Finse gedachten

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Diehard

Re: Finse gedachten

Bericht door ChaimNimsky » 22 mei 2017 14:27

Rereformed schreef:(...)
Oh well, Finnen gedragen zich op alle gebieden zo:
https://www.youtube.com/watch?v=h1z2k-WMqfU" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is een goede serie! Is dat slechts om Fins te studeren (zoals de titel van de serie schijnt te suggereren) of is het eveneens een echte Finse TV serie? Ik heb uren met veel plezier zitten kijken; het werkt bijna verslavend. Een geweldig concept: 5 mensen aan een tafel sprekend over meestal vrij irrelevante partij-potitieke issues. Vooral dit filmpje vond ik erg vermakelijk & ook deze vanwege de rol van de chairman die eigenlijk telkens het meest redelijk is maar achteraf eigenlijk door niemand gemist wordt. Hij wordt nieteens geloofd als hij beweert weg te zijn gelopen :lol: Maar hij vat het uiteindelijk wel heel sportief en luchtig op =D> Dat zou hier in Spanje heel anders aflopen :? om over Israel maar te zwijgen [-o<

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 22 mei 2017 15:14

ChaimNimsky schreef:Dat is een goede serie! Is dat slechts om Fins te studeren (zoals de titel van de serie schijnt te suggereren) of is het eveneens een TV serie? Ik heb uren met veel plezier zitten kijken; het werkt bijna verslavend. Een geweldig concept: 5 mensen aan een tafel sprekend over mestal vrij irrelevante partij potitieke issues. Vooral dit filmpje vond ik erg vermakelijk & ook deze vanwege de rol van de chairman die achteraf eigenlijk door niemand gemist wordt. Hij wordt nieteens geloofd als hij beweert weg te zijn gelopen :lol: Maar hij vat het uiteindelijk wel heel sportief en luchtig op =D> Dat zou hier in Spanje heel anders aflopen :? om over Israel maar te zwijgen [-o<
Het is een zaterdagavond tv-programma met komische satire, zoals men vroeger in Nederland farce majeur had (sorry, ik vertrok voorgoed uit Nederland in 1978 en weet niet wat er daarna op tv geweest is). Met zaken die echt uit het Finse leven gegrepen zijn en dus typerend zijn voor de Finse volksaard en waar altijd druk over gesproken wordt, maar natuurlijk een beetje aangedikt.
Born OK the first time

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 23 mei 2017 01:59

Volgens mij zou ik geen goede Fin zijn. :D
Toen ik Mevr Reref drie pakkerds gaf bij het afscheid nemen schrok ze zich tureluur.
Nou heb ik dat wel vaker meegemaakt maar dan was ik bezopen of stijf van de Ecstasy. :o
In bushokjes spreek ik mensen, als ze een prettige uitstraling hebben aan en laatst heb ik een zwerfster een aai over d'r hoofd gegeven, dat kon ze gelukkig waarderen.
Van de andere kant; die heerlijke gerechten met besjes erbij... :)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 24 mei 2017 22:01

@Fenomeen,
Die besjes staan hier in de zomer ook genoeg, je mag ze komen plukken. Tenminste als ik een aai over mijn bol krijg. :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 25 mei 2017 20:21

Vandaag werd de Finse president Mauno Koivisto begraven.
Niemand was in Finland meer gerespecteerd als deze man.
Ook door mij. Koivisto werd president in het jaar dat ik in Finland kwam wonen. Hij belichaamde alles wat 'echt Fins' is. Ooit ontving ik een officieel document dat ik de Finse nationaliteit had gekregen, ondertekend door Koivisto.
Hij was geboren in hetzelfde jaar als mijn moeder. Vorig jaar stierf mijn moeder en nu - voor mijn gevoel - de vader van het nieuwe vaderland waar ik ooit in kwam wonen.

Heel Finland heeft de hele dag aan de TV gekluisterd gezeten. De hele morgen werd gevuld met terugblik op zijn leven en de staatsbegrafenis duurde drie uur. Als iemand er naar kijken wil, hier wordt de Treurmars van Narva gespeeld, waar je koude rillingen van krijgt, die bij alle Finse presidentiële begravenissen hoort. De vorige keer dat een Finse president begraven werd was in 1986 (Urho Kekkonen).

Vijftien minuten na de begrafenis kregen we het bericht dat de moeder van mijn vrouw was overleden.
Born OK the first time

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 mei 2017 08:30

Gecondoleerd. Die muziek doet je inderdaad wat. Dus ook bedankt voor de link.
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 26 mei 2017 20:54

gecondoleerd
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 27 mei 2017 16:02

@ R.
Ik ben me weer aan het inlezen na mijn vakantie en schrik ervan dit te lezen.
Ik ken jouw privéleven niet, maar deze dagen moeten behoorlijk moeilijk zijn voor je vrouw, voor jullie met je gezin en directe omgeving.
Veel sterkte gewenst en ik hoop dat jullie elkaar tot steun kunnen zijn.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 27 mei 2017 23:07

Gecondoleerd

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 28 mei 2017 14:38

Rereformed schreef:Vijftien minuten na de begrafenis kregen we het bericht dat de moeder van mijn vrouw was overleden.
Hmm, mijn medeleven en sterkte in harde tijden.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 06 jun 2017 17:37

Rereformed schreef:Vandaag had ik een bijzondere dag. Ik tracteerde 100 schoolkinderen van 10-12 jaar op een pianoconcert. Ik had daar vanaf verleden jaar augustus iedere dag op geoefend.
Op het programma stond de titel "Juhlakonsertti" (feestconcert). Dit jaar is Finland honderd jaar onafhankelijk, en daarom zijn er het hele jaar feestelijke aangeledenheden. Ik heb veertig van die honderd in Finland mee mogen maken. Het concert was mijn bijdrage, mijn "Bedankt Finland! Je bent een goed land voor me geweest!". Maar het was ook omdat ik dit jaar zestig ben geworden. De gedachte nu oud te worden viel niet mee, en wilde ik bestrijden door mezelf uit te dagen met wat ik in 21 jaar niet meer gedaan heb: voor een publiek optreden. Tegen de kinderen vertelde ik een ander verhaal, namelijk dat 60 een prachtleeftijd is, en dat muziek me mijn hele leven plezier heeft gegeven, en ik dat door wil geven aan de nieuwe generatie.

Vandaag heb ik het gevoel dat mijn leven juist zo moest zijn zoals het geweest is, en dat is een heerlijk gevoel.
Ahh, wat fantastisch!
Heerlijk zo'n stuk over heerlijk gevoel. :love2:

Numeroloog Bach nog wel. =D>
Chopin heb ik wat minder mee, behalve dan Fantaisie Impromptu, maar dat is omdat het geïnspireerd werd door mijn favoriete stuk van rebelse -natuurlijk :wink: - Beethoven. Sonata Quasi una Fantasia. (Die me tevens deed besluiten te nokken met dat frustrerende klavier :lol: ).
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 07 jun 2017 10:48

Petra schreef:Numeroloog Bach nog wel.
Ben jij bekend met het boek Bach en het getal? :o Ik heb dat boek ooit in het Fins vertaald.
Chopin heb ik wat minder mee, behalve dan Fantaisie Impromptu, maar dat is omdat het geïnspireerd werd door mijn favoriete stuk van rebelse -natuurlijk - Beethoven. Sonata Quasi una Fantasia. (Die me tevens deed besluiten te nokken met dat frustrerende klavier.
Hé, dat stuk ben ik juist de afgelopen weken aan het oefenen! Leuk stuk om te spelen, hoewel voor mijn smaak net iets teveel aan herhalingen. Wat je over die compositie vertelt wist ik niet, hoewel ik altijd van mezelf denk alles van Chopin te weten wat er te weten valt, aangezien het mijn lievelingscomponist is en ik altijd alles lees over hem wat ik tegenkom. :shock:

Op de begrafenis die aanstaande is speel ik dit stuk.

PS. Je bent met een mooie foto aangekomen zie ik. Cool!
Born OK the first time

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 07 jun 2017 11:18

Rereformed schreef:
Petra schreef:Numeroloog Bach nog wel. =D>
Ben jij bekend met het boek Bach en het getal? :o Ik heb dat boek ooit in het Fins vertaald.
Chopin heb ik wat minder mee, behalve dan Fantaisie Impromptu, maar dat is omdat het geïnspireerd werd door mijn favoriete stuk van rebelse -natuurlijk :wink: - Beethoven. Sonata Quasi una Fantasia. (Die me tevens deed besluiten te nokken met dat frustrerende klavier :lol: ).
Hé, dat stuk ben ik juist de afgelopen weken aan het oefenen! Leuk stuk. Wat je over die compositie vertelt wist ik niet, hoewel ik altijd van mezelf denk alles van Chopin te weten wat er te weten valt, aangezien het mijn lievelingscomponist is en ik altijd alles lees over hem wat ik tegenkom. :shock:

Wat leuk, had ik een nieuwtje voor je.
Als je het eenmaal weet hoor je het ook, dat vind ik het leuke. :D
Ik vind Chopin wat te nerveuzig. Maar dat vind ik van Jazz ook. Mijn moeder is jazzmuzikant, ik noem het een jeugdtrauma. :lol:

Leuk stuk, HA, ik moest altijd sjoemelen met de none, kreeg 'm niet te pakken. :(
En het begin lijkt zo makkelijk, maar je hoort 'm zelden echt mooi gespeeld.
(Met pedaal is valsspelen hè :wink: )

Bach, ja fenomenaal die man!
Ik volg braaf de open source van TU Delft. (Studium Generale)
Was een fantastische lezing van een Bach liefhebber, vandaar.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 08 jun 2017 11:35

Rereformed schreef:
Mooi dat je dat kan doen.
Hoop dat het een memorabel moment zal blijven.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 13 jun 2017 09:05

Aangezien Finland het Europese land is waar het christendom pas het laatst kwam, en het binnenland van Finland zo schaarsbewoond is en, vanwege de armoede waardoor het vroeger gekenmerkt werd, zo afgelegen en onbereikbaar, zijn veel restanten van de oorspronkelijke 'boscultuur' tot een paar generaties terug nog bewaard gebleven. Ik heb daar eerder wat over verteld. Vandaag kwam ik een interessant artikel in de krant tegen waar een Finse expert in de volkswijsheid een hoop vertelt over de bijzondere gave van de vrouw, namelijk haar vagina, een deel van het lichaam waar oude Finnen nooit het woordje "schaam" aan zouden verbinden.

Volgens het oude denken van Finnen zijn er overal om ons heen machten. Men noemt die machten 'väki', hetgeen eigenlijk 'een groep van wezens met bepaalde krachten' betekent. Deze machten staan ook achter zaken die men tegenwoordig niet ziet als entiteit met bewustzijn, zoals de bosmachten, watermachten, vuurmachten, houtmachten, doodsmachten. Ze zijn allemaal machten omdat ze over bepaalde magische krachten beschikken. Zie hier om het wat beter te kunnen begrijpen.

En zo sprak men met eerbied over de macht van de vrouw ("naisen väki"), ook wel de macht van de vagina ("vitun väki"). In feite behoort deze macht tot de top drie wat betreft belangrijkheid en magische kracht. De macht van de vrouw stond op gelijke hoogte als de macht van de beer en de macht van de dood. Vooral de macht van de oudere vrouw, de vrouw die gebaard had, en de vrouw die al op leeftijd was. Haar geslachtsdeel werd aangeduid met een erenaam "vittu", hetgeen tegenwoordig in het Fins het meest gebruikte schuttingwoord is (in het Nederlands 'kut'), maar dus oorspronkelijk een krachtterm in de meest letterlijke betekenis. Ook werd haar geslachtsdeel aangeduid met het woord "karhu", oftewel beer, aangezien het op gelijke hoogte van macht stond. Het geslachtsdeel van een meisje noemde men daarentegen "lintu", vogel.

De kracht van het ervaren geslachtsdeel werd op vele manieren geïllustreerd. Een ervan was het pyllyttäminen, dwz je rok omhoog houden (in het verleden zat er geen onderbroek onder) en bukken, hetgeen voor oudere vrouwen als een soort beroep werd bedreven. Als je dat namelijk een etmaal volhield dan kon je daarmee wolven en zelfs beren een heel jaar lang op afstand houden van het vee, mits je het doet op de plek waar het vee aan het grazen is. "De macht van de vrouw" gold dus als krachtige bescherming.
Naast dat bukken deed de vrouw ook aan wijdbeens boven iets staan dat bescherming nodig had. Zoiets deed men bijvoorbeeld boven een kind voordat het alleen het bos in gaat, of de vrouw ging zo staan boven de deur van de stal, op het moment dat het vee na de winter naar buiten kwam om in het open veld te gaan grazen. Om die reden werden de koeien ook door de vrouw gemolken met haar onderlichaam ontbloot. Op deze manier kon men het vee ook beschermen tegen eventueel door de buren uitgesproken vervloekingstoverspreuken. Volgens de docent was dit nog in gebruik tot na W.O II. Ook bij hoog opgelopen ruzies met de buren kon een vrouw op het laatst haar geslachtsdelen even laten zien om zichzelf en wat bij haar behoorde te beschermen. Deze methode was zo effectief dat het niet alleen werkte om bescherming voor jezelf te geven, maar ook werkte om de buren wat tegenslag te geven, mochten ze je concurrent zijn. Ging ze in het bos met haar rok omhoog wijdbeens staan boven een dierenval die de buurman ergens had neergezet (of visnet), dan leverde die val geen buit meer op.
Wat de macht van het dodenrijk ("kalman väki") betreft, men had de opvatting dat de vrouw macht over deze machten had: ze kon bloeden zonder dat het haar deerde. De vagina van de vrouw stond dus in contact met 'de wereld onder' (van de dood) en tijdens haar menstruatie was dit het sterkst, reden waarom ze tijdens die dagen geen voedsel mocht aanraken, oftewel eten bereiden. Maar haar menstruatiebloed kon wel op bepaalde voorwerpen (bijvoorbeeld vee) gestreken worden ter bescherming.
Born OK the first time

Plaats reactie