Steeds meer jonge christenen zien een eeuwig leven niet meer zitten.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Re: Steeds meer jonge christenen zien een eeuwig leven niet meer zitten.

Bericht door PietV. » 27 mar 2018 13:13

Storm schreef:
27 mar 2018 10:23
Ik stel je een vraag, jij opent dit topic? En het citaat van Dylan daar mag je ook een topic over openen.
Kunnen we meteen jouw citaat mee nemen. :)
Dylan mag even wachten. Maar wat vind ik er van? Het spreekt voor zich dat ik niet veel op heb met religie. Anders was ik nooit op freethinker terecht gekomen. En het instituut graag ten onder zie gaan. Secularisatie is meetbaar aan het aantal uittreders maar daarmee heb je nog niet veel zicht op wat er intern gebeurd. Als jongeren dus geen behoefte hebben aan één van de kroonjuwelen dan vervalt er dus een flink stuk inspiratie. Een geloofsbelijdenis wordt steeds meer een farce. Waar doe je het dan eigenlijk voor en hoe lang hou je het vol om een ideologie te omarmen waar je dus vanaf drijft. Als deze dominee steeds meer jongeren tegenkomt dan mag dat dus gelden voor meer plaatsen. Ik vermoed niet dat hij een magneet is voor dit soort opvattingen. Dus voor mij is het hoopvol dat de jeugd kritisch is en het bla, bla verhaal over eeuwigdurende zaken zoals eeuwigdurend zingen in een koor dat ze daar geen zin in hebben. Ik zie graag meer vrijdenkers dan gelovigen. En ergens moet de afvalligheid beginnen dat kan dus ook doordat je er geen zin meer in hebt.
Daarom valt mijn oog dus regelmatig op dit soort onderwerpen en ik zie dus freethinker als de aangewezen plek om dit publiekelijk te delen. Het wordt ook besproken in geloofsgemeenschappen maar dan krijg je dus clichés als preek over een tekst uit 1 Korintiers of benader ze persoonlijk.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 27 mar 2018 13:33

Petra schreef:
Daar staat tegenover dat er ook vele atheïsten zijn die wel in reïncarnatie of eeuwige ziel / terug naar de bron e.d. geloven.

Moi :oops:
Hoe stel jij je dan voor hoe deze vork in de steel zit?
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 27 mar 2018 13:48

PietV. schreef:
27 mar 2018 13:13

Dus voor mij is het hoopvol dat de jeugd kritisch is en het bla, bla verhaal over eeuwigdurende zaken zoals eeuwigdurend zingen in een koor dat ze daar geen zin in hebben. Ik zie graag meer vrijdenkers dan gelovigen. En ergens moet de afvalligheid beginnen dat kan dus ook doordat je er geen zin meer in hebt.
Daarom valt mijn oog dus regelmatig op dit soort onderwerpen en ik zie dus freethinker als de aangewezen plek om dit publiekelijk te delen. Het wordt ook besproken in geloofsgemeenschappen maar dan krijg je dus clichés als preek over een tekst uit 1 Korintiers of benader ze persoonlijk.
PietV,
Oh wat jij plaatst moet je zelf weten en dat het vaak christelijke items zijn ook.. Ik bedoelde meer; het moet je toch goed doen dat er steeds meer vrijzinnigheid komt. Want van vrijzinnigheid komt het vaak tot langzaam weg glijden van geloven....niet altijd overigens. Maar je schrijft hier dat je het ook positief vindt. Duidelijk! :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 27 mar 2018 15:28

Storm schreef:
27 mar 2018 13:48

PietV,
Oh wat jij plaatst moet je zelf weten en dat het vaak christelijke items zijn ook.. Ik bedoelde meer; het moet je toch goed doen dat er steeds meer vrijzinnigheid komt. Want van vrijzinnigheid komt het vaak tot langzaam weg glijden van geloven....niet altijd overigens. Maar je schrijft hier dat je het ook positief vindt. Duidelijk! :)
Gelukkig Storm dat ik gewoon door kan gaan met reli bashen. Uiteraard maakt vrijzinnigheid mij blij althans tot het moment aanbreekt dat er tekst en uitleg wordt gegeven en ik in een mistflard terechtkom. Want dan duikt er weer een godsbeeld op die zo schimmig is en met veel poeha wordt gelanceerd. Alle taalkundige vondsten worden er op los gelaten en het publiek moet maar raden waar ze het over hebben.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 27 mar 2018 17:03

PietV. schreef:
27 mar 2018 15:28
Storm schreef:
27 mar 2018 13:48

PietV,
Gelukkig Storm dat ik gewoon door kan gaan met reli bashen. Uiteraard maakt vrijzinnigheid mij blij althans tot het moment aanbreekt dat er tekst en uitleg wordt gegeven en ik in een mistflard terechtkom. Want dan duikt er weer een godsbeeld op die zo schimmig is en met veel poeha wordt gelanceerd. Alle taalkundige vondsten worden er op los gelaten en het publiek moet maar raden waar ze het over hebben.

Ja hoor, je hebt mijn toestemming. :D
Ach ik ben niet de beroerdste ook al ben ik een Jesusfreak. Hier een cadeautje. https://nos.nl/artikel/2224599-reformat ... annen.html
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 27 mar 2018 21:21

Storm schreef:
27 mar 2018 17:03
Ja hoor, je hebt mijn toestemming. :D
Ach ik ben niet de beroerdste ook al ben ik een Jesusfreak. Hier een cadeautje. https://nos.nl/artikel/2224599-reformat ... annen.html
Gelukkig :D Jesusfreak? waar is het fout gegaan? Dank je voor het cadeautje. Ja, het gezin moet beschermd worden tegen zoenende mannen. Het valt me altijd op dat er in deze kringen zo wordt vastgehouden aan het traditionele gezin. Vrouw achter het aanrecht en man snijdt op zondag het vlees. Nu heb ik volgens mij ook een traditioneel gezin dus het RD zal mij wel sparen tot ze weten dat ik een afvallige ben en dan komt er weer een poster die oproept tot bekering. En zo blijven ze bezig tot de laatste refo.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 28 mar 2018 01:59

Yours schreef:
27 mar 2018 13:33
Petra schreef:
Daar staat tegenover dat er ook vele atheïsten zijn die wel in reïncarnatie of eeuwige ziel / terug naar de bron e.d. geloven.

Daar heb ik een bijzonder duidelijk en uitgebreid beeld bij.
Tegen alle ratio en beter weten in. :shock:
Hoe ik er aan kom? Geeeen idee, want ik ben de enige in de familie/sociale kring en derhalve al jaren het mikpunt van smakelijke spot. :lol:
Waar ik dan gelukkig wel hartelijk om kan lachen.
(Stelletje onbenullen weten nu eenmaal niet beter, denk ik dan. :wink:)
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 28 mar 2018 03:34

Petra schreef
Hoe ik er aan kom? Geeeen idee, want ik ben de enige in de familie/sociale kring en derhalve al jaren het mikpunt van smakelijke spot. :lol:
Ik ben heel erg benieuwd naar dat duidelijke en uitgebreide beeld. De meeste gelovigen die ik ooit heb gesproken waren daar altijd uiterst vaag over. Alsof ze het zelf eigenlijk ook niet goed wisten. Ik hoorde ook vaak verschillende verhalen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 mar 2018 07:43

Petra schreef:
27 mar 2018 04:46
Ik acht een of andere god waarschijnlijker dan leven na de dood.
Ik wens u alle goeds

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 28 mar 2018 10:00

Peter van Velzen schreef:
28 mar 2018 07:43
Petra schreef:
27 mar 2018 04:46
Ik acht een of andere god waarschijnlijker dan leven na de dood.
Waarom acht jij het ene onwaarschijnlijke (goden) waarschijnlijker dan het andere onwaarschijnlijke??

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 28 mar 2018 13:03

Petra schreef:
28 mar 2018 01:59
Yours schreef:
27 mar 2018 13:33
Petra schreef:

Meer dan een bevestiging van wat je schreef, is dit laatste antwoord niet.
Met het risico dat je ook hier het mikpunt van smakelijke spot wordt, zou ik je willen vragen om jouw beeld hier te schetsen: daar kunnen (jonge) christenen wellicht nog hoop uit putten. :wink:
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 28 mar 2018 13:44

Jonge christenen vinden we niet alleen binnen de PKN. Mogelijk dat er daar een aantal jongeren zijn die een eeuwig leven niet meer zien zitten. Echt heel groot kan deze groep niet zijn vermoed ik. De PKN beweging is sowieso een aflopende zaak. De kerken lopen daar leeg en er is nauwelijks nog nieuwe (natuurlijke) aanwas. Een uitzondering daargelaten. Ik ging ooit zelf ter kerke binnen de PKN (toen heette dat nog niet zo) en herinner mij dat in mijn jeugd (jaren 60/70) de kerken nog redelijk vol zaten. Van een vriend die er vandaag nog steeds komt, hoor ik dat de gelovigen op zondagochtend worden verzocht zo veel mogelijk vooraan te komen zitten, zodat het nog iets lijkt met opvulling in de kerk. Laatst bezocht ik zelf op een zondagochtend een PKN kerk in Zeeland. Oké, dit was bij de Vrijzinnige tak (ook al een uitstervend soort) en mag om die reden misschien niet model staan voor de gehele PKN. Maar hoe dan ook, er waren misschien 60 mensen aanwezig die ochtend en met mijn 50 jaar was ik nog één van de jongste ook! De kindernevendienst was er compleet afgeschaft. Over 10-15 jaar zit daar dus niemand meer.

De Reformatorische kerken en de Evangelische beweging daarentegen zijn nog wel steeds goed gevuld en 'leven' dus nog! Zeker ook met jongeren! Deze jongeren geloven nog wel degelijk in een eeuwig leven (lees hemel) en zien dit nog heel graag zitten ook. Ik denk dat als je een willekeurige jongere op de EO Jongerendag vraagt naar het geloof in eeuwig leven je een volmondig ja mag verwachten. Als er één ding is dat het christendom ons heeft verleerd, dan is het wel dat het leven van de mens eindig is. Dat er eeuwig leven zou bestaan, zit diepgeworteld in het christelijk gedachtegoed. Sterker nog, het is voor velen een egoïstisch motief om überhaupt te geloven.
Laatst gewijzigd door Ronaldus67 op 28 mar 2018 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
I sat by the ocean.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 28 mar 2018 13:51

Welkom Ronaldus67, goedkeuren is een formaliteit doen we bij de eerste 2 berichten. Om mensen die schoenen komen verkopen even uit ons bestand te houden.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 28 mar 2018 15:51

Welkom Ronaldus67 namens het beheerdersteam.
Ik zie dat je al eerder lid bent geworden en nu mee gaat doen.
Misschien heb je al veel gelezen.
Voor nu ten overvloede: Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 29 mar 2018 02:28

PietV. schreef:
28 mar 2018 13:51
Welkom Ronaldus67, goedkeuren is een formaliteit doen we bij de eerste 2 berichten. Om mensen die schoenen komen verkopen even uit ons bestand te houden.
Rupsje ! :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie