Jezus Christus was een meisje

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 06 dec 2019 18:41

Supermarkt Dirk biedt excuses aan voor stripboek over 'Jezus als meisje'
De supermarktketen kreeg veel commentaar, onder meer omdat er in de strip gespot zou worden met Jezus.

De winactie staat vermeld in het decembernummer van Ditjes en Datjes, het bekende blad dat elke maand in een oplage van 650.000 exemplaren verschijnt bij alle supermarkten van Dirk en slijterijen van DirckIII. De actie staat ook op de website van Ditjes en Datjes, maar daar is hij inmiddels (deels) offline gehaald. De afbeelding is weg, maar de prijsvraag is nog steeds in te vullen.

De christelijke nieuwssite CIP (Christelijk Informatie Platform) berichtte vandaag zeer ontstemd over de winactie. Volgens het platform probeert Dirk met de promotie van het stripboek ‘doelbewust in te zetten op het beledigen en schofferen van christenen’.
De petitie
Dirk van den Broek promoot godslasterlijke strip over Jezus Christus
In de petitie verzoeken we Dirk van den Broek met klem om te stoppen met het het aanprijzen en verspreiden van deze godslasterlijke strip.

Zo niet, dan gaan we voorlopig ergens anders onze boodschappen doen.

Teken je ook?

Verklaring Dirk
Op geen enkele wijze willen zowel Dirk als Ditjes en Datjes zich inlaten met kwesties over geloof en politiek uit respect voor ieders levensopvatting. Als door de aandacht voor dit stripboek hier desondanks toch aanleiding toe is gegeven dan bieden wij hiervoor onze oprechte excuses aan.
Wie is de beleidsmaker bij Dirk?
Was die nou echt zo naïef te denken dat hun christelijke klanten dit over hun kant zouden laten gaan?
Eerst progressief, maar daarna heel snel opportunistisch.

Voor onder de Kerstboom.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

heeck
Superposter

Re: Dirk: Naïef progressief en dan toch opportunistisch ?

Bericht door heeck » 07 dec 2019 13:57

Maria schreef: . . .
Was die nou echt zo naïef te denken dat hun christelijke klanten dit over hun kant zouden laten gaan?

. . .
Vul voor Jezus Mohammed in en je weet het antwoord.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 07 dec 2019 16:12

Op geen enkele wijze willen zowel Dirk als Ditjes en Datjes zich inlaten met kwesties over geloof en politiek uit respect voor ieders levensopvatting. Als door de aandacht voor dit stripboek hier desondanks toch aanleiding toe is gegeven dan bieden wij hiervoor onze oprechte excuses aan.
ZO naïef! Natuurlijk geeft dit aanleiding tot protest of commentaar. Met een dergelijke levensovertuiging valt niet te spotten.
Zelfs aan de kaak stellen is al uit den boze. Respect wordt afgedwongen!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 11 dec 2019 15:39

dikkemick schreef:
07 dec 2019 16:12
Zelfs aan de kaak stellen is al uit den boze. Respect wordt afgedwongen!
Zeer gevoelige mensen die gelovigen. Het is een vorm van censuur, elke keer als iets je niet bevalt dan ga je massaal de uitgever lastig vallen. En deze consumentendruk daar winnen ze mee. Gelukkig zijn we nu op de hoogte van dit stripboek.

Max Waterman verwoordt het goed

Max Waterman󠁧󠁿:
"De verontwaardiging over "Jezus Christus was een meisje" toont de ongebreidelde arrogantie van sommige christenen in dit land aan. Respect voor een christelijke of godsdienstige levensovertuiging wordt even als voorwaarde voor fatsoen gestipuleerd. Walgelijk en tiranniek."
Ook leuk de collectieve verontwaardiging op bol.com waar het boek te koop is. Een reactie pluk ik er tussen uit.
JohnTheBassist 3 december 2019
Ik raad dit product aan
Een boek dat, ongelezen door velen, alleen al door de titel zoveel gelovigen op stang weet te jagen, verdient het om gekocht en gelezen te worden. In de praktijk blijkt maar weer hoezeer gelovigen bereid zijn hun andere wang toe te keren, wanneer ze op de ene wang geslagen worden.

"Je kunt beter de bijbel lezen" wordt hier gezegd. Jezus een meisje noemen is kennelijk erger dan het goedkeuren van slavernij, het stenigen van homo's, het eten van schaaldieren, het eten van vlees waar nog bloed in zit en het dragen van kleren dat uit 2 verschillende stoffen gemaakt is (? geen idee waarom God daar een probleem mee heeft, maar wel vindt dat een verkracht meisje met haar verkrachter moet trouwen). Nee hoor, ik heb de bijbel gelezen van begin tot eind en ik laat mijn kinderen liever een boekje lezen waarin de schrijver de vrijheid voelt van Jezus een meisje te maken, dan een boek dat haat en onderdrukking predikt. Om over de vele tegenstrijdigheden in de bijbel nog maar niet te praten.,. (want waar is de profetie van de bloedakker in Mattheus 27: 7-10 precies een vervulling van?)
https://www.bol.com/nl/p/jezus-christus ... 102911181/
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 11 dec 2019 16:01

Na het topic over het tumult dat uitbrak nadat Dirk van den Broek dit boek als cadeau bij een prijsvraag aanbood, leek het mij leuk genoeg om het een aparte plek te geven. Recensies in welke vorm dan ook kunnen hier neer gezet worden. Zelf heb ik het niet gelezen maar u snapt wel dat blasfemie mij niet direct de stuipen op het lijf jaagt. Ik maak er graag reclame voor.

Afbeelding
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Re: Jezus Christus was een meisje

Bericht door PietV. » 11 dec 2019 16:08

De eerste reactie maar die past op een vrijdenkersforum, afkomstig van https://www.bol.com/nl/p/jezus-christus ... 102911181/
Een must voor elke heiden!
Mark645 Amsterdam 2 december 2019
Ik raad dit product aan
Prachtig boekje met een leuk verhaal.

Niet geschikt voor mensen met waanbeelden

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 11 dec 2019 16:39

Ik vind het ook wat overdreven om je daar aan te ergeren. Maar mensen hebben het recht om het niet fijn te vinden en hun boodschappen in een andere supermarkt te halen. De meeste christenen halen hun schouders er over op en zullen zeker geen aanslagen plegen ( ehum hoop ik :? )
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 11 dec 2019 18:53

Voor een beetje humor dan wel een boodschap met een knipoog moet je inderdaad niet bij de overgevoelige geloofsgemeenschap zijn. Getuige het lawaai onder sommige gelovigen aangaande deze affaire zijn er weer een hoop tere zieltjes ontbloot en beschadigd. "Jezus een meisje? Auw, dat doet pijn zeg! Verfoeien en boycotten, die handel!" Deze teerhartigheid is natuurlijk niet van gisteren, maar met een krimpende kerk als geheel zullen we er rekening mee moeten houden dat zij die nog zijn overgebleven zich steeds schreeuweriger en fundamentalistischer gaan opstellen bij dit soort akkefietjes.
Maar ook bij meer serieuze aangelegenheden zie je verharding optreden. Dat liet de uitzending Beeldenstorm om abortus van Human/Medialogica afgelopen zondag maar weer eens feilloos zien.
I sat by the ocean.

Nic

Bericht door Nic » 11 dec 2019 20:35

Ja als christen kan ik hier wel tegen.
Nu promoot ik toch ook de verhalen in de bijbel over Jezus als jongen.
De verhalen over de barmhartige samaritaan of de overspelige vrouw (wie zonder zonde is werpt de eerste steen).

Ik kan genieten van deze verhalen. Veel verhalen zijn door goede exegese goed te pruimen, maar dat kost wel enige moeite om je daarin te verdiepen.
En sommige verhalen blijven een uitdaging. Ben zelf met Jozua bezig, tja lastig, maar als je al weet dat het geen ‘ooggetuigen‘ verhaal is (niet historisch) dan gaat dat wel lukken.

(Ps. Frodo en Sam waren toch ook geen meisjes...maar daar ben ik nu ook niet meer zeker van)

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 11 dec 2019 20:49

Zonder het boek gelezen te hebben, kan ik er toch blij van worden.
Gewoon omdat het boek bestaat en mag bestaan.

We leven in een land waarin je dit boek kunt uitgeven, er iets van kunt vinden, vrij bent om het al of niet te lezen.
Natuurlijk zijn er mensen die er zuur op reageren, en dat mag gelukkig ook. Maar zelfs de meest orthodoxe christenen laten het bij een redelijk kalm protest. Geen woeste menigten die de straat op gaan, oproepen tot moord, aanslagen of boycot acties uit christelijke landen. Geen regering die de schrijvers oppakt en vastzet, of erger. Ook geen laffe reacties van politici over hoe mooi het christendom eigenlijk is en hoe tolerant we naar hen toe moeten zijn, in een poging de christelijke woede te sussen. Of mensen die schande spreken van de Christofobie in de samenleving.

Wat heerlijk dat dit gewoon kan en mag in Nederland anno 2019.

Zou het boek "Mohammed was een meisje" dezelfde rustige ontvangst opleveren?
Ik zou dat boek in elk geval niet graag uitgeven.
Zelfs niet in Nederland.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 11 dec 2019 23:04

De orthodoxie laat zich horen,ik mag dat wel die strijdbaarheid. Vrij om hun mening en keuzes te maken.
Bob Dylan

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 12 dec 2019 05:35

Toen Jesus Christ Superstar uitkwam waren de christenen daar nog niet aan toe. Allemaal protesten. Jezus zou veel te menselijk afgeschilderd worden. Het was een groot schandaal.
Ik heb wel eens op een gelovig forum ernaar gevraagd en nu vindt men het prachtig.

Dit is blijkbaar nog een stap te ver.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 dec 2019 09:44

gerard_m schreef:
11 dec 2019 20:49
Zou het boek "Mohammed was een meisje" dezelfde rustige ontvangst opleveren?
Ik zou dat boek in elk geval niet graag uitgeven.
Zelfs niet in Nederland.
Of Dit
Ik wens u alle goeds

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 12 dec 2019 11:18

@Bonjour,
Nog zijn reformatorische christenen er niet gek op. De lp kocht ik begin jaren 70tig en in de kerk waar ik lid van was -gereformeerd synodaal- was het zeker geen probleem. http://jesuschristmusical.nl/de-rockopera/geschiedenis/ Ook waren er toen progressievere rooms-katholieke diensten https://nl.wikipedia.org/wiki/Beatmis
Bob Dylan

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 12 dec 2019 12:15

Ooit zei iemand tegen mij: "je zou die Jezus nooit zo bijzonder gevonden hebben als het een vrouw was en geen man". Ik moest er weer aan denken toen ik over dit boek las; ~ Jezus Christina~ tja het is even wennen.
Bob Dylan

Plaats reactie