Feestdagen.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Feestdagen.

Bericht door Maria » 21 jun 2017 19:25

Zomaar een gedachte.
In vrijdenkers kringen gaan vaak stemmen op om christelijke feestdagen af te schaffen.
Toch zijn we best wel gehecht aan deze rustpunten gedurende de loop van het jaar.
Een vrije dag?
Een dag om te vieren met een feest, al of niet met bepaalde tradities? Of gewoon een dag om te overdenken, ieder naar zijn eigen meug?
Sommige dagen zijn universeel, al sinds mensenheugenis bekend om het hele echt speciale betekenis.
Veel culturen in de loop van de bewuste mensheid hebben er hun betekenis aan gegeven.
Vanuit spirituele of juist heel materiële gedachten gevoed.

Voor nu: een fijne zomerwende gewenst.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Re: Feestdagen.

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 jun 2017 08:28

Ik ben een voorstander om ze af te schaffen.

Onze samenleving hoort seculier te zijn en daar passen dit soort dagen niet in.

Daarbij ben ik voorstander om zowel de jaartelling als de kalender te wijzigen.
Maar dat hoort meer bij wetenschap.

PS.
Dat men op deze dagen vrij heeft staat niet in de wet, het wordt in de CAO vastgelegd.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 22 jun 2017 09:28

Veel feestdagen markeren een periode.
Zo wordt Kerst gevierd rond de kortste dag van het jaar. We hebben een kerstboom met lampjes erin om wat licht in de duisternis te brengen en voor de gezelligheid in de donkere dagen. Dat is de gedachte van veel mensen rond Kerst. Uiteraard speelt de geboorte van Jezus een rol in deze traditie, maar dat speelt bij mij geen enkele rol. December is een gezellige maand en religie speelt wat mij betreft daarin geen enkele rol. Je kunt dus prima Kerst vieren als dag(en) dat de kortste dag is geweest.
Nieuwjaarsdag is het begin van het nieuwe jaar en heeft niets met religie te maken.
Met Pasen vieren we het begin van de lente. Daarom de Paashaas en eieren eten. Ook nu speelt religie voor mij geen enkele rol. Het is leuk om het begin van de lente te vieren.
Hemelvaart en Pinksteren zeggen mij niets. Het zou beter zijn om 5 mei in te voeren als vrije dag. Dat we dan de vrijheid vieren waarin wij leven. Wat mij betreft gaat het dus om het vieren van iets wat iedereen kan vieren, en wat niet gebonden is aan e.o.a. religie.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 22 jun 2017 09:31

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Daarbij ben ik voorstander om zowel de jaartelling als de kalender te wijzigen.
Het lijkt me wel wat om de publicatiedatum van On the Origin of Species als startpunt van de nieuwe jaartelling te gebruiken. Dan leven we nu in het jaar 159.

Wat denken jullie, zou dat enig stof doen opwaaien? :lol:
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 jun 2017 09:32

lanier schreef:Veel feestdagen markeren een periode.
Zo wordt Kerst gevierd rond de kortste dag van het jaar. We hebben een kerstboom met lampjes erin om wat licht in de duisternis te brengen en voor de gezelligheid in de donkere dagen. Dat is de gedachte van veel mensen rond Kerst. Uiteraard speelt de geboorte van Jezus een rol in deze traditie, maar dat speelt bij mij geen enkele rol. December is een gezellige maand en religie speelt wat mij betreft daarin geen enkele rol. Je kunt dus prima Kerst vieren als dag(en) dat de kortste dag is geweest.
Nieuwjaarsdag is het begin van het nieuwe jaar en heeft niets met religie te maken.
Met Pasen vieren we het begin van de lente. Daarom de Paashaas en eieren eten. Ook nu speelt religie voor mij geen enkele rol. Het is leuk om het begin van de lente te vieren.
Hemelvaart en Pinksteren zeggen mij niets. Het zou beter zijn om 5 mei in te voeren als vrije dag. Dat we dan de vrijheid vieren waarin wij leven. Wat mij betreft gaat het dus om het vieren van iets wat iedereen kan vieren, en wat niet gebonden is aan e.o.a. religie.
Die vrijheid van vieren of beter niet-vieren is er dus nu niet.
Immers men krijgt op sommige christelijke feestdagen via het rooster een verplichte vrije dag opgelegd.

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 jun 2017 09:34

Doppelgänger schreef:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Daarbij ben ik voorstander om zowel de jaartelling als de kalender te wijzigen.
Het lijkt me wel wat om de publicatiedatum van On the Origin of Species als startpunt van de nieuwe jaartelling te gebruiken. Dan leven we nu in het jaar 159.

Wat denken jullie, zou dat enig stof doen opwaaien? :lol:
Ik wil die discussie hier liever niet voeren.

Mij lijkt het een praktisch begin het beste en dat is jouw voorstel zeker niet.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 22 jun 2017 09:35

Het zal altijd arbitrair zijn. Laten we een officiële jaartelling dan gewoon afschaffen.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 22 jun 2017 10:52

Ik kom nogal eens Down Under (where beer flows and men chunder). Daar zijn ze nogal seculier in hun vrije dagen.
Paaszondag wordt besteed aan eieren verstoppen en zoeken. Kerst aan eten en cadeautjes. Pinksteren en Hemelvaartsdag kennen ze niet. Merkwaardigerwijs wel weer Goede Vrijdag. Veel is dan gesloten, verder is het gewoon een lang weekend.
Verder wat specifieke seculiere nationale dagen als Labourday, ANZAC day, Queensday, nieuwjaarsdag en per staat nog een paar.
Scholen hebben altijd de eerste 2 weken van het kwartaal vakantie. Verder natuurlijk de 'grote"vakantie van half december tot begin februari.

Dus weinig meer gekoppeld aan christelijke feestdagen en die paar die dat wel zijn hebben een totaal andere betekenis gekregen. Ik heb er geen moeite mee en de schoolvakanties scheppen duidelijkheid.
Van mij mogen de Nederlandse dagen wel blijven, zullen ook wel veranderen in de loop van de tijd. De gekoppelde maandagen mogen we wel van af. Maar niet inruilen voor islamitische feestdagen. Niet vanwege de islam, maar instellen van religieuze nationale feestdagen dient m.i. vermeden te worden.
Je zou werknemers een paar vrije dagen naar keuze moeten geven en welke dagen dat zijn tevoren in het arbeidscontract moeten vastleggen. Een beetje tegemoet komen aan de individuele overtuigingen moet toch kunnen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 22 jun 2017 10:55

Immers men krijgt op sommige christelijke feestdagen via het rooster een verplichte vrije dag opgelegd.
Dat is wel zo handig voor de werkgevers. De zaak is dan gesloten (of juist open). Niet alle bedrijven kunnen makkelijk vrije dagen inplannen. Voor mij zijn het geen christelijke feestdagen. Het is wel zo voor andere religieuzen zoals moslims dat ze dan verplicht vrij zijn terwijl ze liever op andere dagen vrij zijn.

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 23 jun 2017 06:48

lanier schreef:
Dat is wel zo handig voor de werkgevers. De zaak is dan gesloten (of juist open). Niet alle bedrijven kunnen makkelijk vrije dagen inplannen. Voor mij zijn het geen christelijke feestdagen. Het is wel zo voor andere religieuzen zoals moslims dat ze dan verplicht vrij zijn terwijl ze liever op andere dagen vrij zijn.
De feestdagen zijn er niet omdat ze zo handig zijn voor de werkgevers.

Het staat trouwens nog te bezien, hoeveel mensen op tweede Paasdag en tweede Pinksterdag perse een van hun vrije dagen zouden willen opnemen.

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 23 jun 2017 06:54

Van mij mag pinksteren opgeheven worden in plaats daarvan een lang weekend rond deze tijd, de langste dag,
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

Petra
Banned

Bericht door Petra » 24 jun 2017 06:21

Ik zeg;

Zet alle internationale feest en jolijt dagen op een kalender. En vooruit, laten we weer lekker, nu, bij het jaar 1 beginnen, gewoon omdat we vieren dat er in 2016 's 'n keertje geen redder der mensheid is opgestaan :wink: )

Vervolgens mag iedereen zijn/haar dagen zelf uitkiezen, een x aantal dan hè.

Ik kies alvast Chinees nieuwjaar. En ik heb altijd al paaseieren in m'n kerstboom gehangen dus die houd ik er gewoon in.
Het Indiase Holi festival of colors wordt het hoogtepunt van mijn jaarlijkse vieringen.

Opgelost en klaar.
Zo ingewikkeld is het allemaal niet in mijn utopia. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 24 jun 2017 08:03

Je maakt het juist wel ingewikkeld.

Door daar het eerste jaar te prikken kom je met veel jaren voor en na het begin te zitten.
Veel mensen zullen het daar moeilijk mee hebben.

Ook is het lastig omreken van oud naar nieuw en omgekeerd.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 24 jun 2017 22:51

Om te beginnen zou ik de tweede kerstdag, tweede paasdag en tweede pinksterdag willen afschaffen. Beperk het religieuze deel tot het minimum en concentreer het op zondagen. En vervang het tot iets algemeens dus 4 en 5 mei vrij.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Petra
Banned

Bericht door Petra » 25 jun 2017 03:56

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Je maakt het juist wel ingewikkeld.

Door daar het eerste jaar te prikken kom je met veel jaren voor en na het begin te zitten.
Veel mensen zullen het daar moeilijk mee hebben.

Ook is het lastig omreken van oud naar nieuw en omgekeerd.
Neee, helemaal niet moeilijk.
'T is al eens eerder gebeurd, heb jij nu moeite met het voor en na?
Ik krijg het prima voor elkaar en ik ben nou niet bepaald een rocket scientist. :lol:

Waar ik wel moeite mee heb is al dat gedwingeland.
Iedereen moet dit en iedereen moet dat.
Om bekaf van te worden.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie