Ontkerkelijking zet snel door!

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Ontkerkelijking zet snel door!

Bericht door PietV. » 19 dec 2018 17:36

Zet in hoog tempo door volgens het CBS. Dit jaar zijn er weer 100000 mensen vertrokken uit kerkelijk Nederland. Dagelijks 267 afhakers. De achterblijvers worden steeds fanatieker en schreeuwen harder dan ooit te voren. Wat mij opvalt is dat gelovigen en een deel van de media een beetje cirkelen rond zijdelingse oorzaken. Vergrijzing, de aard van de preek etc. Dat mensen in de 21ste eeuw niet meer vatbaar zijn voor flauwekul uit de bronstijd lijkt niet echt een voor de hand liggende reden te zijn. Teveel respect voor een wegkwijnende ideologie op het westelijke halfrond?

https://www.nu.nl/binnenland/5638739/sc ... orzet.html
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Bonjour
Moderator

Re: Ontkerkelijking zet snel door!

Bericht door Bonjour » 19 dec 2018 18:41

Volgens mij is er vanochtend een artikel in Trouw geweest dat zich baseerde op de cijfers van oktober van het CBS. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/43 ... -religieus. Sindsdien is er geen nieuw onderzoek gepubliceerd.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 19 dec 2018 19:25

Christendom is meen ik van na de bronstijd. Maar het blijft een heidense religie met z'n godmens, opstaan uit de dood, gekunstelde 3-eenheid.
Ik kan me een geloof in een god nog wel voorstellen, maar wat het christendom er van gemaakt heeft past echt niet meer in deze tijd.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 19 dec 2018 20:21

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 19 dec 2018 20:31

Bonjour schreef:
19 dec 2018 18:41
Volgens mij is er vanochtend een artikel in Trouw geweest dat zich baseerde op de cijfers van oktober van het CBS. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/43 ... -religieus. Sindsdien is er geen nieuw onderzoek gepubliceerd.
Ik ben even naar Trouw gelopen en kwam het volgende tegen. Hoe zouden de missiologen het onderstaande gaan duiden. Wordt het weer een verhaal over nieuwe kansen.
De trend neerwaarts gaat zo hard dat de gegevens uit het nieuwe rapport ‘Christenen in Nederland’ nu ­alweer verouderd zijn. In de studie naar kerkelijke deelname en christelijke gelovigheid wordt gemeld dat 28 procent zich rekent tot een kerkgenootschap.

Maar dat was vier jaar geleden. In 2016 lag dat op een kwart en in 2018 zakt de teller daardoorheen: het SCP meldt desgevraagd dat dit jaar nog 24 procent van de bevolking ‘ja’ zegt op de vraag of ze zichzelf zien als lid van een kerkgenootschap of levensbeschouwelijke groepering.
Nog een stukje uit dit interview
Als kinderen niks van de kerk meekrijgen, er nooit komen, dan is de kans vrijwel nihil dat ze ooit nog geïnteresseerd zullen raken. Bij buitenkerkelijken is de kans 100 procent dat de mening van de kinderen over de kerk hetzelfde is als die van de ouders.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 20 dec 2018 08:26

Ik heb voor het eerst op een gelovig forum (credible) een waarschuwing.
Na een opmerking van Storm over de instroom van gelovige migranten, maakte ik de opmerking dat dat op termijn niet uitmaakt voor de cijfers omdat de kinderen van die migranten ook de kerk weer gaan verlaten.
Thorgrem zei toen "Of jouw kinderen sluiten zich aan bij een kerk. Of je kleinkinderen. Of niet. Geen zinnig woord over te zeggen."
Ik antwoordde dat mijn kinderen een sceptische opvoeding krijgen, zodat ze niet in praatjes trappen van reclamemakers, politici en gelovigen.

Dat was de druppel blijkbaar. Niet "positief geïnteresseerd".

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 20 dec 2018 09:19

Bonjour schreef:
20 dec 2018 08:26
Ik antwoordde dat mijn kinderen een sceptische opvoeding krijgen, zodat ze niet in praatjes trappen van reclamemakers, politici en gelovigen.
Terwijl ik ervan overtuigd ben dat Thorgrem het vrijwel volledig met je eens is. Hij zal het immers ook niet leuk vinden als zijn partner of kinderen zich bekeren tot het Zoroastrianisme. Hij interpreteert jouw 'gelovigen' echter als 'christenen' in plaats van 'alle mensen die enige religie aanhangen' en vat het daardoor als een persoonlijke belediging op. En het in één adem noemen van gelovigen met professionele leugenaars zoals politici en marketeers zal ook niet helpen, vermoed ik. :lol:
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 dec 2018 10:32

Bonjour schreef:
Credible is opgezet om zieltjes te winnen en zieltjes bij de club te houden. Met deze niet aflatende stroom van berichten over kerk- en geloofverlaters zijn ze in mineur. En dat reageren ze op anderen af. Kan me anders niet voorstellen dat jouw lange staat van dienst op credible beloond wordt met een waarschuwing over een gewone standaard reactie. Die ze kunnen verwachten van mensen die niet aan bijgeloof doen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 20 dec 2018 16:24

De trend neerwaarts gaat zo hard dat de gegevens uit het nieuwe rapport ‘Christenen in Nederland’ nu ­alweer verouderd zijn. In de studie naar kerkelijke deelname en christelijke gelovigheid wordt gemeld dat 28 procent zich rekent tot een kerkgenootschap.

Maar dat was vier jaar geleden. In 2016 lag dat op een kwart en in 2018 zakt de teller daardoorheen: het SCP meldt desgevraagd dat dit jaar nog 24 procent van de bevolking ‘ja’ zegt op de vraag of ze zichzelf zien als lid van een kerkgenootschap of levensbeschouwelijke groepering.
Het daalt dus met een procent per jaar. Precies dezelfde snelheid als in Finland waar ik woon.
Voor Nederland betekent het dat het over 20 jaar nagenoeg afgelopen is met het christendom. Dat komt exact overeen met een prognose voor Groot-Britannië die ik tien jaar geleden tegenkwam:

"Op een site van Christian Research organisation wordt voorspeld dat indien de trend doorgaat zoals het tot op heden is gegaan, het christendom in Groot-Britannië in 2040 vrijwel in zijn geheel verdwenen zal zijn." (zie: viewtopic.php?p=116578#p116578 ).
In Groot-Britannië is het aantal kerkgangers sinds die prognose inderdaad met een gestage 1 procent per jaar waar men steevast op kan rekenen gezakt. (zie bijv. hier: https://www.independent.co.uk/news/uk/h ... 28896.html )
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 dec 2018 16:57

Rereformed schreef:
20 dec 2018 16:24
Het daalt dus met een procent per jaar. Precies dezelfde snelheid als in Finland waar ik woon.
Voor Nederland betekent het dat het over 20 jaar nagenoeg afgelopen is met het christendom. Dat komt exact overeen met een prognose voor Groot-Britannië die ik tien jaar geleden tegenkwam:
Het zal ergens in de marge blijven steken. 100000 mensen per jaar dat is dus een middelgrote stad. Dat zijn dus ook behoorlijk wat predikanten die verdwijnen. Op papier dan. Natuurlijk verloop en minder opleidingsplaatsen zorgen dat dit niet direct zichtbaar is. Wat mij ook opviel in de berichtgeving is dat uitschrijven geen taboe meer is, mensen weten de weg te vinden en schromen niet om het sluimerende bestaan in kaartenbakken te beëindigen. Als er genoeg schapen over de dam zijn dan volgt de rest.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 20 dec 2018 21:32

Misschien dat de snelle ontkerkelijking positief is voor de toekomst wat betreft geloof, maatschappij en onderwijs. Nu worden er uitzonderingen gemaakt voor gelovigen, en tsja als de ene stroming iets mag, dan mag de ander het ook. Hopelijk leidt dit dan ook tot opheffing van religieus basisonderwijs. Want er zal steeds minder steun zijn, ook politiek voor dat soort uitzonderingen. Dat zal ook van invloed zijn op de islam in Nederland. Want steeds meer zal de nadruk komen te liggen op niet-relligieus zijn. Er zijn mensen die denken dat over pakweg 50 jaar de islam regeert in Nederland - iets wat ik belachelijk vind - en wat nu gaande is kan mogelijk prima helpen om religie in z'n totaliteit te verminderen in Nederland.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 21 dec 2018 00:59

Bonjour schreef:
Ik heb voor het eerst op een gelovig forum (credible) een waarschuwing.
Na een opmerking van Storm over de instroom van gelovige migranten, maakte ik de opmerking dat dat op termijn niet uitmaakt voor de cijfers omdat de kinderen van die migranten ook de kerk weer gaan verlaten.
Thorgrem zei toen "Of jouw kinderen sluiten zich aan bij een kerk. Of je kleinkinderen. Of niet. Geen zinnig woord over te zeggen."

@Bonjour,
Mijn kinderen krijgen een opvoeding waarbij ze geleerd wordt skeptisch te zijn. Naar bewijzen te zoeken voor stellingen. Dat voorkomt dat ze domme dingen doen als reclames, politici of religieuzen geloven.*)

Dit schreef je; en dat je zo denkt begrijp ik; je bent atheist. Ik word er niet warm of koud van. Zet i.p.v gelovigen atheïsten neer en meldt dit als gelovige hier ........ik geef je op een briefje dat in no time de reacties losbarsten.

Voor mij had je geen waarschuwing hoeven hebben Trajecto heeft het niet makkelijk, maar om het zo op te blazen. Het is eigenlijk best apart : hier ben ik toch een soort van gelovige en op credible ben ik een soort van atheist. In het verleden vond ik dat lastig nu boeit het me niet meer.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 21 dec 2018 06:51

Storm schreef:
21 dec 2018 00:59
@Bonjour,
Mijn kinderen krijgen een opvoeding waarbij ze geleerd wordt skeptisch te zijn. Naar bewijzen te zoeken voor stellingen. Dat voorkomt dat ze domme dingen doen als reclames, politici of religieuzen geloven.*)

Zet i.p.v gelovigen atheïsten neer en meldt dit als gelovige hier ........ik geef je op een briefje dat in no time de reacties losbarsten.

Voor mij had je geen waarschuwing hoeven hebben Trajecto heeft het niet makkelijk, maar om het zo op te blazen. Het is eigenlijk best apart : hier ben ik toch een soort van gelovige en op credible ben ik een soort van atheist. In het verleden vond ik dat lastig nu boeit het me niet meer.
Dan barst de interesse los,variërend van vragen naar kritiek. Van verbazing naar spot of een achteloze glimlach van "daar heb je er weer één".
Een waarschuwing heeft zo'n opmerking los op zich nooit opgeleverd. :)

Het zal het algemeen gevoel over de aanwezigheid en uitspraken van Bonjour als atheïst wel zijn geweest.
Als je iemand nooit kunt pakken op een onwelgevallig woord, dan kan dit een druppel zijn op het moment dat je het gevoel hebt in te moeten grijpen in een discussie.
De keren dat ik er nog was had ik continu dat gevoel, maar niet van de atheïsten.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat je iemand jaren op een forum hebt en dan ineens kunnen dit soort woorden niet meer.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 21 dec 2018 07:04

Ik beschouw het als een verschijnsel van een stervend geloof. Ik denk dat religieuzen het er heel moeilijk mee hebben dat het einde in zicht komt, maar dan zonder wederkomst van Jezus. Overigens geldt dat ook voor de moslims. Daar zie je nog wat andere stuiptrekkingen.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 dec 2018 19:04

Andries Knevel zit ergens in een grot en hoort van kennissen dat er ook in de evangelische beweging sprake is van een uittocht. Iets dat al heel lang bezig is. Enkele jaren terug las ik een studie die in boekvorm is uitgegeven : "Ooit evangelisch". Er werd toen al vermeld dat er via de achterdeur veel mensen vertrokken echter er zat een taboe op om hier ruchtbaarheid aan te geven. Want evangelischen die mochten zich toch altijd verheugen op een riante aanwas van mensen die nooit meer vertrokken. Nu dan dat is dus niet het geval.

https://visie.eo.nl/2018/12/drie-verhal ... -beweging/

Plaats reactie