Corona verspreidt zich razendsnel op de biblebelt

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Waarom?
Bevlogen

Re: Corona verspreidt zich razendsnel op de biblebelt

Bericht door Waarom? » 02 apr 2020 16:52

Bonjour schreef:
29 mar 2020 13:32
Volgens mij begin je met artikel 1 en kom je pas later bij artikel 6.
Maar we hebben een kabinet met 2 christelijke partijen en die lezen vast in een andere volgorde. Lijkt me een leuke voor de Hoge Raad.
Bonjour,

Juridisch verkoop je totale onzin. De wetgever heeft bij artikel 1 wel willen laten zien dat iedereen voor de wet gelijk is en dat dit het belangrijkste startpunt is , maar betekent zeker niet dat er een volgorde in de grondwet zit. Zowel, dan was dan benoemd. En ja, soms botsen grondrechten en zullen afgeleide wetten die spanning proberen op te lossen of is het aan de rechter. En ja, gelovigen komen aanrennen met de grondrechten: daar heb ik RECHT op. Onverstandig of slachtoffer denken. Net zoals niet-gelovigen blijven hameren op religieuze wetten als overbodig, de bittere historie die achter ons ligt zou ons tot voorzichtigheid moeten manen. En ook recente historie laat dat zien
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 apr 2020 17:13

Waarom? schreef:
02 apr 2020 16:52
Bonjour schreef:
29 mar 2020 13:32
Volgens mij begin je met artikel 1 en kom je pas later bij artikel 6.
Maar we hebben een kabinet met 2 christelijke partijen en die lezen vast in een andere volgorde. Lijkt me een leuke voor de Hoge Raad.
Bonjour,

Juridisch verkoop je totale onzin. De wetgever heeft bij artikel 1 wel willen laten zien dat iedereen voor de wet gelijk is en dat dit het belangrijkste startpunt is , maar betekent zeker niet dat er een volgorde in de grondwet zit. Zowel, dan was dan benoemd. En ja, soms botsen grondrechten en zullen afgeleide wetten die spanning proberen op te lossen of is het aan de rechter. En ja, gelovigen komen aanrennen met de grondrechten: daar heb ik RECHT op. Onverstandig of slachtoffer denken. Net zoals niet-gelovigen blijven hameren op religieuze wetten als overbodig, de bittere historie die achter ons ligt zou ons tot voorzichtigheid moeten manen. En ook recente historie laat dat zien
Dat iedereen gelijk is voor de wet, is dan misschien de theorie, de praktijk toont dat gelovigen gemakkelijker zaken gedaan krijgen dan niet-gelovigen.

In de EVRM, staat de vrijheid van geweten in het zelfde artikel als de vrijheid van religie. Dus om iedereen gelijk voor de wet te houden, zou er een uitzondering moeten zijn voor elke groep mensen die naar hun geweten het nodig vinden om toch met een groep samen te komen en niet alleen voor kerkbijeenkomsten. Zoals de uitzondering nu in de praktijk wordt gebracht, hebben gelovigen voorrechten. Zoals maar al te vaak.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 02 apr 2020 19:30

Henry II schreef:
30 mar 2020 10:13
Het is een Mindset in die regio. Nog niet zo heel lang geleden waarschuwden dominees op de Bibelbelt ervoor, om vooral géén bliksemafleiders te plaatsen op hun kerken. Dit zou God de kans ontnemen om hun te bestraffen. Verzekeren tegen brandschade was ook niet de bedoeling. Nu doen ze net zoiets. Ze gaan naar de kerk en geven God de gelegenheid om hen te straffen met een mogelijk dodelijk virus en daar mogen ze niets tegen doen. Het dragen van beschermende kleding, het hebben van een ziektekostenverzekering, het luisteren naar de overheid (Romeinen 13). Dus ondanks dat ze heel misschien 1,5 meter afstand houden in hun kerk, mogen ze wat mij betreft achteraan de wachtrij als er geen IC bedden meer zijn. Ik zie hier een geval van opzet. Ze hadden kunnen weten dat ze het niet moesten doen, en toch hebben ze het gedaan. Zo zie je maar weer dat alleen godsdienst slimme mensen iets heel doms laten doen.
Dag Henry,
Geen mindset, waar jij aan refereert is iets van heel lang geleden. Ik, als iemand rond de vijftig ken hem alleen anekdotisch,of als stokoude gelovigen in mijn vroege jeugd die "krasse" uitspraken deden. En dan moest je toen ook al uit de Ultra hoek komen(Milieu van lost and not found yet) . Refo's/Grefo's ( Vrijgemaakten) zijn uitermate gezagsgetrouw en zullen maateregelen van overheden volgen of het moet echt een gewetenskwestie worden. Het wonderlijke is dat dit er niet veel meer zijn. Er is een register voor "gemoedsbezwaarden" die tegen elke vorm van verzekering, etc zijn. Groep van circa 5000 mensen (weet niet of dat de laatste stand is en zwaar vergrijsd.) . Register omdat je anders niet "legaal" onder een ziektekostenverzekering/auto verzekering uit kan komen.
Nog wonderlijker voor mij is dat de mogelijkheid tot gewetens/gemoedsbezwaard zijn een product is van de moderne maatschappij, al vroeg gestart maar tot wasdom gekomen na de Franse Revolutie en verlichtingsdenken. Dat juist door veel Refo's wordt verfoeid. Je er zelf op beroepen kan blijkbaar wel..... :? En tijdens de wekelijkse behandeling van de Heidelbergse Cathechismus kom je dan toch elk jaar weer het artikel tegen over de eed waarvan je moet mee belijden dat dit de overheid mag eisen TEGEN het geweten in van ander(s) gelovigen......een realitieit toen dit document werd opgesteld, nu voor de meeste niet meer. Gewetens van andere mensen mag blijkbaar WEL over heen worden gewalst...of je trekt het in de "zonde" sfeer waamee je kunt eisen dat iets niet/wel mag. De meerderheid heeft dat drommels goed door,..en voelen steeds beter aan dat veel posities van het verleden het resultaat waren van gewetens misvorming door misleide (geestelijk) leiders..

Van opzet is geen sprake (geduld,...ik kom ook nog op oorzaken van (waarschijnlijk) meer uitbraken op de Biblebelt) . En niet alleen godsdienst kan slimme mensen iets heel doms laten dom. Er zijn genoeg flat-earthers of anti-vaxx ( om het even HEEL actueel te maken ) die EN heel slim zijn en toch stupide dom kunnen zijn..... :wink:
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 02 apr 2020 20:11

Nog meer over de religieuze verspreiding vanuit een speciale dienst in Mulhouse (Frankrijk)
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... d~v381156/
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 02 apr 2020 20:24

axxyanus schreef:
02 apr 2020 17:13
[
Dat iedereen gelijk is voor de wet, is dan misschien de theorie, de praktijk toont dat gelovigen gemakkelijker zaken gedaan krijgen dan niet-gelovigen.

In de EVRM, staat de vrijheid van geweten in het zelfde artikel als de vrijheid van religie. Dus om iedereen gelijk voor de wet te houden, zou er een uitzondering moeten zijn voor elke groep mensen die naar hun geweten het nodig vinden om toch met een groep samen te komen en niet alleen voor kerkbijeenkomsten. Zoals de uitzondering nu in de praktijk wordt gebracht, hebben gelovigen voorrechten. Zoals maar al te vaak.
Ach, we komen vanuit een tijd dat geloof de norm was. En we weten hier in Europa door schade en schande wat het betekent om iemand de wil op te leggen en dat degene die de wil op legt degene is met de meeste macht: overheden. Grondrechten zijn gemaakt om overheden in te tomen en burgers te beschermen tegen een (al)machtige overheid. Niet om een burger een stok te geven om zijn gelijk te halen ten kostte van ander: want ik heb "minder", of modern populistisch: de meerderheid WIL dit...en dat moet het ook gebeuren? Een lynchende meute wil ook wat.....
"Voorrechten" van een ander zijn maar heel relatief. Meestal zijn het niet meer dan omheiningen om in hun reservaatje te kunnen doorleven. Vergeet nooit: ze zijn nooit zomaar ontstaan. En natuurlijk het schuurt altijd, zoals met alle grondrechten. Moet ook en kan niet anders: Anders wordt het toch weer een opgelegde eenheids ideaal. Utopie in praktij: recept voor bloedbaden.

En ja ik geloof dat het ook mogelijk is om in wetten geen uitzonderingen te maken voor religies en dat dit alles onder andere vrijheden zou gevat kunnen worden. Maar een utopie bestaat niet. In gesprek blijven en de tijd slijt op termijn alles uit..... :wink:

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 02 apr 2020 20:50

de grondwet schreef: Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Ik vat hem nog niet helemaal.
Het probleem zit hem waarschijnlijk in het onderstreepte deel: binnen het gebouw kan de overheid niets. Maar er zijn wel enkele gevallen waarin de overheid heeft ingegrepen bij haat predikers. Er kan dus blijkbaar toch wel iets binnen zo' n gebouw.

Omgekeerd: als ik zondag buiten een feestje organiseer met een groepje, krijg ik een boete. Als ik mijn feestje in een tempel hou, ter ere van een god, dan mag het dus wel? Veel krommer moet het niet worden.

Maar ik ben geen jurist en mis hier vast iets.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 02 apr 2020 21:09

Rereformed schreef:
02 apr 2020 14:04
PietV. schreef:
02 apr 2020 11:38
Die zullen er zijn. Maar ik heb het over bijvoorbeeld over deze kerk in Urk ..https://www.ad.nl/binnenland/corona-of- ... ~aad906bb/
Het toppunt van zotheid.
Dom en dwaas om het grondwetsartikel zo nauw te interpreteren dat vrijheid van godsdienst ook in dit soort situaties uitzonderingen blijven.
En even dom en dwaas om "bijbelse oproep om geloof samen te beleven" zo nauw op te vatten dat het een wekelijkse bijeenkomst in één zaal vereist.
Rereformed,

Zoals lost and not found yet aangeeft is dat wat ook zie in mijn familie, vrienden en kennissen kring. Ze hebben en houden zich aan de letter van de wet en de letter van alle noodverordeningen van 100 mensen, en daarna van 30 mensen, etc
Geestelijk en volgens de geest van de wet/noodverordeningen uiteraard helemaal niet.. Scriba van de PKN ( grootste protestantse dominantie, alleen Bonders onderdeel van deze dominantie ,komen in de buurt van Refo's/Biblebelt ) , De Reuver, voelde dat haarfijn aan(wat jij ook uitspreekt). Hij riep bij de eerste beperking tot max 100 kerkleden in een dienst met klem op om te stoppen met het houden van diensten. Dat jij iets nog mag, betekent dat niet dat je het MOET doen. Je moet het juist NIET doen. Vooral vanwege de liefde voor je medemens, vanuit het geloof wordt het niet vereist , en je hebt meteen het klimaat tegen: waarom mogen jullie meer?.

Daarnaast vind ik het gewoonweg vermakelijk: het is verworden tot kerkje spelen...(4 jarige kleuter doet het net zo...). Een predikant die voor een lege kerk zijn preek houdt, met een paar kerkeraadsleden die aanwezig zijn en nog wat zingen, want zonder een kerkeraad is er natuurlijk geen dienst...zelfs de organist ontbreekt niet en de gemeente luister thuis mee of jawel: kijkt mee. Opeens zijn in tig kerken camera's gemonteerd waar ze eerst op tegen waren....
Zie je in deze tijd doe je gewoon iets heel anders. Laat maar voelen dat het anders is. Maar goed dit speelt ook buiten kerken: iedereen denkt dat ze met hulpmiddelen het normale leven kunnen/willen laten doordraaien. Laat het maar inzinken, en zorg er voor je niet drukker wordt als voor Corona. Niet alles kan digitaal of remote

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 03 apr 2020 02:54

Waarom? schreef:
02 apr 2020 21:09
. Niet alles kan digitaal of remote
Er is een hele discussie over het vieren van het avondmaal
https://www.rd.nl/kerk-religie/digitaal ... -1.1648301
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 06 apr 2020 09:02

Vroeger, als kind zijnde al, kregen we na de gevolgen van ondoordachte handelingen al vaak te horen:
"Zeker geen erg in?"
Met nog soms protest tot gevolg als: "Maar dat kon ik toch niet weten."

Nee, een echte schuldvraag wil ik er niet van maken.
Wel een geval van domheid.
Maar misschien dat ook achteraf praten?

Kerkdienst in verpleeghuis lijkt coronahaard: 'Nooit gedacht aan heftige gevolgen'
Tien doden en veertig vastgestelde coronabesmettingen. En dat allemaal in één verpleeghuis op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee. Een kleine kerkdienst in Nieuw Rijsenburgh in Sommelsdijk lijkt de bron van het leed. "We hadden helemaal niets in de gaten", zegt de dominee.

Tijdens de dienst 's middags, in de kleine kapel van het verpleeghuis, wees niets hem op wat zou komen gaan. "Er waren geen zichtbaar zieken aanwezig. Natuurlijk wel voornamelijk oudere mensen, maar het ging helemaal niet door onze hoofden dat het zulke heftige gevolgen zou hebben."

Van de 39 aanwezigen is bij twee derde een coronabesmetting vastgesteld. Vijf van hen zijn overleden. Ook vijf tehuisbewoners die niet bij de dienst waren overleden de afgelopen weken aan corona.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 19 apr 2020 10:13

Bonjour schreef:
03 apr 2020 02:54
Waarom? schreef:
02 apr 2020 21:09
. Niet alles kan digitaal of remote
Er is een hele discussie over het vieren van het avondmaal
https://www.rd.nl/kerk-religie/digitaal ... -1.1648301
Bonjour,

In het Refdag gaat het al twee maanden aan 1 stuk door over de gevolgen van Corona mbt gevolgen kerkdiensten/ religieuze bijeenkomsten. Wat dat betreft is deze krant vaak niet meer dan een "kerkbode" of een ander kerkerlijk periodiek. Ze hebben 10-15 jaar terug de focus gezet op kerkelijk nieuws en opinie vorming in eigen kring. Dat is te merken: voor ander nieuws, opinie vorming, verdieping moet je er niet meer zijn. Nieuws wordt daarnaast ingekocht bij Trouw...armoe troef.

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 19 apr 2020 10:37

Maria schreef:
06 apr 2020 09:02
Vroeger, als kind zijnde al, kregen we na de gevolgen van ondoordachte handelingen al vaak te horen:
"Zeker geen erg in?"
Met nog soms protest tot gevolg als: "Maar dat kon ik toch niet weten."

Nee, een echte schuldvraag wil ik er niet van maken.
Wel een geval van domheid.
Maar misschien dat ook achteraf praten?

Kerkdienst in verpleeghuis lijkt coronahaard: 'Nooit gedacht aan heftige gevolgen'
Tien doden en veertig vastgestelde coronabesmettingen. En dat allemaal in één verpleeghuis op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee. Een kleine kerkdienst in Nieuw Rijsenburgh in Sommelsdijk lijkt de bron van het leed. "We hadden helemaal niets in de gaten", zegt de dominee.

Tijdens de dienst 's middags, in de kleine kapel van het verpleeghuis, wees niets hem op wat zou komen gaan. "Er waren geen zichtbaar zieken aanwezig. Natuurlijk wel voornamelijk oudere mensen, maar het ging helemaal niet door onze hoofden dat het zulke heftige gevolgen zou hebben."

Van de 39 aanwezigen is bij twee derde een coronabesmetting vastgesteld. Vijf van hen zijn overleden. Ook vijf tehuisbewoners die niet bij de dienst waren overleden de afgelopen weken aan corona.
Even maar de tijdlijn en info achter de uitbraak: https://nl.wikipedia.org/wiki/Coronacrisis_in_Nederland
Kijk maar even door deze tijdlijn heen, 9 maart pas eerste maatregelen voor Nederland ( geen handen schudden, niezen in elleboog, papieren zakdoeken, handen wassen, etc ) en het verzoek om zoveel mogelijk IN Noord-Brabant om thuis te werken.
Deze kerkdienst vond plaats....op 8 maart. En ze hebben daar al zoveel mogelijk maatregelen gedaan uit voorzorg ( die nog nergens officieel werden geventileerd) .
Tot 12 maart zaten overal de kerken, en andere bijeenkomsten nog bomvol. Geen verschil tussen religieuze bijeenkomsten of wat voor bijeenkomsten dan ook.Ook sport ging gewoon door. En nog een detail wat potentieel een stuk van asymmetrische uitbraak van Corona in Nederland verklaart: 11 maart was het "biddag" in Nederland. Refo's gingen die woensdag nog massaal naar de kerk ( alle refo basisscholen e.d hebben ook vrij, voor iedereen een vrije dag waarop ze 's morgens en 's avonds naar de kerk gaan). 12 Maart gingen NL voor een stukje op slot, gevolgd door de "intelligente lockdown" op 23 maart met nog verdere beperkingen.

Op mijn werk heb ik veel christelijke collega's, die vroegen mij dan ook of je naar de kerk moet gaan (weekend van 8 maart en biddag). Uiteraard heb ik dat ze met klem afgeraden. Het lastigste vond iedereen dat het nergens werd afgeraden door wie dan ook. Ook het RIVM niet. Wat doe je dan als je dat al eeuwen doet?. Oorlogen, watersnoden of wat dan ook hielden het niet tegen: je gaat gewoon naar de kerk, waarom zou je het nu dan wel doen als het ook niet wordt afgeraden? Contact gehad met RIVM in deze week van 12 maart. Aardig person aan de telefoon, maar nee hoor er was nog geen enkele reden om maatregelen voor Noord-Brabant ook in rest van NL te doen of dinger strenger te maken. Binnen een paar dagen draaide het beeld ineens.

En nog een detail wat potentieel een stuk van asymmetrische uitbraak van Corona in Nederland verklaart: zingen tijdens religieuze bijeenkomsten. Kom ik later nog op.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 19 apr 2020 12:20

Waarom? schreef:
19 apr 2020 10:37
Even maar de tijdlijn en info achter de uitbraak: https://nl.wikipedia.org/wiki/Coronacrisis_in_Nederland
Kijk maar even door deze tijdlijn heen, 9 maart pas eerste maatregelen voor Nederland ( geen handen schudden, niezen in elleboog, papieren zakdoeken, handen wassen, etc ) en het verzoek om zoveel mogelijk IN Noord-Brabant om thuis te werken.
Deze kerkdienst vond plaats....op 8 maart. En ze hebben daar al zoveel mogelijk maatregelen gedaan uit voorzorg ( die nog nergens officieel werden geventileerd) .
Mooi van jou dat je het nog een beetje probeert te vergoeilijken, of minstens toch te verklaren, waarom deze mensen alle voorgaande berichten aan hun laars lapten.
Wat jij schrijft is mij ook bekend, maar daarom nog niet van alle kritiek gevrijwaard.
Alsof de officiële maatregelen uit de lucht kwamen vallen.

Uit jouw link:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Coronacri ... land#Maart
Maart
Op 1 maart waren er tien bevestigde besmettingen in Nederland.[11] Deze kwamen vooral voort uit contact met eerder besmette personen in Nederland. Op 4 maart werd ook een besmetting vastgesteld bij een reiziger die via luchthaven Schiphol op doorreis was. Deze werd in isolatie geplaatst in de daarvoor bestemde containerwoningen die de week ervoor in Hoofddorp werden geplaatst.[12] Twee dagen later stierf in het Rotterdamse Ikazia Ziekenhuis de eerste persoon in Nederland ten gevolge van COVID-19.[13] Het ging om een 86-jarige man uit de gemeente Hoeksche Waard.[14]

Tussen 7 en 12 maart werden in het Bredase Amphia Ziekenhuis en het Tilburgse Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis alle gezondheidsmedewerkers met koorts en/of ademhalingsklachten op vrijwillige basis getest op COVID-19. Bij 83 (6,4%) van de geteste medewerkers - werkzaam op 52 verschillende afdelingen - werd de ziekte vastgesteld. Slechts 46 besmette personen hadden zeker koorts en maar drie waren in contact geweest met bewezen COVID-19-patiënten. Liefst 54 personen hadden met de klachten doorgewerkt. Zeven gaven aan al klachten te hebben ondervonden eerder dan 27 februari. De meeste geïnfecteerden hadden milde klachten. Gesuggereerd werd dat de ziekte al in Nederland verspreid was voordat officieel de eerste persoon met COVID-19 vastgesteld werd. De onderzoekers riepen op om bij een vermoeden van COVID-19 niet alleen af te gaan op koorts.[15]

De regering kwam op 9 maart met meerdere hygiënemaatregelen
Het wachten op officiële verordeningen, en ondertussen wetend, wat er aan de hand was in Brabant en de verspreiding van het virus met de verschillende verklaringen van en redenen om zeer oppassend te moeten zijn, kan ik alleen maar een vorm van wettisch denken noemen.
Wij volgens onze eigen christelijke wetten, zolang de over ons gestelde overheid niet duidelijk anders aangeeft.

Vergetend dat diezelfde overheid eerst de gegevens verzamelt, die iedereen verder ook kon weten uit de berichten, voordat een noodwet wordt afgekondigd.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 19 apr 2020 12:28

Daarbij plaatste ik dit bericht niet alleen om kritiek te hebben op de gebeurtenissen op Goeree Overflakke.
Maar vooral om het commentaar en om te manier van denken bij veel christen, wat hier werd verwoord.

Dit topic gaat tenslotte om de verspreiding in de Biblebelt en de mogelijke redenen daarvoor.
Zeker hebben veel kerken zich keurig aan de regels gehouden en ook zelf bedacht hoe ze zich daaraan konden aanpassen en toch het woord op zondag konden brengen.

Het bericht van de topic opening was dan ook van 27 maart

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 20 apr 2020 16:45

Maria schreef:
19 apr 2020 12:20
Waarom? schreef:
19 apr 2020 10:37
Mooi van jou dat je het nog een beetje probeert te vergoeilijken, of minstens toch te verklaren, waarom deze mensen alle voorgaande berichten aan hun laars lapten.
Wat jij schrijft is mij ook bekend, maar daarom nog niet van alle kritiek gevrijwaard.
Alsof de officiële maatregelen uit de lucht kwamen vallen.
Ik probeer niets te vergoeilijken, alleen te verklaren. Ik sta in prive kring niet bekend als iemand die christenen vergoeilijkt... :wink:
Deze mensen lapten niets aan hun laars....dat is de crux. Tot 12 maar waren buiten Noord-Brabant nergens beperkingen, alleen hygiene maatregelen en dat werd allemaal gedaan. ALLES draaide door: ook (contact) sporten, evenementen,bedrijfsuitjes,weekendjes weg (zelfs naar Brabant) etc...uiteraard soms met "lipstick" van iets extra's of met de opmerking: volgens beleid RIVM mag dit (nog). Religieuze bijeenkomsten waren tot 12 maart GEEN uitzondering, alleen zijn ze soms heel goed zichtbaar in verspreiding achteraf , net zoals Carnaval in Noord-Brabant ( dat religieus noemen of Katholiek is zelfde als winkelen op de meubelboulevard in paas/pinksterweekend als reliegieus bestempelen :wink: ) en uiteraard ( ik hoop er nog op te komen) zijn in de eerste weken na 12 maart GEEN slimme dingen gedaan.

Uiteraard namen grotere organisaties met connecties in het buiteland al eerder extra maatregelen, afstemming over de landsgrenzen heen en om zorgen weg te nemen of in te dekken. Of de echte slimmerikken onder de christenen ( https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... bdfbea75a/ )
Allang voordat het werd verboden, hield Samuel Lee op met handen schudden. En zijn Pinksterkerk in Amsterdam Zuid-Oost is ook al een tijdje dicht. “Ik was er eerder bij dan premier Rutte”, lacht hij door de telefoon. Zijn gemeente vond aanvankelijk dat hun pastor behoorlijk overdreef: “Ze vroegen me, waarom ben je bang, heb jij geen geloof? Nou, zei ik, ik heb liever wijsheid dan geloof.”
Halverwege februarie las ik van iemand al een bericht: Dit is het bericht dat gaat komen. Zet Corona door dan krijg je de verwijten dat je te weinig hebt gedaan en dat mensen te laks waren. Valt het mee dan krijg je het verwijt dat we te veel hebben gedaan.

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 20 apr 2020 17:25

Bonjour schreef:
02 apr 2020 20:11
Nog meer over de religieuze verspreiding vanuit een speciale dienst in Mulhouse (Frankrijk)
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... d~v381156/
Ook weer zo'n tendieus bericht...uiteraard zorgde het voor heel veel besmettingen wereldwijd...vond plaats half februari....er gebeurde niets wat verboden was. ( los of die gelovigen van deze sekte verder zo slim zijn ) Gemeentraadsverkiezingen in Frankrijk met campagne ging ook door ...tot schrik niet half maart. Voetbal duel half februari bij Valencia heeft ook drama's aangericht. Nederland bleef gespaard wat dat betreft omdat die half maart werden afgeblazen...geluk gehad.
https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/ha ... ~af59634d/

Uiteraard zijn er religiegekkies die denken dat hun Goden boven alles gaan virus of niet, ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. Alleen beperken gekkies zich niet tot religie. Religie samenkomsten zijn wel heel zichtbaar wat betreft besmetting : ze zorgen vaak voor een "superspreading" event: wat verwacht je anders van een zo'n "close" gebeuren inclusief massaal zingen?. Zelfde effect wat je nu ziet op marineschepen ( o.a Frankrijk, USA en Nederlandse onderzeeboot)....al zal zang dan geen rol spelen..... :wink:

Plaats reactie