Het leren van de Nederlandse geschreven taal

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Petra
Bevlogen

Re: Het leren van de Nederlandse geschreven taal

Bericht door Petra » 24 feb 2018 01:48

Wim_1946 schreef:
09 jan 2018 22:12
Gedurende een tijdje heb ik eens wat taalfouten verzameld die ik op dit forum tegenkwam. Het valt me wat tegen. Mijn indruk is dat de meeste leden van dit forum behoorlijk ontwikkelde en verstandige mensen zijn en toch barst het hier van de taalfouten. Spelfouten heb ik niet echt meegenomen, ik heb me meer gericht op grammaticale fouten.
Ik heb ze niet allemaal verzameld, want dan zou ik er een dagtaak aan hebben, maar zo af en toe heb ik wat vastgelegd. Een (schrale) troost is dat ik fora ken waar het nog aanzienlijk erger is.
Ziehier mijn selectie zonder namen erbij, want dat lijkt me erg onaardig.
Nou heb ik zo’n beetje nagedacht :shock: (gebeurt zo heel af en toe, ik schrik er zelf ook vaak van) over jouw liefde voor de Nederlandse taal en hoe we dat op een aardige manier kunnen gebruiken. Er is op dat vlak genoeg winst te halen hier. Kijk alleen maar naar de schrijfkunsten van Peter, helemaal sinds we naar Axië verhuisd zijn. Nou jaaa, dat is meestal meer vertypen maar ik mot toch iemand pesten. Laat ie zich ook a.j.b. niet aanmelden want dan kom je aan niemand anders meer toe.

Aanmelden? Ja, ik dacht aan het toverwoord consensual, en dat het misschien een idee is als mensen zich kunnen aanmelden.
Ik kan me indenken dat er heus wel mensen zijn die hun Nederlandse schrijfkunsten willen verbeteren. Dan volg je die mensen om taalfouten te bespreken. Gewone typefoutjes lijken me nogal nutteloos, tenzij…(deze aap komt nog uit de mouw).
Daarmee wordt de taalles vrijwillig en krijgt het tevens een gezellige toon want je hebt dan klanten die het waarderen. Daarbij is het ook nog ’s leerzaam voor de bange poeperds die zich niet durven aan te melden.

Ik denk aan een fris en fruitig begin in een nieuw topic met vrijwillige slachtoffers. :lol:
Aangezien ik best wel een bange poeperd ben meld ik me dan direct als eerste klant aan, al val ik temet in een flauwte als ik op een spel- of taalfout word betrapt. Als je de gore moed hebt om me typefouten onder de neus te wrijven bezem ik je op.

Taalles op basis van vrijwilligheid, ter lering ende vermaak van ons allen. Ik heb al een opzetje gemaakt om een nieuw topic mee te starten, U roept maar, dan draai ik ‘m erin, of start ‘m zelf of ....
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 mar 2018 22:21

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 09 mar 2018 02:57

dikkemick schreef:
08 mar 2018 22:21
[Heer en meester der Nederlandse taal[/url]!
:lol: :lol: :lol:
Aan meesters geen gebrek, dacht malle eppie bij het melk eppen.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Plaats reactie