Feestdagen.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Re: Feestdagen.

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 25 jun 2017 08:14

Petra schreef:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Je maakt het juist wel ingewikkeld.

Door daar het eerste jaar te prikken kom je met veel jaren voor en na het begin te zitten.
Veel mensen zullen het daar moeilijk mee hebben.

Ook is het lastig omreken van oud naar nieuw en omgekeerd.
Neee, helemaal niet moeilijk.
'T is al eens eerder gebeurd, heb jij nu moeite met het voor en na?
Ik krijg het prima voor elkaar en ik ben nou niet bepaald een rocket scientist. :lol:

Waar ik wel moeite mee heb is al dat gedwingeland.
Iedereen moet dit en iedereen moet dat.
Om bekaf van te worden.
Het is wel moeilijk voor een hoop mensen en het begint al met deze.

Je bent twaalf in het jaar acht wanneer ben je geboren?

En wanneer is het dan al eerder gebeurd?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 25 jun 2017 08:45

PietV. schreef:Om te beginnen zou ik de tweede kerstdag, tweede paasdag en tweede pinksterdag willen afschaffen. Beperk het religieuze deel tot het minimum en concentreer het op zondagen. En vervang het tot iets algemeens dus 4 en 5 mei vrij.
Eens, alleen 4 en 5 mei hoeft van mij niet. ( mensheid leert er toch niet van).
Doe maar de kortste en langste dag/midwinter en midzomer. verder vrij in te vullen x dagen.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 25 jun 2017 10:31

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: En wanneer is het dan al eerder gebeurd?
HUH?

Waarom denk je dat we nu in het jaar gt.2017 leven i.p.v. AUC 2771. :?:

Of je nu 12 bent of tig in het jaar acht, we rekenen nu toch ook met gt. en vgt.
Lekker neuzelen over Pi maar dit is te moeilijk. :lol:
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 25 jun 2017 10:55

Petra schreef:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: En wanneer is het dan al eerder gebeurd?
HUH?

Waarom denk je dat we nu in het jaar gt.2017 leven i.p.v. AUC 2771. :?:

Of je nu 12 bent of tig in het jaar acht, we rekenen nu toch ook met gt. en vgt.
Lekker neuzelen over Pi maar dit is te moeilijk. :lol:
Dat is toen niet gebeurd.

De een of andere monnik heeft die telling vele eeuwen later bedacht.
Daardoor gaven die jaren ervoor niet zoveel verwarring als dat je het nu zou doen.
(het grootste deel van de gebeurtenissen komt dan voor het begin van de telling te liggen)

Het komt me voor dat het sommetje te moeilijk voor je is, want je geeft geen antwoord.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 jun 2017 19:32

Het veranderen van het jaartal is vast niet te moeilijk voor Tiberius Claudius zelf. Maar voor sommige mensen is het werken met jaren vóór aanvang van de jaartelling erg moeilijk. Vooral omdat er geen jaar 0 bestaat. Misschien als we dat invoeren dat we het makkelijker hebben. In plaats van met het jaar 1 te beginnen, is het wellicht beter om 1859 het jaar 0 te noemen. 1858 is dan -1 en 1860 is 1. Nu is het dan het jaar 158 na de Origin.
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 25 jun 2017 20:08

Je kunt nog zo'n hekel hebben aan alles wat met religie te maken heeft;
Alles veranderen wat in het Westen zijn oorsprong heeft in het christendom is wel erg overdreven.
Dan kun je bijna alles wel willen veranderen.
Alles wat we hebben geregeld om het ons gemakkelijker of aangenamer te maken is al op basis van wat we leerden en hebben besloten in het verleden.
Laat dat voor het westen nou een door het christendom bepaalde geschiedenis zijn.

Laat dat aub. geschiedenis zijn en blijven en laten we voor de toekomst alleen daadwerkelijk iets doen of verzinnen wat niet al te moeilijk is.
Of overnemen van andere culturen, als dat niet binnen een religie besloten ligt en wat geen revolutie teweeg hoeft te brengen.
Dat is zaken praktisch, en waar mogelijk, aangenaam maken.

Jaartellingen en kalenders zijn ooit veranderd, toen de eigen leefwereld groter begon te worden en om aan elkaar aan te passen.
Waarom zouden we nu een jaartal willen veranderen om ons te distantiëren?
Gemakkelijker en beter voor wie?
Voor mij is dat het paard achter de wagen spannen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 jun 2017 20:51

Gemakkelijker voor mij. Nu moet ik telkens weer omrekenen van 2017 na Christus naar 2560 na Boeddha of andersom.en ergens 543 bij tellen is best lastig voor een knoeier als ik. Ook heb ik geen idee wanneer het nou Pasen of Pinksteren was. Het zou een hele versimpeling zijn, als we die op een vaste datum kunnen laten vallen. Uiteraard loop je dan het risico dat die 3 vrije dagen in het weekeinde komen te vallen. Dat kun je weer oplossen slechts 52 maan/dins/woens/donder/vrij/zater en zondagen per jaar te hanteren, en nieuwjaarsdag zowel als 29 februari niet de naam van een van de 7 weekdagen te geven. Dus die krijgen een aparte naam: Nieuwjaarsdag en schrikkeldag. 2 januari is dan altijd een dinsdag, 31 januari altijd een woensdag, 28 februari óók en 1 maart is altijd een donderdag. Pasen valt dan op zondag 1 april, koningsdag valt op maandag 30 april, Hemelvaart op donderdag 10 mei, Pinksteren op zondag 20 mei en de 3e dinsdag valt altijd op 18 september. Kerstmis is altijd op dinsdag en woensdag en ouwejaar altijd op maandag. (let op de volgende dag is dan niet dinsdag maar nieuwjaarsdag, daarná komt pas dinsdag 2 januari). Ook valt je verjaardag dan altijd op dezelfde dag in de week.
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 25 jun 2017 21:10

Peter van Velzen schreef:Het veranderen van het jaartal is vast niet te moeilijk voor Tiberius Claudius zelf. Maar voor sommige mensen is het werken met jaren vóór aanvang van de jaartelling erg moeilijk. Vooral omdat er geen jaar 0 bestaat. Misschien als we dat invoeren dat we het makkelijker hebben. In plaats van met het jaar 1 te beginnen, is het wellicht beter om 1859 het jaar 0 te noemen. 1858 is dan -1 en 1860 is 1. Nu is het dan het jaar 158 na de Origin.
Je hebt verraden waar ik op aan stuurde.

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 25 jun 2017 21:14

Peter van Velzen schreef:Gemakkelijker voor mij. Nu moet ik telkens weer omrekenen van 2017 na Christus naar 2560 na Boeddha of andersom.en ergens 543 bij tellen is best lastig voor een knoeier als ik. Ook heb ik geen idee wanneer het nou Pasen of Pinksteren was. Het zou een hele versimpeling zijn, als we die op een vaste datum kunnen laten vallen. Uiteraard loop je dan het risico dat die 3 vrije dagen in het weekeinde komen te vallen. Dat kun je weer oplossen slechts 52 maan/dins/woens/donder/vrij/zater en zondagen per jaar te hanteren, en nieuwjaarsdag zowel als 29 februari niet de naam van een van de 7 weekdagen te geven. Dus die krijgen een aparte naam: Nieuwjaarsdag en schrikkeldag. 2 januari is dan altijd een dinsdag, 31 januari altijd een woensdag, 28 februari óók en 1 maart is altijd een donderdag. Pasen valt dan op zondag 1 april, koningsdag valt op maandag 30 april, Hemelvaart op donderdag 10 mei, Pinksteren op zondag 20 mei en de 3e dinsdag valt altijd op 18 september. Kerstmis is altijd op dinsdag en woensdag en ouwejaar altijd op maandag. (let op de volgende dag is dan niet dinsdag maar nieuwjaarsdag, daarná komt pas dinsdag 2 januari). Ook valt je verjaardag dan altijd op dezelfde dag in de week.
Er is een beter systeem bedacht, zal het onder wetenschap plaatsen.

Daar het nier te veel off topic is.

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 26 jun 2017 03:27

Maria schreef:
Jaartellingen en kalenders zijn ooit veranderd, toen de eigen leefwereld groter begon te worden en om aan elkaar aan te passen.
Waarom zouden we nu een jaartal willen veranderen om ons te distantiëren?
Gemakkelijker en beter voor wie?
Voor mij is dat het paard achter de wagen spannen.
Globalisatie!
Een eenduidige wereldwijde jaartelling is wel zo makkelijk.
Beter opnieuw beginnen dan vechten over welke we kiezen.

We hoeven niet alles te veranderen.
Het enige dat we hoeven te doen is die beperkte gedachtegang loslaten dat we een landelijke nationaliteit moeten hebben met daarbijbehorende verplichte feest of treur dagen.
Geef mensen de vrijheid om zelf hun feest en treur dagen te bepalen in deze globale wereld.
Al dan niet religieus. Mag je nl ook ZELF weten.

Houd op met maar te willen bepalen hoe en wat de goegemeente mag vinden, denken, vieren of betreuren. :idea:
(Binnen leefbare kaders dan hè, voor we daar weer over vallen.)
Laatst gewijzigd door Petra op 26 jun 2017 03:45, 5 keer totaal gewijzigd.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 26 jun 2017 03:28

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
Peter van Velzen schreef:Het veranderen van het jaartal is vast niet te moeilijk voor Tiberius Claudius zelf. Maar voor sommige mensen is het werken met jaren vóór aanvang van de jaartelling erg moeilijk. Vooral omdat er geen jaar 0 bestaat. Misschien als we dat invoeren dat we het makkelijker hebben. In plaats van met het jaar 1 te beginnen, is het wellicht beter om 1859 het jaar 0 te noemen. 1858 is dan -1 en 1860 is 1. Nu is het dan het jaar 158 na de Origin.
Je hebt verraden waar ik op aan stuurde.

Een open deur verraden. :lol: :lol: :lol:

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 26 jun 2017 07:42

Petra schreef:Een open deur verraden. :lol: :lol: :lol:
Het is zeker geen open deur.
Je hebt trouwens nog steeds geen antwoord gegeven.

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 27 jun 2017 04:00

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
Petra schreef:Een open deur verraden. :lol: :lol: :lol:
Het is zeker geen open deur.
Ik ben blond.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 jun 2017 04:11

Petra schreef:
Ik ben blond.
Geen Excuses!

de wetenschap ontzenuwt je uitvlucht
Ik wens u alle goeds

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 27 jun 2017 04:36

Peter van Velzen schreef:
Petra schreef:
Ik ben blond.
Geen Excuses!

de wetenschap ontzenuwt je uitvlucht
'The study found that the average IQ of blondes was actually slightly higher than those with other hair colors
Blonde women were slightly more likely to be in the highest IQ category than those with other hair colors, and slightly less likely to be in the lowest IQ category.'

Krijg nou wat, zelfs daar kun je je niet meer met goed fatsoen op beroepen. :evil:
Tegeltje dan maar...
Uitzonderingen bevestigen de regel. :lol:

Plaats reactie