Het leren van de Nederlandse geschreven taal

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Re: Het leren van de Nederlandse geschreven taal

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 07 nov 2022 15:34

Henry II schreef:
01 nov 2022 12:38
Rereformed schreef:
31 okt 2022 18:53
Da's nou het gemakkelijke van het Fins. Dat schrijf je precies zoals je het uitspreekt. Dus sitruuna, Kanada, Kongo, Kroatia, Kamerun, kamera, kultti, sirkus, kalenteri, kaakao, suklaa, senttimetri, siviili, sikari, siideri, sertifikaatti, sylinteri.
Dat maakt Spaans en Turks ook zo makkelijk (relatief). Pure fonetische spelling.
Ik denk dat zulke spellingen er niet zijn.
(op het totaal alfabet na dat echter een paar duizend tekens telt)

1. Niet iedereen gebuikt de zelfde uitspraak.
2. Het wordt dan een vrij groot alfabet.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II » 07 nov 2022 15:41

Ik denk het wel. Turks heeft bijv. onze standaard letters en daarnaast een aantal extra letters die hun fonemen duidelijk weergeven. Zij hebben genoeg aan 29 letters om al hun klanken op papier te zetten. Natuurlijk zijn er klanken die iets anders worden uitgesproken dan wat je schrijft, maar dat is altijd een kwestie van tijd. Dat verandert continu. 300 Jaar geleden werd Engels ook heel logisch geschreven, precies zoals je het uitsprak. Maar nu zeker niet meer. Je hebt niet all fonetische tekens nodig, hoewel er inderdaad honderden zijn om alle alla mogelijke klanken op te schrijven.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 07 nov 2022 16:03

Henry II schreef:
07 nov 2022 15:41
Ik denk het wel. Turks heeft bijv. onze standaard letters en daarnaast een aantal extra letters die hun fonemen duidelijk weergeven. Zij hebben genoeg aan 29 letters om al hun klanken op papier te zetten. Natuurlijk zijn er klanken die iets anders worden uitgesproken dan wat je schrijft, maar dat is altijd een kwestie van tijd. Dat verandert continu. 300 Jaar geleden werd Engels ook heel logisch geschreven, precies zoals je het uitsprak. Maar nu zeker niet meer. Je hebt niet all fonetische tekens nodig, hoewel er inderdaad honderden zijn om alle alla mogelijke klanken op te schrijven.
Dat van het Engels is zeker niet waar.

Denk maar eens aan het woordje and verwant aan ons Middelnederlands ende.
Die d is nooit uitgesproken.

Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II » 07 nov 2022 16:16

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
07 nov 2022 16:03
Henry II schreef:
Ik denk het wel. Turks heeft bijv. onze standaard letters en daarnaast een aantal extra letters die hun fonemen duidelijk weergeven. Zij hebben genoeg aan 29 letters om al hun klanken op papier te zetten. Natuurlijk zijn er klanken die iets anders worden uitgesproken dan wat je schrijft, maar dat is altijd een kwestie van tijd. Dat verandert continu. 300 Jaar geleden werd Engels ook heel logisch geschreven, precies zoals je het uitsprak. Maar nu zeker niet meer. Je hebt niet alle fonetische tekens nodig, hoewel er inderdaad honderden zijn om alle alla mogelijke klanken op te schrijven.

Euh, nou verwar je me. Bij zowel 'and' als 'ende' wordt de 'd' uitgesproken. Nog steeds trouwens. Net als in het Duits.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 07 nov 2022 16:21

Henry II schreef:
07 nov 2022 16:16
07 nov 2022 16:03
Henry II schreef:
Ik denk het wel. Turks heeft bijv. onze standaard letters en daarnaast een aantal extra letters die hun fonemen duidelijk weergeven. Zij hebben genoeg aan 29 letters om al hun klanken op papier te zetten. Natuurlijk zijn er klanken die iets anders worden uitgesproken dan wat je schrijft, maar dat is altijd een kwestie van tijd. Dat verandert continu. 300 Jaar geleden werd Engels ook heel logisch geschreven, precies zoals je het uitsprak. Maar nu zeker niet meer. Je hebt niet alle fonetische tekens nodig, hoewel er inderdaad honderden zijn om alle alla mogelijke klanken op te schrijven.

Euh, nou verwar je me. Bij zowel 'and' als 'ende' wordt de 'd' uitgesproken. Nog steeds trouwens. Net als in het Duits.
In het Duits nog wel.
In het 17de eeuws Nederlands en Engels niet meer.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 07 nov 2022 16:46

07 nov 2022 15:34
Rereformed schreef:
31 okt 2022 18:53
Da's nou het gemakkelijke van het Fins. Dat schrijf je precies zoals je het uitspreekt. Dus sitruuna, Kanada, Kongo, Kroatia, Kamerun, kamera, kultti, sirkus, kalenteri, kaakao, suklaa, senttimetri, siviili, sikari, siideri, sertifikaatti, sylinteri.
Ik denk dat zulke spellingen er niet zijn.

:shock: Ik zou denken dat ik na er 45 jaar op te oefenen toch wel het één en ander van het Fins weet.

(op het totaal alfabet na dat echter een paar duizend tekens telt)
:shock: Er zijn maar 96 symbolen in het internationaal fonetisch alfabet. En dan kun je op de klinkers nog wat streepjes of dakjes ed. erop zetten.

1. Niet iedereen gebuikt de zelfde uitspraak.
2. Het wordt dan een vrij groot alfabet.
1) Geen probleem en 2) Niet waar
Het Fins heeft maar 21 letters nodig om alle Finse woorden te schrijven, inclusief alle dialecten!
a, d, e, g, h, i, j, k, l, m, n, o, p, r, s, t, u, v, y, ä, ö

En een stuk of tien moet men leren om de leenwoorden te kunnen schrijven:
b, c, f, q, w, x, z, å,

Verschillende regionale uitspraak in het Fins geeft geen nieuwe vreemde letters. Finse dialekten verschillen van elkaar op deze manier (Finse boekentaal - dialect):

ajatella - aatella
ahdashenkinen - ahashenkine
hyvää lihaa - hyvvee lihhoo
ilma - ilima
Minä asun Turussa - Mää asun Turus (Ik woon in Turku)
Jotain tarvitsee tehdä - Jottan tarttis tehrä

Ik woonde in een Fins dorpje Rautavaara. De bewoners zelf noemen het Raatavuara.
Zoals je ziet heeft men voor het schrijven van Finse dialekten geen nieuwe lettertekens nodig.
Born OK the first time

Plaats reactie