stilzwijgen in de katholieke kerk

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

stilzwijgen in de katholieke kerk

Bericht door lanier » 15 mar 2018 09:44

straks herhaling van de docu gisteren uitgezonden door Zembla.
Heeft iemand dit gezien?
Helaas heb ik gisteren en niet kunnen kijken en heb ik straks geen tijd.

Donderdag 15 maart 2018
NPO2 - 10:10 - 10:50

Het seksueel misbruik door katholieke priesters is van ongekende omvang gebleken. Alleen al in Nederland melden zich sinds 2010 bijna vierduizend slachtoffers, vaak met levenslange en diepe trauma’s. In de Verenigde Staten zijn dat er ongeveer zestienduizend.

In een onthullende reportage van de Franse publieke televisie weten Franse journalisten bijna 100 voorbeelden van priesters te achterhalen die in de afgelopen 25 jaar zijn overgeplaatst na signalen van seksueel misbruik. De journalisten doen onder meer onderzoek in Afrika en Amerika.

In Frankrijk gaan ze achter een priester aan die 19 jaar geleden in allerijl vertrekt uit Canada na aanklachten van seksueel misbruik van minderjarigen. Er ligt al jaren een opsporingsbevel voor hem klaar. Maar de kerk levert hem niet uit. Het toedekken van dit soort zaken reikt mogelijk tot in de hoogste regionen. Daarom reizen de journalisten af naar Argentinië. In Buenos Aires gaan verhalen rond over de huidige paus Franciscus, en de manier waarop hij is omgegaan met misbruikzaken in zijn jaren als aartsbisschop.

In Zembla Internationaal een Frans onderzoek naar de cultuur van overplaatsen en stilzwijgen in de katholieke kerk.

Fenomeen
Superposter

Re: stilzwijgen in de katholieke kerk

Bericht door Fenomeen » 15 mar 2018 09:47

NPO gemist:

https://www.npo.nl/zembla/14-03-2018/BV_101386415

Heb het hele proces van aangifte tot schadevergoeding meegemaakt met een goede vriend.
Ben er erg in geïnteresseerd.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 15 mar 2018 10:48

@Fenomeen,
Bedankt voor de link.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 15 mar 2018 14:43

Hoewel ik als niet-theist een niet zo geheime zwakke plek heb voor het Katholicisme & het daadwerkelijk een mooie religie vindt op veel punten, is het issue betreffende het seksueel misbruik van jongeren uiteraard voor ieder gezond denkend mens een doorn in het oog. Ik kan me voorstellen dat het voor een Katholiek eveneens een heikel punt zal zijn.

Indien het door de zelfbenoemde apostel Paulus die Jezus nooit in levende lijve als leraar had gehad, aanbevelenswaardig wordt gevonden niet te trouwen in 1 Korinthe 7:38 & men als gevolg daarvan geen seks mag hebben, dan ga je als mens uiteindelijk onnatuurlijke dingen doen. De gevolgen laten geen twijfel -- deze zijn vrij duidelijk. Ik kan me het stilzwijgen wel voorstellen van katholieke kant, aangezien onthullingen van die omvang allesbehalve in je voordeel werken.

Ik heb een redelijk hoge pet op van de huidige Paus & hoop dat hij uiteindelijk tot openheid zal oproepen.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 15 mar 2018 16:36

Fenomeen schreef:
15 mar 2018 09:47
NPO gemist:

https://www.npo.nl/zembla/14-03-2018/BV_101386415

Heb het hele proces van aangifte tot schadevergoeding meegemaakt met een goede vriend.
Ben er erg in geïnteresseerd.
Thanx, ik ga het vanavond even rustig kijken.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 15 mar 2018 16:45

Ik meen toch dat het stilzwijgen steeds meer en meer doorbroken wordt. Maar er komt altijd nog misbruik aan het licht.
https://www.ad.nl/binnenland/kerk-betaa ... ~acf3b63b/

Commissie Deetman gaf aan dat er geen verband tussen het celibaat en seksueel misbruik is. Maar een Australisch onderzoek geeft anders aan.
Het lijkt me ook dat één en ander met elkaar te maken heeft.
http://seksueelmisbruik.info/wel-verban ... -misbruik/
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 15 mar 2018 17:27

ChaimNimsky schreef:
15 mar 2018 14:43
Ik kan me voorstellen dat het voor een Katholiek eveneens een heikel punt zal zijn.
Zeer zeker. Voor genoeg katholieken was het het laatste zetje om zich uit te schrijven. Ikzelf vond het vooral erg tragisch voor de slachtoffers. En onbegrijpelijk dat daders strafvervolging konden ontlopen.

Ik acht het dan ook onbegrijpelijk dat de verjaring op dit soort misdrijven nog steeds niet opgeheven is door politiek Den Haag. Strafvervolging moet wat mij betreft plaatsvinden voor daders ongeacht hoeveel jaren geleden het is. Ook beter voor beschuldigden aangezien die dan een kans hebben om hun onschuld aan te tonen in een onafhankelijke rechtbank.
Storm schreef:
15 mar 2018 16:45
Commissie Deetman gaf aan dat er geen verband tussen het celibaat en seksueel misbruik is. Maar een Australisch onderzoek geeft anders aan.
Het lijkt me ook dat één en ander met elkaar te maken heeft.
http://seksueelmisbruik.info/wel-verban ... -misbruik/
Was het maar zo makkelijk aan 1 gegeven te koppelen. Dat is het helaas niet, ook buiten de katholieke kerk waar het celibaat niet bestaat is er in grote hoeveelheden misbruik en ook elders werd/wordt het onder de pet gehouden. De commissie Samson was niet mals in haar rapportages. En de toenmalige minister had tijden na het eindadvies nog weinig tot geen actie ondernomen om misbruik in de jeugdzorg dat tot vandaag de dag duurt uit te bannen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 15 mar 2018 18:45

Rotte appels blijken overal te zitten en wat dit betreft blijkt maar weer dat celibatair leven niet door God gegeven kan zijn. ZO onnatuurlijk!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 16 mar 2018 09:53

ChaimNimsky schreef:
15 mar 2018 14:43
De gevolgen laten geen twijfel -- deze zijn vrij duidelijk. Ik kan me het stilzwijgen wel voorstellen van katholieke kant, aangezien onthullingen van die omvang allesbehalve in je voordeel werken.
Iedereen, die tegen de wet en tegen de algemene moraal handelt, de kans loopt op zijn woorden en daden afgestraft te worden, wil daarover zwijgen.
En iedereen kan zich dat ook wel voorstellen.

Voor iedereen die binnen die gemeenschap leeft, waar deze wetten gelden en voor iedereen, die het daarmee volmondig eens is, is het puur hypocriet om verzachtende omstandigheden aan te voeren bij het beoordelen van overtreders.
Anders dan de strafmaat, waarin hier wel rekening mee gehouden kan worden, gaat het bij een vonnis om het handelen tegen de wet of niet.

In geval van seksuele uitingen en mn. die van de ongeoorloofde daden, zijn er altijd wel verzachtende omstandigheden te vinden waarom men het wil verdoezelen, al is het alleen maar de schande.
Maar juist voor leden van een christelijke kerk, met verkondiging van de moraal voor in de mond en met een voorbeeld functie, is dit puur hypocriet alleen denken aan hun eigen belang en wordt het belang van het slachtoffer volkomen opzij gezet.
En ook van de hele gemeenschap, wanneer bekend is dat zij zo vaak een oogje dicht doen of alleen maar daarna een dader verhuizen.

Dat alleen zou voor een instelling als een kerk al voldoende motivatie moeten zijn om juist diegenen, die die praktijken bewust toepast te bannen uit de gemeenschap, zelfs te excommuniceren, en hen over te geven aan de wereldlijke/wettelijke macht.
Alleen zo zouden zij zich vrij kunnen maken van de schande van het toestaan en zelfs faciliteren van wantoestanden.
Nu wordt er gehandeld met maatstaven, die binnen iedere gemeenschap beoordeeld worden als medeschuldig zijn.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 16 mar 2018 10:09

Faramir schreef:
15 mar 2018 17:27
Dat is het helaas niet, ook buiten de katholieke kerk waar het celibaat niet bestaat is er in grote hoeveelheden misbruik en ook elders werd/wordt het onder de pet gehouden.
Precies.
Maar voor binnen dit onderwerp een drogreden.
Want overal elders, worden daders, minstens de gerelateerde gegevens, uiteindelijk overgedragen aan justitie.
maar het grootste probleem elders is dat er een officiële aanklacht moet zijn.
Of door slachtoffers, of door instanties als er al een sterke bewijslast is.
Zo niet dan volgt een dwangbevel.
Ook als het eerst via diverse tuchtcolleges van beroepsverenigingen gaat .

Of je zou moeten bedoelen "overal elders in religieuze instituten".
Zie ook het actuele protest van slachtoffers van kindermisbruik binnen de Jehova Getuigen organisatie.
Waar dit zelfs openbaar in de notulen gepresenteerd wordt en er ronduit een weigering is van het meewerken aan strafvervolging.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 mar 2018 14:10

Precies.
Want overal elders, worden daders, minstens de gerelateerde gegevens, uiteindelijk overgedragen aan justitie.

Zie ook het actuele protest van slachtoffers van kindermisbruik binnen de Jehova Getuigen organisatie.
Waar dit zelfs openbaar in de notulen gepresenteerd wordt en er ronduit een weigering is van het meewerken aan strafvervolging.
Uiteraard beroept men zich op ‘beroepsgeheim’ of ‘biechtgeheim’ in dit soort zaken. Dat mag en kan je volgens mij alleen toepassen ter bescherming van een slachtoffer. Het kan niet zo zijn dat er mensen willens en wetens beschermd worden die dingen doen die absoluut niet door de beugel kunnen, en die in sommige gevallen worden uitgezonden naar een ander land zodat tenminste hier de problemen zijn opgelost.
Volgens mij is het biechtgeheim ooit bedacht door de Katholieke Kerk om te weten wat er zich afspeelt binnen de gemeenschap, en er vervolgens invloed op uit te kunnen oefenen. Ik weet dat de intentie is “het vergeven van zonden” maar het kwam de KK wel verdomd goed uit dat de priester wist wat er zich afspeelde, die het meldde aan de bisschop, die weer aan de metropoliet, etc.
Constantijn de Grote is toch wel het grote voorbeeld van de zondaars; hij vermoordde zijn oudste zoon en zijn vrouw en liet zich voor de zekerheid op zijn sterfbed dopen. Alle zonden werden netjes weggespoeld…
Kindermisbruik is uiteraard niet alleen iets wat binnen religieuze instellingen gebeurd. Maar het is wel één van de weinige instellingen waar je ermee weg kunt komen als je maar zegt dat je er spijt van hebt er eventueel bereid bent om te gaan verhuizen. Geen strafvervolging, geen genoegdoening voor de slachtoffer(s), maar wel eventueel het vergeven van de zonde. Dat moet voor slachtoffers echt onverteerbaar zijn. Het kan niet zo zijn dat er niets gedaan wordt met zware vergrijpen die worden opgebiecht.
Notulen zijn geen heilige geheime geschriften; wanneer er slachtoffers en getuigen menen dat e.e.a. is opgeschreven wat kan leiden tot strafvervolging, dan moet justitie hier toegang tot krijgen.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 16 mar 2018 16:16

lanier schreef
Constantijn de Grote is toch wel het grote voorbeeld van de zondaars; hij vermoordde zijn oudste zoon en zijn vrouw en liet zich voor de zekerheid op zijn sterfbed dopen. Alle zonden werden netjes weggespoeld…
Ook het nazi kopstuk Hans Frank (de slager van Polen) bekeerde zich vlak voor zijn terechtstelling in Neurenberg nog even tot het katholicisme
Kindermisbruik is uiteraard niet alleen iets wat binnen religieuze instellingen gebeurd. Maar het is wel één van de weinige instellingen waar je ermee weg kunt komen als je maar zegt dat je er spijt van hebt er eventueel bereid bent om te gaan verhuizen. Geen strafvervolging, geen genoegdoening voor de slachtoffer(s), maar wel eventueel het vergeven van de zonde. Dat moet voor slachtoffers echt onverteerbaar zijn. Het kan niet zo zijn dat er niets gedaan wordt met zware vergrijpen die worden opgebiecht.
Ook onder gewone parochianen wilde men kindermisbruik niet waar hebben. Priesters waren de plaatsvervangers van god op aarde en werden als zodanig gezien. De bereidheid aangifte te doen
was om die reden niet groot.
Als er al duidelijke aanwijzingen van misbruik waren, probeerde men in de regel ook nog het slachtoffer en zijn ouders te intimideren.
Aan het biechtgeheim kan je niets doen zonder de geloofwaardigheid van het sacrament aan te tasten. Ik geloof dat een advocaat een soortgelijke geheimhoudingsplicht heeft?

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 16 mar 2018 16:27

Maria schreef:
16 mar 2018 10:09
Faramir schreef:
15 mar 2018 17:27
Dat is het helaas niet, ook buiten de katholieke kerk waar het celibaat niet bestaat is er in grote hoeveelheden misbruik en ook elders werd/wordt het onder de pet gehouden.
Precies.

Zeer schandalig, dat zeker. Dit is niet iets wat enkel binnen religieuze kringen af heeft gespeeld. Ook bij jeugdzorg, bij scouting, bij voetbalverenigingen, op scholengemeenschappen, in niet-religieuze internaten, jeugdgevangenissen enz enz heeft het plaats gevonden en is het soms tot op de dag van vandaag aan de gang. Als wij onze kinderen of kleinkinderen daadwerkelijk willen beschermen dan moeten we niet doen alsof dit enkel in religieuze kringen voorkomt. Zowel het misbruik als de verdoezeling moet uitgeroeid worden op alle plekken. Verjaringstermijn schrappen.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 16 mar 2018 16:42

Faramir schreef
Als wij onze kinderen of kleinkinderen daadwerkelijk willen beschermen dan moeten we niet doen alsof dit enkel in religieuze kringen voorkomt.
Volgens mij doet ook niemand dat. Waar kinderen zijn zijn pedofielen. Zo eenvoudig is het.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 16 mar 2018 17:06

Faramir schreef:
16 mar 2018 16:27
.........Zeer schandalig, dat zeker. Dit is niet iets wat enkel binnen religieuze kringen af heeft gespeeld. Ook bij jeugdzorg, bij scouting, bij voetbalverenigingen, enz...........
Nu doe je het weer, precies hetzelfde.
Wijzen naar andere groeperingen, wat ik beaamde, maar meteen daarna het een drogreden noemde voor het onderwerp in dit topic.

Je reageert niet op mijn:
Precies.
..............
In dit topic gaat het om het onder de pet stoppen en zelfs beschermen van de daders door de hoogte leiding en over het niet vrijgeven van al bekende gegevens naar justitie.
En de juridische onmogelijkheid van de wetsdienaren hen te dwingen die wel vrij te geven.

Het wezenlijke verschil tussen het beleid van de besturen van deze groeperingen en de mogelijkheden binnen de wet en anderzijds dat van een aantal religieuze instituten, waar de wet niet bij kan, wegens de wetgeving op de godsdienstvrijheid, die dan ineens belangrijker zouden zijn.

Plaats reactie