Ontkerkelijking zet snel door!

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Re: Ontkerkelijking zet snel door!

Bericht door PietV. » 21 dec 2018 19:08

lanier schreef:
20 dec 2018 21:32
Misschien dat de snelle ontkerkelijking positief is voor de toekomst wat betreft geloof, maatschappij en onderwijs. Nu worden er uitzonderingen gemaakt voor gelovigen, en tsja als de ene stroming iets mag, dan mag de ander het ook. Hopelijk leidt dit dan ook tot opheffing van religieus basisonderwijs. Want er zal steeds minder steun zijn, ook politiek voor dat soort uitzonderingen.
Ik hoop ook dat toenemende maatschappelijke druk van invloed is op de besluitvorming rond het bijzonder en dan met name het religieuze onderwijs. Want je kan het niet meer verkopen dat in een door en door geseculariseerd land bijna driekwart van de scholen confessioneel onderwijs aanbiedt. De PvdA heeft een voorstel ingediend om de acceptatieplicht uit te breiden tot alle scholen. Maar met twee religieuze partijen in de regering wordt dat een lastige opgave.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 21 dec 2018 20:03

PietV. schreef:
21 dec 2018 19:04
Andries Knevel zit ergens in een grot en hoort van kennissen dat er ook in de evangelische beweging sprake is van een uittocht. Iets dat al heel lang bezig is.

https://visie.eo.nl/2018/12/drie-verhal ... -beweging/
In een grot of onder een steen wordt ook wel gezegd.
In een bubbel is laatste tijd sociale media taal en bereikt ook de meer professionele media.
Andries Knevel schreef:Ik worstelde de afgelopen dagen met de vraag: zijn dit drie – of eigenlijk vier – toevallige verhalen? Vallen ze net in deze dagen samen, en valt het over het geheel genomen wel mee met de staat van de evangelische gemeenten? Of signaleren ze een trend? Heeft de secularisatie nu ook de evangelische beweging bereikt?
Vreemd voor iemand met verstand in zijn bol en kennis van de geschiedenis van de afgelopen 50 jaar en dat die het nu pas lijkt in te zien dat dit een algemene tendens is binnen het christendom.
Dat de evangelische opleving een toch nog wel langdurige opleving is geweest, maar dat ook daar het gezonde verstand en het toelaten van de realiteit de inzichten en overtuigingen doen veranderen.

Blijkbaar niet vreemd voor mensen, die in hun eigen gekozen bubbel leven en slechts af en toe om een hoekje kruipen en dan weer snel terug als ze dingen ontwaren die ze niet willen zien.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 dec 2018 23:06

@Maria: Dat hij onder een steen leeft dat lijkt me wel duidelijk. In 2008 verscheen het boekje met de titel Ooit Evangelisch. De achterdeur van evangelische groeperingen. De uittocht waar niet over gesproken mocht worden. Het ligt erg gevoelig in deze kringen waar men nogal extravert hun geloof belijdt. En elke deuk in hun imago proberen ze snel weg te stoppen.
https://visie.eo.nl/2009/04/kerkverlati ... -beweging/
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 22 dec 2018 03:16

Het evangelisch geloof in Europa wordt al sinds na de oorlog gevoed door het evangelicale geloof in de VS. Maar sinds de 90-er jaren is het aantal evangelicalen in de VS bijna gehalveerd, van 27% van de bevolking tot ongeveer 15%. Het feit dat de evangelicalen voor Trump hebben gekozen zal een volgende catastrofe blijken te zijn voor het christelijk geloof aldaar. De laatste geloofwaardigheid heeft men verloren. Men is daar bezig met het graven van eigen graf, zoals een amerikaanse boekentitel heel scherp onder woorden brengt: Everything Trump Touches Dies
https://www.theguardian.com/us-news/201 ... ry-falwell
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 22 dec 2018 23:29

Kwam nog een artikel tegen over de Noorse staatskerk. Daar regende het uitschrijvingen nadat mensen het online konden regelen. Volgens mij is dit in Nederland nog niet mogelijk of loop ik achter de feiten aan? https://www.kn.nl/nieuws/recordaantal-k ... taatskerk/

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 23 dec 2018 15:58

Als dit in Nederland zou kunnen dan verwacht ik ook veel meer uitschrijvingen. Veel mensen hebben niets meer met geloof en kerk maar blijven toch uit een soort gemakzucht lid.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 dec 2018 19:25

Storm schreef:
23 dec 2018 15:58
Als dit in Nederland zou kunnen dan verwacht ik ook veel meer uitschrijvingen. Veel mensen hebben niets meer met geloof en kerk maar blijven toch uit een soort gemakzucht lid.
Ik vermoed dat ze het niet te gemakkelijk willen maken. Ooit heb ik de moeite genomen om een brief te sturen naar het lokale kerkelijke bureau met het verzoek om mij uit te schrijven. Na een paar weken was er nog steeds geen respons, ben maar op de fiets gestapt en naar het lokale kerkelijke bureau gegaan. Daar bleek dat ik nog steeds in het systeem zat. Mijn brief was gearchiveerd maar ze hadden er niets mee gedaan. Ben blijven zitten op een stoel en gewacht tot de administrateur een paar vinkjes achter mijn naam had weg gehaald. Ik zou geen post meer ontvangen volgens hem. Echter mijn naam kon hij niet wissen dan moest ik nog even het landelijke bureau een aangetekende brief sturen want namen bleven centraal bewaard het was slechts een administratieve inactiviteit. Het zou andersom moeten zijn, elk jaar een brief versturen met een antwoordstrook eronder. Wilt u lid blijven dan hoeft u niets te doen, zo niet stuur dan de antwoordstrook terug. Elk jaar tienduizenden mutaties. Binnen de kortste keren geen maatschappelijke relevantie meer op basis van getallen waarin mensen in staan die nimmer een kerk bezoeken.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 03 jan 2019 10:40

Tot het jaar 2000 werden ALLE mensen in Zweden automatisch ingeschreven als Lutheraan. Het percentage christenen leek dus gigantisch. Maar sinds 2000 zakt het ieder jaar met flinke stappen. Van 83% in 2000 naar 60% in 2017. Nieuw geboren baby's worden gewoon niet meer Luthers.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt met die boekhouding. Dat is een grote rompslomp. Je ouders maken je lid en als je niets doet (omdat het je geen r**t interesseert) blijf je je leven lang gebruikt worden als statistiek om de privileges van de christelijke kerken te handhaven.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 03 jan 2019 10:59

PietV. schreef:
23 dec 2018 19:25
Ik vermoed dat ze het niet te gemakkelijk willen maken. Ooit heb ik de moeite genomen om een brief te sturen naar het lokale kerkelijke bureau met het verzoek om mij uit te schrijven.
Via het bisdom ben ik naar mijn (geboorte)parochie verwezen. Die stuurde een keurig net antwoord dat ik nog een paar maanden de tijd had om een heroverweging te doen aangezien ze slechte een keer per halfjaar de ledenadministratie bijwerkte. Toen het moment daar was kreeg ik een brief als bevestiging van de administratieve daad met daarbij de dreigementen dat ik geen recht meer had op een aantal sacramenten. Het verbaasde mij dat men dat serieus meende, maar verder was de afhandeling netjes.
PietV. schreef:
Het zou andersom moeten zijn, elk jaar een brief versturen met een antwoordstrook eronder. Wilt u lid blijven dan hoeft u niets te doen, zo niet stuur dan de antwoordstrook terug.
Dat is er toch, min of meer... Actie Kerkbalans vraagt ieder jaar om geld. Als je lid wilt blijven stort je contributie, en anders stuur je het kaartje waarmee je op kunt zeggen (alhoewel, dat zit nog niet bij de brief, denk ik).
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 03 jan 2019 13:06

PietV. schreef:
Ik vermoed dat ze het niet te gemakkelijk willen maken. Ooit heb ik de moeite genomen om een brief te sturen naar het lokale kerkelijke bureau met het verzoek om mij uit te schrijven.
Misschien is dat verschillend per gemeente?
Bij de vorige gemeente waar ik was aangesloten heb ik een huisbezoek gehad. Besproken werd dat ik ingeschreven was, maar nooit kerkte.
Ik had daar de mogelijkheid in een aparte kaartenbak te komen, die dan "vergeten" kon worden. Niet actief, maar nog wel belijdend voor als ik van gedachten zou willen veranderen.
Ik hoefde dan maar een seintje te geven en ik zou weer volledig meelevend lid zijn
Ik kon ook direct helemaal uitschrijven, maar daar was ik toen nog niet aan toe.
Mullog schreef:
03 jan 2019 10:59
Dat is er toch, min of meer... Actie Kerkbalans vraagt ieder jaar om geld. Als je lid wilt blijven stort je contributie, en anders stuur je het kaartje waarmee je op kunt zeggen (alhoewel, dat zit nog niet bij de brief, denk ik).
Klopt.
Zo simpel was het ook voor mij bij de protestante kerk. Hervormd van de gereformeerde bond.
Ik ben nog heel lang lid gebleven en maakte elk jaar trouw het bedrag voor Kerkbalans over.
Dat moeten de individuele gemeenten ook afdragen aan de synode voor elk individueel lid.
De vrijwillige bijdrage voor het gebruik van de kerk ed. had ik allang eerder gestaakt, omdat ik er toch nooit gebruik van maakte en nooit wat van hen hoorde.
Totdat ik een zo'n schunnige bedelbrief kreeg voor de vrijwillige bijdrage, dat voor mij de maat vol was en ik over de streep was een brief te schrijven om me te laten uitschrijven.
En dat was dan ook voldoende.
Ik heb er nooit meer iets van gehoord en gemerkt

Voor RK gelovigen ligt dat anders en toch wel veel ingewikkelder.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 13 jan 2019 09:48

Over het rapport "Christenen In Nederland" was er gisteren een interview met één van de auteurs van het rapport, Joep de Hart, in het programma "Jacobine op Zondag". De Tv-uitzending kun je hier bekijken :

Is er toekomst voor het christendom in Nederland?

In het rapport wordt veel meer behandeld dan slechts de ontkerkelijking, dus is het hier enigszins off-topic. Maar aangezien Maria het topic dat ik hierover meende te moeten openen al op slot heeft gegooid vermeld ik het maar even in dit topic.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 13 jan 2019 10:41

vegan-revolution schreef:
13 jan 2019 09:48
In het rapport wordt veel meer behandeld dan slechts de ontkerkelijking, dus is het hier enigszins off-topic. Maar aangezien Maria het topic dat ik hierover meende te moeten openen al op slot heeft gegooid vermeld ik het maar even in dit topic.
Dat was niet duidelijk in je topic opening.
Slechts een link, die hier ook al stond.
viewtopic.php?f=31&t=17639#p559861

Ook nu geef je geen commentaar in eigen bewoordingen van wat we kunnen verwachten en hoe jijzelf daar over denkt
Slechts dat er veel meer wordt behandeld.
Slechts een link naar een programma, waar we 25 min naar moeten gaan zitten luisteren voor we misschien weten wat jij hier aan wil reiken.
Wil je nog eens kijken in de forum regels wat er vermeld staat over "argument by link"?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 13 jan 2019 20:40

Zelfs in het Turkije van Erdogan, lijkt het geloof op de terugweg: https://www.dw.com/en/atheism-grows-in- ... a-47018029
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 14 jan 2019 14:49

Erdogan legt te veel nadruk op Islam, als enige bron van moreel en godsvruchtig leven. Maar de intellectuelen en studerende jeugd zullen dit juist zien als een inperking van hun vrijheid. Hij rijdt zichzelf dus wat in de wielen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Plaats reactie