Halloween

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Mcmadtasty
Ervaren pen

Re: Halloween

Bericht door Mcmadtasty » 01 nov 2019 12:43

Ja hoor.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 nov 2019 05:24

Haloween is een hoop fantasie,maar je hebt gelijk Maria, madmcnasty en ik zijn wat off topic bezig.
Het verschijnsel is een mengeling van tradities van de meso-amreikanen en het rooms-katholieke allerzielen.
Dat laatste was een toevoeging aan het feest van allerheiligen die in de vroege middeleeuwen voor het eerst werd ingevoerd in het klooster van Cluny. IK vraag me af of dit indertijd beïnvloed werd door Heidense tradities, zoals veel Christelijke feestdagen. Maar Wikepedia zegt daar niets over.
Ik wens u alle goeds

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 02 nov 2019 09:55

Peter van Velzen schreef:
02 nov 2019 05:24
Haloween is een hoop fantasie,maar je hebt gelijk Maria, madmcnasty en ik zijn wat off topic bezig.
?

even kijken.
Maria schreef:
26 okt 2019 10:28
Voor veel christenen is met Haloween de duivel in het land.
Of toch zeker, dat mensenn zich er open voor stellen.

....................
Of toch satanistisch rituelen?

..............

Leuk feest voor kinderen, ..........
Dat wat Halloween is, is afhankelijk van de aanvaarde fantasy/bedenksels buiten Halloween om waarmee de werkelijkheid geïnterpreteerd wordt.
Bonjour schreef:
31 okt 2019 06:17
worteltje schreef:
30 okt 2019 16:46
"Bij jonge kinderen lopen fantasie en werkelijkheid door elkaar." :roll:
Aldus de CU.
Bij de hele aanhang van de CU lopen fantasie en werkelijkheid door elkaar.
Niet alleen maar bij de CU

Weinig of topic aan lijkt me
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 02 nov 2019 13:23

Bij het feest van Halloween, zoals dat nu wordt gevierd, is het niks fantasie en werkelijkheid door elkaar.
Duidelijker gescheiden dan dit kan het in de volwassen ogen niet zijn.
Het is zuiver een fantasie spel.
Alleen bij hele kleine kinderen (peuters en kleuters) en mensen die daar niet bovenuit zijn gegroeid, kan dat wel eens gevolgen geven in de praktijk.

En alleen mensen, die geloven in het bestaan van ronddolende zielen, demonen en het kunnen bestaan van zombies die de levenden kwaad zouden willen doen, zoals in het verleden en nu nog binnen bepaalde religies bestaat, zijn daardoor beïnvloedbaar.
Halloween wordt dan daaraan gelinkt.
Niet om het feest zelf, maar om de mogelijke gevolgen ervan.
En alleen door bijgelovige mensen, die geen onderscheid kunnen maken tussen dit spel en een zg. magisch ritueel.
Mcmadtasty schreef:
31 okt 2019 17:05
axxyanus schreef:
31 okt 2019 13:57

Je kan inderdaad zeggen dat elke interpretatie van de werkelijkheid gebaseerd is op fantasie. Maar dat wil niet zeggen dat elke fantasie tot interpretatie van de werkelijkheid promoveert. Heel wat van die fantasieën worden weer verworpen als interpretatie van de werkelijkheid. Het is pas als het daar misloopt dat we spreken van iemand bij wie fantasie en werkelijkheid door elkaar lopen.
ik denk dat het fantasie is een fantasie te kunnen verwerpen als interpretatie van de werkelijkheid.
Daar waar het mis zou lopen waar werkelijkheid en fantasie door elkaar lijken te lopen lijkt me dat vergeten is dat de interpretatie van werkelijkheid gebaseerd is op fantasie en dat het slechts een andere fantasie betreft. Van werkelijkheid kan mijn inziens geen sprake zijn, tenzij je een fantasie voor waar aan neemt en als werkelijkheid gaat beschouwen.
Zo blijf je in kringetjes ronddraaien.

Zeker zijn meningen meestal gebaseerd op interpretaties van de werkelijk plus vaak met een fikse dosis fantasie cq. verbeeldingskracht.
Axxyanus stelt echter duidelijk, dat je deze stelling niet kunt omdraaien.
Daar waar mensen zich bewust zijn, dat iets is verzonnen en dus fantasie is, hoeft je daarover niet te spreken.
Net zomin als bij sprookjes, ed..
Waar het bij Halloween en dus hier in dit topic om gaat.
Het is één van de fantasieën, die juist meestal niet verweven worden.

Het vernoemen van dit mechanisme hierachter is een logisch gevolg in dit specifieke onderwerp.
Maar verder doorgaan op hoe in het algemeen bij mensen fantasie en werkelijk door elkaar kunnen gaan lopen, is daarom een te grote uitweiding, die beter op zijn plaats is in een ander topic bij filosofie/psychologie.
Waarbij dan niet alleen de eigen mening, maar ook de motivatie en de bronnen ervan gegeven worden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 02 nov 2019 13:30

Persoonlijk snap ik nooit wat kinderen hierin zien? Is het niet een opgedrongen feest van volwassenen aan die kinderen? Kan me als kind nog wel herinneren dat we een nacht spooktocht deden. Dat ik nog weken daarna last had van nachtmerries en spoken op de gordijnen zag (als je een beetje fantasie hebt dan kan dit wel gevolgen hebben). En toen was ik 10. Laat staan die kinderen van vier die ineens met dood en moordslag geconfronteerd worden.

Dus ik vind dat de CU een beetje gelijk heeft, maar niet op geestelijke ideeen van het openen van poorten naar de hel of demonen of zo. Meer psychisch. Tevens denk ik dat de CU zich hier niet mee moet bemoeien als gelovig zijnde. Of ze moeten de bijbel ook voor 12+ maken, of 16+.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 02 nov 2019 13:45

Berjan schreef:
02 nov 2019 13:30
Persoonlijk snap ik nooit wat kinderen hierin zien? Is het niet een opgedrongen feest van volwassenen aan die kinderen? Kan me als kind nog wel herinneren dat we een nacht spooktocht deden.
Juist vanwege dat uitdagende en dat spannende?
Kinderen zoeken hun grenzen.
En in geval van Halloween: de snoepjes????? :D
Dat ik nog weken daarna last had van nachtmerries en spoken op de gordijnen zag (als je een beetje fantasie hebt dan kan dit wel gevolgen hebben). En toen was ik 10. Laat staan die kinderen van vier die ineens met dood en moordslag geconfronteerd worden.
Wat ik ook al eerdere aangaf.
Niet alle kinderen zijn hetzelfde in hun ontwikkeling.
Ook niet qua denkwereld, wat ook voor volwassenen geldt.
De één is veel rijker aan fantasie en ook veel gevoelsmatiger.

Maar daarom is het mi. ook aan de volwassenen om dat te begrenzen, vooral daar waar het om een familiefeest gaat.
Ook de allerkleinsten moeten er veilig aan mee kunnen doen.

Wat gelovigen aangaat.
Het is de gewoonte om alles wat goed is van God te laten komen en dat achter alles wat met het kwaad te maken heeft, dus ook de negatieve effecten van spelletjes, de duivel erachter zit.
Het is dan weer aan God, om het kwade, te bestraffen.
Dat iets gewoon normaal menselijk kan zijn en dat ieder daarin wijsheid kan opdoen en zijn verantwoordelijkheid moet nemen, komt dan niet in hen op.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 02 nov 2019 15:02

Nog even nieuws van over de grens.

Kerk en staat Rusland tegen Halloween
Leiders van de Russisch-Orthodoxe Kerk hebben de afgelopen dagen opgeroepen niet mee te doen aan Halloween. Het feest zou de Russische cultuur en spirituele identiteit van het volk negatief beïnvloeden. Ook zou het de Russische staat destabiliseren.

De Russisch-Orthodoxe Kerk is in samenwerking met de Russische regering al jaren bezig een strijd te voeren tegen Halloween. Het feest zou ingaan tegen de christelijke waarden in het land. Volgens Doema-lid Milonov heeft het feest banden met „de activiteiten van gevaarlijke occulte organisaties.”

Hoofd van de Republiek Krim Aksjonov gaat nog verder en noemde het feest eerder „puur satanisme.”
Waar blijft onze Thierry?
De hoeder van "de joods-christelijke cultuur".
En waar blijven al die mensen, die alleen Nederlandse cultuur acceptabel vinden?
En waar zijn al die anti-multi-culti's ?
Alleen anti-cultuur uit Afrika en Midden Oosten?

Cultuur veranderingen uit het Westen worden binnengehaald.
Na de totale verandering van de Kerstcultuur, Valentijns dag bijna verplicht om cadeautjes te kopen voor geliefden, en nu ook Halloween met geweld commercieel geïntroduceerd.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 02 nov 2019 19:46

Mcmadtasty schreef:
31 okt 2019 10:05

Alleen maar bij de CU?
Volgens mij is iedere interpretatie van werkelijkheid gebaseerd op fantasie
Daarom hebben we dan ook zo veel verschillende interpretaties van de werkelijkheid.
Ik lees veel interpretaties over de werkelijkheid die ik nooit gezien heb.

Dus laat de kinderen maar fijn griezelen. Dat doen ze uit zichzelf ook al.

Plaats reactie