Hoe God verdwijnt in Gelderland steeds minder gelovigen

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Hoe God verdwijnt in Gelderland steeds minder gelovigen

Bericht door PietV. » 08 mar 2019 12:37

In enkele jaren tijd is het aantal gelovigen in Gelderland fors gekelderd. In het onderstaande artikel staat meer info.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -gelovigen
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Moderator

Re: Hoe God verdwijnt in Gelderland steeds minder gelovigen

Bericht door Maria » 08 mar 2019 18:45

Citaten uit het artikel achter de link
Gelovige Gelderlanders zijn het vaakst aangesloten bij de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) of de Rooms Katholieke Kerk. Opvallend is dat vier op de tien Gelderlanders Rooms-Katholiek is opgevoed, terwijl nu nog maar een kwart van de Gelderlanders Rooms-Katholiek is.
Komt niet zo vaak in het nieuws, daar we het meestal over de Bijbelgordel hebben, maar het oostelijk gedeelte van Gelderland is van huis uit altijd meer katholiek geweest
Dat dit nu pas sterk aan het minderen is vinden we ook niet zo vreemd, mede doordat al meerdere keren in het nieuws is geweest dat RK gelovigen sinds een aantal jaren zich weten te kunnen uitschrijven, daar dat eerder gedacht werd dat het niet mogelijk was.
Dat de oorzaak dus zou zijn dat RK gelovigen vooral gewoonte en traditie gelovigen waren en daarom mee bleven draaien, weet ik niet zo net, want dat is al 50 jaar bekend.
Er volgt nu dus wel een inhaalslag in het openlijk afstand nemen.
Ook daardoor laten minder van huis uit RK opgevoede hun kinderen nog dopen.
Die staan dus ook niet ingeschreven.
Protestanten blijven vaker bij hun geloof. Ongeveer dertig procent van de Gelderlanders is protestants opgevoed en ongeveer evenveel mensen rekenen zichzelf nu ook nog tot deze kerk.
Dit vind ik vreemder, want ook al denken we dat de protestanten in deze regio standvastiger zijn in het geloof, of switchen naar meer vrijzinniger richtingen, er zal daar toch zeker ook afvalligheid zijn.
Dus waarom blijft dat gelijk?
Zeker is toch dat onder deze groep het christendom verlaten en er een andere soort spirituele denkwijze voor in de plaats heeft.
Leven na de dood bestaat ook zonder god
Wat opvalt in ons onderzoek, is dat mensen geloven dat er wel 'iets' is na de dood, ook als zij niet in een god geloven. 'Veel mensen blijven toch spreken over leven na de dood', weet Nissen, ook uit zijn eigen onderzoek. 'Mensen zeggen dan dat iemand doorleeft in de herinnering, of in de natuur, of in de kleinkinderen, bijvoorbeeld.'
Ik kan dit niet gelijkstellen met geloof in "iets" na de dood.
Het is meer een invulling van een behoefte aan zingeving, die niets heeft te maken met geloof buitennatuurlijke entiteiten.
Elke atheïst zou dit kunnen nazeggen.
Waarom er niets wordt geschreven over al die andere soorten geloven in een dualistisch bestaande mens, waarbij de geest een lichaam kan verlaten en doorleeft of reïncarneert, weet ik niet.
Vaak gelooft men duidelijk nog in een leven na de dood, ook al kan men dat niet altijd praktisch invullen.
Maar wel weet ik dat dit vaak ook nog een fase is, die mensen doormaken of in blijven, die geen godgelovigen meer zijn.
En ook dat zal in Gelderland niet anders zijn dan elders, misschien nog wel sterker, omdat atheïsme vaak toch nog een brug te ver is in een verder nog behoorlijk gelovige gemeenschap.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 mar 2019 20:06

Dit vind ik vreemder, want ook al denken we dat de protestanten in deze regio standvastiger zijn in het geloof, of switchen naar meer vrijzinniger richtingen, er zal daar toch zeker ook afvalligheid zijn.
Dus waarom blijft dat gelijk?
Zeker is toch dat onder deze groep het christendom verlaten en er een andere soort spirituele denkwijze voor in de plaats heeft.
Water zoekt de weg van de minste weerstand. Ik denk dat de protestanten in Gelderland gaan volgen. Ook evangelische stromingen kampen tegenwoordig met steeds meer afvalligen. Ze waren er altijd al maar ze zijn zichtbaarder geworden. Meer ongelovigen betekent dat gemeenten rekening moeten gaan houden met deze stijgende groep. Je kan ze niet meer kortwieken door winkels op zondag dicht te houden of steeds maar weer te hameren op zondagsrust. Het netto resultaat is dat de samenleving een seculier aanzien gaat krijgen. Iets dat in veel streken al het geval is en het drukt ook tegen de biblebelt.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 08 mar 2019 21:49

PietV. schreef:
08 mar 2019 20:06

Ook evangelische stromingen kampen tegenwoordig met steeds meer afvalligen. Ze waren er altijd al maar ze zijn zichtbaarder geworden.
Daar ben ik ook van overtuigd.
Maar waarom blijkt dat niet uit de cijfers?
30% gelovige blijft 30%
He grotere kinderaantal en daardoor stijging van het aantal lijkt me hiervoor niet verantwoordelijk te kunnen zijn.
Dat gaat niet zo snel.
Het lijkt dan alsof de afvalligen Gelderland verlaten en gelovigen ervoor in de plaats komen wonen.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 09 mar 2019 07:15

Maria schreef:
08 mar 2019 21:49
30% gelovige blijft 30%
Maar dat moet je nog compenseren voor vergrijzing. Dat betekent dat het aantal religieuze gezinnen afneemt.

Er zijn nog altijd een paar kernen in Gelderland waar een meerderheid onder de jongeren gelovig is. Ik ken iemand waar de kinderen gelovig zijn geworden doordat er zoveel gelovige kinderen eromheen waren. Maar de cijfers geven aan dat die kernen ook minder worden.
En de afvalligheid neemt nog verder toe als de oudste generatie sterft. Toen de opa van een collega op de Veluwe stierf, zei zijn vader dat ze nu niet meer naar de kerk hoefden.
Maar het zal nog wel een tijdje duren voordat de laatste bolwerken als Barneveld vallen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 09 mar 2019 08:56

Bonjour schreef:
09 mar 2019 07:15
Maria schreef:
30% gelovige blijft 30%
Maar de cijfers geven aan dat die kernen ook minder worden.
En de afvalligheid neemt nog verder toe als de oudste generatie sterft.
Dat hoort allemaal bij het verhaal van de ontkerkelijking in het algemeen. Ook voor de Bijbelgordel, al zal dat langzamer gaan.
Maar dat blijkt nog helemaal niet uit de cijfers van in dit artikel.
Een enkele bekeerling kan de logischer wijze te verwachten vermindering ook niet compenseren.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 09 mar 2019 19:33

Maria schreef:
Daar ben ik ook van overtuigd.
Maar waarom blijkt dat niet uit de cijfers?
30% gelovige blijft 30%
Ik denk dat het ontzettend moeilijk is om te peilen wat er in evangelische stromingen gebeurt. Bij de PKN en katholieke kerk kun je via een paar muisklikken achterhalen hoe het verloop is. Het ledenbestand is tamelijk transparant. Evangelische bewegingen zijn dol op opwekking en schermen met succesverhalen. Dit vertroebelt deels de andere kant van het verhaal. Dat er minder mensen in een garage op een industrieterrein komen valt niet echt op. Bij de kerk op de hoek zijn signalen dat het binnen leger wordt sneller te achterhalen.

Ik moet het ook hebben van betrouwbare insiders

https://visie.eo.nl/2018/12/drie-verhal ... -beweging/

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 10 mar 2019 08:25

Knevel refereert aan dit stuk:
https://post-evangelisch.typepad.com/

Over het conflict tussen evangelisch en charismatisch. De schrijver denkt dat de charismatische gemeentes de leden uiteindelijk niet kunnen vasthouden.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 10 mar 2019 10:43

Bonjour schreef:
10 mar 2019 08:25
Knevel refereert aan dit stuk:
https://post-evangelisch.typepad.com/

Over het conflict tussen evangelisch en charismatisch. De schrijver denkt dat de charismatische gemeentes de leden uiteindelijk niet kunnen vasthouden.
Ik denk dat deze schrijver aardig in de buurt komt. Hij legt de vinger op de zere plek. Vooral binnen evangelische kringen bevinden zich zogenaamde 'consumptie gelovigen'. Ze consumeren het geloof dat hen iets moois moet brengen. Een goed en warm geluksgevoel, bijzondere ervaringen, bovennatuurlijke kracht die door je heen stroomt, wonderen, enzovoort. Teleurstelling ligt dan al snel op de loer. Als de verwachtingen achterblijven, proberen sommigen het eerst nog in een andere kerk die nóg charismatischer is. Binnen charismatische bewegingen bevinden zich dan ook vele 'kerkhoppers'. "Het is hier fijner dan daar." Uiteindelijk stapelen de teleurstellingen zich op en haakt een grote schare af.
I sat by the ocean.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 10 mar 2019 11:14

Ronaldus67 schreef:
10 mar 2019 10:43
Ik denk dat deze schrijver aardig in de buurt komt. Hij legt de vinger op de zere plek.
En jij doet dat hier. :)

Ze consumeren het geloof dat hen iets moois moet brengen. Een goed en warm geluksgevoel, bijzondere ervaringen, bovennatuurlijke kracht die door je heen stroomt
...
Binnen charismatische bewegingen bevinden zich dan ook vele 'kerkhoppers'. "Het is hier fijner dan daar." Uiteindelijk stapelen de teleurstellingen zich op en haakt een grote schare af.
Vooral als je bedenkt, dat veel gelovigen al eerder zich gericht hebben op het charismatische ervan, wat zij binnen hun eerdere kerkgenootschappen totaal ontbeerden.
Zij zoeken "het gevoel met God te zijn".
Het gevoel en daarom weten, dat God in hen werkt en doorwerkt, anders dan het leren en moeten geloven.
De meesten hadden dat nooit eerder in hun kerkgemeenschap van oorsprong en zullen het misschien tijdelijk gezien en (een beetje) meegevoeld hebben met anderen door "het zijn in de gemeenschap der zelfde neuzen dezelfde kant op", maar het nieuwtje gaat nergens zo snel af als van een positief gevoel, als dat niet continu gevoed wordt.
Voor alle nieuwgeborenen en volwassen geworden leden binnen dit soort gemeenschappen geldt hetzelfde als binnen elke gemeenschap.
De jaren des onderscheids zullen ook hier hun werk doen.

HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe » 14 mar 2019 13:46

Kennelijk is de toename van niet gelovigen ook landelijk niet te stoppen.

Zie een overzicht van het CBS hier: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 0661536884

In minder dan 10 jaar is het aantal mensen dat niet meer tot een kerkgemeenschap behoord van 45 % toegenomen tot 51 %. Dat het in Gelderland erger is dan het landelijk gemiddelde, kan ik niet verklaren. Mogelijk heeft men verschillende methoden gebruikt om dat te meten?

Ik vind de onderzoeken van het CBS betrouwbaar, maar daar heb ik nog geen uitsplitsing per provincie gevonden. (Niet genoeg gezocht?)

Zo'n 10 jaar geleden werd hier vaak beweerd dat islam de snelst groeiende "geloofsgroep" is Nederland was. Ik neem aan dat deze mensen zelf dat geloof aanhingen dan wel nog aanhangen. Deze groep heeft zich in 10 jaar wel op een zelfde percentage kunnen handhaven. (5%) Respect!

Maar niet alleen de snelst groeiende groep, inmiddels gewoon de grootste groep, is met 51 % in 2017, de groep die geen kerkelijke of religieuze betrokkenheid meer heeft. =D> =D> =D>
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 14 mar 2019 16:39

HarrieMe schreef:
14 mar 2019 13:46
Kennelijk is de toename van niet gelovigen ook landelijk niet te stoppen.

Zie een overzicht van het CBS hier: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 0661536884
Je link zegt niets over het aantal ongelovigen.
Het gaat alleen over hoeveel mensen geen lid van de of andere gelovigen club is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Plaats reactie