Nouuouo gewoonChaimNimsky schreef: ↑02 mar 2019 00:05Een school mag een leraar toch ook gewoon ontslaan op niet strafbare gronden: communicatie, slechte band met de leerlingen, etc? Wellicht dat de school volledig in z'n recht staat een leraar te ontslaan op deze gronden. Maar goed, ik luister in dit geval het liefst naar de woorden van mensen die meer verstand van de Nederlandse wet hebben dan ik.

In NL mag je niet zomaar mensen ontslaan, werknemers worden beschermd door het ontslagrecht (In boek 7 van het Burgerlijk Wetboek).
Natuurlijk is bij een docent een slechte band met leerlingen e.d. een redelijke reden. Maar ook dan moet je als school wel aannemelijk maken dat je dat onderkend hebt en acties hebt ondernomen om dat te verbeteren. (dossiervorming dus). Je kunt bv niet iemand jarenlang prima beoordelingen geven en dan plotseling ontslaan vanwege dat soort redenen.
In dit geval blijken de kranten verkeerd te hebben bericht, want de man is niet geschorst maar heeft een 'time-out'. (Of misschien heeft de school na de media-aandacht haar beslissing gewijzigd, dat weet ik niet).
Schorsing leidt in het algemeen tot ontslag. En is zeer ernstig, want natuurlijk is schorsing en ontslag vanwege onfatsoenlijk handelen naar leerlingen toe een enorme smet op je C.V.