Duiveluitdrijving

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Duiveluitdrijving

Bericht door Maria » 21 feb 2019 19:01

Weer in het nieuws door het mishandelde 9 jarige jochie.
Ik wil het toch ook wat algemener zien.
Verschillende religies hebben wat dit onderwerp aangaat eenzelfde geloof:
Bezetenheid door de duivel en het uitdrijven ervan.
Voor zover ik weet meestal, uitgevoerd door autoriteiten binnen een religie, maar minstens een "oudste" binnen een groep.
Exorcisme
Exorcisme (v. Gr. ἐξορκιζειν = bezweren) of duiveluitbanning is een bezwering gericht tegen slechte geesten, met de bedoeling deze uit een voorwerp, een lichaam of een plaats te verdrijven. Uitdrijvingen komen voor in religies van allerlei samenlevingen. Bij de Aboriginals en bosjesmannen bijvoorbeeld laten geesten van dieren of andere schadelijke wezens 'voorwerpen' achter in de bezetene, die de medicijnman er kan uitzuigen. Ook joodse, christelijke en islamitische tradities kennen het ritueel ('ceremonie') van het exorcisme waarbij demonen die bezit hebben genomen van personen uitgedreven worden.
De praktijk van duiveluitdrijving binnen de Rooms Katholieke Kerk is bekend, leek in de moderne tijd te minderen, maar is sinds enige tijd weer in het nieuws.
Nog zeer actueel is de cursus exorcisme in Vaticaan die van start ging
Voor sommigen is het ritueel van duiveluitdrijving misschien iets uit films, maar in de Rooms-Katholieke Kerk is het werkelijkheid: in Rome is vandaag een door het Vaticaan georganiseerde trainingsweek duivel uitdrijven van start gegaan.
In het protestantisme kende ik het niet.
Ik kwam nu dit bericht uit 2007 tegen.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/dui ... de-veluwe/
De strijd tussen goed en kwaad wordt in de grote kerkelijke stromingen in Nederland sterker beleefd dan tevoren. Het bijna verdwenen exorcisme binnen de katholieke kerk lijkt weer toe te nemen en, bijzonder, wordt nu ook binnen protestantse kringen toegepast. Her en der ontstaan in gelovige streken zoals de Veluwe zogenaamde bevrijdingspastoraten.
Zie filmpje.

Tot nu toe hoorden we vooral de mentale pogingen tot uitdrijvingen.
Een enkele keer horen we van, meestal geestelijke mishandeling
Dit gebeurde in een Marokkaans gezin.
Celstraffen geëist voor duiveluitdrijving bij kind (9)
20 februari 2019 - 15:16
Eis vijf jaar cel voor duiveluitdrijving: jochie (9) moest handen in hete oven doen
Een jongetje (9) is het slachtoffer geworden van een zogenaamde ‘duiveluitdrijving’ door zijn moeder uit Utrecht.

De geest moest uit het lichaam verdwijnen door wattenstaafjes in de oren van het jongetje te steken tot zijn oren bloedden. Hij heeft blijvende gehoorschade opgelopen. Ook moest het jongetje zijn handen in een warme oven houden.

Voor zover bekend is het de eerste keer dat een rechtszaak over een duiveluitdrijving in Nederland plaatsvindt.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Ervaren pen

Re: Duiveluitdrijving

Bericht door Hopper » 21 feb 2019 20:14

Volgens mij heeft duiveluitdrijving een verband met de wijze waarop Abrahamitische religies tegen goed en kwaad aan kijken.
Deze religies zijn erg gefocust op 'goed zijn’ en dan schep je in je geloof (zonder dat je het je bewust bent) ook een duivel.

De mens dient te beseffen dat geloven een levensgevaarlijke aangelegenheid is. De dingen welke je gelooft nemen 'echtheid’ aan.
Geloof je in een goede God die je ruim zal belonen in het hiernamaals, dan geloof je zonder dat je er erg in hebt ook in een duivel die je in een hiernamaals eeuwig zal sarren, roosteren en treiteren.

Wees dus altijd sceptisch jegens je eigen geloof. Ook buiten religie om. Voor je het weet ben je slachtoffer van je eigen waanvoorstellingen.
En wees bewust dat je met een geloof in X op onbewust niveau ook het tegendeel gelooft.

In werkelijkheid hoeven we niet meer te doen dan rustig ons gang te gaan. Hou de zaken zo veel mogelijk in vraag. Dan ben je ook geen slachtoffer van tegenstellingen.

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 feb 2019 10:27

Hopper schreef:
21 feb 2019 20:14
De mens dient te beseffen dat geloven een levensgevaarlijke aangelegenheid is. De dingen welke je gelooft nemen 'echtheid’ aan.
Geloof je in een goede God die je ruim zal belonen in het hiernamaals, dan geloof je zonder dat je er erg in hebt ook in een duivel die je in een hiernamaals eeuwig zal sarren, roosteren en treiteren.
Dat is niet echt waar denk ik.
Satan is niet de baas in/van de Hel, sterker nog hij zit daar niet eens.

Er staat immers dat uiteindelijk hij zal worden geworpen in De Poel des Verderfs dus zit hij er nu niet in.
Kennelijk is "De Goede God" de baas van de Hel en worden mensen en duivels daar door hem gekweld. :lol:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 feb 2019 05:41

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
22 feb 2019 10:27
Er staat immers dat uiteindelijk hij zal worden geworpen in De Poel des Verderfs dus zit hij er nu niet in.
Kennelijk is "De Goede God" de baas van de Hel en worden mensen en duivels daar door hem gekweld. :lol:
Doet het er toe wat "er" staat?
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 23 feb 2019 17:54

Peter van Velzen schreef:
23 feb 2019 05:41
Doet het er toe wat "er" staat?
Voor mij als atheïst niet.
Wel heb ik belangstelling voor diverse geloven vooral die van de oudheid.

Dan kom je best leuke dingen tegen, zoals dat niet alle cyclopen maar één oog hadden er waren er ook met drie.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 feb 2019 18:11

Hopper schreef:
21 feb 2019 20:14

Ook de tegenstellingen, die je gelooft dus inderdaad.
Hoe dat goed en kwaad ingevuld wordt is per cultuur verschillend.

Want een beloning krijg je toch alleen als je het kwade hebt bedwongen.
Dus de aandacht gaat dan naar het kwade.
Soms vecht men tegen het slechte, terwijl men vergeet dat je met het goede aandacht te geven eerder in balans bent en de gedachte aan het slechte kunt neutraliseren.
Dat is niet echt waar denk ik.
Satan is niet de baas in/van de Hel, sterker nog hij zit daar niet eens.

Meestal gaat het in de Abrahamistische religies om demonen, helpers van Satan en dus bij monde van het kwaad, de duivel zelf.
Zoals engelen dat van God zijn, dus in naam van....

Elders zijn "geesten".
Dat kunnen goede of slechte zijn, maar wel een invulling van een buitennatuurlijke entiteit, die kan komen en gaan.
Wat dat dan ook moge zijn.

Buiten religie om heeft de term zich ook genesteld.
Je kunt dan ook de term gebruiken zoals in "de demon in jezelf", die zich laat horen. Meestal toch negatief bedoeld.
"Gedachten over jezelf, die je ongelukkig maken kun je voeden of wegsturen" heet het dan.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 feb 2019 21:54

Een kwade genius.
Ook een demon.
En de vrouwelijke kunnen je beheksen.

Ook toevallig deze dagen.
Ik lees het net.
Conservative Christians Claim Ocasio-Cortez Is A Witch Leading Attack Against Trump
She scares them: Conservative Christians claim Alexandria Ocasio-Cortez is a witch guided by demons and leading an attack against President Donald Trump.

Frightened by a smart, articulate, attractive young woman, conservative Christians panic, worried that Rep. Alexandria Ocasio-Cortez is really a witch leading a demonic attack against President Trump.
Earlier this month, Dave Kubal, president of the Religious Right group Intercessors for America, explained how Rep. Ocasio-Cortez is connected to “a coven of witches that cast spells on President Trump 24 hours a day, seven days a week.”
"een coven van heksen die toverspreuken op president Trump zouden afvuren, 24 uur per dag, zeven dagen per week."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 feb 2019 22:11

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 feb 2019 07:16

Blijkbaar hebben ze succes. Trump lijkt écht "bezeten". Call an exorcist!
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 26 feb 2019 01:52

Peter van Velzen schreef:
25 feb 2019 07:16
Blijkbaar hebben ze succes. Trump lijkt écht "bezeten". Call an exorcist!
IK wil graaaaag exorcist spelen!
Het schorem zit nu bij mij om de hoek... m'n hele straat is afgezet. :evil:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie