Vrouwen religieuzer zijn dan mannen?

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Vrouwen religieuzer zijn dan mannen?

Bericht door Maria » 24 feb 2019 14:40

Drie redenen waarom vrouwen religieuzer zijn dan mannen
Vrouwen geloven vaker dan mannen in een God, gaan vaker naar de kerk én ze bidden meer. Waarom zij religieuzer zijn, is voor het eerst diepgaand uitgezocht door socioloog Joris Kregting.

De religieuze genderkloof is al decennia aanwezig in christelijke landen verspreid over de hele wereld, waarbij vroeger vooral werd gekeken naar sociaal-economische verklaringen. Kregting verricht zijn onderzoek in Nederland, waar van een achterstand van vrouwen in opleiding en werk nauwelijks nog sprake is. Maar de kloof in religie is nog springlevend, waarvoor Kregting een drietal andere oorzaken heeft gevonden.

#1 Afhankelijkheid van anderen
‘Afhankelijkheid van anderen versterkt je geloof, en omdat vrouwen vaker dan mannen een beperking in gezondheid hebben, zijn ze religieuzer. Kwetsbaar maakt gelovig.’

#2 Risicomijdend gedrag
Als tweede factor wijst Kregting op de sterkere neiging van vrouwen om de boel onder controle te willen houden. ‘Ze scoren hoger dan mannen op de factor nauwgezetheid, ze nemen liever niet te veel risico’s.’
...
‘Mannen nemen vaker dan vrouwen het risico om niet te geloven. Vrouwen denken eerder: Laat ik dat maar wel doen, je weet maar nooit waar het goed voor is.’

#3 Zorgzaamheid versus masculiniteit
Ook de derde factor ligt op het terrein van persoonlijkheid,
...
De mannelijke masculiniteit en hun neiging tot leiderschap maakt dat ze zich onafhankelijker opstellen. ‘Ik kan het zelf wel, hoor je dan zeggen, terwijl vrouwen zich vaker om anderen bekommeren, zorgzamer zijn.
Compassie met anderen is een houding die past bij geloven.’ En dat het juist mannen zijn die in de christelijke kerk in de regel de dienst uitmaken, doet aan het beeld niks af. ‘Met vrouwelijke leiders, die je vaker tegenkomt in moderne religieuze stromingen, zou de genderkloof wellicht nóg groter zijn, omdat de leider dan geldt als voorbeeldfiguur.’
Promotieonderzoeken zouden waterdicht moeten zijn.
En ik mag aannemen, dat als het om cijfermateriaal gaat, het ook wel zal kloppen, ook al weten we dat de manier van vragen stellen sterk een antwoord kan bepalen.
Ik ben echter nieuwsgierig naar de onderbouwingen van deze verklaringen in dit verslag van een socioloog en meer algemeen globaal als het gaat om een mannen-vrouwen issue.
Ik heb er toch moeite mee.
Ik vraag me dan ook direct af wat de uitgangspunten zijn en de persoonlijke achtergronden van deze onderzoekers.

@1 Is mij niet bekend buiten de maandelijkse perioden bij een gedeelte van de geslachtsrijpe vrouwen en de zwangerschap om.
Veeleer heb ik altijd begrepen dat vrouwen een hogere pijndrempel hebben ontwikkeld.
Hoezo afhankelijker als ze niet afhankelijk is gemaakt door haar cultuur?
En dat terwijl hij zelf ook al aangeeft hoezeer het feminisme hier in Nederland al zijn werk heeft gedaan?

@2 Sinds wanneer is geloven een keuze?

@3 mannen zouden van nature meer leiders zijn wordt als een reden gegeven van meer onafhankelijkheid.
"‘Ik kan het zelf wel, hoor je dan zeggen, terwijl vrouwen zich vaker om anderen bekommeren, zorgzamer zijn. "
Sinds wanneer zijn dit elkaars tegenstellingen?
Juist degene die ook zelf aanpakt kan meer praktisch zijn in het zorgen!
Daarbij begrijp ik echt deze laatste zin niet.
"Met vrouwelijke leiders zou de kloof nog groter zijn? "

drs. J. Kregting (Joris)
Onderzoeker - Empirische en praktische religiewetenschap
Joris Kregting (1976) studeerde sociologie

In het voorjaar van 2016 is Joris gestart met zijn promotieonderzoek, gebaseerd op het onderzoek God in Nederland, met als titel 'Secularization in the Netherlands over the last fifty years'. Hij is secretaris van het Werkgezelschap Godsdienstsociologie en Godsdienstantropologie.
Ik kwam hierop omdat het gelinkt en besproken werd door Caroline Kraaijvanger op Scientias
https://www.scientias.nl/waarom-zijn-vr ... an-mannen/
Hier grotendeels hetzelfde verhaal, vandaar dat ik er ook de essentie uit heb aangegeven.

Met dit als extra.
Kregting trekt zijn conclusies op basis van onderzoek onder het representatieve LISS-panel. “Van 1.851 Nederlanders in dit panel hebben we heel veel informatie die betrekking heeft op factoren die de religieuze genderkloof kunnen verklaren.

Maar zien we de religieuze genderkloof ook terug in landen waar andere religies domineren? “In het joodse Israël of in islamitische landen zijn de kloven veel kleiner of juist tegengesteld aan die in christelijke landen,” vertelt Kregting.
En vooral dit laatste doet mij zo twijfelen, niet zozeer aan de uitslagen, maar zeker wel aan de verklaringen.
Nederlanders zijn toch niet uniek in het ontwikkelen van hun persoonlijkheid.
Zijn wij nu zoveel anders?
En zijn de moslims in Nederland dan wel meegeteld?
Dat is toch ondertussen een aanzienlijke groep binnen het totaal van gelovigen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Re: Vrouwen religieuzer zijn dan mannen?

Bericht door Peter van Velzen » 25 feb 2019 07:12

Vrouwen geven meer omhet geloof omdat zij het zijn die het aan de kinderen doorgeven (samen met alle ouderlijke raad).
Niet voor niets aanvaardedekerkvader Augustinus het geloof van zijn moeder. Moeders houden de samenleving in stand, niet vaders, en zijn daarom minder autoritair, maar wel conservatiever, in de betekenis van het willen behouden. (ook van de ecologie).
Moeder schrijven hun eigen gezag vaak toe aan (onze) vader, omdat zulks succesvoller is dan "moeder zegt het DUS. . ." Ze geven het kind meer kans om zich de regels "eigen" te maken,
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 26 feb 2019 02:07

@Maria, terechte twijfel hoor! Wat een BS onderzoek met BS conclusies!

1) Er is geen gender verschil betreft het gevoelig zijn voor geloven in xxx (wat dan ook).
Persoonlijkheidstypes lijken bepalend te zijn voor geloofsgevoeligheid. (Die zijn gelijkelijk verdeeld tussen mannen en vrouwen)
https://michaelshermer.com/weird-things/excerpt/#note25
2. Gender and Belief
....Although the general conclusion from such studies seems compelling, it is wrong. The problem here is with limited sampling. If you attend any meeting of creationists, Holocaust “revisionists,” or UFOlogists, for instance, you will find almost no women at all.
So, while gender is related to the target of one’s beliefs, it appears to be unrelated to the process of believing. In fact, in the same study that found more women than men believed in precognition, it turns out that more men than women believe in Big Foot and the Loch Ness monster.

There are no differences between men and women in the power of belief, only in what they choose to believe.

2) In de statistieken wat betreft god geloof in NL vallen de verschillen wel mee. Het grootste verschil zit in leeftijd; boven 65 en helemaal bij boven de 75 jaar zie je veel meer vrouwen. Dat vertekent het beeld als je leeftijden niet meeneemt. Het lijkt dus meer op een vergrijzing/cultuur/opvoeding grondslag dan bevattelijkheid voor god geloof of wat voor geloof dan ook.
CBS, met een link naar de statistieken. (incl moslims)
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... -wie-niet-
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 feb 2019 10:59

Petra schreef:
26 feb 2019 02:07
2) In de statistieken wat betreft god geloof in NL vallen de verschillen wel mee. Het grootste verschil zit in leeftijd; boven 65 en helemaal bij boven de 75 jaar zie je veel meer vrouwen. Dat vertekent het beeld als je leeftijden niet meeneemt. Het lijkt dus meer op een vergrijzing/cultuur/opvoeding grondslag dan bevattelijkheid voor god geloof of wat voor geloof dan ook.
Oei! correlatie hoeft geen causatie te zijn!
Zit ik met mijn "moeders" dus ook mis, ik had "Oma's" moeten schrijven :)
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 27 feb 2019 01:16

Peter van Velzen schreef:
26 feb 2019 10:59
Petra schreef:
26 feb 2019 02:07
Oei! correlatie hoeft geen causatie te zijn!
Zit ik met mijn "moeders" dus ook mis, ik had "Oma's" moeten schrijven :)
:lol: Kahneman Peter, Kahneman!
Ik blijf erbij dat dat op scholen onderwezen moet worden. :)
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 feb 2019 04:31

Petra schreef:
27 feb 2019 01:16
:lol: Kahneman Peter, Kahneman!
Ik blijf erbij dat dat op scholen onderwezen moet worden. :)
Daar ben ik het hartgrondig mee eens.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie