Finse gedachten

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Re: Finse gedachten

Bericht door Rereformed » 26 feb 2017 11:07

Vandaag bestudeerde ik een kartonnen doosje met brieven en herinneringen die mijn moeder jarenlang had bewaard, en die na haar dood bij mij terechtkwam. Eén brief van een levenslange vriendin van haar was gedateerd tien dagen na mijn geboorte in 1957, en twee maanden na de zelfmoord van mijn moeders jongste broer.

Ik lees, in mooi handschrift en met vulpen geschreven, deze woorden:
"Wat een rijke zegen en wat een mooie namen draagt deze boy. Wij hopen en bidden dat hij tot een vroom en voorbeeldig man mag opgroeien. De trots van z'n ouders en een steunpilaar voor ons maatschappelijk herstel.
Maar ons leven wordt niet door ons 'gemaakt' en onze 'levenslijn' is in Gods hand, zij't dat wij tot op bepaalde hoogte taak en verantwoordelijkheid hebben in't leven en niet mogen afwachten wat het lot ons brengen zal.
Voordat wij jullie kaartje met goed nieuws ontvingen, kregen wij jullie brief met veel slecht en heel slecht nieuws. Wij weten hierover niets te zeggen. We hebben een heel diepe pijn gevoeld, diep in ons hart en in een moment angst voor "een spel van...? met ons mensen". 't Is allemaal zo ontzettend moeilijk en zo hartverscheurend. Er is maar één troost en dat zijn Jezus' woorden "Komt allen tot mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven". Als Hij er niet was en wij zouden niet tot Hem mogen vluchten, met al onze levenssmart, dan was't om te stikken in de vragen en te vloeken van ellende en te brullen in onmachtige woede. Leer het jullie jongens, leer het jullie vrienden. Veel, véél belangrijker dan wat ook in 't leven. "

Zestig jaar later is het interessant om dit te overdenken. Ik heb m'n best gedaan om heel lang vroom te blijven. Maar uiteindelijk ben ik er bovenuit gegroeid. Bovenstaand citaat van zestig jaar geleden is weer een bevestiging van wat ik keer op keer in mijn leven opmerkte: het geloof berust op existentiële benauwdheid, zoals de schrijfster het verwoordt letterlijk een vlucht. Groei je boven je levenssmart uit, boven het gevoel te stikken, boven je onmacht die je tot vloeken aanzet of laat brullen in woede, pas dan kun je feiten onder ogen zien, koel nadenken over de waarheidsvraag. En dan verdampt het christelijk geloof.
Het is een kwestie van geestelijk opgroeien. Ons leven wordt wel degelijk door ons 'gemaakt'. Je innerlijk leven is geheel voor jouw eigen rekening.
Rust is iets wat je enkel jezelf kan geven; door jezelf te gebieden, door heer en meester over jezelf te worden, door jezelf op te voeden. Rust die een Heiland geeft is intellectuele oneerlijkheid, een vernisje, die wanneer er even iets te moeilijks voor je opdoemt, je laat uitspreken "Wij weten hierover niets te zeggen".

De schrijfster is inmiddels ook overleden, ik heb haar vaak later nog gezien, en ze heeft tot het eind een vrome man gezien. Met de woorden van mijn geestelijk volwassen leeftijd heeft ze nooit de confrontatie hoeven aan te gaan, zoals niemand van de generatie van mijn ouders die in mijn leven een rol speelde. En dat is best. Zij gingen de oorlog en tientallen jaren van armoede door. Ik kan ze enkel proberen te begrijpen en hoed me ervoor ze hypocriet te noemen.
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 26 feb 2017 11:57

Mooie wijze reactie, RR
Dank je voor het verwoorden.

Misschien hebben mensen er wat aan die koste wat koste acceptatie en begrip willen hebben van hun ouders, als ze hun ouderlijke geloof afvallig worden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 26 feb 2017 20:25

Rereformed schreef:Ik kan ze enkel proberen te begrijpen en hoed me ervoor ze hypocriet te noemen.
Fijn dat je dat kunt.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 apr 2017 10:48

Er is me elders iets persoonlijks gevraagd. Ik zet het antwoord hier maar neer.
Kasper_JopiN schreef:
Maria schreef:Vraag RR eens naar zijn beroep. :wink:
RR wat is je beroep. :D
Mijn opleiding: vmbo gedaan, MBO maatschappelijke zorg, 21+ toets gedaan en toegelaten op de VU voor theologie studie. Aantal modules gedaan via Baptisten seminarie, overstap gemaakt naar katholieke seminarie (daar basisopleiding gedaan --> eerste twee jaar van opleiding). Nu overgestapt naar Gereformeerde hogeschool waar ik twee opleidingen volg (GPW/GL). Volgend jaar afstuderen en minor volgen aan de KTU.
Zelf ontplooiing, heb in het verleden veel gewerkt met gehandicapten, zowel betaald als vrijwillig. Bijvoorbeeld, verstandelijk beperkten in dagopvang, maar ook kinderen in het speciale onderwijs.

Hoe vul ik dag in? Getrouwd, vader van dochter en dochter op komst. Ik lees heel veel, met name theologische en filosofische werken. Heb hier thuis een eigen studieruimte, waar ik zo'n 1000 werken heb staan. Wanneer ik ergens ben, rommelmarkt, antiekwinkel of boekenwinkel dan koop ik regelmatig weer nieuwe literatuur.
Verder vind ik het heerlijk om bezig te zijn met mijn gezin, dagjes op uit gaan.
Mijn Finse pet af voor je energie en drive. Ga zo door!
Ik heb ooit een heel jaar in een tehuis voor verstandelijk gehandicapten gewerkt. Het kopen van theologische boekjes heb ik ook nooit kunnen weerstaan. We hebben zogezien veel gemeen!

Zoals je weet heb ik theologie gestudeerd in Londen. Ik heb daar nooit mijn baan van kunnen maken, aangezien ik naar Finland verhuisde en de taal aldaar niet beheerste. Ik heb in Amsterdam een onderwijsakte Engels behaald, maar daar kon ik ook niets mee, aangezien ik het Fins niet spreken kon.
In Engeland studeerde ik ook een zomer aan het Summer Institute of Linguistics. Linguistiek is buitengewoon interessant en het hielp me later bij het leren van Fins, een niet indo-europese taal.
Mijn eerste carrière was verreweg ook de moeilijkste: "overleven in Finland".
Ik begon in Finland dus als afwasser in een restaurant in Helsinki. 8*) De eerste woorden die ik daar leerde waren Kiire (Hurry up!) en Perkele (vloekwoord).
Toen ik na één jaar Fins gestudeerd te hebben (zelfstudie, want er was in die tijd praktisch niemand die Fins studeerde) naar een vaste baan zocht zag ik ooit een groot uithangbord op de muur van een bontfabriek: "Naaister krijgt hier werk". Ik ging naar binnen en vroeg met een ontwapenende smile of het verplicht was een vrouw te zijn. [-o< Ik verstond vrijwel niets van het antwoord, maar begreep dat ik de baan kreeg. Zo werd ik voor een aantal jaren bontwerker.
In Finland studeerde ik jarenlang muziek en deed ik uiteindelijk het konservatoriumeindexamen met als hoofdvak piano, en aanvullende pedagogische studies, en heb ik vele jaren in vaste dienst gewerkt als muziek- en pianoleraar. Vijftien jaar lang deed ik ook aan componeren van muziek. Een vaste baan kreeg ik door te verhuizen naar de armste gemeente van Finland (waar dus niemand anders naar solliciteerde). 8*) Ik leerde er als bonus nog bij een moeilijk Fins dialect te verstaan! De laatste drie jaar van deze muziekperiode deed ik dat als leraar aan een muziekschool in Zuid-Finland, waar men voornamelijk Zweedssprekend was. Nadat Finland zich bij de EU aansloot gold mijn bevoegdheid als leraar Engels ook voor Finland. Dat werk heb ik de laatste 18 jaar gedaan, in een stadje nabij Tampere. Ook geef ik op school les in een vak genaamd Elämänkatsomustieto. Dat is letterlijk vertaald "levensbeschouwingskennis". In Finland moeten alle kinderen of naar één lesuur per week 'godsdienst' of naar 'levensbeschouwingskennis'.
Praktisch mijn hele carrière heeft zich afgespeeld temidden van acht tot dertienjarigen, reden waarom de generatiekloof niet erg groot is. 8*)
In jongere jaren trad ik soms op als pianist. Vele jaren speelde ik zo'n drie, vier uur per dag piano. Mijn hobbie was ook het verslinden van alle boeken en wetenswaardigheden over componisten. Oh, en ik had ook tientallen jaren als hobbie "groot aquarium met cichliden". Om een nieuwe vis er in te zetten moest ik soms 500 km rijden naar de hoofdstad. Ik was het meest gehecht aan mijn twee Doornmeervallen (Platydoras costatus), die in mijn aquarium zeer groot werden en ik wel meer dan twintig jaar verzorgde. Een hond heb ik ook altijd gehad, wanneer mogelijk. Tegenwoordig heb ik er zelfs twee (Shetland Sheepdogs).
En natuurlijk het lezen van theologische, filosofische en geschiedenis boeken. Ook leerde ik in Finland paddenstoelen kennen. Ik ken de Finse naam en eigenschappen van zo'n honderd soorten. Het ernaar zoeken vind ik leuker dan ze opeten. Tuinieren is ook altijd een hobbie geweest, maar dat geeft me altijd het gevoel dat ik in het verkeerde land woon. :cry:
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 14 apr 2017 11:20

Wat kun je toch veel doen in een leven.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 29 apr 2017 18:49

Voor wie een idee wil krijgen van hoe de lente opschiet in Finland:

IMG_2669.JPG
29 april 2017
IMG_2662.JPG
de hond en de wolf
Born OK the first time

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 29 apr 2017 18:53

IMG_4016.JPG
I live in Finland
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 02 mei 2017 09:34

Rereformed schreef:Voor wie een idee wil krijgen van hoe de lente opschiet in Finland:
Je hebt veel gedaan in Finland. Een ereburgerschap zou op zijn plaats zijn. En anders heb je altijd nog het uitzicht op de achtertuin. Van de 6 slaapkamers wil ik er wel 4 afstoten om dit in mijn achtertuin te krijgen. Ik zie voor mij een muur van huizen. En mijn achtertuin mondt uit op een echte muur van 5 meter hoog. Het gevoel dat ik zit opgesloten overvalt mij wel eens. Maar het schijnt een stedelijke gewoonte te zijn om mensen het uitzicht te belemmeren. De muur is handig om te basketballen, en mijn zoon oefende daar zijn tennislessen. Wou er ooit voor de kinderen een klimmuur van maken maar dat ging bedrijf x iets te ver. Een klimop heeft jaren de boel groen doen lijken. Maar die heb ik weggehaald want om elk jaar 20 zakken weg te brengen met snoeiafval daar was ik op een gegeven moment klaar mee. En uiteraard het bedrijf ook want de gaten in de spouwmuur zaten semi-permanent dicht.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 mei 2017 16:53

Vandaag had ik een bijzondere dag. Ik tracteerde 100 schoolkinderen van 10-12 jaar op een pianoconcert. Ik had daar vanaf verleden jaar augustus iedere dag op geoefend.
Op het programma stond de titel "Juhlakonsertti" (feestconcert). Dit jaar is Finland honderd jaar onafhankelijk, en daarom zijn er het hele jaar feestelijke aangeledenheden. Ik heb veertig van die honderd in Finland mee mogen maken. Het concert was mijn bijdrage, mijn "Bedankt Finland! Je bent een goed land voor me geweest!". Maar het was ook omdat ik dit jaar zestig ben geworden. De gedachte nu oud te worden viel niet mee, en wilde ik bestrijden door mezelf uit te dagen met wat ik in 21 jaar niet meer gedaan heb: voor een publiek optreden. Tegen de kinderen vertelde ik een ander verhaal, namelijk dat 60 een prachtleeftijd is, en dat muziek me mijn hele leven plezier heeft gegeven, en ik dat door wil geven aan de nieuwe generatie.

Het programma was wel 55 minuten klassieke pianomuziek, bedoeld voor volwassenen (ik speelde het concert eerder op mijn verjaardag), en bestaande uit stukken die mijzelf heel dierbaar zijn. Tot mijn verbazing luisterden alle honderd kinderen van begin tot eind stil. Enkel het geritsel van het papiertje dat ik ze in handen had geven, waar het programma op stond met een verhaaltje over de achtergrond van de stukken erbij, was te horen.

1. Johann Sebastian Bach, Preludi ja Fuuga Fis-duuri, (DWK 1 no 13), 1722
Tänä päivänä Bachia pidetään yhtenä ihmiskunnan suurimmista neroista. Omana aikanaan hän sävelsi Das Wohltemperirte Klavierin 48 Preludia & Fuugaa vaatimattomasti ”käytettäväksi ja harjoiteltavaksi opinhaluisille nuorille kuin myös erityiseksi nautinnoksi jo kokeneemmille muusikoille”.
Tässä preludissa soi vain kaksi nuottia samanaikaisesti, ja fuugassa enintään kolme. Fuugan tunnistaa siitä, että se alkaa teemalla, joka toistuu jatkossa monesti eri äänenkorkeudella.

2. Frederic Chopin, Nouvelle étude no 1 f-molli, 1839
Etydissä harjoitellaan polyrytmiä: kahden itsenäisen rytmin kuulumista samaan aikaan. Tässä etydissä kolme nuottia melodiassa soitetaan samanaikaisesti kuin neljä säestyksessä . Chopin oli ensimmäinen säveltäjä, joka teki teknisestä harjoituksesta esitettävää taidetta.

3. Frederic Chopin, Ballade no 1 g-molli, 1835
Chopin joskus mainitsi, että tämä oli hänen rakkain sävellyksensä. Tämä Balladi onkin nykyään luultavasti Chopinin kuuluisin teos, ja ylipäätään yksi koko pianomusiikin historian suosituimmista sävellyksistä. Sana ”eeppinen” kaikissa merkityksissä on paikallaan tässä.
Polanskin kuuluisassa Pianisti-elokuvassa (2002) on noin neljän minuutin pituinen osa tästä sävellyksestä. Vuonna 2012 tämä sävellys oli aiheena BBC:n dokumentti-elokuvassa Chopin pelasti elämäni. Kaksi vuotta aiemmin Alan Rusbridger, the Guardian päätoimittaja, kirjoitti kokonaisen kirjan tämän sävellyksen sisällöstä, merkityksestä ja hikisestä opiskelusta, jolle hän antoi kokonaisen vuoden: Play It Again: An Amateur Against the Impossible. Sen nimi kuvaa tarkalleen tunteen, jonka keskiverto pianisti kokee, kun hän ryhtyy opettelemaan tätä suurenmoista mutta erittäin vaativaa sävellystä. Itse olen harjoitellut tätä kappaletta päivittäin siitä päivästä, kun kouluvuosi alkoi, tähän päivään saakka.

4. Frederic Chopin , Nocturne op. 48 no 1 c-molli, 1841
Tämä vaikuttava sävellys kuuluu Chopinin kuuluisimpiin mestariteoksiin. Kappale alkaa ankaralla vakavuudella, hitaassa tempossa, jossa kuvataan surua. Keskiosassa tunnelma muuttuu miltei hartaaksi. Rytmi on kuin surumarssissa, mutta arpeggiot tuovat toivoa ja laulumaisuus muistuttaa kirkkokoraalia. Seesteisyyden yhtäkkiä keskeyttää tumma, matala ja uhkaava ryminä, joka voimistuu vähitellen, kunnes syntyy valtava dramaattinen aallokko. Siitä nousee kuin ihme alkuosa uudestaan, mutta nyt miltei tuplanopeasti, ja erittäin virtaavalla ja voimauttavalla säestyksellä, joka kehittyy huipentumaan, jonka voimannäytön jälkeen kappale päättyy vain muutamiin hiljeneviin yksinäisiin nuotteihin, kuin ihminen, joka kaikkensa antaneena alistuu vääjäämättömään kohtaloon.
Chopin lausui joskus: ”Kovasti toivon, että pystyisin heittämään sivuun kaikki ajatukset, jotka estävät minua olemasta onnellinen, mutta kumma kyllä, minä olen myöskin kiintynyt niihin.”

5. Domenico Scarlatti, Sonaatti d-molli, K. 213, n. 1730
Scarlatti sävelsi 555 sonaattia; kaikki sävelletty yhdelle taitavalle oppilaalle, Portugalin prinsessalle (myöhemmin Espanjan kuningatar). Tämä on luultavasti Scarlattin herkin sävellys, vaikka on mahdollista soittaa kappale eri tavoilla; soittotavasta ei siihen aikaan annettu ohjeita. Sävellys on hyvä esimerkki siitä, että yksinkertainen musiikki voi olla sangen kaunista.

6. Erkki Salmenhaara, Sonaatti no 2, H-duuri, 1973
Tämä neliosainen sävellys kestää 25 minuuttia. Suomalainen helmi, edustaa ”uusyksinkertaisuutta”. Ensimmäinen osa koostuu pääasiassa asteikon toistosta ja viimeinen osa kolmisoinnun toistosta. Näin vaatimattomista aineksista suuren taiteen tekeminen kuvaa hyvin suomalaisuutta. Keskiosissa kirpeät suuret septimit ja seesteiset äänimaisemat luovat unenomaisen tunnelman.
Viimeinen neljäs osa on hyperenerginen ja niin väsyttävä sormille, että harmaapartainen soittaja saa olla todella tyytyväinen kun saavuttaa maalin.

Het Fins vermeld ik alleen voor de gevorderden onder de Nederlandse lezers, zoals Fenomeen. De laatste zin is belangrijk. Daar staat dat het laatste deel van de sonate hyperenergiek is en zo vermoeiend voor de vingers dat een pianist met een grijze baard blij mag zijn de eindstreep te behalen! Dat ben ik dus ook. Vandaag heb ik het gevoel dat mijn leven juist zo moest zijn zoals het geweest is, en dat is een heerlijk gevoel.

Zo'n concert is een ongelooflijke adrenaline gebeurtenis. Ik kon niets eten vóór het concert, en na afloop voelde ik nog vele uren mijn armen wapperen van de zenuwen. Zoals gewoonlijk was het eerste stukje het moeilijkst, vanwege de nerveusiteit, maar daarna vergeet je het en speel je gewoon zoals het hoort, alsof er niemand naar luistert. Vroeger had ik het Soli Deo Gloria gevoel, maar toen na afloop een meisje naar me toe kwam en zei dat ze ook pianoles heeft en ooit zo als ik wil leren spelen wist ik dat ik voor haar had gespeeld.
Born OK the first time

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 05 mei 2017 17:48

@Rereformed,
Een mooie Finse gedachte. :)
Wat vonden ze het mooiste; Bach of Chopin? Misschien gaan kinderen eerder voor Chopin? En je hebt ze het juiste gezegd; het is goed om 60 jaar te worden. Velen halen dat niet.

De tweede wereldoorlog ik denk even; hoe stond Finland erin? Ik neem aan dat ze er ook bij betrokken waren. En herdenken en vieren ze deze?
Bob Dylan

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 05 mei 2017 19:44

Ik lees nu dat Finland in oorlog was met de Russen, ik wist niet (meer) dat dat tijdens de tweede wereldoorlog was. :oops:
Bob Dylan

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 06 mei 2017 07:26

Mooie gebeurtenis. Heb je het concert ook opgenomen?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 06 mei 2017 09:22

Storm schreef:Ik lees nu dat Finland in oorlog was met de Russen, ik wist niet (meer) dat dat tijdens de tweede wereldoorlog was. :oops:
De Finse positie was best wel ingewikkeld. Half tussen Duitsers en Geallieerden in.
Ze hebben nog een rol gespeeld bij de belegering van Leningrad.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Winteroorlog
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vervolgoorlog
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 06 mei 2017 10:26

@Bonjour,
Inderdaad een ingewikkelde positie en een lange tijd van betrokken worden in oorlogen. Ik merk dat ik meer weet van de positie van de Oost Europese landen in oorlogstijd. In Nederland hoorde je daar ook meer over.
Bob Dylan

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 06 mei 2017 11:53

Storm schreef:@Bonjour,
Inderdaad een ingewikkelde positie en een lange tijd van betrokken worden in oorlogen.
Meer dan de Winteroorlog (1939) en de Vervolgoorlog (1941-1944) is in Finland de Burgeroorlog van honderd jaar geleden nu actueel. Finland had zijn onafhankelijkheid te danken aan de Russische revolutie, maar tegelijkertijd waren er Finnen die eenzelfde communistische revolutie ook in Finland wilden doorvoeren. De onafhankelijkheid begon in 1918 daarom met een burgeroorlog die vijf maanden duurde, en meer dan 50.000 mensen het leven kostte.
De pijnlijkheid ervan wordt gevoeld tot op de dag van vandaag, vooral omdat meer dan 10.000 mensen om het leven kwamen via rode en witte terreur, dwz. landgenoten werden in koelen bloede geëxecuteerd. Ook omdat wel 13.000 roden, nadat ze verloren, naar kampen gestuurd werden todat ze allemaal berecht zouden worden, vanwege slechte omstandigheden om het leven kwamen, en in massagraven begraven werden.

Vorige week was er ophef over de serie jubileum-munten die worden uitgegeven. Het feestcomitee had besloten dat op één munt de burgeroorlog herinnerd zou worden, met een tafereel van een executie. Het was al door de minister goedgekeurd, maar nadat er veel protest ontstond wordt de munt toch maar niet uitgegeven.
Born OK the first time

Plaats reactie