Finse gedachten

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Petra
Bevlogen

Re: Finse gedachten

Bericht door Petra » 14 jun 2017 07:04

Rereformed schreef:Aangezien Finland het Europese land is waar het christendom pas het laatst kwam, en het binnenland van Finland zo schaarsbewoond is en, vanwege de armoede waardoor het vroeger gekenmerkt werd, zo afgelegen en onbereikbaar, zijn veel restanten van de oorspronkelijke 'boscultuur' tot een paar generaties terug nog bewaard gebleven. Ik heb daar eerder wat over verteld. Vandaag kwam ik een interessant artikel in de krant tegen waar een Finse expert in de volkswijsheid een hoop vertelt over de bijzondere gave van de vrouw, namelijk haar vagina, een deel van het lichaam waar oude Finnen nooit het woordje "schaam" aan zouden verbinden.
Oooooh, wat een leuk epistel!
Bedenkend hoe belangrijk onze taal is voor de manier waarop we over dingen denken en mee omgaan, vind ik die schaam- woorden vreselijk.

Ik vind Goedele geweldig; Trotshaar. Trostheuvel. Trotslippen.
Klinkt toch allemaal zoveel gezelliger. :D
http://krant.telegraaf.nl/krant/vrouw/t ... agina.html" onclick="window.open(this.href);return false;

(Had ik overigens al gelinkt in : https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 39#p527339" onclick="window.open(this.href);return false;)

P.S.
Hoe is het met Sonata Quasi una Fantasia?
Zou je dat kunnen opnemen en laten horen? :)
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 jun 2017 12:05

Petra schreef:P.S.
Ha, zoals iedere pianist speelde ik die toen ik een jaar of achttien was. Even laten horen? :shock: Het derde deel is hondsmoeilijk om in hoog tempo te spelen en vereist vele maanden studie om het weer in de vingers te krijgen. :( Aangezien de Moonlight Sonata één van de meest populaire sonates is van Beethoven, - wellicht de meestgespeelde - barst YouTube van de sublieme uitvoeringen ervan. Lisitsa's vingers doen het uitstekend!
In mijn tienertijd was Beethoven wel mijn idool. Ik studeerde heel wat van zijn 32 pianosonates in. De allereerste was de Sonata Pathétique. Die was er zelfs aanleiding voor dat ik op zestienjarige leeftijd weer ging piano spelen. Ik was toen ik 13 was er mee gestopt omdat ik altijd maar toonladders en etudes moest spelen en dat totaal niet inspireerde. Mijn pianolerares verzuimde me kennis te laten maken met de grootste meesters. Maar drie jaar later kwamen alle oude muziekboeken van een overleden oom bij ons in huis, waaronder die Sonate van Beethoven. Ik ging uit nieuwsgierigheid het stuk spelen, waarna ik er weer zin in kreeg.
Later oefende ik eindeloos op de Apassionata. De laatste drie sonates zijn tegenwoordig mijn favoriet. Maar om Beethoven weer te gaan oefenen voel ik geen drang. Op de wachtlijst van stukken die ik wil instuderen zijn er vele die voor in de rij staan, zoals Ravels Jeux d' Eau (ooit op geoefend toen ik 19 was, maar omdat ik naar Engeland verhuisde en daar geen piano had nooit afgemaakt), Chopins 4e Ballade, en Impromptu no 5 van Sibelius en andere Finse stukjes die ik waarschijnlijk zal moeten voordragen op de Finse 100ste onafhankelijkheidsdag (aanstaande 6 december).

Ik heb enkel een paar pianocomposities die ik in mijn jonge jaren zelf ooit eens componeerde opgenomen en op YouTube staan. Misschien vul ik die later nog wat aan.
Born OK the first time

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 14 jun 2017 13:09

Rereformed schreef: De vagina van de vrouw stond dus in contact met 'de wereld onder' (van de dood) en tijdens haar menstruatie was dit het sterkst, reden waarom ze tijdens die dagen geen voedsel mocht aanraken, oftewel eten bereiden. Maar haar menstruatiebloed kon wel op bepaalde voorwerpen (bijvoorbeeld vee) gestreken worden ter bescherming.
Een logische gevolgtrekking is dat de Finse man dan het eten bereidde. Of werd dit van tevoren klaargemaakt?
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 jun 2017 15:01

Boerenverstand schreef:Een logische gevolgtrekking is dat de Finse man dan het eten bereidde. Of werd dit van tevoren klaargemaakt?
"Het eten bereiden" zal wel brood bakken betekenen. En dat kun je inderdaad van tevoren doen. De mannen zullen in die tijd wel elke dag gevist en gejaagd hebben en het op een vuurtje zelf klaargemaakt.

Overigens zijn taboes wat betreft menstruatie en de magische krachten van dat bloed onder talloze volken bekend. In het oude Egypte dronk men het menstruatiebloed als medicijn. De oer-Grieken vermengden het menstruatiebloed met wijn en sprenkelden het op het bouwland zodat het vruchtbaarder werd. De Cherokee-indianen beschouwden het menstruatiebloed als de vrouwelijke kracht waarmee men vijanden kan verslaan. De Torah kent vele voorschriften betreffende de onreinheid gedurende menstruatie enz. enz.
Emile Durkheim was van mening dat het ontstaan van de religie zelfs verklaard kon worden vanuit de menstruatie.
( https://en.wikipedia.org/wiki/Culture_and_menstruation" onclick="window.open(this.href);return false; ). Overal waar bloed is gedijt het bijgeloof.
Born OK the first time

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 16 jun 2017 05:13

Rereformed schreef:
Petra schreef:P.S.
Ha, zoals iedere pianist speelde ik die toen ik een jaar of achttien was. Even laten horen? :shock: Het derde deel is hondsmoeilijk om in hoog tempo te spelen en vereist vele maanden studie om het weer in de vingers te krijgen. :( Aangezien de Moonlight Sonata één van de meest populaire sonates is van Beethoven, - wellicht de meestgespeelde - barst YouTube van de sublieme uitvoeringen ervan. Lisitsa's vingers doen het uitstekend! .
En als je dan na al die maanden het derde deel in je vingers hebt, kom je er achter dat het eerste deel het moeilijkste deel is. :lol:
Ik ben ook gestopt om m'n 13e. Speelde veel Mozart (quatre mains met m'n broer).
Wij hadden een Portugese dirigent als pianoleraar. Best wel streng. Speelde met muntjes op m'n handen. :roll:
Toen ik niet mocht stoppen heb ik m'n ouders gek gemaakt met die toonladders. Hele dagen non-stop toonladders met tussendoor vogeltje tik. Het werkte :lol:
Later heb ik geprobeerd het weer op te pakken, maar als ik zelf speelde hoorde ik vnl. hoe het niet moest. Vreselijk.
Beethoven is my hero.

Ravel... goh, bestaat er nog meer naast de Bolero? :lol:
Pittig hoor, het stuk van de riviergod. Als je die in je vingers hebt kun je alles, denk ik.
Ik zal je composities 's beluisteren, leuk!
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 12 jul 2017 00:30

Hoe gaat het in Finland?
Hier in Sevilla begint de temperatuur behoorlijk op te lopen. Binnenkort gaat het een paar maand lang tussen de 40 & 50 graden Celsius worden & 's nachts continu meer dan 30 graden 8-[. Begin jaloers te worden op Finland.
Ken je couchsurfing?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 jul 2017 07:07

ChaimNimsky schreef:Hoe gaat het in Finland?
Hier in Sevilla begint de temperatuur behoorlijk op te lopen. Binnenkort gaat het een paar maand lang tussen de 40 & 50 graden Celsius worden & 's nachts continu meer dan 30 graden 8-[. Begin jaloers te worden op Finland.
Ken je couchsurfing?
Hier in Finland zijn warme dagen dit jaar schaars. En 'warm' betekent dan 20-23 graden. 's Nachts is het rond de tien graden.
In Finland noemen ze temperatuur van 25 graden of warmer een hittegolf. :) In 2015 waren er 19 van die dagen en in 2016 waren er 35. Van dit jaar kan ik me niet herinneren dat er zo'n dag geweest is. Misschien 1 of 2.

Couchsurfing ken ik niet. Maar je bent welkom hier bij mij thuis in Finland (Tampere) mocht je zin in reizen krijgen!
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 06 okt 2017 12:23

Dit jaar staat Finland in de belangstelling vanwege haar honderd jaar lange bestaan als onafhankelijk land. Het wordt het hele jaar door gevierd met evenementen, maar de mooiste komen nog. Die zijn bewaard voor de donkere tijd. Finland wordt op zes plaatsen met unieke kunstwerken in blauw licht gezet. De evenementen heten Luminous Finland.
De mooiste van de zes is de verlichting van de hele Lapse berg Saana (1200 km ten noorden van Helsinki), die op een drielandenpunt staat. De symboliek is dat het feest ook in Noorwegen en Zweden te zien zal zijn en Finland ook de paar inwoners in de meest afgelegen gebieden in het noorden niet wil vergeten.
De verlichting is maar gedurende ruim een etmaal te zien, 4 december vanaf 2 uur 's middags tot sinterklaasavond middernacht. Het noorderlicht erbij kan men niet garanderen :cry: , maar daar is altijd kans op. En lukt de lichtvoorstelling als er toevallig een enorm pak sneeuw valt? (De eerste sneeuw op de Saana-berg viel dit jaar overigens al op 27 augustus). En als het toevallig 40 graden vriest? En hoe krijgen ze stroom daar?
Ik zit er een beetje aan te denken om zo gek te zijn er midden in de week heen te rijden...2,5 miljoen vierkante meter berg verlicht in de mooiste kleuren wit en blauw! In de eenzaamheid van Lapland!
Maar er zullen ook mooie video's van gemaakt worden die op het internet te bezien zullen zijn.

Afbeelding

Ik kan ook thuis blijven en genoegen nemen met het kunstwerk in Tampere dat op 30 November vanaf vijf uur voor een ruim etmaal te zien zal zijn. De verlichting van de Näsineula-toren (168 meter):

Afbeelding
Born OK the first time

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 10 okt 2017 07:46

Rereformed schreef:
06 okt 2017 12:23
Dit jaar staat Finland in de belangstelling vanwege haar honderd jaar lange bestaan als onafhankelijk land. Het wordt het hele jaar door gevierd met evenementen, maar de mooiste komen nog. Die zijn bewaard voor de donkere tijd. Finland wordt op zes plaatsen met unieke kunstwerken in blauw licht gezet.
Ah wat mooi!
Geeft tevens een extra dimensie aan het heerlijk avondje. :)

Speel je dan 'Zie de maan schijnt door de bomen' of heb je inmiddels de Moonlight Sonata in je vingers? (Had verwacht dat je die ook nog wel op YT zou plaatsen.)

P.S.
Alle smilies weer verwijderd.
he bah, Nee, nou, eentje dan.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 okt 2017 15:17

De donkere nacht van de anglofiel

Er heeft altijd een anglofiel gehuist in mij. Natuurlijk was het er één die het goed kon camoufleren: de angelsaksische wereld is eenvoudig het verlengde van de Nederlandse. Het Engels is tenslotte een variant-dialect van het Fries, en het verschilt van het Nederlands voornamelijk in dat het iets meer Franse woorden heeft overgenomen, en verbuigingen, lidwoorden en de rauwe g-klank heeft geschrapt. New York was eigenlijk Nieuw-Amsterdam, en tesamen met de Engelsen versloegen we de Spaanse Armada.

Daar kwam nog bij dat ik niet lang na de oorlog werd geboren en mijn jeugd dus boordevol zat met verhalen over hoe slecht de Duitsers waren en oorlogsfilms waarin het uniform je van tevoren al liet weten wie tot de goodies en baddies behoorden.
Ik moest ook zeven jaar Frans leren, maar wat ik daar vooral van leerde is dat de Fransen geheel andersoortige mensen zijn. Misschien een tikkeltje bedaarder dan Italianen, maar toch zo ver van mijn Groningse bed dat ik er nooit affiniteit mee voelde.

Tenslotte kan men ook eenvoudige feiten moeilijk ontkennen: wij leven van wieg tot graf met een TV die eenvoudig de Amerikaanse maatschappij, levenswaarden en levenswijze doorgeeft, op de tien procent na die uit Britannië komt. Die paar procenten Britse programma’s leren ons over hoe het ooit vroeger geweest is, en hoe enkele restanten daarvan nog doorleven, of confronteren ons met humor, die ook Hollands had kunnen zijn.

Toen ik het atheneum-examen achter de rug had en moest beslissen wat ik met mijn leven zou doen hoefde ik er niet lang over na te denken: ik wilde naar een Engelssprekend land om die taal geheel vloeiend te leren spreken en verstaan. "Wie het Engels beheerst, die heeft grip op de wereld, die weet wat zich in de wereld afspeelt, die kan zich bekwamen op welk gebied dan ook, die heeft de toekomst!", was mijn motto.

Ik woonde drie jaar lang in Londen, een tijd waarop ik altijd terugkijk met een glimlach. De underground was vies en vuil, en overal waren lelijke telefoonpalen en -kabels en alle gebouwen waren zwart van de vervuiling, maar onder de Engelsen voelde ik me thuis. Van de ongeschoolde buschauffeur die tot mijn kennissenkring hoorde en de th in de regel door een f verving, tot aan de gepensioneerde Charlie en Florrie die zichzelf de titel "your English mum and dad" gaven.
Nog meer indruk maakte het college waar ik aan studeerde. Er waren daar studenten uit 33 verschillende landen, zelfs één uit Albanië, wiens aanwezigheid beslissend bevestigde dat de hele wereld om het Engels draait. En ik oefende met vlijt op de uitspraak van de docenten, die allemaal spraken zoals Richard Dawkins en Christopher Hitchens maar met evangelisch christelijke gedachten, die alles wisten, en hun lessen afleverden met een imposant mengsel van kundigheid en humor. Ze hadden een mysterieus charisma. Het had te maken met dat je naar ze op kon kijken vanwege hun geleerdheid, en hun buitengewone welbespraaktheid. Hun humor blonk altijd uit in eufemismen. En na het lesgeven gedroegen ze zich altijd alsof ze eenvoudig één van ons studenten waren.

In Amerika ben ik nooit aangekomen. Er was wel een Amerikaans meisje verliefd op me, maar ze was naar mijn mening te zwaar opgemaakt. Ik zwichtte voor het Finse meisje dat helemaal geen make-up gebruikte. Ik leerde daar uit dat er een enorme kloof is tussen mij en Amerika. Later leerde ik natuurlijk dat Amerika vele gezichten heeft, en als ik er zou gaan wonen zou ik waarschijnlijk naar de omgeving van Seattle gaan. Mijn band met Amerika heb ik de laatste 36 jaar onderhouden door het tijdschrijft Time te bestellen en iedere week iedere bladzijde ervan te lezen. Aangezien ik aan de rand van de wereld terechtkwam was dat vooral in de tijd vóór het internet mijn lifeline.

Er was nog een andere reden die me anglofiel maakte. Ik was een evangelisch christen, en kwam er al gauw achter dat wanneer je theologie studeert er voor een evangelisch christen slechts één taal noodzakelijk is onder de knie te hebben, het Engels. Word je vrijzinnig, dan moet je Duits leren, en word je Rooms, dan maar een Romaanse taal of het Pools.
Aangezien de VS het enige land is dat zowel rijk is als een land waar christendom nog steeds gedijt, wordt het gezicht van het christelijk geloof hoe langer hoe meer door dat land bepaald. Van Pinksterkerk tot eindtijdfreak, van homofobie tot aan de aanhangers van theonomie.

Toen ik later naar Finland verhuisde leefde ik nog jarenlang met de gedachte dat Engels mijn tweede moedertaal was. Het was de eerste jaren dat ik in Finland woonde ook de enige taal waarin ik kon communiceren met anderen.
De laatste achttien jaar ben ik leraar Engels geweest, en het ziet er naar uit dat ik dat liedje wel zal uitzingen tot aan mijn pensioen.

2016 is dus mijn annus horribilis geweest. Eerst lieten de Britten weten dat ze helemaal niet om Europa geven, hoewel wij allemaal al sinds de tweede wereldoorlog en de Oost-Europeanen al sinds 25 jaar braaf Engels leren en Inspector Morse en Hyacinth Bucket, uit te spreken als Bouqué, bekijken. En daarna kwamen de Amerikanen op het idee om de ultieme idioot tot president te benoemen. Het ergste voor mij is nog wel dat 81% van de evangelikalen op Trump stemde, en 66% van de evangelikalen nu na bijna 1 jaar nog steeds in hun schik zijn met deze door en door corrupte en dwaze man. Toen ik nog christen was drong het soms tot me door dat mijn medegeloofsgenoten meestal heel eenvoudige mensen waren, zonder hoge opleiding, en ik schaamde me soms wanneer ze zich nogal extreem opstelden, maar dat ze tot de deplorables behoorden zou ik vroeger nooit geloofd hebben. Ik word nu met mijn neus gedrukt op de feiten. Het is erger met ze gesteld dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Als atheïst heb ik nu het doorslaggevende bewijs dat de leiding die de Heilige Geest geeft (voor insiders de gave van het ’onderscheiden van de geesten’) gelijk staat aan de ergste mindlessness die voor te stellen is. Achteraf had ik het natuurlijk kunnen weten. Mensen die voor zichzelf geen autoriteit kunnen zijn, maar het in een goddelijke held zoeken, zijn dezelfde personen die altijd hunkeren naar een aardse held. Wanneer ze zo’n volksmenner gevonden hebben vallen ze ervoor en maken ze er een cultus van en lopen ze er als mindless zombies achteraan.

Is er voor mij nog hoop?
Ach, ik kan natuurlijk proberen om de minder fraaie Britse zaken in herinnering te brengen: de Daily Mirror! De heksenstem van Ann Widdecombe! Maar ja, daar staan Steven Fry en Hugh Laurie tegenover.

Voor mij kan de VS zich enkel via het afzetten van Trump nog bewijzen een baken te zijn van hoop voor de wereld. Doen ze dat niet dan roep ik het uit tot het land van malignant stupidity, het land waar geesteszieken de dienst uit maken.
En de Britten kunnen wat mij betreft enkel nog hun eer redden via het herroepen van hun beslissing om uit de EU te stappen. Ik hoop dan ook dat de EU ze helemaal geen enkele concessie doet.

Tegen de tijd dat ik mijn hoop moet opgeven, - dat zit er in, want de Britten zijn tenslotte net zo koppig als de Skandinaviërs, en Amerika is nooit wat anders geweest dan het land van de ideologische dwepers, de amorele zwendelaars en de mindless gold diggers – dan is het maar goed dat ik met pensioen ga, want ik zou de schoolkindertjes vertellen dat ze wat mij betreft beter Duits of Chinees kunnen gaan leren als ze in de toekomst wat verstandigs willen doen. De angelsaksische wereld? – Houd je er maar zo ver mogelijk van vandaan. Amerikanen zijn mensen die volgende week weer hun miljoenen aan zombies en skeletten uitgeven. En Britten drijven handel met Nieuw-Zeeland en houden symposiums om de invoering van het metriek decimaal stelsel tegen te houden.
Born OK the first time

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 27 okt 2017 23:12

Het is dat Jezus mijn held is, anders werd jij het. =D>
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 28 okt 2017 00:16

Mooi epistel, echter...
VS een baken van hoop noemen vind ik getuigen van ehhh .. nou ehhhh, hoe zal ik 't zeggen; resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Vergane glorie en vergane hoop. De geestesziekte was al aangetoond toen Trump werd verkozen.
Amerikaanse expats zijn ook dol op clubjes. De damesclubjes mijd ik als de pest. Op de een of andere manier weten ze altijd in vol ornaat en opgetut bij het zwembad te liggen (whyyyy :roll: ), gaan ze liefst 's morgens vroeg in een -ziet eruit als een- galajurk en strak in de make-up hun kinderen naar school brengen die allang niet meer gebracht hoeven te worden,(whyyyy :roll: ) en hebben ze meestal de liefste & knapste hondjes, katjes, hobby's, echtgenoten en vooral kindertjes. Die bij de beste van de beste horen. Ik heb me altijd afgevraagd hoe ze het voor elkaar kregen om allemaal s'werelds beste vioolleraar voor hun wonderkindje te charteren.

De Britten hebben m.i. last van een generatiekloof en vergrijsde decadentiewaan.
Ik zou inzetten op China. :)
En lekker met Quasi una fantasia spelen. :wink:

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 28 okt 2017 04:39

Petra schreef:
28 okt 2017 00:16
strak in de make-up hun kinderen naar school brengen die allang niet meer gebracht hoeven te worden,(whyyyy :roll: )
:lol: Om wanneer het kind aangekomen is en het schoolplein op stapt als laatste woorden uit te spreken "I love you". Deze obsessieve Amerikaanse gewoonte moet voortkomen uit een sterke onderliggende angst dat of de ouder of het kind het volgende ogenblik dood kan zijn, en je er daarom goed voor moet zorgen dat je laatste woorden jou of het kind later geen benauwdheid geeft. Het land waar men het meest het woord love in de mond neemt heeft onveiligheid en gewelddadigheid als in het oog lopende kenmerk.
Die vreemde combinatie zie je ook in het orthodoxe christendom, waar men ook altijd over liefde spreekt, maar vanwege streng morele opvattingen en leringen meestal als het tegendeel overkomt.
Born OK the first time

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 28 okt 2017 16:51

Storm schreef:
27 okt 2017 23:12
Het is dat Jezus mijn held is, anders werd jij het. =D>
Merkwaardig dat een weldenkend mens iemand een held vindt die het prima vindt dat degenen die die "held" niet aanvaarden kunnen branden in de hel. Jezus die aanvaardt dat "zondaars" in het vuur geworpen mogen worden, perverser kan het in mijn ogen niet.
Zo iemand beschouw ik als de ultieme psychopaat.

Openbaring 21:8

Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars – hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 28 okt 2017 18:32

@Wim,
Het was een grapje.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Plaats reactie