Jezus Christus was een meisje

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

gerard_m
Bevlogen

Re: Jezus Christus was een meisje

Bericht door gerard_m » 14 dec 2019 11:59

PietV. schreef:
13 dec 2019 17:53
gerard_m schreef:
13 dec 2019 16:00
Ja, dat is wel erg, dat die mensen er iets bij voelen.
En dan vraag ik mij af of de religieuze jankers het boek echt hebben gelezen of dat ze op grond van de titel een bedrijf proberen te boycotten en heel hoog opgeven van het leed dat hen is overkomen.
Natuurlijk hebben die dat boek niet gelezen. De titel is voor hen pijnlijk genoeg. Waarom zouden die mensen dat niet mogen voelen? Net zoals jij iets voelt bij andere uitspraken?
Wie zich gekwetst voelt door de suggestie dat Jezus een meisje was. Heeft wel een erg discrimineerde houding ten opzichte van vrouwen!
Nee hoor. Als je tegen een katholiek zegt dat Maria een man was, dan vindt hij dat ook niet leuk en niet vanuit mannen discriminatie.

Het probleem is dat een dogma wordt aangevallen. Het doet afbreuk aan iets of iemand waar eerbied voor wordt gevraagd. Het is in die zin niet anders dan het tekenen van Mohammed (maar dan zonder de aanslagen en moorden) of een boeddhabeeldje op de WC zetten.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 14 dec 2019 12:36

gerard_m schreef:
14 dec 2019 11:59
PietV. schreef:
gerard_m schreef:
13 dec 2019 16:00
Ja, dat is wel erg, dat die mensen er iets bij voelen.
En dan vraag ik mij af of de religieuze jankers het boek echt hebben gelezen of dat ze op grond van de titel een bedrijf proberen te boycotten en heel hoog opgeven van het leed dat hen is overkomen.
Natuurlijk hebben die dat boek niet gelezen. De titel is voor hen pijnlijk genoeg. Waarom zouden die mensen dat niet mogen voelen? Net zoals jij iets voelt bij andere uitspraken?
Maar alle uitspraken zijn toch niet hetzelfde? Natuurlijk mogen die mensen dat voelen, maar wij mogen ons toch afvragen in hoeverre het ook legitiem is om zich zo te voelen en vooral hoe legitiem het is om aan die gevoelens een oproep tot boycot te verbinden.
gerard_m schreef:
PietV. schreef:
Wie zich gekwetst voelt door de suggestie dat Jezus een meisje was. Heeft wel een erg discrimineerde houding ten opzichte van vrouwen!
Nee hoor. Als je tegen een katholiek zegt dat Maria een man was, dan vindt hij dat ook niet leuk en niet vanuit mannen discriminatie.

Het probleem is dat een dogma wordt aangevallen. Het doet afbreuk aan iets of iemand waar eerbied voor wordt gevraagd. Het is in die zin niet anders dan het tekenen van Mohammed (maar dan zonder de aanslagen en moorden) of een boeddhabeeldje op de WC zetten.
En dat is nu juist het probleem. Wij hoeven helemaal geen respect/eerbied te tonen voor wat anderen heilig of als een dogma zien. Dat gelovigen iets zien als afbreuk doen aan hun geloof/religie als anderen niet de zelfde eerbied tonen voor hun heilige ideeën als zijzelf doen is IMO een stilzwijgende eis dat wij ons aan hun heilige ideeën zouden onderwerpen.

Als het pijnlijk is om te beseffen dat dat niet zal gebeuren dan is mijn evaluatie dat ze wat meer eelt op hun ziel moeten kweken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 14 dec 2019 14:40

Ronaldus67 schreef:
13 dec 2019 18:35
Is dit een oproep of een statement Piet? Anders zijn we een jaar te laat :D
Ik ben een jaar te laat, shit. Dat nu pas het tumult uitbreekt vanwege de prijsvraag van Dirk van den Broek. Had anders nooit van dit stripboek gehoord.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 14 dec 2019 14:54

gerard_m schreef:
Gemiddeld genomen lach ik bij een titel als "alle ongelovigen gaan naar de hel" Ik noem maar een voorbeeld. Maar gemakshalve zullen er ook creationisten vallen over de titel "De aap in ons" van Frans van der Waal. Ze vallen ook over de titel "God als misvatting" van Richard Dawkins. Het zijn gewoon mensen met weinig incasseringsvermogen die doordrenkt zijn met een obscure vorm van indoctrinatie. In hun wereldje moeten titels goden of godenzonen eer bewijzen en zo niet dan slaan ze op hol. Dus dan krijg je oproepen om een supermarkt te boycotten of oproepen aan bol.com om het stripboek uit de schappen te halen want het is verderfelijk voor de lezers. De achterkant van het stripboek memoreert aan enkele schrijvers die beweren dat we niets van Jezus zijn jeugd weten. Ook op freethinker is dat besproken. Een creatieve geest vult het zelf in, zoals elke voorganger illusies staat te verkondigen. Op naar de genderneutrale versie althans volgens mij bestaat deze al in Scandinavische landen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 14 dec 2019 14:59

PietV. schreef:
14 dec 2019 14:40
Ronaldus67 schreef:
13 dec 2019 18:35
Is dit een oproep of een statement Piet? Anders zijn we een jaar te laat :D
Ik ben een jaar te laat, shit. Dat nu pas het tumult uitbreekt vanwege de prijsvraag van Dirk van den Broek. Had anders nooit van dit stripboek gehoord.
Haha...geeft niks. Maar goed dat het mij opviel, anders stond je morgen voor niets op de Coolsingel. Ik had sowieso niet gekund, al ben ik morgen om 14.30 uur toevallig wel voor andere zaken in Rotterdam. Iets met rood en wit daar aan de maas bij Brienenoord. Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig :wink:. Dit laatste geheel off-topic overigens.
I sat by the ocean.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 14 dec 2019 15:00

We waren er niet bij.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 14 dec 2019 15:05

Ronaldus67 schreef:
14 dec 2019 14:59
Haha...geeft niks. Maar goed dat het mij opviel, anders stond je morgen voor niets op de Coolsingel. Ik had sowieso niet gekund, al ben ik morgen om 14.30 uur toevallig wel voor andere zaken in Rotterdam. Iets met rood en wit daar aan de maas bij Brienenoord. Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig :wink:. Dit laatste geheel off-topic overigens.
Op zich niet zo erg. Het is maar 15 minuten fietsen en kom er nog steeds te weinig bij Donner. Bestel teveel online, slechte zaak voor de winkels in het centrum. Maar ga dit weekend even het stripboek halen. Wil graag een gefundeerde mening geven over iets :wink:

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 14 dec 2019 18:41

PietV. schreef:
11 dec 2019 16:01
Na het topic over het tumult dat uitbrak nadat Dirk van den Broek dit boek als cadeau bij een prijsvraag aanbood, leek het mij leuk genoeg om het een aparte plek te geven. Recensies in welke vorm dan ook kunnen hier neer gezet worden. Zelf heb ik het niet gelezen maar u snapt wel dat blasfemie mij niet direct de stuipen op het lijf jaagt. Ik maak er graag reclame voor.
Dit topic is uiteindelijk geen echte recensie geworden, maar het blijft een actuele discussie over wat "kan en wat niet kan" en oren, die gaan hangen naar dit onderwerp in het algemeen, nl wat gelovigen kwetsend vinden.
Daarom samengevoegd met het eerdere topic over Dirk, die de oren laat hangen naar protesterende christenen, met de titel: "Dirk: Naïef progressief en dan toch opportunistisch ?"
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 14 dec 2019 23:49

Zo'n boek uitbrengen kan altijd, het was een jaar geleden weinig in het nieuws. Nu schijnen er christenen zich aan te storen nu hun supermarkt het promoot, cadeau geeft. Is het zo onbegrijpelijk dat wanneer je klant bent van dit winkelketen en iets tegen dit boek of voor mij part de titel hebt dat je dan naar de collega- winkels gaat? Wat zouden jullie doen als bij wijze van spreken je favoriete voetbalclub in de zeik genomen wordt.
Bevragen jullie nu nooit jezelf, PietV bevraag jij jezelf? Heeft iedereen recht op vrijheid van meningsuiting behalve gelovigen? Die dan reliegekkies genoemd worden. Als ik naar mij persoonlijk kijk dan kwetst mij dit boek niet en ik vind dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met gekwetste mensen. Maar omdat men de boodschappen ergens anders doet wordt men geen mensen meer genoemd maar religieuse jankers,religekkies etc. En dat stoort mij, heb ik die vrijheid om mij daar aan te storen of ben ik dan ook een religieuse janker?

Ach ik weet dat ik Freethinker achter mij moet laten maar van een aantal mensen lees ik de bijdrage nog zo graag. Wel valt mij steeds meer op dat kritiek leveren moeilijk is maar dit forum wel gevuld wordt met grove kritiek op gelovigen. Het bestaat uit kritiek op gelovigen en zelf blijft men buiten schot. Het is geen bevragen over en weer, een gemis. PietV het is je leven; ik hoop dat je die haat nog eens kwijt raakt. Want je hebt er gelovigen niet mee maar je maakt je leven moeilijk met zo;n alles vervullende haat.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 15 dec 2019 06:15

Ik ben het eens met je, Storm.
Wanneer zaken die je liefzijn worden beschimpt of, andersom, zaken die je haat uitgedragen, dan wil je daar geen deel aan hebben.
Naar mijn mening zou men zich niet moeten ergeren aan mensen die hieraan zo'n aanstoot nemen dat ze een andere winkel opzoeken, maar dat een supermarktketen zich schuldig maakt aan het aanbieden van ideologisch leesvoer. Zoiets is voor mij een ultieme blunder.

Overigens kamp ik met hetzelfde probleem in de pizzeria waar ik al jaren een take-away pizza kom halen en ik altijd een gezellig praatje maak met de Afgaan die de tent runt. Ik denk dat hij weg is, tegenwoordig zijn er allemaal andere werknemers daar. Onlangs kwam ik er weer eens en merkte ik op dat er op de toonbank waar je voor staat om je bestelling te doen nu allemaal tractaatjes liggen die oproepen om je te bekeren tot de islam. Vanaf dat moment wil ik er eigenlijk niet meer komen.

Wanneer men dan als reaktie geeft dat het om "tere zieltjes" en overgrote gevoeligheid" zou gaan, dan antwoord ik daarop dat ik er trots op ben teer en gevoelig te zijn. Dat is een onderdeel van hoge ontwikkeling, van geciviliceerd zijn. Juist het omgekeerde van gevoeligheid is een trieste zaak. Ga maar na, wiewil er geassocieerd worden met het omgekeerde van gevoeligheid? Googlen op synoniem voor ongevoeligheid levert op 1) Afgestomptheid 2) Apathie 3) Emotieloosheid 4) Gevoelloosheid 5) Gevoelsarmoede 6) Hardvochtigheid 7) Kou 8) Koudheid 9) Lethargie 10) Meedogenloosheid 11) Onaandoenlijkheid 12) Onbeweeglijkheid 13) Onverschilligheid 14) Ruwheid

Wij blijven dus maar lekker gevoelig. Ik viel er gisteren al over dat ik in een winkel voor board games een spel tegenkwam dat heette Secret Hitler. Zoiets ontstelt mij. Iemand die van Hitler een gezelschapsspel maakt heeft blijkbaar weinig of geen besef van de ultieme tragiek van de Europese geschiedenis.
Maar goed, ik begrijp ook wel dat een beetje eelt op de ziel te ontwikkelen zeer goede gevolgen heeft voor het met succes overleven in de wereld.
Born OK the first time

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 15 dec 2019 10:28

@Rereformed,
Dank je wel voor je reactie.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 15 dec 2019 10:40

Storm schreef:
14 dec 2019 23:49
Heeft iedereen recht op vrijheid van meningsuiting behalve gelovigen?
Van mij mogen ze, maar ik kan me voorstellen dat mensen behoorlijk geïrriteerd zijn door gelovigen. Gisteravond op tv een jongen die uit de kast was gekomen, een extra handicap heeft (hij kon niet praten) en door zijn ouders op religieuze gronden de deur uit was gezet. Hebben deze ouders vrijheid van meningsuiting. Ja. En wat moeten we met die mening doen? Zo snel mogelijk in de prullenbak gooien.
Iedereen boven de 50 en een groot deel daaronder heeft meegemaakt hoe verstikkend het religieuze deel van de bevolking is. Toen een paar eeuwen geleden de religieuzen de macht hadden, mochten we niet eens nadenken, laat staan een mening uiten. En nog steeds hebben we daar genoeg voorbeelden van, alleen nu meer vanuit de moslim hoek. En we hebben de godslastering nog steeds in het wetboek staan. Terwijl de basis voor die godslastering gewoon in de Bijbel staat!
Dus de religieuzen mogen zich gekwetst voelen en zich uiten en PietV mag gekwetst zijn en zich uiten.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 15 dec 2019 11:02

axxyanus schreef:
14 dec 2019 12:36
Maar alle uitspraken zijn toch niet hetzelfde? Natuurlijk mogen die mensen dat voelen, maar wij mogen ons toch afvragen in hoeverre het ook legitiem is om zich zo te voelen en vooral hoe legitiem het is om aan die gevoelens een oproep tot boycot te verbinden.
Ik ben benieuwd op basis waarvan jij beoordeelt welk gevoel legitiem is en welk gevoel niet?

En dat is nu juist het probleem. Wij hoeven helemaal geen respect/eerbied te tonen voor wat anderen heilig of als een dogma zien. Dat gelovigen iets zien als afbreuk doen aan hun geloof/religie als anderen niet de zelfde eerbied tonen voor hun heilige ideeën als zijzelf doen is IMO een stilzwijgende eis dat wij ons aan hun heilige ideeën zouden onderwerpen.

Als het pijnlijk is om te beseffen dat dat niet zal gebeuren dan is mijn evaluatie dat ze wat meer eelt op hun ziel moeten kweken.
Ik sluit me hier helemaal aan bij wat Storm al schreef. Als vanuit je religieuze overtuiging iets voelt, ben je "reli gekkie" of erger.
Als je vanuit je eigen frustratie over gelovigen iets voelt, is het okay. Gevoel laat zich niet indelen in legitiem of niet. Je kunt hooguit de vraag stellen welke reactie op gevoelens verstandig is. Ik kan trouwens ook alle begrip opbrengen voor mensen die via een pijnlijke weg hun geloof hebben afgesloten en die nog altijd last hebben van de gevolgen. Toch denk ik dat het voor jezelf beter is om de afkeer en ergernis van uitingen van gelovigen, evangelisten etc. uiteindelijk ook achter je te laten.

Je hoeft geen eerbied voor dogma's te hebben, zeker niet. Maar ik kan niet vaak genoeg het onderscheid maken tussen het geloof zelf en de mens die gelooft. Je kunt de mens blijven respecteren, ook al spoel je het geloof het liefst door de WC.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 dec 2019 13:25

Rereformed schreef:
15 dec 2019 06:15
Wanneer zaken die je liefzijn worden beschimpt of, andersom, zaken die je haat uitgedragen, dan wil je daar geen deel aan hebben.
Naar mijn mening zou men zich niet moeten ergeren aan mensen die hieraan zo'n aanstoot nemen dat ze een andere winkel opzoeken, maar dat een supermarktketen zich schuldig maakt aan het aanbieden van ideologisch leesvoer. Zoiets is voor mij een ultieme blunder.

Wij blijven dus maar lekker gevoelig.

Maar goed, ik begrijp ook wel dat een beetje eelt op de ziel te ontwikkelen zeer goede gevolgen heeft voor het met succes overleven in de wereld.
Helemaal eens.
Ik kon het niet zo verwoorden.
Ook al ben je en zijn we zelf ook weleens hard naar de ideeën van anderen.
Het is nooit echt de opzet om haatdragend te zijn naar anderen of anderen te kwetsen, slechts met argumenten te wijzen op hoe we zelf denken over ideeën en misschien nog hopen daarin medestanders te vinden.
En zeker al niet dit te misbruiken uit commercieel oogpunt en/of goede sier mee te maken.
Ook goede voorbeelden, die je noemt.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 dec 2019 13:47

Rereformed schreef:
Dat lijkt me spijkers op laagwater zoeken om de heel eenvoudige reden dat dit soort gelovigen zowat alles als ideologisch leesvoer kan beschouwen. Ik herinner we nog de reacties op rollenspelen, op de boeken van Harry Potter enz. Zelfs de teletubbies zijn onder vuur gekomen omdat de paarse homoseksualiteit zou propageren.

Wat als dergelijke gelovigen een winkel zouden willen boycotten omdat daar condooms verkocht worden? Dat kan namelijk ook als een ideologische keuze geïnterpreteerd worden.
Rereformed schreef:
Overigens kamp ik met hetzelfde probleem in de pizzeria waar ik al jaren een take-away pizza kom halen en ik altijd een gezellig praatje maak met de Afgaan die de tent runt. Ik denk dat hij weg is, tegenwoordig zijn er allemaal andere werknemers daar. Onlangs kwam ik er weer eens en merkte ik op dat er op de toonbank waar je voor staat om je bestelling te doen nu allemaal tractaatjes liggen die oproepen om je te bekeren tot de islam. Vanaf dat moment wil ik er eigenlijk niet meer komen.
Dat lijkt me toch van een ander kaliber. Een aantal jaren geleden heb ik via een actie van mijn krant een Koran in mijn bezit gekregen. Was dat fout van die krant? In die pizzeria was dat iets eenmaligs of is dat iets permanents? Dat lijkt me toch een groot verschil te maken.
Rereformed schreef:
Wanneer men dan als reaktie geeft dat het om "tere zieltjes" en overgrote gevoeligheid" zou gaan, dan antwoord ik daarop dat ik er trots op ben teer en gevoelig te zijn. Dat is een onderdeel van hoge ontwikkeling, van geciviliceerd zijn.
Dat hangt af van de specifieke gevoeligheid. Je hebt ook gevoeligheid in de betekenis van lichtgeraakt zijn. Daar is helemaal geen onderdeel van hoge ontwikkeling en geciviliceerd zijn. In tegendeel dat wijst maar al te vaak op een gebrek aan gevoeligheid naar anderen toe.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Plaats reactie