Ik ben cisgender.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Ik ben cisgender.

Bericht door Maria » 17 aug 2017 13:14

Ook dit is cultuur.
Althans...
Misschien beter te benoemen als "cultuurtje".

Oh nee, toch niet.
Want dan neem ik dit "probleem" niet serieus genoeg.

Steeds vaker wordt ik geconfronteerd met protesten tegen gewone "normale" termen voor begrippen.
"Ik ben normaal" als zijnde binnen de norm van waar een bepaald woord voor staat, kan niet meer.
Dat mag ik niet meer zeggen en dat gaat steeds vaker voor dingen op, waar mensen zich gediscrimineerd zouden kunnen gaan voelen.
Want iedereen, die tot een minderheid behoort en dus niet valt binnen een bepaalde "norm" van een bepaald begrip, is tegenwoordig ook gewoon normaal.
Want "abnormaal", dus buiten de noemer vallend, mag niet meer benoemd worden, als ook "buiten normaal" of "buiten de norm vallend", is een tijdelijke overgangsfase, zoals blijkt.

Vandaag leerde ik wat een cisgender is.
Ikke dus.

Toch bestaat hij al sinds de mensheid bestaat.
Voor het eerst beschreven einde vorige eeuw.

Ik ben disgender, want alleen op deze manier kan ik voorkomen, dat een transgender zich gediscrimineerd voelt worden, omdat alleen hij/zij als speciaal benoemde, een etiket krijgt, terwijl hij/zij tenslotte ook gewoon "normaal" is.
En dus gewoon gezien moet worden als één van de bestaande vormen van seksuele identiteiten.

Zoals ook bij zoveel begrippen alleen de uitzondering wordt benoemd, ervan uitgaande dat iedereen "de normale vorm" ervan kent, en dat dus niet benoemd hoeft te worden.
Zoals ook de heterosexueel pas werd benoemd als zodanig, nadat de homosexueel een naam krijg om hem te onderscheiden van de anderen.

Snappen jullie het nog?
Snappen doe ik het wel, maar hoever gaan we hierin mee?
En in hoeverre kunnen we ook van minderheden vragen om gewoon ook als minderheid gezien te worden?

Blijft toch ook de vraag:
Van wie moet dat allemaal ?
Dat "correcte benoemen".
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Re: Ik ben cisgender.

Bericht door dikkemick » 17 aug 2017 13:28

Ik denk dat er altijd mensen blijven die ontevreden zijn. Zo zullen er ook ongetwijfeld mensen zijn die zich geen mensen willen noemen, maar ... levensvormen (???), omdat ze zich zo verbonden voelen met de natuur. Misschien gaan aanspreken met "Beste homo's"
Maar zo wordt het uiteraard onwerkbaar om met alles en iedereen maar rekening te gaan houden voor de lieve vrede. Hoe neutraal kun je (voor de lieve vrede) nl. zijn zonder in belachelijke terminologie te gaan vervallen?

Hier een mooi artikel over het (anatomisch) gelijk zijn van man en vrouw. Dit artikel maakt misschien ook het transgender"probleem" duidelijk. Uiterlijke geslachtskenmerken zeggen in ieder geval niet alles.

@Maria: Cisgender een typefout of vat ik de clou niet?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 17 aug 2017 13:37

dikkemick schreef:
17 aug 2017 13:28
@Maria: Cisgender een typefout of vat ik de clou niet?
Disgender = typefout dus :oops:
Zal het repareren.

Edit:
Ik heb meteen even je link code verbeterd.
De had de eerste ] verwijderd maar vergeten te vervangen door =

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 17 aug 2017 13:52

Maria schreef:
17 aug 2017 13:14
Snappen jullie het nog?
Snappen doe ik het wel, maar hoever gaan we hierin mee?
En in hoeverre kunnen we ook van minderheden vragen om gewoon ook als minderheid gezien te worden?

Blijft toch ook de vraag:
Van wie moet dat allemaal ?
Dat "correcte benoemen".
Zolang benoemen een functie heeft, zal niemand er naar kraaien.
Zodra het geen functie meer heeft en er wordt benoemd om het benoemen (of, zoals jij dat zegt: "correcte benoemen") schiet het zijn doel voorbij en wordt het belachelijk.
Zoals bij toiletten bv.
Al eeuwen hebben we dames- en heren toiletten. Dat systeem kan ook nu nog heel goed functioneren, maar er zijn mensen die vinden dat we ook transgender toiletten moeten hebben. Hoezo is dat nodig, deze mensen kunnen heel goed terecht op een dames- of heren toilet. Het schiet hier zijn doel voorbij. Een toilet is immers alleen maar bedoeld om te poepen en te pissen, niet om uiting te geven aan de acceptatie van mensen hun seksuele voorkeur of geslachtsverandering.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 aug 2017 14:11

Afbeelding
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 17 aug 2017 14:49

dikkemick schreef: gelijk zijn van man en vrouw
Totdat het salarisstrookje komt.
En daar staat weer bovenin; meneer of mevrouw. :?

Mij lijkt dat er op het gebied van de vrouwenemancipatie dus nog wel eea te doen is en als we daar toch mee bezig zijn, laten we dan dit onderwerp gelijk meenemen.

Als ik naar de wc moet zoek ik als cisgender man die met het mannetje op.
Bij het bovenstaand plaatje denk ik; dat is een wc voor mannen, vrouwen en tussenvormen, ook goed.
Ik denk dat transmannen en transvrouwen dit prettig vinden hoewel die eigenlijk gewoon naar een mannen of vrouwen wc zouden moeten kunnen gaan.
Is de praktijk ook zo makkelijk?

Ik zou zeggen trek een jurk aan en probeer 10 keer een wc voor mannen.
Voor vrouwen vice versa.
En kom dan hier verslag uitbrengen.

Wat ik nog wil vermelden is dat er tussen man en vrouw nog een heel spectrum zit en dat we dat wel eens vergeten.
Althans ik heb er tot een paar jaar geleden gewoon niet bij stilgestaan.
Laatst gewijzigd door Fenomeen op 17 aug 2017 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 17 aug 2017 14:55

Maria schreef:

Steeds vaker wordt ik geconfronteerd met protesten tegen gewone "normale" termen voor begrippen.
"Ik ben normaal" als zijnde binnen de norm van waar een bepaald woord voor staat, kan niet meer.
Dat mag ik niet meer zeggen en dat gaat steeds vaker voor dingen op, waar mensen zich gediscrimineerd zouden kunnen gaan voelen.
Want iedereen, die tot een minderheid behoort en dus niet valt binnen een bepaalde "norm" van een bepaald begrip, is tegenwoordig ook gewoon normaal.
Want "abnormaal", dus buiten de noemer vallend, mag niet meer benoemd worden, als ook "buiten normaal" of "buiten de norm vallend", is een tijdelijke overgangsfase, zoals blijkt.
Ik zie wel waar je heen gaat. Bij mij komt het ook een beetje over als of we de vrijheid van een ander maar gewoon moeten accepteren, ook al gaat deze vrijheid tegen alle natuurlijke zaken in.

Ik heb bijvoorbeeld kanaal 101 van BNN in mijn zenderpakket op tv. Hier wordt je werkelijk doodgegooid met LGBT. Ook op andere zenders trouwens, meerdere malen per week wordt ik geconfronteerd met deze onzin. Alsof onze kinderen straks verplicht zullen worden om na te denken of zij wel in het goede lichaam zijn geboren. Zo van, "Zoon, weet jij al of je in het goede lichaam bent geboden? Wil je misschien liever een meisje zijn? of val je vooral op jongens?

Ik ben dus ook Cisgender (wat een openbaring, misschien een goed idee om er een speciale feestdag voor op te zetten :lol: ) en heb idd ook het idee dat tegenwoordig de "norm" zoek is.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

puck

Bericht door puck » 17 aug 2017 15:31

De reactie van een homo/transfoob.
In ieder geval iemand die weinig van de wereld begrepen heeft.
Ik mag dan 80 plus zijn, van mijn vriendinnetje blijf je af.
Bah

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 17 aug 2017 16:43

Maria schreef:
Voelen? Ik denk dat als je de geschiedenis van "normaal" bekijkt, dat je dat zal merken dat de niet-normalen maar al te vaak gewoon gediscrimineerd werden en dat het geen kwestie was van zich gediscrimineerd te voelen.
Maria schreef:Want iedereen, die tot een minderheid behoort en dus niet valt binnen een bepaalde "norm" van een bepaald begrip, is tegenwoordig ook gewoon normaal.
Het probleem is dat "normaal" maar al te vaak geen beschrijvende functie heeft maar een voorschrijvende functies. Er zijn heel wat categorieën die buiten de norm vallen maar die we niet als "buiten normaal" omschrijven. Door de selectieve manier waarop we maar al te vaak met een etiket als "normaal" omgaan, is het begrijpelijk als mensen een morele factor menen te onderscheiden bij een woord als "normaal"

Dat er meer homoseksuelen zijn, dan topatleten en dat topatleten dus verder buiten de norm liggen dan homoseksuelen, heeft niet belet dat homoseksuelen vaker als niet normaal werden/worden omschreven dan topatleten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 aug 2017 16:48

Meestal berust het verschil tussen een man en een vrouw op de genetische aanleg. Vrouwen hebben dan twee chromomen met ongeveer de vorm van de letter X, mannen hebben daar maar een van en een tweede die een van de vier armen lijkt te ontberen: het z.g. Y chromosoom. Er zijn echter ook mensen met drie van die chromosomen. Die vallen dus buiten die standaard indeling.

Doorgaans levert het bezit van een Y chromosoom een grotere hoeveelheid testestoron op en twee X chromosomen – als ik mij niet vergis – een grotere hoeveelheid ooestrogeen. Twee hormonen die de groei van de organen beïnvloeden en doorgaans leiden tot een mannelijk of een vrouwelijk lichaam. Maar dat kan door allerlei andere factoren anders lopen, en zo zijn er mensen die met andere uiterlijke lichaamskenmerken dan je op grond van hun genen zou verwachten. Dat kan er uitzien als het andere geslacht, of ook als een vorm van combinatie (hermafrodiet).

Om het ingewikkeld te houden, beïnvloeden die genetische kenmerken ook de groei van de hersenen, en daarmee twee eigenschappen die met het geslachtsverschil te maken hebben: De geslachtsidentiteit (of een mens zich man of vrouw voelt) en de sexuele voorkeur (welk geslacht jou sexueel opwindt). Meestal voelt iemand met twee x-chromsomen zich vrouw en valt op mannen en meestal voelt iemand met een Y-chromosoom zich man en valt op vrouwen, maar alle combinaties – alsmede mengvormen – komen voor.

Omdat dit in onze maatschappij gewoon gemakkelijker is, verdelen we vaak al die personen domweg in mannen en vrouwen. Vrouwen kunnen meestal kinderen baren en mannen kunnen meestal meer energie verspillen. Daarom zijn er in de sport vaak aparte categoriën voor vrouwen. Inmiddels hebben we de rechten voor mannen en vrouwen zodanig gelijkgetrokken dat het enige verschil dat er nog echt toe doet is dat mannen nooit kinderen kunnen baren en wie er binnen de vrouwencategorie mee mag sporten.

Ik denk dat het desalniettemin handig is, om de woorden man en vrouw te blijven gebruiken, maar alleen daar waar het er toe doet. Daar waar het niet uitmaakt en iedereen gelijk is, kun je beter geen onderverdeling maken. Ook niet in je taalgebruik. Ik denk ook niet dat mensen altijd aangesproken willen worden op hun sexuele voorkeur (tenzij ze op sex uit zijn) en dat de meesten die zich vrouw voelen of man, ook liever als vrouw of als man aangesproken willen worden. Maar dat kan voor elk individu verschillend zijn. Ik wil best iedereen zijn zin geven, maar ik kan uiteraard geen gedachten lezen. Dus vergeef me als het niet altijd naar uw zin is. Ik ben ook maar een mens. Als u zich typische vrouwelijk kleedt en opmaakt, of typisch mannelijk, of juist androgyn kan ik uw wens wellicht raden, maar vooral met de laatste categorie ben ik niet zó vertrouwd. Tenzij ik net bij de barbier vandaan kom, heb ik meestal een baard, dus behandel mij gerust als man, of liever nog als medemens zonder meer, maar ik zal er niet over zeuren.
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 17 aug 2017 18:33

axxyanus schreef:
17 aug 2017 16:43
Maria schreef:
Voelen? Ik denk dat als je de geschiedenis van "normaal" bekijkt, dat je dat zal merken dat de niet-normalen maar al te vaak gewoon gediscrimineerd werden en dat het geen kwestie was van zich gediscrimineerd te voelen.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar is hier niet de discussie.
Daarom heb ik ook bewust gekozen voor "zich gediscrimineerd zouden kunnen voelen".
Dus daar waar van discriminatie geen sprake is, maar slechts een benoemen van het zich onderscheidende.

Maria schreef:Want iedereen, die tot een minderheid behoort en dus niet valt binnen een bepaalde "norm" van een bepaald begrip, is tegenwoordig ook gewoon normaal.
Het probleem is dat "normaal" maar al te vaak geen beschrijvende functie heeft maar een voorschrijvende functies.
Dat bedoel ik nu juist, als ik schrijf dat we niet meer gewoon kunnen spreken van onderscheid, maar dat er direct een discussies ontstaan, hoe dan ook en of die nu terecht is of niet.
Dat er meer homoseksuelen zijn, dan topatleten en dat topatleten dus verder buiten de norm liggen dan homoseksuelen, heeft niet belet dat homoseksuelen vaker als niet normaal werden/worden omschreven dan topatleten.
Slecht voorbeeld.
Dit is bij uitstek een groep die binnen het begrip van "atleten" als zeer bijzonder wordt gezien, dus buiten de norm vallend, vandaar ook het benoemen ervan.
Door ze als topatleten te benoemen worden ze ook direct als mensen met bijzonder gaven gezien met zowel zowel buiten normale fysieke als ook psychische krachten ver boven de rest uitstekend.
Hebben in diverse omgevingen ook bijzondere voordelen en extra aanzien.

Welke "normatieve atleet" of "topatleet" of ieder ander mens zal het een probleem vinden, dat hier door deze benamingen een onderscheid wordt aangegeven?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 17 aug 2017 19:30

Maria schreef:
17 aug 2017 18:33
axxyanus schreef:
17 aug 2017 16:43
Slecht voorbeeld.
Dit is bij uitstek een groep die binnen het begrip van "atleten" als zeer bijzonder wordt gezien, dus buiten de norm vallend, vandaar ook het benoemen ervan.
Door ze als topatleten te benoemen worden ze ook direct als mensen met bijzonder gaven gezien met zowel zowel buiten normale fysieke als ook psychische krachten ver boven de rest uitstekend.
Hebben in diverse omgevingen ook bijzondere voordelen en extra aanzien.
Neen, het is een goed voorbeeld want niemand noemt topatleten abnormaal of niet-normaal of iets dergelijks. Als het bijzondere iets is dat we nastrevenswaardig vinden, dan gebruiken we er over het algemeen een specifiek woord voor. In het andere geval wordt "niet-normaal" en varianten maar al te vaak bedoeld en dus ook begrepen als een moreel verwijt.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 17 aug 2017 19:52

Peter van Velzen schreef:
17 aug 2017 16:48

Ik denk dat het desalniettemin handig is, om de woorden man en vrouw te blijven gebruiken, maar alleen daar waar het er toe doet. Daar waar het niet uitmaakt en iedereen gelijk is, kun je beter geen onderverdeling maken. Ook niet in je taalgebruik. Ik denk ook niet dat mensen altijd aangesproken willen worden op hun sexuele voorkeur (tenzij ze op sex uit zijn) en dat de meesten die zich vrouw voelen of man, ook liever als vrouw of als man aangesproken willen worden. Maar dat kan voor elk individu verschillend zijn. Ik wil best iedereen zijn zin geven, maar ik kan uiteraard geen gedachten lezen. Dus vergeef me als het niet altijd naar uw zin is. Ik ben ook maar een mens. Als u zich typische vrouwelijk kleedt en opmaakt, of typisch mannelijk, of juist androgyn kan ik uw wens wellicht raden, maar vooral met de laatste categorie ben ik niet zó vertrouwd. Tenzij ik net bij de barbier vandaan kom, heb ik meestal een baard, dus behandel mij gerust als man, of liever nog als medemens zonder meer, maar ik zal er niet over zeuren.
In het voorkomen van discriminatie is het eigenlijk heel vreemd dat we het onderscheid tussen man en vrouw maken. Ik heb laatst een discussie gevolgd over het schrappen van het geslacht uit de identiteitsbewijs. Dus geen man of vrouw meer in het paspoort. Kan ik me opzich wel in vinden. En qua toiletten (gender-neutraal toilet),ik sta toch wel raar te kijken bij de meeste transgenders. Het chromosomenspelletje heeft zich uiteindelijk al afgespeeld. Idd bij sommige kan je het verschil niet zo op het eerste oog zien, echter bij die je het wel ziet heb ik persoonlijk altijd een beetje het gevoel dat ik in een flauwe grap terecht ben gekomen.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 17 aug 2017 20:04

axxyanus schreef:
17 aug 2017 19:30
Neen, het is een goed voorbeeld want niemand noemt topatleten abnormaal of niet-normaal of iets dergelijks. Als het bijzondere iets is dat we nastrevenswaardig vinden, dan gebruiken we er over het algemeen een specifiek woord voor. In het andere geval wordt "niet-normaal" en varianten maar al te vaak bedoeld en dus ook begrepen als een moreel verwijt.
Je kijkt blijkbaar weinig TV.
En hebt ook niet de andere verschuivingen in woordgebruik bemerkt?
"Niet normaal meer" is toch een vleugelwoord voor veel waar we ons positief over verbazen en niet het minst bij het complimenteren van een talent.

Maar ik heb geen zin in verder woordjes-neuken.
Het mag duidelijk zijn wat er wordt bedoeld.
Het gaat om benoemen van de uitzondering zonder daar altijd ook zijn tegenhanger in te moeten duiden met een specifieke benaming, omdat dat beantwoordt aan het normatieve.

Dat zou ook wat erg vermoeiend worden, want dan zouden er heel wat meer specifieke bewoordingen verzonnen moeten worden voor allen, die niet tot één of andere minderheidsgroep behoren.
Ik mezelf heel wat woorden aan zou moeten meten voor alle groepen uitzonderingen, waar ik niet bij behoor.

Om bij de toiletten te blijven.
Wat een "invalide toilet" is weet iedereen.
Dat heeft een heel speciaal doel.
Daar hoeft niet elk gewoon toilet voor aangeduid te worden met "valide" toilet.
Hoeveel invalide mensen zullen zich beledigd voelen voor het nalaten daarvan?
En dat, terwijl het woord "valide" toch al gewoon bestaat en we er geen nieuw woord voor bij hoeven te verzinnen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 17 aug 2017 20:18

Maria schreef:
17 aug 2017 20:04
axxyanus schreef:
17 aug 2017 19:30
Je kijkt blijkbaar weinig TV.
"Niet normaal meer" is toch een vleugelwoord voor veel waar we ons positief over verbazen en niet het minst bij het complimenteren van een talent.
Maar dat woordje "meer" lijkt me wel belangrijk. Niemand beschrijft bv homoseksuelen als niet normaal meer.

Plaats reactie