Moeten religieuze scholen worden afgeschaft?

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Waarom?
Bevlogen

Re: Moeten religieuze scholen worden afgeschaft?

Bericht door Waarom? » 26 sep 2016 16:41

Willempie schreef:
Waarom? schreef: Die oude idioot riep wel mensen op van van geloof te veranderen en hakte boompjes van andere mensen om.....En er was toen nog niet eens vrijheid van onderwijs en Godsdienst...........laat staan vernielen van andermans eigendommen.....
O, je wilt dus toch maar doorgaan over "de oude idioot" Bonifatius? Open er dan een draad over want hier heb ik nu voor de laatste keer gereageerd. Je bent namelijk aan het doordrammen.
nuh.....nog valt het kwartje niet.......: Wodan was een Germaanse God, die nam het zeker namens zijn vertegenwoordigers op voor de bevriende God Jezus...?
Er was geen kwartje om te vallen. Je overschat jezelf.
Je kunt los in de nieuwe draad : http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=16349" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 sep 2016 16:57

Willempie schreef:In ieder geval is de indruk die je hierboven schetst, als zou hij over enige politieke macht beschikken, niet juist. Bonifatius bestreed de koningen juist om hun moorden en andere misdaden en had de wraakactie van de koning vrijwel zeker diep betreurd. Hij haatte oorlog en geweld namelijk.
Je bent in de war Willempie, ik was het die beweerde dat Bonifacius de steun had van de Frankische koning en daarom wellicht dacht dat de Friezen geen geweld tegen hem zouden durven gebruiken, vanwege de wraak van de Franken die ze dan konden verwachten, maar dat de Friezen dat dus wel durfden (ondanks die wraak die wel degelijk kwam)
Ik wens u alle goeds

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 26 sep 2016 17:11

Peter van Velzen schreef:
Willempie schreef:In ieder geval is de indruk die je hierboven schetst, als zou hij over enige politieke macht beschikken, niet juist. Bonifatius bestreed de koningen juist om hun moorden en andere misdaden en had de wraakactie van de koning vrijwel zeker diep betreurd. Hij haatte oorlog en geweld namelijk.
Jebent in de war Willempie, ik was het die beweerde dat Bonifacius de steun had van de Frankische koning en daarom wellict dacht dat de Friezen geen geweld tegen hem zouden durven gebruiken, vanwege de wraak van de Franken die ze dan konden verwachten, maar dat de Friezen dat dus wel durfden (ondanks die wraak die wel degelijk kwam)
Nee, ik reageerde op een epistel van "Waarom?" Maar nu misschien beter genoeg hierover in dit topic?
Hallo meneer God, met Anna.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 26 sep 2016 17:15

Waarom? schreef: Je kunt los in de nieuwe draad : http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=16349" onclick="window.open(this.href);return false;
Nee, je kunt er zelf in los, aangezien je blijkbaar genoeg over de man weet om hem als een oude idioot te bestempelen. Ik reageer dan wel als het inderdaad jouw bedoeling was om hierover van gedachten te wisselen. Maar ik betwijfel dat.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 sep 2016 18:30

Willempie schreef:
Waarom? schreef: Je kunt los in de nieuwe draad : http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=16349" onclick="window.open(this.href);return false;
Nee, je kunt er zelf in los, aangezien je blijkbaar genoeg over de man weet om hem als een oude idioot te bestempelen. Ik reageer dan wel als het inderdaad jouw bedoeling was om hierover van gedachten te wisselen. Maar ik betwijfel dat.
Maar dat doe je iedere keer Willempie. Als je merkt dat mensen echt verstand van iets hebben en je in het nauw wordt gedreven, verdwijn je een tijdje of reageer je er gewoon niet op.
Jammer.
Heb je je conclusie wat betreft religieuze scholen al wat bijgesteld of niet? Iedere religie haar eigen school?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 26 sep 2016 19:06

dikkemick schreef: Maar dat doe je iedere keer Willempie. Als je merkt dat mensen echt verstand van iets hebben en je in het nauw wordt gedreven, verdwijn je een tijdje of reageer je er gewoon niet op.
Jammer.
Heb je je conclusie wat betreft religieuze scholen al wat bijgesteld of niet? Iedere religie haar eigen school?
Rare reactie van je. Die discussie gaat elders verder omdat die hier "off-topic" is. En v.w.b. religieuze scholen heb ik het nog niet nodig gevonden mijn mening bij te stellen maar misschien is het verhelderend als je nog eens naleest wat mijn mening daaromtrent is. Voor het geval dat dat teveel moeite zou kosten: "Ik ben geen voorstander van religieuze scholen en ik ben enorm tegenstander van overheidsbemoeienis omdat dat een stap in de richting van een dictatuur is. Voor je het weet gaat de overheid scholing onderwerpen aan een partijbelang. Daarvan zijn voorbeelden te over en ik die heb ik impliciet ook al genoemd. Zo wat duidelijker? Je zult daartegen waarschijnlijk willen inbrengen dat religieuze scholen hetzelfde doen en dan is mijn antwoord dat er nu in ieder geval nog verscheidenheid en vrije keuze bestaan.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 sep 2016 19:19

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Alleen snap ik je laatste zin dan weer niet.
ben je nu wel of niet voor een (grote) verscheidenheid van religieus onderwijs?
Philip K. Dick

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 26 sep 2016 19:31

dikkemick schreef:Dan heb ik je verkeerd begrepen. Alleen snap ik je laatste zin dan weer niet.
ben je nu wel of niet voor een (grote) verscheidenheid van religieus onderwijs?
Ik ben geen voorstander van religieus basisonderwijs maar wel van een verscheidenheid aan keuzes. Die kan, wat mij betreft, niet groot genoeg zijn. Dit klinkt misschien tegenstrijdig maar wat ik bedoel is dat ik niet wil dat de overheid gaat bepalen wat en hoe er onderwezen gaat worden. Ik heb het nu even niet over de controle op kwaliteit want dat is dan wel weer een overheidstaak maar een ander onderwerp.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 sep 2016 19:44

Het lijkt me we inmiddels wel duidelijk wat wel en niet thuishoort in onderwijs. Eenzijdig geloof (of politiek) hoort daar niet thuis. Onderwijs is in den beginne bedoeld om (breed) algemene kennis (en vaardigheden) op te doen.
Philip K. Dick

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 26 sep 2016 19:52

dikkemick schreef:Het lijkt me we inmiddels wel duidelijk wat wel en niet thuishoort in onderwijs. Eenzijdig geloof (of politiek) hoort daar niet thuis. Onderwijs is in den beginne bedoeld om (breed) algemene kennis (en vaardigheden) op te doen.
Volkomen correct.

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 26 sep 2016 19:55

Willempie schreef:Ondanks het feit dat ik Bonifatius zelf als voorbeeld noemde, waarschijnlijk omdat hij nog vers in mijn geheugen zit daar ik me recent nogal in hem (en Martinus en Willibrord) heb verdiept, lijkt het het me toch niet zinnig hier in deze draad over uit te gaan weiden.
Ooit gehoord van heldenverering, of "over de doden niets dan goed"? Misschien dat je voordat je zegt dat je je in hem hebt verdiept eens objectieve boeken over hem gaat lezen?
Een objectief boek zegt meer dan duizend boeken die met een christelijke inslag zijn geschreven.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 26 sep 2016 21:41

Willempie schreef:
Hahaha! Het is de titel van een zeer bijzonder boek, zeker aan te bevelen en blijkbaar nog met enig waarheidsgehalte ook.
Maar Bonifatius heeft dus niet opgeroepen om wie dan ook te doden.
Als je met 50 gewapende mannen op stap gaat in de richting van andersgelovigen dan ga je dus gezellig picknicken.
Wordt er in het bijzonder onderwijs ook aandacht geschonken aan krankzinnige kerkvaders, de reformatici daar hebben we het al over gehad. Althans laat ik Calvijn nog even noemen voor les 2, deze had de nare gewoonte om zijn opponenten levend op de brandstapel te zetten. Dus om het onderwijs broodnodig te hervormen en uiteindelijk te constateren dat je ouders verkeerd zijn voorgelicht, ja je moet toch ergens beginnen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 27 sep 2016 13:15

Willempie schreef
Je zult daartegen waarschijnlijk willen inbrengen dat religieuze scholen hetzelfde doen en dan is mijn antwoord dat er nu in ieder geval nog verscheidenheid en vrije keuze bestaan.
Ja, je kunt kiezen; katholiek, christelijk, heel erg christelijk, een koran school, of Joods (niet voor iedereen toegankelijk.
De overheid zou als tegemoetkoming kunnen bepalen dat religie(s) waardevrij d.w.z. objectief en algemeen behandeld kunnen worden als onderdeel van het vak maatschappijleer. Zo leer je kinderen wat er aan de hand is in de wereld zonder dat zij hoeven bidden voor de aanvang van de les. Mijns inziens voorkom je hiermee indoctrinatie, en je schetst toch een beeld van de geschiedenis, en de dagelijkse gang van zaken.
Want er is ook een nadeel aan louter seculier onderwijs. Mijn stiefdochter is kunstgeschiedenis gaan studeren, maar moest heel wat inhaalwerk doen omdat zij totaal onbekend was met de bijbel. (Onze musea zijn tot aan de nok gevuld met Bijbelse voorstellingen). Zij kwam van een school waar men alles krampachtig had vermeden wat zelfs maar zijdelings verband hield met godsdienstige zaken. Zoals christelijke scholen alles doen om Darwin en de evolutie buiten de deur te houden. Uitgaande van het idee;
("Ik begrijp de evolutie theorie niet, en ik zal alles doen om te verhinderen dat mijn kinderen het wel begrijpen").

Zo'n compromis zou wel werkzaam kunnen zijn toch? Je zou in ieder geval christelijke scholen kunnen afschaffen.
Maar met Koranscholen heb je wel een moeilijk probleem. Daar gaan ruiten bij sneuvelen van vlaggen vliegen in de fik. Orthodoxe joden zullen emigreren naar Israël, en de seculiere Joden sturen hun kinderen toch al naar het neutrale onderwijs
Wat denk je is dat een ideetje?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 27 sep 2016 14:06

Gershom schreef: De overheid zou als tegemoetkoming kunnen bepalen dat religie(s) waardevrij d.w.z. objectief en algemeen behandeld kunnen worden als onderdeel van het vak maatschappijleer. Zo leer je kinderen wat er aan de hand is in de wereld zonder dat zij hoeven bidden voor de aanvang van de les. Mijns inziens voorkom je hiermee indoctrinatie, en je schetst toch een beeld van de geschiedenis, en de dagelijkse gang van zaken.
Dit gebeurt nu al op openbare scholen. En daarnaast is het niet ongebruikelijk dat een dominee facultatief les komt geven op een openbare school. Dus bedoelt voor ouders die hun kinderen nog iets willen aanscherpen. Dit laatste zie je nogal eens in plattelandsgemeenten. Er zijn twee basisscholen, nummer 1 is behoudend en nummer 2 is openbaar. Dan komt het dus voor dat christelijke ouders hun kind naar een openbare school sturen omdat ze iets verlichter zijn dan het klimaat op de christelijke school, maar wel aanvullend godsdienstonderwijs willen. Een vreemde situatie, maar de overheid schiet vaak een beetje door om gelovigen tegemoet te komen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 27 sep 2016 14:54

Gershom schreef:
Waarom? schreef:En uiteraard hebben we de Refo's. In de jaren 30 net zo antisemitisch als de rest van de samenleving. Maar gelukkig, tegenwoordig weten we als veel beter.
Darwin was degene die in oorsprong de gedachte voor de holocaust legde.....Helaas allemaal achter Paywall
Waarom helaas? laat ze maar betalen voor die humbug
Na Darwin eerst verguisd te hebben, bleken de christenen toch niet opgewassen tegen de overweldigende hoeveelheid bewijsmateriaal dat de Evolutietheorie ondersteunde. Wat je dan nog kunt doen is de zaken vervalsen of verdraaien.
En zo maakte de uitvinding van het sociaal Darwinisme school waarmee werd aangetoond dat Darwin een massamoord acceptabel maakte. De uitspraak "survival of the fittest" werd uitgelegd als het recht van de sterkste. Iets dat Darwin nooit bedoeld heeft. In nazi Duitsland evenals in de Sovjet-Unie Werd die verdraaiing gezien als morele rechtvaardiging voor massamoord.
Nota bene onder leden van de eigen soort.
Dag Gershom,

Waarom schreef ik helaas..?. Wel voor een gedeelte van de Refo achterban is het Refdag ongeveer de enigste informatie bron die "informatie" van buiten levert. Zij hebben een abonnement op die krant en krijgen die humbug elke dag naar binnen gedrukt. Voor de buitenwacht is meestal alleen tegen extra betaling die humbug te lezen....., geeft extra bescherming tegen kritiek niet waar!?. En daar zijn ze als de dood voor en laten Refo's zijn nergens banger voor zijn als de dood......
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Plaats reactie