Strafrecht anno 21e eeuw

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Petra
Bevlogen

Re: Strafrecht anno 21e eeuw

Bericht door Petra » 23 sep 2017 08:10

babbel schreef:
23 sep 2017 07:51
@ Petra,
Tja, maar de rijken vinden geweld gebruiken tegen armen om hun zin te krijgen wel de oplossing.
En dus?
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

babbel
Forum fan

Bericht door babbel » 23 sep 2017 09:07

@ Petra,
Blijf maar een ding over. De bedreigde armen bewapenen zodat ze met de rijken op gelijke voet kunnen spreken of gijzelen zodat de rijken nooit meer worden Toch?

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 25 sep 2017 08:03

babbel schreef:
23 sep 2017 09:07
@ Petra,
Blijf maar een ding over. De bedreigde armen bewapenen zodat ze met de rijken op gelijke voet kunnen spreken of gijzelen zodat de rijken nooit meer worden Toch?
https://historiek.net/mahatma-gandhi-in ... cus/67514/
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

heeck
Superposter

ROBOTrechter

Bericht door heeck » 29 sep 2017 15:30

Raad van de Rechtspraak spreekt sept. 2013
http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/achtergrond/achtergrond/we-waren-het-contact-met-de-werkvloer-kwijt.9156039.lynkx schreef: . . . . . Met de vuist op tafel slaan heeft in gerechtelijk Nederland geen enkele zin, zegt Frits Bakker. ‘Rechters, raadsheren en medewerkers weten allemaal precies hoe het moet.’ En dus is het in Zwolle anders geregeld dan in Groningen.
Bakker:
‘Je wilt toch niet dat de rechter een robot wordt?’

Raad van de Rechtspraak spreekt sept 2017
http://politiek.tpo.nl/2017/09/28/voorzitter-raad-voor-de-rechtspraak-wil-robotrechters/ schreef: . . .
In complexe zaken zoals problematische echtscheidingen komen rechters tijd tekort.
Bakker:
“Met alle negatieve maatschappelijke gevolgen van dien. Routinematige zaken kun je daarentegen geautomatiseerd afdoen. Door een robotrechter, laten we hem voor de grap zo noemen. Dat gaat snel, efficiënt en goedkoop”
Flexibiliteit is in deze tijden hard nodig, want die gaan snel. :idea:

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full#-" onclick="window.open(this.href);return false;

De Encyclopedist
Ervaren pen

Re: ROBOTrechter

Bericht door De Encyclopedist » 29 sep 2017 16:21

heeck schreef:
29 sep 2017 15:30
ROBOTrechter
Ja, daar wil ik er een van, een zelfsturende trechter!

ps: mijn stuk over zintuigen vordert gestaag, maar is een heel opstel aan het worden. Heb nu even geen zin er aan te schrijven.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Bevlogen

Re: ROBOTrechter

Bericht door Petra » 30 sep 2017 07:03

De Encyclopedist schreef:
29 sep 2017 16:21
heeck schreef:
29 sep 2017 15:30
ROBOTrechter
Ja, daar wil ik er een van, een zelfsturende trechter!

ps: mijn stuk over zintuigen vordert gestaag, maar is een heel opstel aan het worden. Heb nu even geen zin er aan te schrijven.
Doe mij RoboCop maar, zo'n trechter verliest natuurlijk weer alles.

babbel
Forum fan

Bericht door babbel » 06 okt 2017 08:49

Petra schreef:
25 sep 2017 08:03
babbel schreef:
23 sep 2017 09:07
@ Petra,
https://historiek.net/mahatma-gandhi-in ... cus/67514/
Geweldloos verzet is nooit succesvol. Krijgt men de bendes geoefende langere krachtige criminelen oftewel de rijken nooit mee het land uit of bang.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 jan 2018 07:51

Naar aanleiding van het topic verantwoordelijkheid heb ik verder nagedacht over de consequenties van een wetenschappelijk verantwoorde manier van straffen.

Neem bijvoorbeeld de doodstraf. Ik ga even uit van de premisse dat deze uitsluitend wordt toegepast bij moord of doodslag, Men begint met een situatie waarin zowel levenlang als wel de doodstraf wordt opgelegd. Vervolgens meet men de recidive-factor ingeval van levenslang (die is er wel degelijk want ook in de gevangenis worden moorden gepleegd!) en de jurdische foutfactor (een ter dood veroordeelde had het achteraf tóch niet gedaan). Als de eerste factor niet significant groter is dan de tweede, dan is de doodstraf niet zinvol. Het is – denk ik - wenselijker dat een killer in leven blijft dan dat een onschuldige omkomt.

Ik besef dat voor- en tegenstanders van de doodstraf zo niet redeneren, maar het zou rationeel zijn als wij dat wél zouden doen.

Vervolgens kan men landen (of in de VS staten) waar de doodstraf nog (of opnieuw) wordt toegepast vergelijken met landen waar dit niet meer het geval is en bezien of het instellen of afschaffen van de doodstraf tot een grotere of lagere daling van het aantal moorden heeft geleid. Wederom meet men het aantal doden per inwoner in (bijvoorbeeld 5) jaren voor en na de wetswijziging en vergelijkt dat weer met de globale wijziging in de zelfde periode. (om te compenseren voor de wereldwijde daling van de geweldsfactor, die waarschijnlijk niets met de strafmaat te maken heeft) Dit is een nog nuttiger richtlijn omdat het iets zegt over de preventieve werking. Die is mogelijk belangrijker dan de recidive alléén.

Hetzelfde kan men doen bij gevangenisstraffen (voor alle delicten) van diverse lengtes. Men meet de hoeveelheid jaren die een veroordeelde in de gevangenis heeft doorgebracht en en fractie recidive die daarbij voorkomt. Het aantal jaren voorbij welke die fractie niet meer significant toeneemt is een eerste richtlijn voor de op te leggen gevangenisstraf.

Ook hier kan men de gemiddelde strafduur per land vergelijken met het aantal gepleegde delicten per inwoner, na een wetswijziging. Ook hier is dit waarschijnlijk een betere richtlijn.

Op dezelfde wijze kan met gevangenisstraffen vergelijken met voorwaardelijke straffen (bij een eerste vergrijp) of met een taakstraf, En evenzo kan men het effect van een aantal jaren TBS meten, en vergelijken met situaties waarin deze niet werd opgelegd.

Ik verwacht dat taakstraffen en voorwaardelijke straffen gunstig uit deze vergelijkingen zullen komen, maar heb geen idee voor wat TBS betreft. Het effect van de laatste zal waarschijnlijke sterk uiteenlopen al naar gelang de kwaliteit van de betreffende instituten, en vrijwel geen invloed hebben op de afschrikking.
Ik wens u alle goeds

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 14 jan 2018 10:18

Peter van Velzen schreef:
13 jan 2018 07:51
Naar aanleiding van het topic verantwoordelijkheid heb ik verder nagedacht over de consequenties van een wetenschappelijk verantwoorde manier van straffen.

Ik verwacht dat taakstraffen en voorwaardelijke straffen gunstig uit deze vergelijkingen zullen komen, maar heb geen idee voor wat TBS betreft. Het effect van de laatste zal waarschijnlijke sterk uiteenlopen al naar gelang de kwaliteit van de betreffende instituten, en vrijwel geen invloed hebben op de afschrikking.
Daar had ik een heel epistel over geplaatst.
Duidelijk is dat straffen niet werkt en dat gedragstherapie wel degelijk goeie resultaten oplevert.
Het nut van impulsbeheersing!
viewtopic.php?p=533703#p533703

Plaats reactie