Halloween

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Halloween

Bericht door Maria » 26 okt 2019 10:28

Voor veel christenen is met Haloween de duivel in het land.
Of toch zeker, dat mensenn zich er open voor stellen.

Zoetermeer wordt weer Halloweenstad, maar uit christelijke hoek klinkt kritiek
Het is bijna Halloween, voor veel mensen een onschuldig griezelfeest, waarin ze zich zo eng mogelijk kunnen uitdossen. Maar sommige christenen hebben moeite met de nadruk die Halloween legt op duisternis en geesten. In 'Halloweenstad' Zoetermeer organiseren zij vanavond, tijdens de jaarlijkse optocht, een protest.

Het initiatief daarvoor komt van Lennert Hut, commissielid voor de ChristenUnie/SGP-fractie in Zoetermeer. Hij zegt zich vorig jaar "wild geschrokken te zijn" van de Halloweenviering in de stad.
Pentagrammen
"Als het gewoon een feest is met spinnenwebben en mensen die een laken over hun hoofd trekken om te doen alsof ze een spook zijn, dan zouden we er verder niet moeilijk over doen", zegt Hut. "Maar dat was niet het karakter van het Halloweenfeest dat we vorig jaar hadden."

Volgens hem liepen er toen groepjes mensen door de stad die "voor occulte scènes en taferelen" hebben gezorgd - niet als act, maar serieus. Ze zouden pentagrammen op straat hebben getekend en daar rituelen op hebben uitgevoerd "om in contact te komen met een donkere, duistere wereld".
Of toch satanistisch rituelen?
Ook stoorde Hut zich eraan dat ouders jonge kinderen meenamen naar de Halloweenoptocht. "Die zagen hun ouders ineens gruwelijk uitgedost, een voedingsbodem voor nachtmerries en angsten. Bij jonge kinderen lopen fantasie en werkelijkheid door elkaar."
Eén van de christelijke sites die dit onderwerp behandelen.
De Bijbel en Halloween

Haloween Wikipedia.
In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was dan binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain

De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de 9e eeuw stak een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengde zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen (2 november) gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. De trick-or-treattocht vindt wellicht daar zijn oorsprong.
.........
Pas later kwamen de horror-outfits op in de Verenigde Staten. Hierbij kwam soms de nadruk op spiritisme alsook de duivel te liggen bij de versieringen. Vanwege de afwijzing van Allerheiligen en Allerzielen en het vagevuur door het protestantisme, wordt door reformatorische genootschappen vaak bezwaar gemaakt tegen elke uiting van Halloween.
Leuk feest voor kinderen, die met pompoen lampions en verkleed als heks of andere fantasie figuren langs de deuren gaan.
De commercie lijkt het te hebben overgenomen van het St Maartens feest, maar ja, daar valt voor volwassenen (commercieel) ook niets te halen.

Nu moet ik zeggen dat ik, los van het christelijke bezwaar, ook wel moeite heb met de diverse outfits, die volwassenen zich aanmeten, zoals gruwelijk vermoorde zombies of half vergane lijken, die ineens voor je neus kunnen staan.
Sommige beelden, en zeker in het echie rondlopend, kunnen aardig traumatische zijn voor kleine en grotere kinderen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Haloween

Bericht door Rereformed » 26 okt 2019 10:55

Maria schreef:
26 okt 2019 10:28
Sommige beelden, en zeker in het echie rondlopend, kunnen aardig traumatische zijn voor kleine en grotere kinderen.
In Finland waar ik woon is het Amerikaanse Halloweenfeest via de commercie ook de cultuur binnengeslopen. Ik heb altijd het idee gehad dat het kinderen juist helpt om om te gaan met griezelen. Omdat het zo duidelijk een fantasiefeest is, waar van griezelen iets gezelligs gemaakt wordt, help je een kind om niet meer bang te zijn voor allerlei zaken. Ze leren dat het maar fantasiezaken zijn en je er hartelijk om kan lachen.
Maar het kan zijn dat ik de echte traumatische verkledingen hier nog nooit ben tegengekomen.

In de engelse lessen op school kunnen Steve en Maggie met Halloween niet overgeslagen worden.
Born OK the first time

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 26 okt 2019 16:59

Buiten voor de gezelligheid wat pompoenen op de tafel gelegd. Meer haloween dan dat wordt het niet. De christenen die tegen haloween ageren mogen van geluk spreken dat de Krampus hier niet de hulp van St Nicolaas komt spelen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 26 okt 2019 20:00

Rereformed schreef:
26 okt 2019 10:55
Maria schreef:
26 okt 2019 10:28
In Finland waar ik woon is het Amerikaanse Halloweenfeest via de commercie ook de cultuur binnengeslopen. Ik heb altijd het idee gehad dat het kinderen juist helpt om om te gaan met griezelen. Omdat het zo duidelijk een fantasiefeest is, waar van griezelen iets gezelligs gemaakt wordt, help je een kind om niet meer bang te zijn voor allerlei zaken. Ze leren dat het maar fantasiezaken zijn en je er hartelijk om kan lachen.
Maar het kan zijn dat ik de echte traumatische verkledingen hier nog nooit ben tegengekomen.
Kinderen zelf bezig laten zijn met griezelen en creatief zijn daarin.
Zodat ze de opbouw ervan duidelijk kunnen doorgronden en aan eigen tempo en ontwikkeling aanpassen.
Kinderfeest.

Iets griezeliger als ze wat ouder zijn

Samen lezen en vertellen over wat ze lazen.
Griezel boeken van Carrie waren en zijn mateloos populair.
Vooral de leeftijd van 8 - 12

Kleine kinderen onvoorbereid confronteren met volwassen zombies lijkt me van een ander kaliber.
Zeker als het een familie feest betreft.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 30 okt 2019 09:51

https://www.grootnieuwsradio.nl/geloofs ... of-occult/
Kun je als christen wel of niet meedoen aan Halloween? Joyce de Jongh was in het verleden heks en vierde toen het feest ook mee. Nu is ze er anders over gaat denken. “Je opent je leven voor de invloed van de krachten hierachter”, vertelt ze bij Groot Nieuws Radio. “In de nacht van Halloween is er echt heel veel geestelijke activiteit. Het is echt een geestelijk feest.”

De Jongh weet meer over de gedachte achter Halloween: “Het is de grens tussen het oude en nieuwe jaar is, tussen het oude en nieuwe leven, wordt er gedacht dat de grens tussen het rijk van de levenden en de doden heel erg dun is. Daarom is het makkelijk om contact te maken. Maar ook dat geesten vanuit het dodenrijk in onze wereld kunnen komen en ze jou kunnen meeslepen naar het dodenrijk. Om dat te voorkomen probeer je ze voor de gek te houden of te vriend te houden, door bijvoorbeeld offers te brengen van fruit of noten.”
Ze gelooft nog steeds als een heks.

worteltje
Geregelde verschijning

Re: Halloween

Bericht door worteltje » 30 okt 2019 16:46

"Bij jonge kinderen lopen fantasie en werkelijkheid door elkaar." :roll:
Aldus de CU.
Iedere vorm van geloof is een beperking van je persoonlijke vrijheid in doen en denken

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 31 okt 2019 06:17

worteltje schreef:
30 okt 2019 16:46
Aldus de CU.
Bij de hele aanhang van de CU lopen fantasie en werkelijkheid door elkaar.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 31 okt 2019 10:05

Bonjour schreef:
31 okt 2019 06:17
worteltje schreef:
Aldus de CU.
Alleen maar bij de CU?
Volgens mij is iedere interpretatie van werkelijkheid gebaseerd op fantasie
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 31 okt 2019 12:44

Mcmadtasty schreef:
31 okt 2019 10:05
Alleen maar bij de CU?
Korzybski zou zeggen: "De landkaart is niet het gebied." "Het is een samenvatting van zijn opvatting dat een, aan iets ontleende, abstractie of een reactie daarop, niet het ding zelf is."

Persoonlijk vind ik dan weer jammer dat Halloween wat negatieve fantasieën prikkelt. Maakt het de samenleving beter en vrolijker? Een gezellig feest vind ik het absoluut niet. Van mij had dat feest niet hoeven overwaaien uit de VS. Waarom niet een wat leuker feestje verzinnen? Maar ja..., ik hoef niet de straat op, ... ik hoef er niet aan mee te doen,... ik kan mijn deur dichthouden... Echter hoef ik ook het eventuele :happy5: :happy9: plezier van een ander niet te bederven die er wel aan mee wil doen, zij hebben niet zoveel aan mijn geklaag. :wink:
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 31 okt 2019 13:57

Mcmadtasty schreef:
31 okt 2019 10:05
Bonjour schreef:
31 okt 2019 06:17
worteltje schreef:
Aldus de CU.
Alleen maar bij de CU?
Maar dat is niet het zelfde als dat fantasie en werkelijkheid door elkaar lopen.

Je kan inderdaad zeggen dat elke interpretatie van de werkelijkheid gebaseerd is op fantasie. Maar dat wil niet zeggen dat elke fantasie tot interpretatie van de werkelijkheid promoveert. Heel wat van die fantasieën worden weer verworpen als interpretatie van de werkelijkheid. Het is pas als het daar misloopt dat we spreken van iemand bij wie fantasie en werkelijkheid door elkaar lopen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 31 okt 2019 17:05

axxyanus schreef:
31 okt 2019 13:57

Je kan inderdaad zeggen dat elke interpretatie van de werkelijkheid gebaseerd is op fantasie. Maar dat wil niet zeggen dat elke fantasie tot interpretatie van de werkelijkheid promoveert. Heel wat van die fantasieën worden weer verworpen als interpretatie van de werkelijkheid. Het is pas als het daar misloopt dat we spreken van iemand bij wie fantasie en werkelijkheid door elkaar lopen.
ik denk dat het fantasie is een fantasie te kunnen verwerpen als interpretatie van de werkelijkheid.
Daar waar het mis zou lopen waar werkelijkheid en fantasie door elkaar lijken te lopen lijkt me dat vergeten is dat de interpretatie van werkelijkheid gebaseerd is op fantasie en dat het slechts een andere fantasie betreft. Van werkelijkheid kan mijn inziens geen sprake zijn, tenzij je een fantasie voor waar aan neemt en als werkelijkheid gaat beschouwen.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 31 okt 2019 23:24

Rereformed schreef:
26 okt 2019 10:55
Omdat het zo duidelijk een fantasiefeest is, waar van griezelen iets gezelligs gemaakt wordt, help je een kind om niet meer bang te zijn voor allerlei zaken. Ze leren dat het maar fantasiezaken zijn en je er hartelijk om kan lachen.
worteltje schreef:
https://wowopvoedcoaching.nl/kennisbank ... elijkheid/
Jonge kinderen kunnen eigenlijk nog geen onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid. Er zit geen duidelijke grens tussen en ze fantasie en werkelijkheid loopt dus door elkaar. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk in de ogen van een jong kind. Als jij een gevaarlijk dier nadoet, dan kan je kind dus plotseling bang worden omdat hij opeens denkt dat je echt een gevaarlijk dier bent.
...............
Wat gebeurt er namelijk bij fantasiespel? Je kind stelt zich een bepaalde situatie voor en vervolgens bedenkt hij hoe dat kan zijn voor zichzelf en voor de ander. Vervolgens gaat je kind allerlei reacties naspelen en in feite oefent hij daarmee met gedrag dat hij later in echte situaties kan gaan toepassen.
Door allerlei oorzaken gaat deze ontwikkeling bij het ene kind sneller dan bij het andere.
Ook kan het zijn dat deze in een bepaalde fase blijft steken.
Onder bepaalde omstandigheden kan het zelfs zijn, dat ook oudere mensen steeds weer in situaties kunnen komen dat het onderscheid moeilijk is.
Vooral bij gebrek aan kennis van feiten en midden in moeilijke emotionele situaties kan de eigen verbeeldingkracht mensen in zeer spannende situaties doen belanden. Of ook geruststellen.
Ik moet dan altijd denken aan hoe in vroeger tijden acteurs bij een toneelspel soms voor werkelijk gehouden werden, ook buiten de voorstelling om.
Ikzelf droomde ooit eens, dat een mij bekende persoon vreemde dingen uithaalde en ik hen er de volgende morgen nog steeds gevoelsmatig op aan zag. Heel bizar.
Er zijn nog steeds mensen die aan spoken, geesten en demonen geloven en die dan ook tegenkomen in hun verwarde gefantaseerde werkelijkheid.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 nov 2019 04:28

Mcmadtasty schreef:
31 okt 2019 17:05
ik denk dat het fantasie is een fantasie te kunnen verwerpen als interpretatie van de werkelijkheid.
Daar waar het mis zou lopen waar werkelijkheid en fantasie door elkaar lijken te lopen lijkt me dat vergeten is dat de interpretatie van werkelijkheid gebaseerd is op fantasie en dat het slechts een andere fantasie betreft. Van werkelijkheid kan mijn inziens geen sprake zijn, tenzij je een fantasie voor waar aan neemt en als werkelijkheid gaat beschouwen.
Er zijn bepaalde bedenksels die onze waarnemingen verklaren. Ze onderscheiden zich van gewone fantasieën doordat ze ons helpen die toekomst te voorspellen. Dat zijn wetenschappelijke theoriën. Het onderscheid is niet onbelangijk. Maar je hebt gelijk dat ze nog altijd bedenksels zijn. En vaak worden ze later vervangen door betere bedenksels. (die meer voorspellende waarde hebben). De beste theorie die de mens ooit heeft bedacht is dat er een werkelijkheid bestaat die niet afhankelijk is van onze bedenksels. Maar of wij die ooit (volledig) zullen kennen? Waarschijnlijk niet.

We leren aldoor slechts welke bedenkels NIET kloppen met onze waarnemingen. En we hopen dat de bedenksels die overblijven enigzins die onkenbare werkelijkheid zullen benaderen.
Ik wens u alle goeds

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 01 nov 2019 09:32

Peter van Velzen schreef:
01 nov 2019 04:28
Mcmadtasty schreef:
31 okt 2019 17:05
Er zijn bepaalde bedenksels die onze waarnemingen verklaren. Ze onderscheiden zich van gewone fantasieën doordat ze ons helpen die toekomst te voorspellen. Dat zijn wetenschappelijke theoriën. Het onderscheid is niet onbelangijk. Maar je hebt gelijk dat ze nog altijd bedenksels zijn. En vaak worden ze later vervangen door betere bedenksels. (die meer voorspellende waarde hebben). De beste theorie die de mens ooit heeft bedacht is dat er een werkelijkheid bestaat die niet afhankelijk is van onze bedenksels. Maar of wij die ooit (volledig) zullen kennen? Waarschijnlijk niet.

We leren aldoor slechts welke bedenkels NIET kloppen met onze waarnemingen. En we hopen dat de bedenksels die overblijven enigzins die onkenbare werkelijkheid zullen benaderen.
Wanneer bepaalde bedenksels onze waarnemingen verklaren, lijkt het me dat wanneer er gesteld wordt dat bepaalde bedenksels niet kloppen met onze waarnemingen, dat er eerder sprake is van dat bepaalde bedenksels niet overeenkomen met bedenksels, in plaats van het overeenkomen met de werkelijkheid.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 01 nov 2019 10:25

Gaat het nog over Halloween en over fantasierijke mensen en vooral kinderen?

Plaats reactie