Feestdagen.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Nieuwton

Re: Feestdagen.

Bericht door Nieuwton » 16 feb 2020 11:29

vegan-revolution schreef:
16 feb 2020 07:58
Ik moet de eerste moslims hier nog tegenkomen die daadwerkelijk deelnemen aan een kerstviering ..... In Suriname wél dus?
Ja, zover ik gehoord heb wel. Was laats bij Jinek op tv. Toen ben ik het gaan zoeken op internet. Hier een leuk stukje erover https://www.oneworld.nl/anders/achtergr ... ede-buren/

Veel bronnen op internet zeggen dat het zo is. Ook een Surinaamse collega zegt dat het daar goed samen gaat.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 16 feb 2020 12:30

Nieuwton schreef:
16 feb 2020 11:29
Ja, zover ik gehoord heb wel. Was laats bij Jinek op tv. Toen ben ik het gaan zoeken op internet. Hier een leuk stukje erover https://www.oneworld.nl/anders/achtergr ... ede-buren/

Veel bronnen op internet zeggen dat het zo is. Ook een Surinaamse collega zegt dat het daar goed samen gaat.
Uit de link
Belangrijker nog is dat de trots op het Surinamer-zijn voorop staat. “Daarin verschillen we van Nederland”, merkt Donk op. Daar worden moslims als Turken en Marokkanen weggezet, legt hij uit.
Daar kunnen we nog wat van leren.
Maar dan ook de leden van alle groepen, die zichzelf geïsoleerd willen houden.
En ze hebben elkaar nodig voor zaken. Lalmohamed: “Een collega-bestuurslid is aannemer. Hij kan niet vijandig doen tegen joden in de moskee en vervolgens om korting vragen op een wasbak bij de joodse bouwmaterialenzaak.”
Is altijd al een redden geweest om elkaar minstens te verdragen. :)

Dit verhaal tussen joden en moslims is er slechts één.
Meer uitgebreid en betreffende meer bevolkingsgroepen met uitleg vond ik hier.
In de ban van slavernij – Zo tolerant is Suriname helemaal niet
Met achtergronden en minder zichtbare feiten.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 20 feb 2020 05:55

Maria schreef:
16 feb 2020 12:30
Meer uitgebreid en betreffende meer bevolkingsgroepen met uitleg vond ik hier.
In de ban van slavernij – Zo tolerant is Suriname helemaal niet
Met achtergronden en minder zichtbare feiten.
Een goed relativerend artikel!
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Plaats reactie