stilzwijgen in de katholieke kerk

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Faramir
Geregelde verschijning

Re: stilzwijgen in de katholieke kerk

Bericht door Faramir » 16 mar 2018 17:15

Maria schreef:
16 mar 2018 17:06
Faramir schreef:
16 mar 2018 16:27
.........Zeer schandalig, dat zeker. Dit is niet iets wat enkel binnen religieuze kringen af heeft gespeeld. Ook bij jeugdzorg, bij scouting, bij voetbalverenigingen, enz...........
Nu doe je het weer, precies hetzelfde.
Zoals jij het WTG erbij sleepte bedoel je? Dat klopt, dan kunnen we elkaar de hand schudden.
Je reageert niet op mijn:
Precies.
Maar voor binnen dit onderwerp een drogreden.
Want overal elders, worden daders, minstens de gerelateerde gegevens, uiteindelijk overgedragen aan justitie.
..............
Zo niet dan volgt een dwangbevel.
In dit topic gaat het om het onder de pet stoppen en zelfs beschermen van de daders door de hoogte leiding en over het niet vrijgeven van al bekende gegevens naar justitie.
En de juridische onmogelijkheid van de wetsdienaren hen te dwingen die wel vrij te geven.

Het wezenlijke verschil tussen het beleid van de besturen van deze groeperingen en de mogelijkheden binnen de wet en anderzijds dat van een aantal religieuze instituten, waar de wet niet bij kan, wegens de wetgeving op de godsdienstvrijheid, die dan ineens belangrijker zouden zijn.
Dan heb je niet veel rapporten van vele commissies in vele verschillende landen gelezen. Prima hoor, maar onwetendheid is geen excuus om te doen of iets enkel bij groep x plaatsvind en niet in het algemeen. Die tunnelvisie wou ik dus juist een beetje doorbreken opdat wij als samenleving niet herhaaldelijk in dezelfde valkuil trappen. Maar schijnbaar is het breder trekken en in context plaatsen van de misbruikschandalen in de katholieke kerk niet gewenst. Te confronterend? Of wachten we gewoon nog een paar decennia om daarna te kunnen zeggen wir haben es nicht gewusst?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 16 mar 2018 17:38

Faramir schreef:
16 mar 2018 17:15
Dan heb je niet veel rapporten van vele commissies in vele verschillende landen gelezen. Prima hoor, maar onwetendheid is geen excuus om te doen of iets enkel bij groep x plaatsvind en niet in het algemeen.
Over het breder trekken naar alle gevallen van kindermisbruik heb ik je steeds gevolgd.
Dat is ook algemeen bekend en dat zijn dus open deuren.
Daar is justitie dan ook razend druk mee om bewijzen bij elkaar te rapen, met of zonder dwangbevelen.
Bewezen kindermisbruikers krijgen dan ook hun gerechte straf.
Het gaat trouwens niet alleen over kinderen, maar dat is wel het toppunt.

Je geeft geen antwoord op wat ik verder schrijf.
Ik heb het over de mogelijkheden voor vervolgingen binnen justitie, maar dat lijkt jij dan weer te willen omzeilen.
En daar hoort zeker ook de WTG bij.

Je hebt het over zoveel commissies en rapporten.
Ook bekend.

Ik ben idd. onwetend blijkt dan verder, want in welke gevangenissen zitten dan al die daders in de verschillende landen?
Of zijn die allemaal toch uiteindelijk onterecht beschuldigd en vrijgesproken?
Want daarover is mij niet veel bekend.
Misschien zou jij mij daar dan wijzer over kunnen maken?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 16 mar 2018 17:45

Maria schreef:
16 mar 2018 17:38
Faramir schreef:
16 mar 2018 17:15
Dan heb je niet veel rapporten van vele commissies in vele verschillende landen gelezen. Prima hoor, maar onwetendheid is geen excuus om te doen of iets enkel bij groep x plaatsvind en niet in het algemeen.
Over het breder trekken naar alle gevallen van kindermisbruik heb ik je steeds gevolgd.
Dat is ook algemeen bekend en dat zijn dus open deuren.
Daar is justitie dan ook razend druk mee om bewijzen bij elkaar te rapen, met of zonder dwangbevelen.
Bewezen kindermisbruikers krijgen dan ook hun gerechte straf.
Het gaat trouwens niet alleen over kinderen, maar dat is wel het toppunt.
Fijn dat we het daar over eens zijn.
Je geeft geen antwoord op wat ik verder schrijf.
Ik heb het over de mogelijkheden voor vervolgingen binnen justitie, maar dat lijkt jij dan weer te willen omzeilen.
En daar hoort zeker ook de WTG bij.
Ik ben voor de strengst mogelijke vervolging door justitie. Dat is de enige onafhankelijke instantie die daartoe gemachtigd is. Ik heb herhaaldelijk gepleit voor het opheffen van de verjaringstermijn. Dat heeft enkel zin als je justitie ook laat vervolgen. Dat geloofsgemeenschappen/sportclubs/stichtingen/scholen/enz additionele straffen opleggen vind ik wenselijk.

De rest zal wel berusten op miscommunicatie tussen ons.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 16 mar 2018 21:24

Wsl. :D

Ik geef het dan ook op. :D

Petra
Banned

Bericht door Petra » 17 mar 2018 03:59

Faramir schreef:
15 mar 2018 17:27

Was het maar zo makkelijk aan 1 gegeven te koppelen. Dat is het helaas niet, ook buiten de katholieke kerk waar het celibaat niet bestaat is er in grote hoeveelheden misbruik en ook elders werd/wordt het onder de pet gehouden.
Ik denk dat het binnen die (hiërarchisch en strak georganiseerde) cultuur meer en georganiseerder onder de pet kán worden gehouden dan ...
Ik denk dat het enorme respect wat families voor bv. een priester hebben en die zien als spreekbuis van god eraan bijdraagt dat het minder snel aanhangig werd/wordt gemaakt.
Ik denk dat het misbruik probleem zo schadelijk is voor de gehele geloofssector dat ook dat bijdraagt aan de onder de pet houd cultuur. (1 sportclub/school raakt niet direct de hele sector. 1 kerk wel.)

Ook zijn er die welbekende sekte's die hele orgieën wisten te arrangeren als opdracht van god. Hadden deze mensen zich niet als god's boodschapper of -hoezezichooknoemen- geprofileerd dan denk ik dat dat lang niet zoveel slachtoffers had gemaakt.

Tevens ben ik er van overtuigd dat het celibaat een onmogelijke opdracht is voor een mens en dat ook dat bijdraagt aan verknipte seksuele praktijken.

Hence; Ik denk dat religie en seksueel misbruik wel een speciale link heeft.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 mar 2018 05:24

Petra schreef:
17 mar 2018 03:59
Ik denk dat de link niet zo heel speciaal is. Sexueel misbruik berust meestal op machtsverschillen en binnen vrijwel elke religie wordt aan bepaalde personen een onterechte authoriteit toegekend. In de Katholieke kerk speelt daarenboven nog het fenomeen celibaat, waardoor het ambt aantrekkelijker is voor mensen met afwijkende sexuele voorkeur. Maar het toekennen van authoriteit aan de priesters is - denk ik - de belangrijkste oorzaak.
Ik wens u alle goeds

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 17 mar 2018 10:15

Peter van Velzen schreef:
17 mar 2018 05:24
Petra schreef:
17 mar 2018 03:59
Ik denk dat de link niet zo heel speciaal is. Sexueel misbruik berust meestal op machtsverschillen en binnen vrijwel elke religie wordt aan bepaalde personen een onterechte authoriteit toegekend. In de Katholieke kerk speelt daarenboven nog het fenomeen celibaat, waardoor het ambt aantrekkelijker is voor mensen met afwijkende sexuele voorkeur. Maar het toekennen van authoriteit aan de priesters is - denk ik - de belangrijkste oorzaak.
Die gedachtegang heb ik ook. Waarbij het op een voetstuk plaatsen, ongezonde autoriteit toekennen aan niet uitsluitend op een priester hoeft te slaan. Alhoewel die in religieuze context wellicht nog meer ongezond verhoogd werd.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 17 mar 2018 11:14

Faramir schreef
Waarbij het op een voetstuk plaatsen, ongezonde autoriteit toekennen aan niet uitsluitend op een priester hoeft te slaan. Alhoewel die in religieuze context wellicht nog meer ongezond verhoogd werd.
Schoorvoetend en tandenknarsend geef je toe dat "dat het religieuze pedestal waarop de priester stond, er "wellicht" aan het kindermisbruik heeft bijgedragen. Let wel op dat zuinige "wellicht".
Het is mogelijk, maar aan twijfel onderhevig.
Een sportcoach is zonder twijfel een man met autoriteit. Hij heeft een groot overwicht op de jonge mensen die een eens of enkele keren per week gedurende een paar uur aan zijn zorg zijn toevertrouwd. Zij kijken naar hem op.
Maar een priester is plaatsvervanger van god op aarde. Hoe hoog wil je het hebben? Hij had een veel intensiever contact met zijn parochianen en hun kinderen. In seminaries was dat contact zelfs onontkoombaar gedurende de dag en de nacht.
Daar komt bij dat priesters die kinderen misbruikten na ontdekking werden overgeplaatst naar een standplaats waar ze nog geen pedofiel hadden, en vaak weer vrolijk konden verdergaan waar zij gebleven waren. Vergeet een ding niet. Het gaat om een wereldomspannende organisatie. Een vereniging die door de aard van haar structuur, een magnetische aantrekkingskracht voor pedofielen vormt. Want waar kwam je er bij een betrapping zo makkelijk ongestraft weg? In de sport niet, op school niet, zelfs bij Justitie niet. Alleen bij de kerk wel. En zolang als die kerk bestaat!! Want kindermisbruik bestaat heus niet vanaf 1952. Het bestaat al eeuwen.
Behalve een organisatie die wereldwijd ziekenhuizen sticht en voedselhulp verstrekt,
is daarbinnen een wereldwijd, en tot voor kort ongrijpbaar pedofielennetwerk aanwezig. Niet "wellicht" maar zonder twijfel en aantoonbaar.

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 17 mar 2018 11:45

Gershom schreef:
17 mar 2018 11:14
Faramir schreef
Waarbij het op een voetstuk plaatsen, ongezonde autoriteit toekennen aan niet uitsluitend op een priester hoeft te slaan. Alhoewel die in religieuze context wellicht nog meer ongezond verhoogd werd.
Schoorvoetend en tandenknarsend geef je toe dat "dat het religieuze pedestal waarop de priester stond, er "wellicht" aan het kindermisbruik heeft bijgedragen. Let wel op dat zuinige "wellicht".
Het is mogelijk, maar aan twijfel onderhevig.
Een sportcoach is zonder twijfel een man met autoriteit. Hij heeft een groot overwicht op de jonge mensen die een eens of enkele keren per week gedurende een paar uur aan zijn zorg zijn toevertrouwd. Zij kijken naar hem op.
Maar een priester is plaatsvervanger van god op aarde. Hoe hoog wil je het hebben? Hij had een veel intensiever contact met zijn parochianen en hun kinderen. In seminaries was dat contact zelfs onontkoombaar gedurende de dag en de nacht.
Daar komt bij dat priesters die kinderen misbruikten na ontdekking werden overgeplaatst naar een standplaats waar ze nog geen pedofiel hadden, en vaak weer vrolijk konden verdergaan waar zij gebleven waren. Vergeet een ding niet. Het gaat om een wereldomspannende organisatie. Een vereniging die door de aard van haar structuur, een magnetische aantrekkingskracht voor pedofielen vormt. Want waar kwam je er bij een betrapping zo makkelijk ongestraft weg? In de sport niet, op school niet, zelfs bij Justitie niet. Alleen bij de kerk wel. En zolang als die kerk bestaat!! Want kindermisbruik bestaat heus niet vanaf 1952. Het bestaat al eeuwen.
Behalve een organisatie die wereldwijd ziekenhuizen sticht en voedselhulp verstrekt,
is daarbinnen een wereldwijd, en tot voor kort ongrijpbaar pedofielennetwerk aanwezig. Niet "wellicht" maar zonder twijfel en aantoonbaar.
Schoorvoetend en tandenknarsend? Nee hoor. Ik tracht slechts zaken in perspectief te plaatsen. Dat perspectief is overigens de jaren 60/70 van de vorige eeuw. De periode waarin pedofilie door enkele Nederlandse politieke partijen ook gepropageerd werd. De periode waarin de katholieke kerk nog groot was en internaten bestierde. Die tijd is voorbij.

Ik weet wel zeker dat het voetstuk waarop de priester (vaak waren het overigens geen priesters maar broeders in internaten) bijgedragen heeft. Dat voetstuk is echter niet uniek voor een religieus instituut. Leerkrachten bijvoorbeeld hebben/hadden net zo'n maatschappelijk voetstuk. En als je denkt dat pedo's elders niet ongestraft wegkwamen, serieus dan heb je je werkelijk nog nooit verdiept in pedofilie en hoe diep dat in onze maatschappij gebakken zit of zat. Pedofiele sportinstructeurs konden van voetbalclub naar voetbalclub, niet in de jaren 60 of 70, nee gewoon zeer recent.

De kokervisie die hier gehanteerd wordt is zeer spijtig, want op die manier wordt pedofilie nooit effectief bestreden. Moeten we nog een jaartje of 30 wachten en dan schijnheilig zeggen dat we het niet wisten, of hebben we van de geschiedenis geleerd en nemen we de commissies Deetman en Samson serieus? Als voormalig leerkracht op een openbare basisschool gaat dit onderwerp me aan het hart en ik vind het onbegrijpelijk dat mensen er zo'n kokervisie op nahouden terwijl pedofilie nog dagelijks plaatsvind en daders er nog dagelijks mee wegkomen en organisaties de walgelijkheden nog regelmatig toedekken. Ik ben er wel klaar mee, ik word er letterlijk misselijk van.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 17 mar 2018 12:14

Zijn we het allemaal eens dus, als je Petra's woorden leest zoals ze het wsl. ook heeft bedoeld.
"een speciale link" = als een duidelijke link.

Het niet accepteren in de kerk/maatschappij van sex, anders dan tussen de volwassen man en vrouw kan er duidelijk toe leiden een extra motivatie te hebben om zich dan maar "alleen aan God te wijden".
Wat niet wegneemt, dat je geaardheid en gevoelens meeneemt.

Het meest gemakkelijk hebben mensen het dan, die eerder a-seksueel zijn of minder behoefte hebben.
Zoals ik ook lees uit de Bijbelteksten van de brieven van Paulus, waar het hele celibaat op gestoeld is.
1 Korinthiërs 7
1 Aangaande nu de dingen, waarvan gij mij geschreven hebt; het is een mens goed geen vrouw aan te raken.
2 Maar om der hoererijen wil zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben, en een iegelijke vrouw zal haar eigen man hebben.

7 Want ik wilde, dat alle mensen waren, gelijk als ikzelf ben; maar een iegelijk heeft zijn eigen gave van God, de een wel aldus, maar de andere alzo.
8 Doch ik zeg den ongetrouwden, en den weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, gelijk als ik.
9 Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 17 mar 2018 13:20

Faramir schreef:
17 mar 2018 11:45
De kokervisie die hier gehanteerd wordt is zeer spijtig, want op die manier wordt pedofilie nooit effectief bestreden. ..........

Als voormalig leerkracht op een openbare basisschool gaat dit onderwerp me aan het hart en ik vind het onbegrijpelijk dat mensen er zo'n kokervisie op nahouden terwijl pedofilie nog dagelijks plaatsvind en daders er nog dagelijks mee wegkomen en organisaties de walgelijkheden nog regelmatig toedekken. Ik ben er wel klaar mee, ik word er letterlijk misselijk van.
Wanneer ga jij eens lezen wat er nu werkelijk staat en niet wat jij denkt dat er staat?
Want vanaf jouw eerste reactie hier zie jij niet in, dat we het hier hebben over een paar essentiële verschillen en dat lijk jij maar niet te begrijpen.
In Frankrijk gaan ze achter een priester aan die 19 jaar geleden in allerijl vertrekt uit Canada na aanklachten van seksueel misbruik van minderjarigen. Er ligt al jaren een opsporingsbevel voor hem klaar. Maar de kerk levert hem niet uit.
Vanaf jouw eerste reactie blijkt, dat jij het wil veralgemenen, dat deze praktijken vaak onder de pet worden gehouden, wat begrijpelijk is, en ook zo wordt gezien hier.
Daarin zijn we het allemaal 100% mee eens en proberen we ook te verklaren, waarom dat vanwege bepaalde omstandigheden de hele maatschappij door gaat.
En ook waarom het in bepaalde groepen wat meer zou kunnen zijn, dan in andere groepen misschien.

Wanneer ga jij er eens rekening meer houden, dat hier (nu in dit onderwerp) niks tunnelvisie wordt tentoongespreid of het zou die van jou zelf moeten zijn?
Jouw woorden, die je terug krijgt. :wink:

Welke school of sportvereniging heeft vlg. jouw een verdachte beschermd, nadat er een officiële aanklacht is geweest en een opsporingsbevel genegeerd en geweigerd mee te werken aan onderzoek op het moment, dat justitie daarmee bezig is?
Wel graag feiten uit de laatste jaren.
Want dat er wel wat veranderd is de laatste tijd, mag toch niet ontkend worden.
Ik ben er wel klaar mee, ik word er letterlijk misselijk van.
Ik dacht er ook klaar mee te zijn, maar na deze laatste woorden van jou, wil ik dit toch nog even kwijt.

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 17 mar 2018 15:18

Maria schreef:
17 mar 2018 13:20
Faramir schreef:
17 mar 2018 11:45
De kokervisie die hier gehanteerd wordt is zeer spijtig, want op die manier wordt pedofilie nooit effectief bestreden. ..........

Als voormalig leerkracht op een openbare basisschool gaat dit onderwerp me aan het hart en ik vind het onbegrijpelijk dat mensen er zo'n kokervisie op nahouden terwijl pedofilie nog dagelijks plaatsvind en daders er nog dagelijks mee wegkomen en organisaties de walgelijkheden nog regelmatig toedekken. Ik ben er wel klaar mee, ik word er letterlijk misselijk van.
Wanneer ga jij eens lezen wat er nu werkelijk staat en niet wat jij denkt dat er staat?
Want vanaf jouw eerste reactie hier zie jij niet in, dat we het hier hebben over een paar essentiële verschillen en dat lijk jij maar niet te begrijpen.
In Frankrijk gaan ze achter een priester aan die 19 jaar geleden in allerijl vertrekt uit Canada na aanklachten van seksueel misbruik van minderjarigen. Er ligt al jaren een opsporingsbevel voor hem klaar. Maar de kerk levert hem niet uit.
Vanaf jouw eerste reactie blijkt, dat jij het wil veralgemenen, dat deze praktijken vaak onder de pet worden gehouden, wat begrijpelijk is, en ook zo wordt gezien hier.
Daarin zijn we het allemaal 100% mee eens en proberen we ook te verklaren, waarom dat vanwege bepaalde omstandigheden de hele maatschappij door gaat.
En ook waarom het in bepaalde groepen wat meer zou kunnen zijn, dan in andere groepen misschien.

Wanneer ga jij er eens rekening meer houden, dat hier (nu in dit onderwerp) niks tunnelvisie wordt tentoongespreid of het zou die van jou zelf moeten zijn?
Jouw woorden, die je terug krijgt. :wink:

Welke school of sportvereniging heeft vlg. jouw een verdachte beschermd, nadat er een officiële aanklacht is geweest en een opsporingsbevel genegeerd en geweigerd mee te werken aan onderzoek op het moment, dat justitie daarmee bezig is?
Wel graag feiten uit de laatste jaren.
Want dat er wel wat veranderd is de laatste tijd, mag toch niet ontkend worden.
Ik ben er wel klaar mee, ik word er letterlijk misselijk van.
Ik dacht er ook klaar mee te zijn, maar na deze laatste woorden van jou, wil ik dit toch nog even kwijt.
Ik heb vanaf begin af aan aangegeven voor de strengst mogelijke vervolging te zijn door justitie. In het zeer speciefieke geval wat jij benoemd ben ik dus voor opsporing en uitlevering en berechting van de vermeende dader. Tevens moet wat mij betreft een ieder die het recht in de weg loopt aangepakt worden en ook bestraft door een onafhankelijke rechtbank indien schuldig. Daar ben ik vanaf het begin af aan duidelijk over geweest, en dat je mij nu anders in de schoenen schuift is een misselijke en verwerpelijke streek. Als een mod al zo'n bedenkelijk niveau heeft dan houdt ik het hier maar voor gezien.

Bij deze een verzoek tot opheffing van mijn account en een bevestiging in mijn mailbox indien het geschied is.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 mar 2018 15:49

Schaf het celibaat af, accepteer als katholieke kerk de menselijke biologische behoeften zoals ze ook ooit de ET geaccepteerd heeft. Is het misbruik dan verleden tijd?
Natuurlijk niet. Maar het zal minder zijn. Zelfs Deetman kwam in 2011 tot deze conclusie.
Antoine Bodar echter was het hier (voor dit onderzoek plaatsvond) niet mee eens.
Autoriteiten in het algemeen hebben al meer gelegenheid om toe te slaan, autoriteiten die bovendien een seksverbod opgelegd krijgen maken wat mij betreft de optelsom compleet.
Stilzwijgen is nooit acceptabel! Onderzoek het celibaat en schaf het af!
https://www.volkskrant.nl/buitenland/on ... ~a4545628/
De katholieke kerk moet het verplichte celibaat voor priesters afschaffen. Dit is een van de vierhonderd aanbevelingen van een speciale commissie in Australië die de afgelopen vijf jaar seksueel misbruik binnen zo'n vierduizend kerken, scholen en sportclubs heeft onderzocht. Ook de biecht moet worden aangepakt om misbruik sneller op te sporen en aan te pakken.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

malou
Forum fan

Bericht door malou » 17 mar 2018 15:54

Faramir schreef:
17 mar 2018 15:18

Bij deze een verzoek tot opheffing van mijn account en een bevestiging in mijn mailbox indien het geschied is.
Tsjonge...een christelijke gewoonte? :)
In navolging van Dolce Vita?...
Wat een lange tenen... #-o
Hit and run...

Petra
Banned

Bericht door Petra » 18 mar 2018 00:25

Maria schreef:
17 mar 2018 12:14
Zijn we het allemaal eens dus, als je Petra's woorden leest zoals ze het wsl. ook heeft bedoeld.
"een speciale link" = als een duidelijke link.
:angel8:
Wij hebben in ieder geval heeeeel goed gedachten gedeeld! :D
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie