"Kunnen negers beter dansen?"

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: "Kunnen negers beter dansen?"

Bericht door Peter van Velzen » 28 aug 2017 05:05

Is de dame in kwestie nog in hoger beroep gegaan?
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 28 aug 2017 08:56

Volgens mij is er geen enkel bewijs dat negers beter kunnen dansen.

Hoeveel negers hebben er dan wel een dans toernooi gewonnen?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

ChaimNimsky
Ervaren pen

Bericht door ChaimNimsky » 28 aug 2017 09:15

Peter van Velzen schreef:
28 aug 2017 05:05
Is de dame in kwestie nog in hoger beroep gegaan?
Ja. Nadat de rechter Prem in het gelijk had gesteld, heeft ze een procedure aangespannen om Prem Radhakishun alsnog te vervolgen. Ook de daarna gestarte Artikel12-procedure strandde. Op http://politiek.tpo.nl lees ik dat de politica het oneens is met deze eindbeslissing & heeft aangegeven dat de politiek moet optreden tegen de rechterlijke macht.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 28 aug 2017 11:52

politiek moet optreden tegen de rechterlijke macht
Zoiets als in Polen? Weg met de Trias Politica?

Dat terzijde: Het zou onderzocht kunnen worden of negers bepaalde eigenschappen hebben waardoor ze beter kunnen dansen. Wat schiet je daarmee op dan? Ik heb het vermoeden dat de meeste negers beter op de juiste toonhoogte kunnen zingen, maar ik zie er maar weinig in professionele koren. Is het een culturele keuze of een aangeboren eigenschap of aversie? En als ze beter kunnen dansen, waarom winnen ze dan nooit bij het stijldansen? Is dat een keuze of interesseert het ze niet? Het kan mij niet zo boeien.

Ik moest jaren geleden wel even slikken toen ik een kinderboekje las van 'Tup en Joep' waarin de hoofdpersonen (twee aapjes voor degenen die de kinderboekenreeks niet kennen) kleren gingen stelen in het dorp van 'de nikkertjes' Nou zijn die boekjes wel van een poosje terug, maar dat soort termen waren blijkbaar gemeengoed. Het is maar de vraag of daar bewust op met opzet iets slechts mee bedoeld werd. Zoals Herman Finkers in één van zijn conferences gewag maakte van de politie agent in een dorp bij Almelo. Die belde het hoofdkantoor en zei 'd'r lup hier zo'n swarten' De man had er nog nooit een gezien en had geen ander woord tot zijn beschikking.

De vraag is misschien of bepaalde woorden wel discriminerend kunnen zijn, als degene die ze gebruikt geen idee heeft van dat soort eigenschappen. Als die woorden opzettelijk worden gebruikt om negatief onderscheid te maken en één mens meer waarde toe te kennen dan een ander, dan is het gebruik afkeurenswaardig.

Moeten we dan blijven doorgaan met zelfcensuur? Negerzoenen, jodenkoeken, turkentas, jodenlijm? Wat mag nog wel en wat mag niet meer? En wie bepaalt dat?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 28 aug 2017 13:29

Ik denk inderdaad dat als westerse "bleekscheten" blanken genoemd worden, dat net zo discriminerend en beledigend is, als mensen met Afrikaanse voorouders neger te noemen. Beide termen gaan uit van de huidskleur met daaraan gekoppelde al dan niet fictieve eigenschappen.
Vooral in negatieve zin als beledigend ervaren. Zoals Afrikaanse mensen, die als slaaf werden verkocht enkel omdat ze een donkere huid hadden 'neger' werden genoemd en dat kennelijk in de handel en in de Amerikaanse koloniën een 'neger' altijd slaaf was. Ik kan me voorstellen, dat een Afrikaan of iemand met Afrikaanse voorouders het woord "neger" gelijk stelt aan "slaaf".
Een bleke West-Europeaan 'blanke" noemen heeft ook van die beledigende bijgedachten.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor mongool, indiaan, eskimo, aboriginal. Het zouden allemaal verboden woorden moeten worden.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 28 aug 2017 13:35

Henry II schreef:
28 aug 2017 11:52
politiek moet optreden tegen de rechterlijke macht
Zoiets als in Polen? Weg met de Trias Politica?
D'66, say no more. Die arme vrouw is natuurlijk niet goed snik en heeft die uitspraak niet goed doordacht. :shock:
Henry II schreef:
Ik moest jaren geleden wel even slikken toen ik een kinderboekje las van 'Tup en Joep' waarin de hoofdpersonen (twee aapjes voor degenen die de kinderboekenreeks niet kennen) kleren gingen stelen in het dorp van 'de nikkertjes' Nou zijn die boekjes wel van een poosje terug, maar dat soort termen waren blijkbaar gemeengoed.
Ik ken die boekjes, ik ben er mee opgegroeid. Je kunt je tegenwoordig niet meer voorstellen hoe alledaags racisme was tot in de jaren 70 en die boekjes komen bij mijn weten uit de jaren 50. Er waren ook niet zoveel mensen die ertegen konden protesteren. Wie weet, denken de mensen van 2060 zo over onze tijd.
Henry II schreef:
Moeten we dan blijven doorgaan met zelfcensuur? Negerzoenen, jodenkoeken, turkentas, jodenlijm? Wat mag nog wel en wat mag niet meer? En wie bepaalt dat?
Die zelfcensuur is als beleid een slecht idee, maar gaat spontaan onvermijdelijk door. Wie gebruikt nog spek voor een Spanjaard, noemt een rooms-katholiek een paap of een gereformeerde fijn?
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 28 aug 2017 14:02

Petra schreef:
28 aug 2017 01:49

"Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644, verwijzend naar de lading van een slavenschip. "
Duidelijk.
Dat is ook meteen wsl. de eerste keer dat Nederlanders ooit hadden gehoord van negers en daar een vernederlandst woord aan gaven.
In Nederland kende men geen andere negers dan negerslaven.
Wat denk je?
Hoe zouden ze de inwoners van Afrika hebben genoemd in 1644, die niet als slaven zijn verhandeld?
En waarom zouden de huidige inwoners van dezelfde gebieden zich hier niets bij voor kunnen stellen en dus ook niet dezelfde cognities hebben, hoe Nederlanders aan dit woord zijn gekomen, als zij zwarte Afrikanen negers noemen en witte Afrikanen blanken?
Zij hebben een totaal andere voorgeschiedenis.
Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.
Blijkbaar drong het toen pas bij de meeste blanken door dat er nog andere negers waren dan alleen de zwarte slaven in Amerika.
Duidelijk is dat de betekenis, dus nu voortaan gold voor alle mensen van deze zelfde huidskleur.
Is daarmee het woord neger voor de zwarte mens ineens taboe geworden?
Of is het de mens, die niet wist waarover hij het had, als hij de zwarte mens beschreef?

Hoe kom je erop om dit als argument te nemen?
Dit was in die tijd 1874 ook trend om te geloven:
Er werd erkend dat een neger een mens was, maar wel nog blijven steken in de ontwikkeling van vlak na de aap.
Dus verre de mindere van de verder ontwikkelde mens.

Je wil toch niet zeggen, dat we nu nog steeds hetzelfde bedoelen, als we het woord neger gebruiken bij de zwarte mens.

Anthropogenie, oder, Entwickelungsgeschichte des Menschen – Ernst Haeckel, Leipzig 1874
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 28 aug 2017 14:06

Vilaine schreef:
28 aug 2017 13:29
Zoals Afrikaanse mensen, die als slaaf werden verkocht enkel omdat ze een donkere huid hadden 'neger' werden genoemd en dat kennelijk in de handel en in de Amerikaanse koloniën een 'neger' altijd slaaf was. Ik kan me voorstellen, dat een Afrikaan of iemand met Afrikaanse voorouders het woord "neger" gelijk stelt aan "slaaf".
Zie mijn vorige reactie.
Een bleke West-Europeaan 'blanke" noemen heeft ook van die beledigende bijgedachten.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor mongool, indiaan, eskimo, aboriginal. Het zouden allemaal verboden woorden moeten worden.
Toch weer satirisch bedoeld? :evil3:
(Ook het eerste stukje?)
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Picard

Bericht door Picard » 28 aug 2017 14:28

“Kunnen negers beter dansen?”(sic)
Wanneer ik kijk naar de dansstijl die ik heb waargenomen bij negroïde mensen (Stijlgroep 1) en deze vergelijk met dansstijlen als; klassiek ballet, stijldansen, disco dansen en de klompendans(Stilgroep2). vallen er een aantal verschillende kenmerken op.

Stijlgroep 1
ruime bewegingen
Snelle bewegingen
Snelle afwisseling in vorm
groter gebruik van de ruimte rondom de danser. (1 gestrekte armlengte)
Ritmische expressie van uit het heup-/onderrug gebied

Stijlgroep2:
Aanraking in de vorm van omarming, tillen, inhaken
Kleine bewegingen
rustige bewegingen
Statisch

Om het maar even zwart-wit te stellen; Witmensen(Caucasian) zijn niet gewend om even lekker los te gaan op de dansvloer. Durven ons niet te uiten in dans, om dat we behept zijn met het Nederlands-cultureel fenomeen:”Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg”
Zijn we nog bezig om onze draai op de dansvloer te vinden, na jaren lange verkettering door de kerk, in wiens ogen dansen als zondig en zedeloos werd beschouwd.
In noord Europa is het klimaat kouder, waardoor het ‘het buiten leven’ in een korter tijdbestek plaatsvind dan rond de evenaar.

Om in stijlgroep1 te dansen hebben we wel ruimte nodig, iets wat nog wel eens lastig is in een drukke discotheek/feestzaal, zeer zeker rond de piekuren in het uitgaansleven.

Ergens in het verleden was ik vrij vroeg in een dancing en met zijn tweeën leefde we ons uit op de dansvloer(tje). De eigenaar kwam naar me toe met het verzoek:” als het straks drukker is, om dan niet uitbundig te gaan dansen. Om ongelukken te voorkomen.”
Op festival terreinen was ik als stijlgroep 1 dans liefhebber genoodzaakt een plekje achteraf op te zoeken en dan gebeurde het ook, dat er mensen probeerde dwars door mijn heen te lopen.

Mijn inziens, speelt de factor bewegingsruimte een grotere rol mee in de ontwikkeling van de dans expressie, in stijlgroep1, dan de huidskleur van de danser (M/V/_/).

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 aug 2017 16:02

De Encyclopedist schreef:
28 aug 2017 13:35
D'66, say no more.
Bespeur ik hier een vooroordeel ? :)
Ik wens u alle goeds

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 28 aug 2017 16:25

Peter van Velzen schreef:
28 aug 2017 16:02
De Encyclopedist schreef:
28 aug 2017 13:35
D'66, say no more.
Bespeur ik hier een vooroordeel ? :)
Een kleintje maar. Beginselvastheid is geen kenmerk van die partij.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 28 aug 2017 18:26

Petra schreef:
28 aug 2017 01:49
Erik schreef:
27 aug 2017 15:16
Zou je negroïde beter vinden?

Volgense wikipedia: "Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent"
Ik zie het probleem niet.

Heb je geen moeite met "blanke"?
Hey pik, als je op wikipedia even doorleest dan wordt de herkomst ook nog uitgelegd: zwarte slaaf.
Ik heb 'm geplakt.

"Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644, verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had."

Dat het woord neger tijdens de slavernij een negatieve lading heeft gekregen wil nog niet zeggen dat het die lading heden ten dage nog heeft.
Sprekend voor mijzelf heeft het woord neger de betekenis zoals ik die in mijn reactie aangaf.
Ik neem aan dat mij aanspreken met "hey pik" bedoelt was om mij uit mijn tent te lokken en jouw slavernij-uitleg van het woord neger kracht bij te zetten?
Jammer joh!

En ik vroeg je nog of je ook een probleem hebt met het woord blanke of andere benamingen zoals bleekscheet enzo die ik voorbij zag komen.
Een normaal antwoord zou leuk zijn.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 29 aug 2017 03:48

Erik schreef:
28 aug 2017 18:26
[/i]
Dat het woord neger tijdens de slavernij een negatieve lading heeft gekregen wil nog niet zeggen dat het die lading heden ten dage nog heeft.
Sprekend voor mijzelf heeft het woord neger de betekenis zoals ik die in mijn reactie aangaf.
Ik neem aan dat mij aanspreken met "hey pik" bedoelt was om mij uit mijn tent te lokken en jouw slavernij-uitleg van het woord neger kracht bij te zetten?
Jammer joh!
viewtopic.php?p=534054#p534054
'Maar net als bijvoorbeeld het ballerige woord pik, (‘Hey pik, hoe gaat ‘ie,’) ís en blijft neger in principe een scheldwoord. Uiteindelijk bepaalt de ontvanger of het gebruik ervan gepast is. Niet de zender."

Erik schreef:
28 aug 2017 18:26
En ik vroeg je nog of je ook een probleem hebt met het woord blanke of andere benamingen zoals bleekscheet enzo die ik voorbij zag komen.
Een normaal antwoord zou leuk zijn.
Wat is normaal Erik?
Of beter gezegd; wat vind jij normaal?
Ik denk dat het daarom gaat. De ontvanger bepaalt.
Als iemand een probleem met een aanspreekvorm heeft en dat aangeeft is daarmee voor mij de kous af.
Ik heb geen moeite met het woord blanke of bleekscheet of witneus of whatever, maar als jij me zegt dat je bleekscheet vervelend vindt klinken dan gebruik ik het toch niet meer.
Dus waarom zou ik m'n poot stijf houden op dit punt? Wat valt er te winnen dan?
Als mensen aangeven liever anders genoemd te worden... wat is daar dan moeilijk aan?
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 29 aug 2017 12:39

Kan men op verschillende manieren bekijken. Ik zie vaak dat zwarten inderdaad toch wel beter dansen dan de gemiddelde blanke belg. Nu is dit genetisch of zit dans veel meer in hun cultuur en zijn ze daar reeds van jonge leeftijd meer met bezig dan wij? Laatste lijkt mij meer waarschijnlijk.

Nu zijn zwarten ook vaak groter, vooral als je naar Amerikaanse films kijkt. Lijkt mij niet direct aangeleerd. En in Afrika is dit dan toch wel zeer afhankelijk van streek tot streek. Nu was er inderdaad wel in Amerika een tijd van slavernij waar grote sterke slaven gedwongen werden om zich enkel met andere grote sterke slaven voort te planten. Dus niet echt natuurlijk maar wel gestuurde selectie.

Nu die lange Hollanders? Zijn jullie nu zo groot wegens die overstromingen? Of komt dat door die kaas? Dus ofwel selectie van wiens kop boven water blijft ofwel betere voeding. :D

En als we nu naar ons kleurtje kijken komt dat nu net wel via natuurlijke selectie om voldoende vitamine D te kunnen aanmaken in streken met minder zon.

Zijn dus toch wel verschillende mogelijke redenen om bepaalde, statistisch significante, verschillen tussen bevolkingsgroepen te verklaren. En dat mag zeker, zolang je die kennis niet misbruikt om jouw groepje te bevoordelen.

PS Je kan inderdaad stellen dat het woord neger van negro komt wat zwart betekend maar vergeet wel ook niet dat neger vroeger letterlijk zwarte slaaf betekende in het Nederlands.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Neger
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 29 aug 2017 14:34

Vilaine schreef:
28 aug 2017 13:29
En daar komt de censuur om de hoek. Wie moet dat dan verbieden? De overheid, het volk? Het individu? Als individu zou ik nooit een medemens willen beledigen. Maar juist als je dit gaat verbieden van hogerhand, krijg je gedonder in de glazen. Dan creëer je groepen tegen groepen. Ik denk dat ieder mens voor zich verantwoordelijkheid draagt. En groepsdenken is schadelijk. Wat was de quote laatst ook alweer 'Nationalisme: je op de brost kloppen voor iets waar je geen reet mee te maken had omdat je potverdomme nog niet eens geboren was, en dan mensen gaan haten die je van je leven nog nooit hebt ontmoet.' Land tegen land, oorlog. Groep tegen groep, burgeroorlog. Mens tegen mens, laten we er een biertje over drinken dan komen we er wel uit.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Plaats reactie