Afzeiken en wederkerigheid

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Afzeiken en wederkerigheid

Bericht door Rereformed » 03 jun 2017 16:39

HJW schreef:Een kleine bloemlezing:
- het zijn fantasieën en wanen
Ik denk dat iedere atheïst het daar mee eens is. Dat is de kern van waarom het atheïsme bestaat. Vragen dat atheïsten zoiets niet zouden moeten zeggen is absurd.
- ze zijn psychisch ziek
- de volksgezondheid zou verbeteren als er geen religie meer zou zijn
Persoonlijk ben ik wel zo skeptisch dat ik denk dat de mens bij afwezigheid van godsdienst wel vaak weer andere manieren verzint om zowel psychisch als fysiek ongezond te zijn.
- het verdient niets anders dan bespot te worden
"Niets anders" is nogal extreem gezegd. Iets wat bespottelijk is verdient spot. Maar ik vind niet alle vormen van religie bespottelijk.
HJW schreef:Het gaat mij om de manier van met elkaar omgaan. Getuigt dit van een hoge moraal/ethiek ?
Want wat als jij op dezelfde manier bejegend wordt, wat vind je er dan van ?
Persoonlijk vind ik jouw manier van optreden op dit forum niet getuigen van goede manieren. Je hebt bijvoorbeeld besloten mijn bijdragen geheel te negeren vanwege vermeende agressiviteit. Deze reaktie is imho de overtreffende trap van agressiviteit. Wat jij als mijn agressiviteit interpreteerde bleek bovendien op een misverstand te berusten. Ik hield je voor een godgelover, terwijl je een atheïst blijkt te zijn.

Ik zou zeggen, voordat je tegen anderen gaat preken over goede manieren, ga maar eens een nachtje slapen over je eigen agressiviteit. Zo ga jij met anderen om:
HJW schreef:
Een ander beschuldigen van verdraaien van wat je zegt, in plaats van dat je je eens afvraagt of je schrijftrant onhelder is, is imho een kwalijke zaak. Je kunt een heleboel irritatie vermijden door beter te schrijven wat je bedoelt te zeggen. Of leren eenvoudig te vragen hoe iemand gekomen is op dat beeld van je waarin je jezelf niet herkent.
HJW schreef:Het ligt altijd aan een ander, nooit aan RRF. Zelfreflectie is je onbekend.
Ik laat het hierbij.
En ik zou zeggen: ga nog een keer lekker los op deze mail.
Laat ik er nu een reaktie op geven:
1)Zelfreflectie is iets wat ik in mijn leven bijzonder veel gedaan heb.
2)Ik kan met zekerheid zeggen dat het nooit mijn bedoeling is om woorden van iemand anders te verdraaien. Wanneer ik je als godgelover heb gezien kwam dat omdat ik in 1100 berichten van je nooit iets heb opgemerkt wat je als atheïst laat zien, daarentegen wel talrijke posten waarin je een mogelijke god verdedigt, oa het denkbeeld "dat er iets is (geest/god/bewustzijn) met een allesoverkoepelende moraal, waarin bijvoorbeeld het doden en martelen van mensen onjuist is".
Nadat je mij gezegd hebt dat je geen godgeloof hebt, heb ik je nog gevraagd of je ergens in die 1100 voorgaande berichten jezelf als atheïst hebt neergezet, maar je hebt die vraag nooit beantwoord.
Het spijt me dit ik niet begrijp hoe gecompliceerd je in elkaar zit, maar ik heb echt niets moedwillig willen verdraaien.
3)"Ga nog eens een keer lekker los op deze mail" is een bijzonder stuitende opmerking van je.
Born OK the first time

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 03 jun 2017 16:41

collegavanerik schreef: Ik ben een ervaringsdeskundige, ik was ooit christen en ik weet hoe krom gelovigen denken.
Ik wil je best helpen om van je geloof af te komen.
Ik weet het is moeilijk, want het is een verslaving.
Ik was ook ooit christen.
Maar je gaat niet in op de vraag.
Wat zou je ervan vinden als iemand jou geestesziek noemt omdat je atheïst bent ?
En dat je psychisch van het padje bent omdat je zo denkt ?
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 03 jun 2017 16:41

FransP schreef:Niemand hoeft van mij zijn mond te houden, maar wees dan niet verbolgen als je dan door anderen op gelijke munt terug betaald wordt.
Daar gaat het hier niet om.
Mama, mama, hij doet het ook.......is overigens geen goed argument.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 jun 2017 16:43

HJW schreef: Maar je gaat niet in op de vraag.
Wat zou je ervan vinden als iemand jou geestesziek noemt omdat je atheïst bent ?
Persoonlijk zou ik het leuk vinden om op die vraag in te gaan, en er een discussie over te voeren, omdat ik vaak over deze vraagstelling heb nagedacht. Als de christen er mee begint, des te beter. Overigens staat het NT vol met dergelijke zware aantijgingen aan het adres van de ongelovige.
Born OK the first time

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 03 jun 2017 16:47

HJW schreef:
collegavanerik schreef: Ik ben een ervaringsdeskundige, ik was ooit christen en ik weet hoe krom gelovigen denken.
Ik wil je best helpen om van je geloof af te komen.
Ik weet het is moeilijk, want het is een verslaving.
Ik was ook ooit christen.
Maar je gaat niet in op de vraag.
Dan ga ik in debat, en dan komt de gelovige er snel achter dat hij de balk in zijn eigen oog niet herkent.
Zachte heelneesters maken stinkende wonden, alleen echte geesteszieken moet je met fluwelen handschoenen aanpakken.

En geradicaliseerde terroristen ga ik met een grote boog omheen.
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 03 jun 2017 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 03 jun 2017 16:49

collegavanerik schreef: Dan ga ik in debat, en dan komt de gelovige er snel achter dat hij de balk in zijn eigen oog niet herkent.
Is dat zo ?
Dan moeten we jou op alle gelovigen loslaten en is het probleem opgelost. Toch ?

Wel opvallend dat ik dat op dit forum niet zie gebeuren overigens.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 03 jun 2017 16:50

HJW schreef:
collegavanerik schreef: Dan ga ik in debat, en dan komt de gelovige er snel achter dat hij de balk in zijn eigen oog niet herkent.
Is dat zo ?
Dan moeten we jou op alle gelovigen loslaten en is het probleem opgelost. Toch ?

Wel opvallend dat ik dat op dit forum niet zie gebeuren overigens.
Blader nog maar eens terug dan..., vroegah was het hier best heftig.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 03 jun 2017 17:53

HJW schreef: Je mist het punt:
hoe zou jij het vinden dat jij je mond zou moeten houden in het openbaar alleen omdat jouw overtuiging afwijkt van de ander ?
Wat zou jij daarvan vinden ?
Het gaat er in deze discussie niet om of ideeën ridicuul zijn, het gaat over omgangsvormen.

Wat vind jij ervan als de evolutie-theorie op school verboden zou worden. Omdat de ander vindt dat het fantasieën zijn.
Vind je dat terecht ?
Dat ik het punt mis, hoor ik vaker :)
Maar wie moet zijn/haar mond houden op dit forum? Ik zie dit forum juist als uitlaatklep om een eigen mening/overtuiging te ventileren. En natuurlijk zijn mensen het daar dan wel of niet mee eens. Maar als ik beweer dat Adam en Eva echt bestaan hebben, dan wordt ik door velen afgebrand. TERECHT!
Als ik echter een mening heb (over euthanasie b.v) dan zou dit onterecht zijn. Je bent voor of je bent tegen en voor beide stellingen kun je goede argumenten geven. Wil je de ET gaan vergelijken met het letterlijk hebben bestaan van Adam en Eva? Ben jij voorstander van onderwijs gebaseerd op wetenschap en feiten te combineren met alle andere (doorgaans stupide) visies die mensen erop nahouden? Moeten we creationisme en alchemie weer gaan onderwijzen?
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat creationisten afgezeken worden, omdat ze NOOIT inhoudelijk op discussiepunten ingaan, maar hun verborgen agenda hebben. Zij willen kost wat kost die god in het curriculum hebben.
Wederkerigheid en respect moet wel 2 kanten op gaan. En als creationisten dit zouden doen, zouden ze geen creationist meer zijn. Waarom? Omdat evolutie nu eenmaal een hard feit is!
Snap je mijn punt?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 03 jun 2017 18:01

dikkemick schreef: Dat ik het punt mis, hoor ik vaker :)
En wat ga je daar aan doen. :D
Snap je mijn punt?
Ik snap je punt wel.
Maar dat is niet de discussie die ik in dit onderwerp wil voeren.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 03 jun 2017 18:11

Schiet me dan maar lek!
Philip K. Dick

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 03 jun 2017 18:29

dikkemick schreef:Schiet me dan maar lek!
Punt van discussie hier zijn de omgangsvormen, niet de inhoud.

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 03 jun 2017 19:40

HJW,

Bij goed met elkaar kunnen omgaan, hoort ook dat men zich niet al te snel gekwetst gedraagt. Daarmee vorm je de ander (diegene waardoor je je gekwetst denkt te voelen) al snel om tot een boeman of de vrouwelijke vorm daarvan. Heeft deze transformatie in het hoofd van de gekwetste plaatsgevonden, dan is het voor de gekwetste daarna moeilijk om nog een heldere en open kijk te krijgen op hetgeen de ander daadwerkelijk heeft willen beweren. Dan lijkt hetgeen de ander zegt of schrijft ook sneller onfatsoenlijk.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 03 jun 2017 20:07

HJW schreef:
dikkemick schreef:Schiet me dan maar lek!
Punt van discussie hier zijn de omgangsvormen, niet de inhoud.
Gerelateerd aan inhoud! Iemand die hier op het forum komt en beweert dan 1+1, 2 is zal niet voor psychisch in de war uitgemaakt worden. Iemand die hier post: "Adam en Eva...." die heeft echt psychisch een probleem en ook jij kunt dat niet ontkennen.
En ja, dan kun je daar op meerdere manieren mee omgaan. En misschien werkt de fluwelen handschoen wel beter dan de knuppel, maar is een gelovige niet al snel op de teentjes getrapt? God mag je b.v. niet beledigen, Jezus moet je respecteren en de dominee wordt als wijze man gezien. Gruwelijke passages uit de bijbel halen is cherry picking, de bijbel aan ALLE kanten aanvallen wordt niet gewaardeerd. Uitleggen dat geloof tijd-plaats- en opvoedingsgebonden is wordt ontkent. Zeggen dat bidden niet werkt mag niet. En zo kun je als atheïst met 1001 fluwelen argumenten komen. Ze dringen niet door of worden genegeerd.
Wordt het dan geen tijd voor de botte bijl? Moet ik rustig respect-en tactvol blijven uitleggen dat we een gemeenschappelijke voorouder delen met de chimpansee? Het werkt niet! En dan denk ik dat de opponent toch echt geestelijk niet in orde is. Ik begrijp het wel, maar die uitleg staat de ander niet aan! Het woord indoctrinatie is al een scheldwoord. Existentiële benauwdheid mag niet gebezigd worden! Is disrespectvol.
Jij een idee hoe we dit soort fundamentalisten moeten aanpakken? Zij die wel alles mogen zeggen met de hand op de bijbel? Zij die menen dat ik voor eeuwig brand in de hel, maar niet het lef hebben dit hardop te zeggen? Is dat respectvol? Zij die mij willen wijsmaken dat God algoed is, terwijl hij meer mensen omgebracht heeft dan Hitler, Stalin en Pol Pot tezamen? Is dat respectvol?
Philip K. Dick

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 03 jun 2017 20:26

dikkemick schreef:God mag je b.v. niet beledigen, Jezus moet je respecteren en de dominee wordt als wijze man gezien. Gruwelijke passages uit de bijbel halen is cherry picking, de bijbel aan ALLE kanten aanvallen wordt niet gewaardeerd.
Wat als ik jou geestelijk labiel noem omdat je atheïst bent ?
Dat zou onfatsoenlijk zijn.
Zij die wel alles mogen zeggen met de hand op de bijbel? Zij die menen dat ik voor eeuwig brand in de hel, maar niet het lef hebben dit hardop te zeggen? Is dat respectvol?
In dezelfde mate disrespectvol.
Maar ben jij een haar beter als jij stelt dat gelovigen psychisch niet in orde zijn ?

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 03 jun 2017 20:27

Boerenverstand schreef: Bij goed met elkaar kunnen omgaan, hoort ook dat men zich niet al te snel gekwetst gedraagt.
Helemaal mee eens.
Ik heb het ook niet over "al te snel". Maar gelovigen geestesziek noemen ?
Andersom wordt dat ook niet gewaardeerd.
Daarmee vorm je de ander (diegene waardoor je je gekwetst denkt te voelen) al snel om tot een boeman of de vrouwelijke vorm daarvan.
Helemaal mee eens.

Gesloten