Dit is wat God tegen me zei.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Dit is wat God tegen me zei.

Bericht door Maria » 04 mei 2019 11:23

https://friendlyatheist.patheos.com/201 ... m-to-kill/

Een vraag, waarbij het antwoord consequenties met zich meebrengt.
A woman is stabbed to death. The suspect, her husband, admits to the crime but says he was only acting on God’s orders.
As a judge, what do you do with that information?
Is the man insane to the point that it should affect his sentencing?
Professor Linda Ross Meyer at the Quinnipiac University School of Law just wrote a fascinating paper for the Pace Law Review — called “Unreasonable Revelations: God Told Me to Kill” — in which she examines the history of “deific decree” murder and proposes a new approach for how courts ought to handle such claims.
Google vertaling.
Een vrouw wordt doodgestoken. De verdachte, haar man, erkent de misdaad maar zegt dat hij alleen handelde op bevel van God.
Wat doet u als rechter met die informatie?
Is de man zo gek dat het zijn veroordeling zou moeten beïnvloeden?

Wat is het verschil tussen God die die man vertelt iemand te doden en God tegen je buurman te zeggen dat ze ja moet zeggen tegen die nieuwe baan? (Wordt Gods stem alleen "geteld" als Hij iets zegt dat we leuk vinden?)

Op welk punt moet iemands "goddelijke openbaring" door de wet worden afgewezen? En als we toestaan ​​dat dat überhaupt gebeurt, wat voor boodschap heeft dat dan aan 26% van de Amerikanen die geloven dat God rechtstreeks tot hen spreekt? (Zijn ze allemaal gestoord?)
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

axxyanus
Moderator

Re: Dit is wat God tegen me zei.

Bericht door axxyanus » 04 mei 2019 13:29

Wat mij betreft is het feit dat die man beweert dat God hem een opdracht gaf van totaal geen belang.

Vervang "god gaf mij de opdracht" door "ik ontving een brief met de opdracht". Zelfs als iemand zou kunnen aantonen een dergelijke brief ontvangen te hebben en dus op die manier niet gek te zijn, dan nog zou dat voor de rest zo goed als geen invloed hebben op de uiteindelijke uitspraak.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 04 mei 2019 14:20

axxyanus schreef:
04 mei 2019 13:29
Wat mij betreft is het feit dat die man beweert dat God hem een opdracht gaf van totaal geen belang.
En wat dan als iemand handelt vanuit een psychose?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 04 mei 2019 15:44

Maria schreef:
04 mei 2019 14:20
axxyanus schreef:
Ja dan beoordelen we die persoon als iemand die handelde vanuit een psychose. Ongeacht of die psychose zich manifesteert als een "opdrachtgevende god" of als "opdrachtgevende stemmen in zijn hoofd" of gewoon zelfs als een "opdrachtgevende brief".
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 04 mei 2019 16:08

axxyanus schreef:
04 mei 2019 15:44
Maria schreef:
Ja dan beoordelen we die persoon als iemand die handelde vanuit een psychose. Ongeacht of die psychose zich manifesteert als een "opdrachtgevende god" of als "opdrachtgevende stemmen in zijn hoofd" of gewoon zelfs als een "opdrachtgevende brief".
Hoe kunnen we weten dat iemand die ervan overtuigd is een boodschap van God te horen, wel of geen waandenkbeeld in de zin van een ziekte heeft of op een andere manier een overtuiging heeft vanuit een geloof of anderszins een indoctrinatie van een idee, dat zich heeft vastgezet?
Een vriendin van mij gelooft in engelen, die ze tegenkomt in mensen en brengt hen die boodschap: "Weet je wel, dat je een engel bent."
En legt dit ook spiritueel uit.
Voor hele volkstammen volkomen geloofwaardig.
Wij weten dat ze zo uit een psychisch stressvolle periode komt, als die er weer eens is geweest.
Verder functioneert deze intelligente persoon volkomen aangepast. Is er ook nooit voor behandeld, want waarom zou dat nodig zijn, is het dan?
Ik noem het maar aangepast, want "normaal" klinkt voor veel mensen al als tegenstelling van abnormaal, wat dan weer een waardeoordeel is in een wereld van de pluriformiteit.
Maar het zou ook volkomen anders kunnen uitpakken.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 04 mei 2019 20:37

axxyanus schreef:
Maria schreef:
axxyanus schreef:
De rechtbank laat nalopen of de dader, nog steeds geen God, ten tijde van de daad toerekeningsvatbaar was.
Zo nee, dan behandeling en anders botte straf en/of beschermen van de samenleving.

Dronkenschap en/of overspel zijn ook geen excuus voor het aandoen van (lijfelijke) schade.
En zo kan je indalen t/m vaccinatieschade aan anderen dan de gevaccineerde, stenigen van zg zondaren, etc., etc.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 05 mei 2019 05:42

Maria schreef:
04 mei 2019 16:08

Een vriendin van mij gelooft in engelen, die ze tegenkomt in mensen en brengt hen die boodschap: "Weet je wel, dat je een engel bent."
Ik heb ook zo'n vriendin. lucky me. :D
We weten allemaal dat ze psychisch prima in orde is, niet echt in engelen gelooft maar er wel fijne spirituele gevoelens mee verwoordt.
Ze is erg geliefd in mijn hele vriendenkring omdat we allemaal zo blij worden van die gezellige oppeppertjes.
Hemel.. ik bedenk me nu.. ik heb meerdere van dit soort vriendinnen, sturen we mekaar van die engelenpoppetjes en nummertjes. :lol:
:love1: mijn engelendinnetjes!

Ow en wat "stemmen horen" betreft.
Daar is de wetenschap al lang uit hoor.
Eagleman mag dat graag aanhalen om zijn "we zijn ons brein" statement mee uit te leggen.
Men weet de specifieke plek in het brein en kan zelfs stemmen oproepen door bepaalde gebieden te prikkelen.
Ook bekend is dat die stem in de regel aan god/allah e.d. wordt toegeschreven.
Eagleman is trouwens ook oprichter van "Neurolaw." (Bestuderen/adviseren hoe neurologische kennis kan worden ingepast in het rechtssysteem).
Erg interessant!

https://www.eagleman.com/research/neurolaw
I am founder and co-director of the Center for Science and Law, which studies how new discoveries in neuroscience should navigate the way we make laws, punish criminals, and develop rehabilitation. The project brings together a unique collaboration of neurobiologists, legal scholars, and policy makers, with the goal of building modern, evidence-based policy.

I serve as a faculty affiliate at the Criminal Justice Institute at the University of Houston Law Center, as well as adjunct faculty in Social Sciences at Rice University.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 05 mei 2019 10:54

Maria schreef:
axxyanus schreef:
Maria schreef:
Hoe kunnen we weten dat iemand die ervan overtuigd is een boodschap van God te horen, wel of geen waandenkbeeld in de zin van een ziekte heeft of op een andere manier een overtuiging heeft vanuit een geloof of anderszins een indoctrinatie van een idee, dat zich heeft vastgezet?
Dat is iets wat de experten moeten uitmaken. Ik zie alleen opnieuw niet waarom er een verschil gemaakt zou moeten worden op basis van de specifieke doctrine of bijgeloof. Of iemand beweert dat God hem de opdracht gaf, of iemand beweert dat die persoon hem vervloekt had en dus geen andere keuze had om van die vloek af te geraken of wat dan ook, zou weinig verschil mogen uitmaken. Of de doctrine/bijgeloof nu wijdverspreid is of zeer persoonlijk zou geen verschil mogen uitmaken.
Maria schreef:
Voor hele volkstammen volkomen geloofwaardig.
Wij weten dat ze zo uit een psychisch stressvolle periode komt, als die er weer eens is geweest.
Verder functioneert deze intelligente persoon volkomen aangepast. Is er ook nooit voor behandeld, want waarom zou dat nodig zijn, is het dan?
Ik noem het maar aangepast, want "normaal" klinkt voor veel mensen al als tegenstelling van abnormaal, wat dan weer een waardeoordeel is in een wereld van de pluriformiteit.
Maar het zou ook volkomen anders kunnen uitpakken.
Maar waarom zouden we rekening moeten houden met het feit dat het specifieke waanidee geloofwaardig is voor hele volksstammen? Waarom zouden we verschil moeten maken tussen: "God heeft mij die opdracht gegeven" en "Mijn (gestorven) voorvaderen hebben mij die opdracht gegeven" of zelfs "Mijn familiar spirit heeft mij die opdracht gegeven"? Ook in dat laatste geval zullen we moeten proberen na te gaan in hoeverre dat waandenkbeeld het gevolg is van een ziekte dan wel een overtuiging die zich als een idee heeft vastgezet.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 05 mei 2019 11:03

heeck schreef:
04 mei 2019 20:37
axxyanus schreef:
Maria schreef:

De rechtbank laat nalopen of de dader, nog steeds geen God, ten tijde van de daad toerekeningsvatbaar was.
Zo nee, dan behandeling en anders botte straf en/of beschermen van de samenleving.
Daar ben ik helemaal mee akkoord. Ik wil enkel duidelijk maken dat wat mij betreft er bij het evalueren van die toerekeningsvatbaar geen onderscheid gemaakt mag worden op details zoals het feit of de externe/bovennatuurlijk opdrachtgever God zou zijn dan wel iets waarmee onze samenleving minder vertrouwd is.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 06 mei 2019 08:43

God gewoon aanklagen via de rechtbank lijkt mij. Hij is de aanzetter tot deze misdaad. Is niet de eerste keer trouwens. Jaren geleden werd (in Australië meen ik) God aangeklaagd, omdat een verkering niet wilde uitkeren. De stormschade was een 'act of God' waarna de verzekerde God voor de rechter sleepte.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 07 mei 2019 05:07

Henry II schreef:
06 mei 2019 08:43
God gewoon aanklagen via de rechtbank lijkt mij. Hij is de aanzetter tot deze misdaad. Is niet de eerste keer trouwens. Jaren geleden werd (in Australië meen ik) God aangeklaagd, omdat een verkering niet wilde uitkeren. De stormschade was een 'act of God' waarna de verzekerde God voor de rechter sleepte.
En,is god - bij verstek - veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding?
Ik wens u alle goeds

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 10 mei 2019 09:04

axxyanus schreef:
05 mei 2019 10:54

Maar waarom zouden we rekening moeten houden met het feit dat het specifieke waanidee geloofwaardig is voor hele volksstammen? Waarom zouden we verschil moeten maken tussen: "God heeft mij die opdracht gegeven" en "Mijn (gestorven) voorvaderen hebben mij die opdracht gegeven" of zelfs "Mijn familiar spirit heeft mij die opdracht gegeven"? Ook in dat laatste geval zullen we moeten proberen na te gaan in hoeverre dat waandenkbeeld het gevolg is van een ziekte dan wel een overtuiging die zich als een idee heeft vastgezet.
Misschien juist vanuit het feit dat het om complete volksstammen gaat.
Denk bv ook eens in de andere richting.
In de naam van God of in de naam der wet zit volgens mij niet zoveel verschil in.........
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 10 mei 2019 09:29

Mcmadtasty schreef:
10 mei 2019 09:04
axxyanus schreef:
05 mei 2019 10:54

Misschien juist vanuit het feit dat het om complete volksstammen gaat.
Denk bv ook eens in de andere richting.
In de naam van God of in de naam der wet zit volgens mij niet zoveel verschil in.........
Zo een andere richting is letterlijk grenzeloos als je denkt aan de stemmenpoli te Utrecht
https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Afdelingen/Hersencentrum/Ziektebeelden,-onderzoeken-en-behandelingen/Ziekten/Stemmen-horen schreef:Stemmen horen is een verschijnsel waarbij je een of meerdere mensen hoort spreken die andere mensen niet kunnen horen. Voor sommige mensen geeft het horen van stemmen veel problemen.
En geen volksstam zal zich permitteren alle persoonlijke ingevingen toe te juichen of zelfs maar toe te laten.
Misschien een kleiner probleem zolang je als Robinson Crusoe zonder Vrijdag leeft.
En zelfs dan kan je misschien je stemopdrachten leren te onderscheiden in meer / minder effectief in het licht van je voortbestaan.
Voor zover je dat kan overzien en/of de macht daartoe hebt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 10 mei 2019 10:07

Mcmadtasty schreef:
10 mei 2019 09:04
Maar dat verschil is er wel als je zegt:
"Dit is wat God tegen me zei."

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 10 mei 2019 11:15

Wanneer je handelt volgens "de wet", moet deze toch op de een of andere wijze "spreken" lijkt me.

Of Het werkelijk God is of de wet is die iets zegt is iets anders.
Het kunnen ook "experts" zijn die iets zeggen. Maar dan?
In hoeverre beïnvloed dat het "geloof" het juiste gevolg te geven?
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Plaats reactie