Extreme sporten

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petra
Bevlogen

Extreme sporten

Bericht door Petra » 01 mar 2018 02:59

Gershom legde de link tussen het aloude jachtinstinct en de hedendaagse werklust.
Nou denk ik dat de sportlust hier ook wel onder valt.

Is sporten ook een 'werklust' dingetje?
Is extreem sporten cultureel bepaald? Je moet er maar kennis ván, en poen voor hebben toch, denk ik dan.

Pallieter doet in ieder geval aan extreme sporten en ik ben natuurlijk razend benieuwd welke dan.
pallieter schreef:
28 feb 2018 11:05
Ik moet eerlijk toegeven dat die aantrekkingskracht naar gevaar ook in mijn genen zit. Maar die drang stil ik via extreme sporten, dat geeft minder gewetens problemen.
Naar mijn weten is trouwens bergbeklimmen de meest extreme sport om te beoefenen.

Zijn er meer mensen die van extreme sporten houden?

Ikzelf heb denk ik als meest extreme de Chinese Yellow Mountains beklommen (veeeeeel trappen :lol: )
En daar de giga giga gigaaaaa tokkelbaan gepakt.
Waarbij het meest enge was dat de equipement er niet bepaald betrouwbaar uitzag, mild gezegd. :shock:
Toen ik neerkwam (zeg maar neer sodemieterde) kon ik niet op m'n benen staan vanwege trillende knieën en ik ben nog zeker een week schor geweest van het gillen. :lol:

“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

pallieter
Bevlogen

Re: Extreme sporten

Bericht door pallieter » 01 mar 2018 14:08

Petra schreef:
01 mar 2018 02:14

Hemel, wat een verhaaaaal. Heeft ie dan ook die koppen aan de muur hangen?
God, die vind ik altijd zo vreselijk om te zien. :shock:

Nou ben ik nieuwsgierig naar die extreme sporten; :D ga d'r een topic voor openen!
Oeps, had deze al in de dierentuin gepost.

Voor die extreme sporten hebben we vooral freeride skiën:

Onderstaande filmpjes is wat ik normaal doe als ik ga skiën. De uren naar boven klimmen met de ski's op de de rug incluis.

Ooit 1 keer de kans gehad om net voor het wereldkampioenschap super G voor de vrouwen in Meribel ook eens "te proberen". Voor een wedstrijd "prepareren" ze de piste zodat die letterlijk harder is dan ijs. Ben toen 128 km/h gemeten, moet wel toegeven dat ik de meeste poortjes heb gemist. Een van meest schrikwekkende ervaringen in mijn leven.

Voor de rest hebben we ijs klimmen, skydiving, freedive (record 38 meter onder water zonder flessen), racen op circuit en elk mogelijk idioot ding dat ik tegenkom uitproberen. Zoals benji springen terwijl je aan een parachute hangt die door een boot wordt getrokken, wild water raften, woestijn racen, jetski tegen 120 km/h, powerboat racen, cliff diving,...
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 01 mar 2018 14:27

pallieter schreef:
01 mar 2018 14:08
Oeps, had deze al in de dierentuin gepost.
Op jouw verzoek aldaar verwijderd. Maria
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 02 mar 2018 04:02

pallieter schreef:
01 mar 2018 14:08

Voor de rest hebben we ijs klimmen, skydiving, freedive (record 38 meter onder water zonder flessen), racen op circuit en elk mogelijk idioot ding dat ik tegenkom uitproberen. Zoals benji springen terwijl je aan een parachute hangt die door een boot wordt getrokken, wild water raften, woestijn racen, jetski tegen 120 km/h, powerboat racen, cliff diving,...
Whoehaha wat leuk!
Ik heb ook 's off piste geskied maar dat was per ongeluk omdat ik (zal 's niet) hopeloos verdwaald was.
Was een behoorlijk enerverende ervaring. :lol:
Maar goed ik kan niet meer skiën omdat ik in Zwitserland m'n knie naar de gallemiezen heb geholpen, met een heeeeeel lullig valpartijtje natuurlijk.
Wel heeel vroegah nog de piste met een bobslee gedaan; m'n moeder eindigde met een been in het gips en m'n vader met een arm in het gips. :lol:

Duiken heb ik 1x gedaan, het bloed spoot uit m'n oren. En daar een week flink last van gehad. Doe 't maar niet meer.
Wild water kanoën in Val d`Isere, best wel saai, al was ik bijna verzopen en moesten ze onder m'n kano vandaan trekken. (Geen zwemvest aan natuurlijk :roll: )
God ja, jetskiën, water skiën (natuurlijk mono & jumps); toen ben ik eindeloos doorgestuiterd na een valpartij.

Dakar! Die heb nog op m'n verlanglijstje staan.
Verder houd ik me tegenwoordig maar bij wandelen of zo want ik ben nogal ongelukkig wat valpartijen betreft.
Al is het Hanoi verkeer ook best een uitdaging. :lol:
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 02 mar 2018 09:56

Bobslee heb ik ook nog gedaan, wel als passagier natuurlijk. Niet echt comfortabel.

Waar ik nog steeds spijt van heb is dat ik ooit gevraagd was voor "le kilomètre lancé" maar mijn ouders de toestemming niet wilde tekenen (was toen 16). Bedoeling was wel iets lager te starten en ongeveer 180 km/h te halen.

Nu zou ik het niet meer durven.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 02 mar 2018 10:00

@Pallieter,
Het zit in je genen toch? Ik vind het prachtig om te zien.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 02 mar 2018 10:40

Zit in de genen.

Was een kind dat geen angst kende, een nachtmerrie voor mijn familie. Mijn moeder houdt nog steeds bij hoog en laag vol dat ze, tussen mijn 3 en 10 jaar, minstens 1 keer per maand mij naar het ziekenhuis moest brengen om genaaid te worden. Als ze met mij buiten kwamen zat ik gegarandeerd boven in een verlichtingspaal. En daar kwam dan ook nog eens een wat bovengemiddelde fascinatie voor vuur en vuurwerk bij. En dan ook nog eens ADHD.

Mijn moeder verdient echt wel enkele standbeelden.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 02 mar 2018 13:34

pallieter schreef:
02 mar 2018 09:56
Nu zou ik het niet meer durven.
Toen niet en nu al helemaal niet :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 03 mar 2018 04:46

pallieter schreef:
02 mar 2018 10:40
Zit in de genen.

Was een kind dat geen angst kende, een nachtmerrie voor mijn familie. Mijn moeder houdt nog steeds bij hoog en laag vol dat ze, tussen mijn 3 en 10 jaar, minstens 1 keer per maand mij naar het ziekenhuis moest brengen om genaaid te worden. Als ze met mij buiten kwamen zat ik gegarandeerd boven in een verlichtingspaal. En daar kwam dan ook nog eens een wat bovengemiddelde fascinatie voor vuur en vuurwerk bij. En dan ook nog eens ADHD.

Mijn moeder verdient echt wel enkele standbeelden.
Wat geinig! Ikke ook!
Zo vaak in het hospitaal dat de kinderbescherming op de stoep stond. :lol:

Veel per ongeluk door valpartijen en veel expres door roekeloosheid of waaghalzerij.
Natuurlijk klom ik tot de hoogste toppen van een boom.
Stonden we met z'n allen op een bunker, zei iemand 'wie durft', of 'dat kan niet', was ik al gesprongen. :lol:

Hm, maar geen ADHD of andere afkortingen naar mijn weten.
Toen ik zelf kinderen kreeg werd het wel wat minder. Zal 'm wel in het verantwoordelijkheidsgevoel voor je kroost zitten.

P.S.
Had ik eergisteren m'n moeder op Skype. Zei ze 'god wat was ik blij als mijn moeder je meenam en ik van je af was. Dat was dan ook de enige die het aandurfde.'
Ik lag echt dubbel van het lachen. Als ik dat zinnetje aan anderen vertel klinkt het heel gek. :lol:

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 04 mar 2018 19:01

Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 05 mar 2018 02:22

vegan-revolution schreef:
04 mar 2018 19:01
Wingsuits :

Iets voor één van jullie?
Gaaaf hè.
Dichter bij het 'zelf kunnen vliegen' ga je niet komen.*
Maar ik doe 't toch maar niet. :lol:

Alhoewel

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 05 mar 2018 09:07

Daar droom ik dus letterlijk van, de vliegend eekhoorn uithangen.

Maar dit is te gevaarlijk. Ik heb gelukkig geen doodwens en bij alle idiote zaken die ik doe wil ik wel wat risco’s nemen maar wel berekende risico’s.

Dat is ook de reden dat ik mij nooit zo’n kruisraket op 2 wielen heb gekocht. Ik weet dat ik 300 km/h met zo’n ding ga rijden en dat is nu eenmaal compleet onverantwoord.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 06 mar 2018 00:25

Mij krijgen ze niet op ski of schaats. Niet eens in een vliegtuig. Ik ben de enige in de wijde omtrek zonder rijbewijs. In mijn jeugd wel een motorfiets gehad, maar zo vaak gevallen dat het niet leuk meer was. Mijn hoogst behaalde snelheid was 80 km/h
Op een Jawa met het geluid van een (hand)koffiemolen. Heden verplaats ik mij per scootmobiel. Zelfs daarmee zie ik nog kans om te vallen met de duizelingwekkende vaart van 15 km/h.
Maar als ik die vliegende eekhoorns door de lucht zie zeilen valt mijn bek open van bewondering en verbazing. En die waaghalzen op die besneeuwde hellingen. Vaak zulke jonge mensen dat ik zou willen vragen:"Weet je moeder dat je hier bent?"

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 06 mar 2018 02:01

Gershom schreef:
06 mar 2018 00:25
En die waaghalzen op die besneeuwde hellingen. Vaak zulke jonge mensen dat ik zou willen vragen:"Weet je moeder dat je hier bent?"
Jonkies zitten meestal gewoon in een klasje hoor.
:lol: Dan moet je ook gewoon bij de kleutertjes kijken, die zijn leueueueueuk.

Plaats reactie