Tjarko Evenboer, verdediger van Bijbel, zegt christendom vaarwel

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

ingenieus
Geregelde verschijning

Tjarko Evenboer, verdediger van Bijbel, zegt christendom vaarwel

Bericht door ingenieus » 22 apr 2020 13:45

De hier op het forum regelmatig geciteerde (o.a. hier en hier) Tjarko Evenboer heeft het christendom vaarwel gezegd. Hij vindt de Bijbel een „mythisch geschrift vol onjuistheden en tegenstrijdigheden.” bron RD.

Evenboer, schrijver van het boek De wereldwijde vloed schrijft dat hij zich jarenlang heeft verdiept in tegenargumenten. Hij kwam onlangs tot de conclusie dat hij er altijd naast zat. „Ik ben geen christen meer, ik geloof niet meer in de Bijbel als ‘goddelijk’ boek en ik geloof niet meer in Jezus als goddelijk figuur.”

Op de website van de wereldwijde vloed is een statement te lezen. Daarnaast heeft Tjarko een uitgebreid betoog geschreven over hoe het zover gekomen is. Ik vind het erg interessant om te lezen. Wellicht iemand anders hier ook.

lanier
Superposter

Re: Tjarko Evenboer, verdediger van Bijbel, zegt christendom vaarwel

Bericht door lanier » 22 apr 2020 13:58

Hij zegt ook dit:

Evenboer benadrukt dat het niet zo is dat hij nu totaal niet meer in een God of hoger bewustzijn gelooft. „Ik geloof nu dat ‘God’ vele malen groter dan religie is. Ik zie religies als menselijke pogingen het metafysische te begrijpen, ordelijk te maken en te claimen, terwijl het mysterie zelf vele malen groter en universeler is. Hoe dan ook ben ik ervan overtuigd geraakt dat als er echt een God is, deze in ieder geval vele malen beter, mooier, groter, liefdevoller en universeler betrokken moet zijn dan de Bijbelse God.”

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 22 apr 2020 14:12

De discussie van tien jaar geleden is me destijds ontgaan en "de verdediger van de bijbel" mij onbekend. Evenals zijn boek De wereldwijde vloed uit 2012.
Maar een fijne kennismaking nu. Ik zal de links die je, ingenieus, geeft met grote interesse lezen.
Born OK the first time

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 apr 2020 14:55

lanier schreef:
22 apr 2020 13:58
Hij zegt ook dit:

Evenboer benadrukt dat het niet zo is dat hij nu totaal niet meer in een God of hoger bewustzijn gelooft. „Ik geloof nu dat ‘God’ vele malen groter dan religie is. Ik zie religies als menselijke pogingen het metafysische te begrijpen, ordelijk te maken en te claimen, terwijl het mysterie zelf vele malen groter en universeler is. Hoe dan ook ben ik ervan overtuigd geraakt dat als er echt een God is, deze in ieder geval vele malen beter, mooier, groter, liefdevoller en universeler betrokken moet zijn dan de Bijbelse God.”
Hij gaat kennelijk van kwaad naar erger.
Hij schept nu zijn eigen God. :mrgreen:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

ingenieus
Geregelde verschijning

Bericht door ingenieus » 22 apr 2020 14:57

Dat is mooi RRF. Ik vind de beschrijving van de verandering die hij doormaakt erg goed geschreven. Ik ken Tjarko verder niet en ook van zijn boek nog nooit gehoord. In christelijke kranten werd het toen groots aangekondigd. Blijkbaar is Tjarko best wel een hele meneer in christelijk NL. Ik las toevallig een nieuwsbericht en zo kwam ik erop.

Hoofdstuk 7 over BDE heb ik gelezen en wil ik nog eens lezen. Ik herinner me een gesprek tussen Hitchens en Harris met een uitroep: NDE is bullshit, it doesn't count. Zit in het gesprek met 2 joodse rabbies. Nu haalt Evenboer een wetenschappelijke publicatie aan over dit fenomeen. Klopt het dan wel om zo kort door de bocht te gaan als Hitchens doet vraag ik me af?

Hoofdstuk 11 over christelijke brainwash vind ik erg herkenbaar. Hij schrijft daar bijvoorbeeld "De christelijke brainwash zorgt ervoor dat gelovigen dingen niet zien zoals ze werkelijk zijn. Een simpel voorbeeldje: mijn hele christelijke leven is mij verteld dat de maatschappij slechter en slechter wordt. De wereld wordt duisterder, slechter, gewelddadiger. Ik heb dat altijd geloofd en zag het daarom ook bevestigd. Maar ik zie nu dat dit grote onzin is; wereldwijd gaat alles namelijk alles beter dan ooit. Alle cijfers laten zien dat armoede nog nooit zo laag is geweest als nu, het aantal oorlogen drastisch is gedaald de laatste eeuw, en dat de welvaart, levensverwachting en gezondheid nog nooit zo hoog zijn geweest als op dit moment. En ja, er zijn landen waar nog steeds armoede, oorlog en geweld is, maar het wordt wereldwijd niet slechter, maar beter."

Als ik dit tegen mijn christelijke omgeving zeg, nadat ik weer een klaagzang over de zonde in de wereld en dat het steeds slechter gaat, kijk nou Corona etc etc. dan krijg ik altijd van die verbaasde blikken. De uitleg die Evenboer voor dat verschijnsel geeft vind ik verhelderend en heb ik weer wat van geleerd: "Veel christenen hebben behoefte aan het doemscenario. Het verdooft namelijk een diepe pijn in hun binnenste: de pijn dat ze hun hele leven lang verworpen en niet begrepen worden door de rest van de wereld. Het biedt een verklaring, maar vooral ook een pleister op de wonde te weten dat het ‘leed’ en de minachting die zij ervaren al in de Bijbel voorspeld is, en dat er een beloning in het verschiet ligt voor hun leed (alleen voor hen natuurlijk, niet voor de rest van de wereld). Ook verzacht het de pijn die ze voelen dat zij zoveel dingen ‘niet mogen’, terwijl hun buurman er gewoon op los leeft en doet waar hij zin in heeft (en ook nog best gelukkig lijkt)."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 22 apr 2020 16:01

ingenieus schreef:
22 apr 2020 14:57
De uitleg die Evenboer voor dat verschijnsel geeft vind ik verhelderend en heb ik weer wat van geleerd: "Veel christenen hebben behoefte aan het doemscenario. Het verdooft namelijk een diepe pijn in hun binnenste: de pijn dat ze hun hele leven lang verworpen en niet begrepen worden door de rest van de wereld. Het biedt een verklaring, maar vooral ook een pleister op de wonde te weten dat het ‘leed’ en de minachting die zij ervaren al in de Bijbel voorspeld is, en dat er een beloning in het verschiet ligt voor hun leed (alleen voor hen natuurlijk, niet voor de rest van de wereld). Ook verzacht het de pijn die ze voelen dat zij zoveel dingen ‘niet mogen’, terwijl hun buurman er gewoon op los leeft en doet waar hij zin in heeft (en ook nog best gelukkig lijkt)."
Helder.
Getuigt van inzicht in de denkwereld.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 22 apr 2020 16:51

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
22 apr 2020 14:55
Hij gaat kennelijk van kwaad naar erger.
Hij schept nu zijn eigen God. :mrgreen:
Ik herken dat uit mijn eigen verleden.
Het is een tussenstadium. De ommezwaai van vroom gelovige tot atheïst is voor velen onmogelijk om in één keer te te maken. Voor mij duurde het nog ruim vier jaar om na het opzeggen van mijn christelijk geloof op atheïsme uit te komen: viewtopic.php?p=474050#p474050
Het voelde lang aan als een volkomen onmogelijkheid.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 22 apr 2020 17:04

ingenieus schreef:
22 apr 2020 14:57
Hoofdstuk 7 over BDE heb ik gelezen en wil ik nog eens lezen. Ik herinner me een gesprek tussen Hitchens en Harris met een uitroep: NDE is bullshit, it doesn't count. Zit in het gesprek met 2 joodse rabbies. Nu haalt Evenboer een wetenschappelijke publicatie aan over dit fenomeen. Klopt het dan wel om zo kort door de bocht te gaan als Hitchens doet vraag ik me af?
Ha, geef mij Hitchens maar. Ik vind BDE ook zo irrelevant dat ik me er zelfs nooit mee bezighoudt. Het verschilt niet van wanneer iemand een psychose heeft of last heeft van delirium. Dan ga je je toch ook niet afvragen of deze persoon contact met de ware God heeft gehad?
Als ik dit tegen mijn christelijke omgeving zeg, nadat ik weer een klaagzang over de zonde in de wereld en dat het steeds slechter gaat, kijk nou Corona etc etc. dan krijg ik altijd van die verbaasde blikken. De uitleg die Evenboer voor dat verschijnsel geeft vind ik verhelderend en heb ik weer wat van geleerd: "Veel christenen hebben behoefte aan het doemscenario. Het verdooft namelijk een diepe pijn in hun binnenste: de pijn dat ze hun hele leven lang verworpen en niet begrepen worden door de rest van de wereld. Het biedt een verklaring, maar vooral ook een pleister op de wonde te weten dat het ‘leed’ en de minachting die zij ervaren al in de Bijbel voorspeld is, en dat er een beloning in het verschiet ligt voor hun leed (alleen voor hen natuurlijk, niet voor de rest van de wereld). Ook verzacht het de pijn die ze voelen dat zij zoveel dingen ‘niet mogen’, terwijl hun buurman er gewoon op los leeft en doet waar hij zin in heeft (en ook nog best gelukkig lijkt)."
Een hele goede psychologische verklaring, die, zoals iedereen die mij kent weet, altijd tot mijn favoriete verklaringen behoren. Geen psychische storing is zo volslagen knots dat er geen eindeloos aantal mensen ervoor in de rij staat om er gretig aan mee te doen. :)
Ik leg in mijn boek Volwassen Geloof die vreemde christelijke hunkering naar het einde van de wereld ook uit via psychische behoeften:

"Iets waar ik uit eigen ervaring over kan meespreken is dit: de fixatie van gelovigen op eindtijddenken is het gevolg van het instorten van de religieuze maatschappij (wellicht beter gezegd: het instorten van de christelijke greep op de maatschappij) en de daaruitvolgende onzekerheid wat betreft de geldigheid van dit geloof. Gelovigen hebben voortdurend een houvast nodig waaraan ze zich kunnen vastklampen om toch maar christen te blijven in een wereld die onophoudelijk een informatielawine van bijbelkritiek en kritiek op talloze absurde geloofsstellingen en denkpatronen aanlevert. Het eindtijddenken komt hier te hulp, het dient als middel om geloofszekerheid te verkrijgen in een klimaat waar het traditionele geloof bezig is af te sterven. Christenen wijzen daarom graag op allerlei profetieën die zogenaamd uitkomen om er voor zichzelf mee te bewijzen dat ze gelijk hebben. Men kan dan steeds zeggen: "Zie je wel, het staat allemaal voorspeld, de bijbel heeft toch gelijk! Mijn geloof is juist." DIT is waar het hun om te doen is. Het is de gelovigen nooit te doen om de waarheid van WAT ze zeggen. Het schijnt hun totaal geen zorg te zijn dat hun God er een is die vernietigt, verdelgt, veroordeelt, uitroeit, straft, zich wreekt, geen medelijden heeft, hoewel God letterlijk met deze woorden wordt beschreven in de bijbel.
Vanzelfsprekend zit er achter deze fascinatie met de eindtijd als ander onderdeel (net als achter het denkbeeld van de hel) ook een verborgen zoete-wraak-op-de-goddeloze-wereld gevoel (wat Nietzsche noemde ‘ressentiment’) en een hunkering naar macht over anderen, maar dit is iets wat -al even vanzelfsprekend- geen christen zal erkennen. Maar lees de teksten die ze schrijven, het volgende citaat is een typisch christelijk evangelisatiepraatje en laat weinig aan onduidelijkheid over:

"Veel ongelovigen vragen of God wil ingrijpen in de ellende. Ik kan u echter mededelen dat God dat ook gaat doen. Weet dan wel dat als God ingrijpt, hij dat ook rigoureus zal doen. Ieder spikkeltje kwaad zal dan ijverig worden vernietigd. Zou u dat nu aankunnen? Zou dat nu niet afschuwelijk veel pijn doen en zou u dan niet wellicht verloren gaan in dat geweld? Daarom wacht God nog, omdat Hij niet wil dat er mensen onnodig verloren gaan. God wil graag van al die ellende af en zal binnenkort ook flink huishouden hier. Maar bent u dan bereidt om toe te geven dat u niet perfect bent en bent u dan bereid zich bij Hem aan te sluiten? Want als u niets met Hem te maken wilt hebben, waarom zou Hij u dan toelaten in zijn ideale wereld straks?" (christen op een internet forum)
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 22 apr 2020 17:34

Ik kom deze tekst van Evenboer tegen waar ik even mijn wenkbrouwen voor optrek:
Evenboer schreef:Ik ontdekte enkele jaren geleden door tekstvergelijking het volgende: als je Exodus 23 leest, krijgt Mozes van God te horen dat Hij op vredige wijze de volken voor hen zal wegdrijven – de hele tekst bevat totaal geen geweld. In Deuteronomium 7 herhaalt Mozes deze instructie op een later tijdstip, maar nu ineens is er van alles aan de tekst veranderd: de overwinning over de volken zal behaald worden door hen te doden. Als je de teksten naast elkaar legt (doe maar eens), zie je helder hoe de schrijver van het latere Deuteronomium de oorspronkelijke tekst uit Exodus genomen heeft en er zijn eigen gewelddadige ‘cultureel gekleurde’ interpretaties aan toe heeft gevoegd.
Ik las desbetreffende hoofdstukken door, maar het klopt niet dat Exodus 23 (de tekst in kwestie begint in vers 20) totaal geen geweld bevat. Er staat nota bene in vers 23: "Mijn engel zal voor jullie uitgaan,... en Ik zal die volken uitroeien". Er is echter inderdaad een opvallend verschil. In Exodus laat God (verscheidene malen) weten dat hij het uitroeiingswerk zelf uitvoert, geleidelijk, maar in Deuteronomium wordt het volk Israel opgeroepen om het uitroeiingswerk te doen!
Exodus is duidelijk een graadje beschaafder: indien de moslimfanaten van mening zouden zijn dat het onthoofden van ongelovigen aan God moest worden overgelaten, zou hun godsdienst er behoorlijk van opfleuren.
Blijkbaar waren de schrijvers van Deuteronomium zo pienter dat ze doorhadden dat de gedachte zaken aan god over te laten erg naief is.
Born OK the first time

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 apr 2020 18:42

Deuteronomium is in opdracht van Koning Josia door de Hogepriester geschreven.
Josia had expansie drift en gebruikte de vervalsing om dit te rechtvaardigen.
Het agressieve past daar goed in.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 22 apr 2020 19:52

ingenieus schreef:
22 apr 2020 13:45
Tjarko Evenboer heeft het christendom vaarwel gezegd. Hij vindt de Bijbel een „mythisch geschrift vol onjuistheden en tegenstrijdigheden.”
Nu is Tjarko mij eigenlijk ontgaan, zie dat Vilaine en Elberfeld naar hem hebben verwezen. Maar iedereen die de Schrift betwist en de Bijbelse god verlaat heeft niets te vrezen en krijgt een schouderklopje. Het doet me een beetje denken aan Taede Smedes die ook afstand nam van het christendom en uiteindelijk terecht kwam in iets dat als post-theïsme wordt omschreven. Er moet iets overblijven en dat is iets vaags. Leuk om even verder te googlen op Tjarko, want een "grootheid" die vertrekt neemt vaak anderen mee.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 22 apr 2020 20:21

Achter een betaalmuur op NRC. Kom er zelf niet door.. https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/22/in ... n-a3994541
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 apr 2020 20:44

PietV. schreef:
22 apr 2020 20:21
Achter een betaalmuur op NRC. Kom er zelf niet door.. https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/22/in ... n-a3994541
Vroeger kon je ze openen onder een privé venster.
Dat lijkt ook niet meer te werken.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 23 apr 2020 00:10

PietV. schreef:
22 apr 2020 20:21
Ik ook niet na cookies te hebben gewist.

Cip geeft nog een korte inhoud. en vernoemt ook Tjarko
https://cip.nl/78602-in-gevecht-tegen-demonen
Ook Tjarko Evenboer komt in het artikel aan het woord. De 36-jarige cartoonist en schrijver die onlangs vertelde niet langer in de God van de Bijbel te geloven, vertelt dat hij vroeger last had van angsten en astma. Hij ging door de conferenties die hij bezocht geloven dat hij dat God hem hiervan wilde bevrijden. “Ik liet voor mij bidden, maar mijn genezing bleef uit. Toen startte een jarenlange zoektocht naar wat ik dan moest doen om wél te ontvangen wat de Bijbel mij beloofde.”
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 apr 2020 02:47

PietV. schreef:
22 apr 2020 19:52
Er moet iets overblijven en dat is iets vaags. Leuk om even verder te googlen op Tjarko, want een "grootheid" die vertrekt neemt vaak anderen mee
Wat overblijft is de behoefte aan meer rechtvaardigheid in de wereld. Dat is - volgens het laatste boek van Bart Ehrman - de motivatie geweest voor de notie van hemel en hel. Plaatsen waar het onrecht teniet kon worden gedaan. Tjarko's fantasie-god vertegenwoordig een laatste sprankje hoop op iets dergelijks, Maar we zullen zélf die rechtvaardigheid moeten betrachten. Het is niet anders,
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie