Tjarko Evenboer, verdediger van Bijbel, zegt christendom vaarwel

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Tjarko Evenboer, verdediger van Bijbel, zegt christendom vaarwel

Bericht door doctorwho » 23 apr 2020 09:19

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
22 apr 2020 14:55
Hij schept nu zijn eigen God. :mrgreen:
Maar daarmee is hij niet de eerste :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 23 apr 2020 10:51

Deze passage vind ik ik erg geslaagd:
Tjarko Evenboer schreef:Met dezelfde methode kan ik zelfs mijzelf tot Messias maken:

Tjarko heeft vanochtend brood gegeten, waarmee vervuld werd wat de Schrift zegt: ‘Hij kreeg brood te eten’ (1 Samuel 30:11) en ‘hij zal in de ochtend brood in overvloed hebben’ (Exodus 16:12 12).
Tjarko heeft zondag met vrienden gebarbecued, waarmee vervuld werd wat de profeet Jesaja sprak: ‘Ik heb een vuur gestookt, op de gloeiende houtskool heb vlees geroosterd om te eten.’
Tjarko is vandaag bezig geweest met de opmaak van een binnenwerk van een boek waarbij hij zich aan het vooraf gesproken ontwerp moest houden, opdat vervuld werd wat de Schrift zegt: ‘Houd je aan het ontwerp dat je getoond is.’ (Exodus 25:40).
Tjarko is een vader van twee kinderen, waarmee de Schrift vervuld werd: ‘God ontfermde zich over zijn twee kinderen’ (Tobit 8:17 17)
Tjarko bespeelt piano, gitaar, bas en drums, waarmee hij het Schriftwoord vervulde: ‘hij is zeer bedreven in het bespelen van muziekinstrumenten’ (2 Kronieken 34:12 12).

Een beetje flauw misschien, maar het maakt mijn punt helder: bij werkelijk ALLES van Jezus’ leven is wel een tekst in het Oude Testament te vinden, want blijkbaar is er geen enkel criterium waar een tekst aan moet voldoen om een ‘Messiaanse profetie’ te zijn.
Het is niet flauw, maar een perfecte illustratie die het voor iedereen duidelijk maakt waar men aan toe is met de zogenaamde profetieën over Jezus in de evangelieën.
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 apr 2020 13:00

Rereformed schreef:
23 apr 2020 10:51
Deze passage vind ik ik erg geslaagd:

Zie voorgaande post

Het is niet flauw, maar een perfecte illustratie die het voor iedereen duidelijk maakt waar men aan toe is met de zogenaamde profetieën over Jezus in de evangelieën.
Het is inderdaad een verhelderende weergave die prima past tussen alle opmerkingen in de rubriek " Jezus heeft nooit bestaan".
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 23 apr 2020 14:26

Tjarko_Evenboer
Via Wikipedia en externe linken vernam ik van Evert Kwok.
Die ken ik en leuk :D .

Maar uitgebreide boekbeschrijving door Evelien de Nooijer Alting
http://over-boeken.blogspot.com/2014/02 ... nboer.html
http://over-boeken.blogspot.com/2016/08 ... nboer.html
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

worteltje
Geregelde verschijning

Bericht door worteltje » 20 mei 2020 15:48

"Iets waar ik uit eigen ervaring over kan meespreken is dit: de fixatie van gelovigen op eindtijddenken is het gevolg van het instorten van de religieuze maatschappij (wellicht beter gezegd: het instorten van de christelijke greep op de maatschappij) en de daaruitvolgende onzekerheid wat betreft de geldigheid van dit geloof. Gelovigen hebben voortdurend een houvast nodig waaraan ze zich kunnen vastklampen om toch maar christen te blijven in een wereld die onophoudelijk een informatielawine van bijbelkritiek en kritiek op talloze absurde geloofsstellingen en denkpatronen aanlevert. Het eindtijddenken komt hier te hulp, het dient als middel om geloofszekerheid te verkrijgen in een klimaat waar het traditionele geloof bezig is af te sterven. Christenen wijzen daarom graag op allerlei profetieën die zogenaamd uitkomen om er voor zichzelf mee te bewijzen dat ze gelijk hebben. Men kan dan steeds zeggen: "Zie je wel, het staat allemaal voorspeld, de bijbel heeft toch gelijk! Mijn geloof is juist." DIT is waar het hun om te doen is. Het is de gelovigen nooit te doen om de waarheid van WAT ze zeggen. Het schijnt hun totaal geen zorg te zijn dat hun God er een is die vernietigt, verdelgt, veroordeelt, uitroeit, straft, zich wreekt, geen medelijden heeft, hoewel God letterlijk met deze woorden wordt beschreven in de bijbel.
Vanzelfsprekend zit er achter deze fascinatie met de eindtijd als ander onderdeel (net als achter het denkbeeld van de hel) ook een verborgen zoete-wraak-op-de-goddeloze-wereld gevoel (wat Nietzsche noemde ‘ressentiment’)
Heel goed verwoord =D> , ik herken dit sterk. Die zoete wraak herken ik onder andere in de woorden van iemand in mijn omgeving toen Michael Jackson overleed. "Nu moet de king op pop zich verantwoorden voor de king of kings", met een grijns daarbij alsof het een leuk vooruitzicht is om iemand voor altijd te laten branden, ook al was het vast niet de beste persoon op aarde. Maar het is een soort christelijke gerechtigheid en erkenning wat ze dan voelen, zo van haha, nu krijgen wij toch gelijk. Maar toch merkte ik dan soms een terughoudendheid of schaamte? in dergelijke uitspraken alsof ze zelf ergens wel wisten dat die uitspraak absurd is en het redelijke deel van het brein er niet goed mee om kan gaan.

Er zijn trouwens ook gelovigen die dan wel een oude aarde en evolutie accepteren, maar toch in die mythologische openbaringen en het abrupte einde van de aarde geloven. Bizar. Miljarden jaren rust, en dan ontstaat er intelligent leven, en dan ineens eindtijd en het hele universum weg?

worteltje
Geregelde verschijning

Bericht door worteltje » 20 mei 2020 16:00

Maar toch merkte ik dan soms een terughoudendheid of schaamte? in dergelijke uitspraken alsof ze zelf ergens wel wisten dat die uitspraak absurd is en het redelijke deel van het brein er niet goed mee om kan gaan
Ik vermoed dat dit nu nog meer speelt als ik in gesprek ben met gelovigen, omdat ze weten dat ik het absurd vind. Het is dan ook confronterend voor hen, omdat ze weten hoe ik er over denk en het redelijke deel van hun brein vindt mijn mening ergens wel logisch? Ze willen die ongemakkelijkheid liever niet, ze willen blijven geloven!! Erg interessant hoe dit werkt. Al heb ik ook genoeg gelovigen gekend die van nature weinig kritisch zijn en 'gewoon' voor altijd blijven geloven.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 28 mei 2020 19:58

https://soundcloud.com/markinthemiddle/ ... o-evenboer
Mark in the Middle
Podcast
In deze aflevering praat ik met Tjarko Evenboer, bekend van Evert Kwok en schrijver van een aantal christelijke boeken. Hij was creationist en onderdeel van de charismatische pinksterbeweging, maar nam onlangs afscheid van zijn christelijke geloof. We praten over zijn beweegredenen, en het effect dat dit op zijn leven heeft.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie