laatste zin geen atheist genoemd. Dus wat dat ermee te maken heeft weet ik ook niet, want ik heb het daar niet over. Ik geef aan dat ik blij ben voor liefhebbers van Bach dat zij hun liefde delen.
Je had het over de dwang uit de christelijke cultuur...en dogmatiek; vandaar dat ik zeg dat ik atheïst ben..en toch van Bach hou.
Zo simpel is het....
Volgens mij geef je er nu een draai aan.
Laatst gewijzigd door malou op 11 mar 2018 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Dolce Vita
Geregelde verschijning

Bericht door Dolce Vita » 11 mar 2018 16:02

Wim_1946 schreef:
10 mar 2018 22:44
En deze dan? Misschien iets toegankelijker voor een niet ervaren Bach luisteraar.
Tweede Concert Suite
Mijn afkeer heeft met gebrek aan ervaring niets te maken. Ik ben gewoon authentiek en van het stuk dat Rereformed geniaal noemt, zal ik nooit of te nimmer kunnen houden.

Het stuk dat jij nu plaatst, zou ik zelf niet opzetten, maar vind ik niet heel lelijk. Dat komt omdat het vioolmuziek is en daar houd ik wel van en vind ik niet zo snel lelijk. Maar niet alle vioolmuziek en ook niet zomaar elke uitvoering ervan vind ik mooi. Ik houd niet van de muziek van Bach. En ik gun de liefhebbers van Bach van harte hun muziekvoorkeur. Het is ook niet zo dat ik in de muziektopic andermans smaak bekritiseer(de). Het is eerder zo dat ik in mijn eigen voorsteltopic Bach door de strot geduwd kreeg. En aangezien ik nooit een kuddedier ben geweest, blijf ik gewoon eerlijk bij mezelf. Daaruit is dan deze afgesplitste topic ontstaan.
-Paramahansa Yogananda-

Dolce Vita
Geregelde verschijning

Bericht door Dolce Vita » 11 mar 2018 16:16

malou schreef:
11 mar 2018 15:54
Dolce Vita schreef:
11 mar 2018 15:52
malou schreef:

Ik heb in die laatste zin geen atheist genoemd. Dus wat dat ermee te maken heeft weet ik ook niet, want ik heb het daar niet over. Ik geef aan dat ik blij ben voor liefhebbers van Bach dat zij hun liefde delen.
Je had het over de dwang uit de christelijke cultuur...en dogmatiek; vandaar dat ik zeg dat ik atheïst ben..en toch van Bach hou.
Zo simpel is het....
Volgens mij geef je er nu een draai aan.
Sorry, ik kan geen chocola meer maken van je bericht.

Mensen kunnen niet alleen dwangmatig omgaan met geloof, maar ook met muziek. Dat toont deze topic dan ook wel aan. In die zin bedoelde ik "dogmatisch".

Maar als je bedoelt dat dogmatisch niet hetzelde is als dwangmatig dan is dat natuurlijk juist. Persoonlijk beschik ik over een dogmatisch Godsbesef en dat is niet dwangmatig. In dit topic kom ik niet alleen de dogma's uit de muziekwereld tegen maar ook de dwangmatige omgang daarmee, die sommige ex-christenen in de cultuur van hun vroegere kerk hebben ontmoet.

Overigens vind ik dit niet echt aangenaam maar wel bijzonder leerzaam.
-Paramahansa Yogananda-

malou
Forum fan

Bericht door malou » 11 mar 2018 16:21

[-o< Leerzaam is het zeker..

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 11 mar 2018 16:47

Voor mij is het simpel; muziek is een kwestie van smaak.

Er zijn mensen die DJ Korsakoff helemaal te gek vinden, die hun verstand behouden hebben en waar je ook nog vrijdenkende hoogstaande interessante gesprekken mee kan voeren. Uiteraard niet tijdens een concert van genoemde dj. :bounce: :evil2:

Na veel mensen ontmoet te hebben, moet ik constateren dat de muzieksmaak van de ander soms heel onverwacht anders is dan ik had gedacht. Blijkbaar loop ik nog rond met vooroordelen.

Maar of altijd gaat om 'gevallen' die buiten de standaarddeviatie vallen van de correlatie van soort mensen en muziekgenre, daar durf ik geen beweringen over doen. :wink:
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 11 mar 2018 17:33

Dolce Vita schreef:
11 mar 2018 16:16
Mensen kunnen niet alleen dwangmatig omgaan met geloof, maar ook met muziek.
Dat lijkt me nogal een open deur. Mensen kunnen dwangmatig omgaan met letterlijk alles!
Persoonlijk beschik ik over een dogmatisch Godsbesef en dat is niet dwangmatig.
Voor iemand die van zichzelf zegt dat hij een dogmatisch Godsbesef heeft, heb je nogal een mond vol over de dogma's en dwangmatigheid van muziekliefhebbers.
In dit topic kom ik niet alleen de dogma's uit de muziekwereld tegen maar ook de dwangmatige omgang daarmee, die sommige ex-christenen in de cultuur van hun vroegere kerk hebben ontmoet.
Ik zie op geen enkele manier in waarom mensen die hun grote passie 'verdedigen' van dogmatiek of compulsiviteit beticht moeten worden. Zou het ook zo kunnen zijn dat ze dermate vrij in hun geest zijn dat ze dit gewoon vanuit hun hart kunnen, durven en willen doen?
Overigens vind ik dit niet echt aangenaam maar wel bijzonder leerzaam.
Likewise! Hoewel het mij niets leert over muziekliefhebbers wat ik niet allang wist.

Plaats reactie