Geen orgaan donor, maar wel willen ontvangen.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Geen orgaan donor, maar wel willen ontvangen.

Bericht door Maria » 05 nov 2019 22:28

Waarom zijn er zoveel mensen, die geen orgaandonor willen zijn?
En waarom draait men als een blad aan een boom om, als het gaat om het nodig hebben en ontvangen van een orgaan?

Met de nieuwe donorwet worden we allemaal verplicht er serieus over na te denken.
Maar het blijkt dat nog heel mensen problemen hebben met het idee een orgaan te doneren.
En dat om meerdere verschillende redenen.

„Refo ontvangt graag orgaan, maar doneert liever niet”
Op 1 juli wordt de nieuwe donorwet van kracht. De NPV Neder-Betuwe organiseerde maandag een informatieavond, die door bijna duizend leden werd bezocht.
Hoe staan reformatorische christenen in de medische wereld bekend? Als een bevolkingsdeel van waaruit veel minder donororganen worden aangeboden dan geaccepteerd”, aldus entomoloog Bert Vierbergen, die een donorhart kreeg.
„Die verhouding is zo scheef dat het artsen begint op te vallen.
.”

Vierbergen sprak maandagavond op een bijeenkomst van de NPV in Neder-Betuwe. De afdeling stond stil bij de nieuwe donorwet die volgend jaar zomer in werking treedt. Voor die tijd wordt elke burger geacht helder te hebben hoe hij of zij over orgaandonatie denkt. Iedereen dient die keus te hebben vastgelegd in het donorregistratiesysteem dat artsen raadplegen als het moment van overlijden nadert bij een patiënt die orgaandonor zou kunnen zijn. Wie geen keuze heeft laten vastleggen, wordt geacht bereid te zijn organen of weefsel af te staan.

De NPV Neder-Betuwe had de hulp ingeroepen van een breed scala aan sprekers: een predikant, een internist-nefroloog (nierarts), NPV-directeur Diederik van Dijk die als SGP-senator het woord voerde tijdens het debat over de donorwet, en drie ervaringsdeskundigen.
Het is niet nieuw.
In 2016 was dat niet veel anders.
https://www.rtlnieuws.nl/node/388856
Een kwart van de Nederlanders is bereid organen te doneren. Maar de verschillen per regio zijn enorm. Zo is het percentage donoren in de Biblebelt en diverse achterstandswijken in Den Haag en Rotterdam veel lager dan gemiddeld.

Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, die door Buurtfacts zijn geanalyseerd. Per postcode is nu inzichtelijk gemaakt hoeveel mensen geregistreerd zijn als donor.

Weinig donoren in achterstandswijken

Hoe meer SGP-stemmers, hoe minder donoren
Hoe staat dat met vrijdenkers?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Ronaldus67
Forum fan

Re: Geen orgaan donor, maar wel willen ontvangen.

Bericht door Ronaldus67 » 06 nov 2019 01:01

Maria schreef:
05 nov 2019 22:28

Hoe staat dat met vrijdenkers?
Ik ben al sinds jaar en dag geregistreerd donor. Dit was overigens al zo toen ik nog gelovig was. Daar is toen ik vrijdenker werd geen verandering in gekomen. Het is voor mij dus eigenlijk altijd een vanzelfsprekendheid geweest om donor te zijn. Simpelweg gebaseerd op de levensovertuiging om mijn zieke medemens te kunnen helpen en ook na mijn dood nog iets voor een ander te kunnen betekenen.
Dat er mensen zijn die wel een orgaan willen ontvangen, maar zelf na hun dood niets willen afstaan, vind ik maar moeilijk te bevatten. Het woord egocentrisch dringt zich aan mij op.
I sat by the ocean.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 06 nov 2019 12:36

Ronaldus67 schreef:
06 nov 2019 01:01

Dat er mensen zijn die wel een orgaan willen ontvangen, maar zelf na hun dood niets willen afstaan, vind ik maar moeilijk te bevatten. Het woord egocentrisch dringt zich aan mij op.
Gelukkig zijn orgaan donoren niet egocentrisch anders dan waren ze geen donor.
Dus hebben ze er ook geen moeite mee als mensen die geen orgaan donor willen zijn er wél een willen ontvangen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 06 nov 2019 13:05

Hopper schreef:
06 nov 2019 12:36
Ronaldus67 schreef:
06 nov 2019 01:01

Gelukkig zijn orgaan donoren niet egocentrisch anders dan waren ze geen donor.
Dus hebben ze er ook geen moeite mee als mensen die geen orgaan donor willen zijn er wél een willen ontvangen.
Dat weet ik niet. Er is VZIW een tekort aan organen. Ik kan mij dus best indenken dat een orgaandonor er moeite mee heeft dat hijzelf (en andere donoren) eventueel langer op een donatie moet wachten wegens organen die naar niet-donoren zijn gegaan.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 nov 2019 14:14

axxyanus schreef:
06 nov 2019 13:05
Hopper schreef:Gelukkig zijn orgaan donoren niet egocentrisch anders dan waren ze geen donor.
Dat weet ik niet. Er is VZIW een tekort aan organen. Ik kan mij dus best indenken dat een orgaandonor er moeite mee heeft dat hijzelf (en andere donoren) eventueel langer op een donatie moet wachten wegens organen die naar niet-donoren zijn gegaan.
Vorig jaar is het vrij veel in het nieuws geweest.
Ook dat veel mensen het wel heel vreemd vinden, dat donor weigeraars gewoon meedoen in de wachtlijst.
Maar is dat wel zo?
Eerst is het al niet automatisch dat je op een wachtlijst komt.
Daarna is er nog de selectie of het beschikbare orgaan wel geschikt is.
Er zijn veel fasen waar een beoordelaar bewust of onbewust gaat kiezen uit de gigantische lijst van wachtenden.

Geen donor? Prima. Maar dan wel consequent zijn
Want hoe rechtvaardig is het dat mensen die er bewust voor kiezen geen organen af te staan, zelf wel aanspraak maken op de organen van anderen?

Wat mij vooral opviel in de discussie over de nieuwe wet, is hoeveel het ging over de donoren en hun nabestaanden. Over een andere groep ging het merkwaardig genoeg nauwelijks: de 150 Nederlanders die elk jaar overlijden terwijl ze op de wachtlijst staan voor een orgaan.

Dat kille cijfer van 150 maskeert bovendien een werkelijkheid die veel schrijnender is: de meeste mensen die een orgaan nodig hebben, staan niet op de wachtlijst.

Uit eerder onderzoek kwam bovendien een markant gegeven naar voren: daar waar negen van de tien Nederlanders graag een donororgaan ontvangen als dat nodig is, zijn slechts zes van de tien bereid tot donatie. Dat wringt.

In zo'n situatie mogen we wat mij betreft best bespreekbaar maken of het gerechtvaardigd is dat niet-donoren net zo veel kans maken op een orgaan als degenen die zelf wél donor zijn. Juist ook omdat het niet zijn van donor met de nieuwe wet niet langer het gevolg kan zijn van luiheid of laksheid, maar altijd het resultaat is van een welbewuste afweging.

Als het gaat om wie in aanmerking komt voor het ontvangen van een donororgaan, hoeven we niemand bij voorbaat uit te sluiten. Maar wat mij betreft komen alle mensen die er bewust voor kiezen om zelf geen organen af te staan wel onderaan de wachtlijst.
Met de nieuwe wet zal het dan ook bekend worden als het register geraadpleegd wordt om te zien wie er geen donor wil zijn.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 nov 2019 14:40

Nieuwe donorwet of niet, deze jonge mensen staan geen organen af

Een paar voorbeelden van jongeren die niet willen afstaan.

Tom
Al zou Tom van den Nieuwenhuijzen (34) willen, dan nog kon hij geen donor worden. "Omdat ik homoseksueel ben, willen ze mijn weefsel en bloed niet. Een orgaandonatie kan, als er hoge nood is. Dat vind ik niet meer van deze tijd."

Om die reden is Tom geen donor en tegen de initiatiefwet van D66. "Zolang we in Nederland de hele lhbt-gemeenschap als tweederangsburgers behandelen, ben ik niet bereid om me ter beschikking te stellen aan een overheid die me niet als volwaardig mens ziet."

"Het is heel makkelijk om een moraliserend oordeel te hebben over wel of niet doneren. Dat ik niet doneer, omdat het niet mag van de overheid, wil niet zeggen dat ik dood wil. Dus ja, ik vind wel dat ik recht heb op een orgaan."
Max
We spraken hem in 2016, hij noemde het toenmalige voorstel destijds achterlijk. "Ja, ik vind het nog steeds achterlijk dat je automatisch donor bent. Ik wil weten wat er na mijn dood met mijn lichaam gebeurt, ik gun niet iedereen mijn organen."
Heeft een familielid of vriend een nier nodig, dan is hij best bereid te helpen. "Maar na mijn dood wordt er niet meer aan mijn lichaam geknutseld."

Hij vindt dat hij zelf wel recht heeft op een orgaan. "Je kunt iemand niet verbieden om geen donororgaan te mogen ontvangen als diegene zelf géén organen ter beschikking stelt na zijn dood.
Nicolette
"Als ik overlijd, wil ik dat iedereen gelijk kan rouwen. Ik vind het geen prettig idee dat mijn lichaam eerst naar de operatietafel gaat en voor een deel wordt leeggehaald."
Zij heeft zich geregistreerd als niet-donor, omdat ze het geen fijn idee vindt dat haar ouders voor die keuze komen te staan. "Dat wil niet zeggen dat ik nooit donor word, maar nu nog niet. Het is niet zomaar dat ik er geen zin in heb."

Nicolette vindt ze dat ze zelf wel recht op een orgaandonatie heeft, als dat nodig is. "Veel mensen zeggen, niet geven is niet krijgen. Maar waarom zou je mensen uitsluiten?

Ze vindt de nieuwe wet een goed idee. "Ik heb er zelf over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik het niet wil. De nieuwe wet dwingt mensen die er (nog) niet over na hebben gedacht, om dat wel te doen.
Ik weet niet of het representatief is voor de gehele bevolking, maar ik denk het wel.
Wat ik mis is de religieuze en/of spirituele motivatie.
Religies waarvan aanhangers geloven in een letterlijke opstandig der doden.
Religies waarbij men gelooft, dat een geest tijd nodig heeft om het lichaam te verlaten en er afstand van te nemen en dat dat niet of heel slecht gaat als dat lichaam verminkt is.

Ik heb niets (meer) met religie, dan alleen de Bijbelse uitspraak,dat ik ooit stof was en ook weer tot stof zal wederkeren.
En dan kan me dat na mijn overlijden niet snel genoeg gebeuren.
Want wat is er mooier dan te bedenken dat mijn doodgaan leven kan brengen?

Maar ik kan het niet willen ondertekenen wel respecteren, als het de levensbeschouwing is van de overledenen en van de rouwende nabestaanden.
Ik kan het tot op zekere hoogte begrijpen, dat mensen niet "aan zich willen laten prutsen".
Maar zal het een primitieve opvatting blijven vinden, gebaseerd op irrationaliteit, onkunde en een kinderlijke geest.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 06 nov 2019 15:03

axxyanus schreef:

De enige actie die de orgaandonor dan kan nemen is weigeren te doneren. Men zou theoretisch niet-donoren kunnen uitsluiten.
Maar dan zou een niet-donor bij voorzien ontvangersschap wel-donor kunnen worden en zo alsnog een donor orgaan verkrijgen.

Er zit niets anders op dan ons neer te leggen bij de bestaande situatie.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 06 nov 2019 17:21

Maria schreef:
05 nov 2019 22:28
En waarom draait men als een blad aan een boom om, als het gaat om het nodig hebben en ontvangen van een orgaan?

Met de nieuwe donorwet worden we allemaal verplicht er serieus over na te denken.
Maar het blijkt dat nog heel mensen problemen hebben met het idee een orgaan te doneren.
En dat om meerdere verschillende redenen.
Maar ik kan het niet willen ondertekenen wel respecteren, als het de levensbeschouwing is van de overledenen en van de rouwende nabestaanden.
Ik kan het tot op zekere hoogte begrijpen, dat mensen niet "aan zich willen laten prutsen".
Maar zal het een primitieve opvatting blijven vinden, gebaseerd op irrationaliteit, onkunde en een kinderlijke geest.

De nieuwe donorregel heeft een ieder in de gelegenheid gesteld erover na te denken.
Juist door de bovenstaande stellingen ben ik niet van plan om volgens die regels te handelen.
Ik wil geen donor zijn. Het waarom maakt niet uit want het gaat niet om mijn keuze. het gaat erom of iemand anders het een verantwoordelijke keuze vindt. Op het moment dat ik me laat registreren als niet donor ben ik puur afhankelijk van de mening van de ander daarover.
En die mening is duidelijk
Er is geen sprake van anonimiteit.
Een kwart van de Nederlanders is bereid organen te doneren. Maar de verschillen per regio zijn enorm. Zo is het percentage donoren in de Biblebelt en diverse achterstandswijken in Den Haag en Rotterdam veel lager dan gemiddeld.

Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, die door Buurtfacts zijn geanalyseerd. Per postcode is nu inzichtelijk gemaakt hoeveel mensen geregistreerd zijn als donor.

Weinig donoren in achterstandswijken
Wanneer de publieke mening omslaat, worden initiale ook nog toegevoegd als zijnde "monsters van de maatschappij"
Gezien de mening van weinig respect getuigd, vraag ik me af hoe lang een afwijkende keuze dan nog gedoogd blijft.
Dus nee dank je.
Het zijn twee verschillende keuzes die ik vergelijk met het eten van vlees.

Zolang als vlees aangeboden wordt zullen mensen vlees blijven eten, op het moment dat mensen zelf moeten gaan slachten zal naar alle waarschijnlijkheid het aantal vegetariërs in grote getallen toenemen.
De keuze of iemand in aanmerking zou mogen komen voor een orgaan donatie terwijl hij niet doneert is als een slager die zegt je mag wel vlees, maar je moet laten zien dat je zelf een dier kunt slachten.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 06 nov 2019 18:38

Mcmadtasty schreef:
06 nov 2019 17:21
Zolang als vlees aangeboden wordt zullen mensen vlees blijven eten, op het moment dat mensen zelf moeten gaan slachten zal naar alle waarschijnlijkheid het aantal vegetariërs in grote getallen toenemen.
dat noemen ze wensdenken

orgaandonor
jij kiest zelf om donor te zijn, over wie je orgaan zal krijgen heb je heel terecht niets te zeggen.

criteria om te krijgen afhankelijk maken van allerlei randvoorwaarden (ziekte, misdaad, verslaving,...) is een slecht plan. Verzamel genoeg criteria en op 't einde heeft niemand nog recht op een orgaan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 07 nov 2019 06:41

Hopper schreef:
06 nov 2019 15:03
Dat lijkt mij een niet goed beargumenteerd standpunt.
Ik wens u alle goeds

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 07 nov 2019 12:54

Peter van Velzen schreef:
07 nov 2019 06:41
Hopper schreef:
Dat lijkt mij een niet goed beargumenteerd standpunt.
Dat had ik nu juist wel gedaan in de reactie waar je naar verwijst.

Mensen die geen orgaan donor willen zijn, maar wel willen ontvangen kunnen op ieder gewenst moment switchen van niet-donor naar wel-donor.
En dan tóch een orgaan ontvangen. Voor het geval dat met niet-donoren wil uitsluiten van ontvangen.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 07 nov 2019 13:35

Mcmadtasty schreef:
06 nov 2019 17:21
Wanneer de publieke mening omslaat, worden initiale ook nog toegevoegd als zijnde "monsters van de maatschappij"
Gezien de mening van weinig respect getuigd, vraag ik me af hoe lang een afwijkende keuze dan nog gedoogd blijft.
Dus nee dank je.
Begrijpelijke angst.
Gelukkig hebben we hiervoor geen volksreferendum.
En ook geen vetorecht van een enkel persoon met "monsterlijke ideeën".
Zolang we in het westen de moraal hebben, dat iedere mens recht heeft op medische hulp, ongeacht zijn achtergronden en dat dit niet afhankelijk mag zijn van de luimen van het moment, heb ik er alle vertrouwen in dat hier zeer zorgvuldig mee omgegaan zal worden.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 07 nov 2019 14:16

Hopper schreef:
07 nov 2019 12:54
Mensen die geen orgaan donor willen zijn, maar wel willen ontvangen kunnen op ieder gewenst moment switchen van niet-donor naar wel-donor.
En dan tóch een orgaan ontvangen. Voor het geval dat met niet-donoren wil uitsluiten van ontvangen.
En toch vind ik het een raar idee. Straks zou één van mijn familieleden een orgaan nodig hebben, terwijl mijn hele familie op de Donorlijst staat. En dan zou iemand die zelf géén donor is misschien voorrang krijgen waardoor mijn familielid komt te overlijden. Dat knaagt aan mijn gevoel voor gerechtigheid. Ik zeg, als je te beroerd of bang bent om bereidwillig te zijn je medemens te helpen met een orgaan donatie, mag je van mij onderaan de wachtlijst komen staan als je er een nodig nodig hebt. Is dat een rare gedachten?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 07 nov 2019 14:35

Je zou in het donorregister de vraag moeten stellen of je ook wilt doneren aan iemand die zelf geen donor is. Ik denk dat de meeste mensen die zelf donor zijn ook graag zouden willen zien dat aan wie ze doneren ook een donor is, dat schept een band :wink:
Stel dat er onderzoek wordt gedaan en dat 85% van de donoren zegt alleen aan andere donoren te willen schenken, dan draaien veel mensen wel bij.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 07 nov 2019 14:43

Hopper schreef:
axxyanus schreef:

De enige actie die de orgaandonor dan kan nemen is weigeren te doneren. Men zou theoretisch niet-donoren kunnen uitsluiten.
Maar dan zou een niet-donor bij voorzien ontvangersschap wel-donor kunnen worden en zo alsnog een donor orgaan verkrijgen.

Maar het zou ook mogelijk zijn om rekening te houden met hoe lang iemand al donor is. Laat a het aantal jaren zijn waarin je donor bent en b is het aantal jaren waarin je kon kiezen of je wel of niet doner bent, dan kan a/b een factor zijn in het bepalen van je prioriteit op de wachtlijst. Op die manier heeft het weinig zin om op het laatste moment je als donor in te schrijven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Plaats reactie