Ik ben cisgender.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Ik ben cisgender.

Bericht door Maria » 17 aug 2017 20:33

Een halve eeuw geleden al hoorde uitdrukkingen in het Brabantse, waar het redelijk normaal was om af en toe een keer te vloeken, als:
"Dat is niet normaal meer, hoe die aan het vloeken is."

Niet alleen positief dus.
Vul ook maar in voor van alles, wat jij over de schreef vindt gaan, dus niet normaal meer.

Zullen we het hierbij laten?
Ik geloof niet, dat dit verder verzinnen van hoe het woord normaal allemaal wel of niet kan worden gebruikt binnen een bepaald zinsverband, wezenlijk bijdraagt aan deze discussie.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 17 aug 2017 20:47

Maria schreef:
17 aug 2017 20:33
Een halve eeuw geleden al hoorde uitdrukkingen in het Brabantse, waar het redelijk normaal was om af en toe een keer te vloeken, als:
"Dat is niet normaal meer, hoe die aan het vloeken is."

Niet alleen positief dus.
Vul ook maar in voor van alles, wat jij over de schreef vindt gaan, dus niet normaal meer.
Het woordje meer, wijst er op dat het om een variantie gaat van iets dat we wel normaal vinden.

Dat is iets anders dan het gewoon als niet normaal beschrijven.
Maria schreef:Zullen we het hierbij laten?
Ik geloof niet, dat dit verder verzinnen van hoe het woord normaal allemaal wel of niet kan worden gebruikt binnen een bepaald zinsverband, wezenlijk bijdraagt aan deze discussie.
Dat verandert niets aan de geschiedenis waarbij "niet normaal" gebruikt en gezien werd/wordt als een moreel verwijt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 18 aug 2017 05:31

Waar het om gaat is dat de maatschappij is opgedeeld in mannen en vrouwen. Een hij of een zij.
Dat daar bepaalde rollen aan zijn gehangen. Door het gebruik van man of vrouw & hij of zij als aanspreekvorm word je in één van beide hokjes geperst of je wilt of niet. Zo ook op je paspoort en op formulieren e.d.
Er zijn meer en meer mensen die zich in beide rollen/termen/hokjes niet thuisvoelen; die voelen zich een 'hen'.
'Hen' is als aanspreekvorm gekozen in een poll bij transseksuelen.

Het punt is dat je als 'hen' een normaal mens bent. (Geslachtsneutraal!)
Die 'hen' kan cis- trans-, homo- etc etc. zijn.

https://decorrespondent.nl/4748/geen-ma ... 0-d399a42e

Zie ook Zweden; geslachtsneutraal.
http://www.nu.nl/buitenland/3840574/zwe ... -taal.html
Laatst gewijzigd door Petra op 18 aug 2017 06:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 18 aug 2017 05:34

Misschien interessant. (anders gooi je het maar weg Maria)

Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie