Cultuur binnen het christendom.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Waarom?
Diehard

Cultuur binnen het christendom.

Bericht door Waarom? » 08 mar 2018 18:49

Giovedico delle Fate schreef:
08 mar 2018 17:14
Waarom? schreef:
08 mar 2018 16:50
Welkom Dolce Vita!
En bij Dolce Vita denk ik aan een goed glas wijn met klassieke muziek...En nee dat is niet alleen Bach!
Bij dom toeval stuit ik op jouw profiel. Ik herkende meteen het portret van J.S. Bach!
Ik ben een Bach liefhebber pur sang! Ik heb zelfs, bij wijze van avatar, mijn eigen gezicht een keer in de foto van jouw avatar gephotoshopped.
Terwijl ik dit schrijf luister ik naar (het openingskoor van) de Matthäus. Dat mag weer, want het is vastentijd :wink:
Gij afvallige!...U bent zich niet bewust van u zonde!...U mag dit zeker niet in de vastentijd:
viewtopic.php?f=31&t=16405&hilit=bach+m ... &start=150
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Re: Cultuur binnen het christendom.

Bericht door Giovedico delle Fate » 08 mar 2018 21:03

Waarom? schreef:
08 mar 2018 18:49
Gij afvallige!...U bent zich niet bewust van u zonde!...U mag dit zeker niet in de vastentijd:
De link volgend vat ik niet meteen waarom ik dit niet zou mogen.
Maar de kwalificatie "afvallige" is dan weer wél aan mij besteed.
EN ik doe gemiddeld niet zo aan 'zonde'. Behalve dan wanneer iemand zijn glas wijn omgooit.

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 08 mar 2018 21:09

08 mar 2018 21:03
Waarom? schreef:
08 mar 2018 18:49
De link volgend vat ik niet meteen waarom ik dit niet zou mogen.
Maar de kwalificatie "afvallige" is dan weer wél aan mij besteed.
EN ik doe gemiddeld niet zo aan 'zonde'. Behalve dan wanneer iemand zijn glas wijn omgooit.
Een kleine hulp, verder down under in de link...

Die arme Bach mocht in Leipzig in de 40 dagen voor voor Goede vrijdag en Pasen geen cantates uitvoeren. Hij heeft zich in die periode doodverveeld en toen die vier passie composities geschreven...in één klap die 40 dagen goedgemaakt....!
..
en lees daarna nog wat verder...
Vastentijd , betekent vastentijd..onthouden van allerlei vleselijk genoegens, zoals muziek, wijn, sexuele omgang...U wilt alleen een klein beetje vlees voor uw god uitsparen... :wink:
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 08 mar 2018 21:13

Waarom? schreef:
08 mar 2018 21:09

Vastentijd , betekent vastentijd..onthouden van allerlei vleselijk genoegens, zoals muziek, wijn, sexuele omgang...U wilt alleen een klein beetje vlees voor uw god uitsparen... :wink:
Voor mij is muziek (en dan meer in het bijzonder: Bach) geen vleselijk genoegen, maar een geestelijk genoegen. Net zoals trouwens vlees en seksuele omgang :wink:
En ik wil helemaal niks uitsparen. Ik doe het hele jaar aan vasten omdat ik me dan het genot van de passies van Bach ontzeg. Dus in die 40 dagen tot Pasen gun ik mijzelf dat verheffende genot ten volle :wink:

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 08 mar 2018 21:18

Waarom? schreef:
08 mar 2018 21:09
Gij afvallige!...
Hier een beeld van uw 'afvallige'...
Afbeelding

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 08 mar 2018 21:53

08 mar 2018 21:18
Gij afvallige!...
BACH

De plaat die ik had opgezet
Was van een heerlijk Bachmotet
Maar zij was amper 19
En bleek er weinig in te zien

Die orgelpijpmuziek van Bach
Als ik het zo eens zeggen mag
Is meer iets voor de oude dag
Geef mij dan maar Burt Bacharach
Toen sprak ik met een droeve lach
Burt Bacharach is bagger, ach!
Waarom heeft men toch zo'n ontzag
Voor volksbedrog en winstbejag

Helaas, Johann Sebastian
Kon het bij haar niet winnen van
Die walgelijke popmuziek
En daarom zei ik energiek

Maak alsjeblieft niet meer gewag
Van dat gerock en dat gerag
Ik zeg je wij gaan zaterdag
Ons voor een redelijk bedrag
Eens ernstig buigen over Bach
En als je merkt wat Bach vermag
Dan ga je vast wel overstag
En strijkt jouw Bacharach de vlag

Gehoorzaam is ze meegegaan
Ze hoorde zelfs een lezing aan
En ging ook naar het huisconcert
Dat na de lunch gegeven werd

Maar ik betaalde het gelag
Toen zij die violist daar zag
Want voor zijn welbesnaard gedrag
En virtuoze oogopslag
Ging zij volledig overstag
Ik wentel mij in zelfbeklag
En heb nu ook iets tegen Bach
Die naar mijn smaak te veel vermag

Drs. P

Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 08 mar 2018 22:57

@ De Encyclopedist,
=D>
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Dolce Vita
Geregelde verschijning

Bericht door Dolce Vita » 08 mar 2018 23:33

08 mar 2018 17:14
Waarom? schreef:
08 mar 2018 16:50
Welkom Dolce Vita!
En bij Dolce Vita denk ik aan een goed glas wijn met klassieke muziek...En nee dat is niet alleen Bach!
Bij dom toeval stuit ik op jouw profiel. Ik herkende meteen het portret van J.S. Bach!
Ik ben een Bach liefhebber pur sang! Ik heb zelfs, bij wijze van avatar, mijn eigen gezicht een keer in de foto van jouw avatar gephotoshopped.
Terwijl ik dit schrijf luister ik naar (het openingskoor van) de Matthäus. Dat mag weer, want het is vastentijd :wink:
Ik heb in het algemeen een hekel aan klassieke muziek (enkele uitzonderingen daargelaten). En de Matthäuspassion en al die Paasmuziek vind ik het meest afschuwelijke wat er bestaat. Ik was op de geloofsfora altijd blij als Pasen weer voorbij was en iedereen weer normaal deed. Ook heb ik nog geen enkele keer naar het populaire "the Passion" gekeken of geluisterd. Dat soort zwaar sentimenteel gedoe begrijp ik dan weer niks van.
Only fools take life so seriously that they are constantly hurt.
-Paramahansa Yogananda-

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 09 mar 2018 08:19

Dolce Vita schreef:
08 mar 2018 23:33

Ik heb in het algemeen een hekel aan klassieke muziek (enkele uitzonderingen daargelaten). En de Matthäuspassion en al die Paasmuziek vind ik het meest afschuwelijke wat er bestaat. Ik was op de geloofsfora altijd blij als Pasen weer voorbij was en iedereen weer normaal deed. Ook heb ik nog geen enkele keer naar het populaire "the Passion" gekeken of geluisterd. Dat soort zwaar sentimenteel gedoe begrijp ik dan weer niks van.
Dag Dolce Vita,

Dat kan dat je er een hekel aan hebt. Is natuurlijk wel een maartje: Wat wij klassieke of kunstzinnige muziek noemen was vroeger voor de bovenklasse of religieus bedoeld en vroeg veel inzicht in muziek . Er bestond eindeloos veel volksmuziek naast....muziek waarvan heel veel verloren is gegaan.(de popmuziek van die tijd) Pas in latere tijd werd klassieke muziek gemaakt die ook "mooi" moest zijn en vrijer van vorm werd.

Ik kan helemaal begrijpen dat je niets hebt met de Passion...voor mij is dat de ultieme uiting van modern "geloof": Post-theistisch supermarkt geloof, op smaak gemaakte emotie. De Matthäuspassion en andere passies van Bach....ik vond vroeger het meeste ook vreselijk...smaak ontwikkelt zich...en Bach's muziek vraagt inspanning en oefening...zelfde als met wijn: Niemand vind een Grand-Cru als eerste lekker....iedereen begint met een toegankelijk zoet wit slobber wijntje.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 09 mar 2018 08:32

De Encyclopedist schreef:
08 mar 2018 21:53

Drs. P

Geweldig! Deze kende ik nog niet. Dank je wel!

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 09 mar 2018 08:36

Dolce Vita schreef:

Waarvan akte. Je kunt niet alles hebben in het leven.
Mijn post was overigens niet aan jou gericht, maar aan 'Waarom?'

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 09 mar 2018 09:38

Afgesplitst van Hallo van Dolce Vita in Even Voorstellen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 09 mar 2018 09:58

Aha, door een schisma :wink: is dit onderwerp plotseling een bijzonder interessant nieuw onderwerp geworden.

Cultuur binnen het Christendom, daar valt wel wat over te zeggen en te vinden!
Ik vind de culturele uitingen die het Christendom heeft voortgebracht (en aangewakkerd) over het algemeen het enige écht goede waar het Christendom toe heeft geleid. Geheel los van mijn persoonlijke smaak, heeft het toch de beroemdste kunstenaars verleid (en betaald) om schitterende meesterwerken te maken.
Dat geldt uiteraard niet alleen voor het Christendom, maar daar gaat dit topic nu eenmaal over.

Omdat ik het bestaan van een God afwijs, wil dat niet zeggen dat ik de culturele uitingen ook afwijs. Integendeel: ik omarm ze. Of het nu architectuur/bouwkunst, beeldende kunst of muziek is: er zitten heel wat absolute hoogtepunten tussen. En bovendien: mythologie en andere sprookjes zijn toch ook altijd een belangrijke inspiratiebron voor kunstenaars geweest...

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 09 mar 2018 10:21

09 mar 2018 09:58

Omdat ik het bestaan van een God afwijs, wil dat niet zeggen dat ik de culturele uitingen ook afwijs. Integendeel: ik omarm ze. Of het nu architectuur/bouwkunst, beeldende kunst of muziek is: er zitten heel wat absolute hoogtepunten tussen. En bovendien: mythologie en andere sprookjes zijn toch ook altijd een belangrijke inspiratiebron voor kunstenaars geweest...
Dag Giovedico delle Fate,

Ondertussen zitten de Goden te schuddenbuiken van het lachen....Een kleine worm wijst ons bestaan af...alsof een wormenbestaan in onze ogen een vorm van BESTAAN is.
Zonder dollen: ik denk te begrijpen wat je bedoelt...maar over het bestaan van goden kunnen we gewoonweg niets weten. Dat brengt de hele terminologie van het goden concept met zich mee.

De culturele uiting zijn vaak prachtig die het christendom heeft voortgebracht....al moet ik vaak kreunen bij de gedachte wat de massa er letterlijk aan offers voor heeft gebracht om ze te verwezenlijken en wat een afschuwelijke manipulatie door de leiders. Daarom moeten we ze alleen al koesteren: monumenten voor de onschuldige slachtoffers...begraafplaatsen van de Goden...ja, dat vooral!

Dolce Vita
Geregelde verschijning

Bericht door Dolce Vita » 09 mar 2018 10:32

Waarom? schreef:
09 mar 2018 08:19
Dolce Vita schreef:

Dag Dolce Vita,

Dat kan dat je er een hekel aan hebt. Is natuurlijk wel een maartje: Wat wij klassieke of kunstzinnige muziek noemen was vroeger voor de bovenklasse of religieus bedoeld en vroeg veel inzicht in muziek . Er bestond eindeloos veel volksmuziek naast....muziek waarvan heel veel verloren is gegaan.(de popmuziek van die tijd) Pas in latere tijd werd klassieke muziek gemaakt die ook "mooi" moest zijn en vrijer van vorm werd.
Dat daar in sommige kringen nog zo over gedacht wordt, dat weet ik, maar persoonlijk deel ik je geloof in en hechting aan die bovenklassegedachte niet. :wink: Dus als je het nu echt, werkelijk, mooi vindt en fijn om naar te luisteren, dan heb je dat dus begeerd en is je wens uitgekomen dat je er nu van geniet. Dan vind ik dat helemaal prima, want dan past het gewoon bij jou. Je inspanningen hebben je dan gebracht wat je ervan gehoopt hebt. Alle overige argumenten hebben voor mij geen betekenis.
Waaronm? schreef:Ik kan helemaal begrijpen dat je niets hebt met de Passion...voor mij is dat de ultieme uiting van modern "geloof": Post-theistisch supermarkt geloof, op smaak gemaakte emotie. De Matthäuspassion en andere passies van Bach....ik vond vroeger het meeste ook vreselijk...smaak ontwikkelt zich...en Bach's muziek vraagt inspanning en oefening...zelfde als met wijn: Niemand vind een Grand-Cru als eerste lekker....iedereen begint met een toegankelijk zoet wit slobber wijntje.
Ik deel je visie niet, maar ik begrijp dat je een dergelijke ontwikkeling begeerd hebt. Dan hoop ik voor jou dat je er nu werkelijk van geniet en dat het niet eigenlijk een geloof is dat je er als naar jouw visie ontwikkeld mens van moet genieten.

Persoonlijk drink ik geen alcohol. Nooit en nergens. Ook geen wijn. Overigens niet wegens een geloofsovertuiging. Ik verkeer met mijn watertje zonder problemen regelmatig in het gezelschap van wijndrinkers.
Laatst gewijzigd door Dolce Vita op 09 mar 2018 10:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Only fools take life so seriously that they are constantly hurt.
-Paramahansa Yogananda-

Plaats reactie