Moeten religieuze scholen worden afgeschaft?

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Re: Moeten religieuze scholen worden afgeschaft?

Bericht door PietV. » 26 sep 2016 09:20

We laten het maar hier want dit geeft een goed idee hoe christelijke scholen hun lesstof aanbieden. De kerstening van de Germanen is natuurlijk het summum van vrede en goede bedoelingen. Is mij ook ooit verteld. Dat de missionarissen vergezeld gingen van een nogal uit de kluiten gewassen contingent gewapende medestanders dat vertellen ze er vaak niet bij. En dat bekering geen kwestie was van een uitwisseling van standpunten in lieve vrede zonder voorbehoud dat missen we denk ik ook wel in de christelijke geschiedenisboekjes. De keuzes waren simpel of je neemt dit aan of je verdwijnt met je stam van de aardbodem. Een beetje het patroon dat we kennen van dissidente bewegingen of het nu Montanisten, Katharen, Mithras aanhangers waren of de tientallen anderen. Het motto was pas u aan of wij gaan u uitroeien.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 sep 2016 09:44

Het verhaal van Bonifactius is juist een goede reden om religieuze scholen af te schaffen. In tegenstelling tot wat ik vroeger op school leerde, blijkt dat deze man juist de bescherming genoot van de grote dictator uit die tijd: namelijk de Frankische koning. Hij trok rond als het middeleeuwse equivalent van de Taliban, en vernielde heidense eilgdommen. Ook reisde hij niet bepaald alleen, maar in gezelschap van een vijftigtal anderen, waarvan er waarschijnlijk velen gewapend waren Hij had de weerstand tegen zijn optreden blijkbaar onderschat en werd door een Friese overmacht verslagen. Het lijkt me een goede zaak als de kinderen de ware tedracht leren en niet worden wijsgemaakt dat het een uiterst vreedzaam mens was, maar iemand die vernielend rondtrok.
Ik wens u alle goeds

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 26 sep 2016 10:04

Peter van Velzen schreef:Het verhaal van Bonifactius is juist een goede reden om religieuze scholen af te schaffen. In tegenstelling tot wat ik vroeger op school leerde, blijkt dat deze man juist de bescherming genoot van de grote dictator uit die tijd: namelijk de Frankische koning. Hij trok rond als het middeleeuwse equivalent van de Taliban, en vernielde heidense eilgdommen. Ook reisde hij niet bepaald alleen, maar in gezelschap van een vijftigtal anderen, waarvan er waarschijnlijk velen gewapend waren Hij had de weerstand tegen zijn optreden blijkbaar onderschat en werd door een Friese overmacht verslagen. Het lijkt me een goede zaak als de kinderen de ware tedracht leren en niet worden wijsgemaakt dat het een uiterst vreedzaam mens was, maar iemand die vernielend rondtrok.
Dit wilde ik dus juist zeggen. Via mijn opa heb een boek gekregen over de geschiedenis van Friesland en daarin komt ook Bonifatius voor. Die man blijkt gewoon een slag te hebben geleverd met Friese bandieten en die verloren te hebben. Terwijl mij op school is wijsgemaakt dat hij door heidenen om het leven is gebracht vanwege het feit dat hij het evangelie kwam brengen. Nergens gehoord dat hij zelf ook gewapend door Friesland trok.

Sowieso een dom verhaal van Boni dat hij een heilige eik omgezaagd heeft om te bewijzen dat de Friese goden niet bestonden. Je zou nu in de kerk kunnen vloeken, en als god je dan niet straft is het dan een bewijs dat de christelijke god niet bestaat? Wat een kortzichtigheid.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 26 sep 2016 11:29

Willempie schreef;
Elie Wiesel sprak over het failliet van het christendom en ik begrijp dat heel goed. Ook schaam ik me er diep voor.
Komt het dan echt niet in je hoofd op, dat die periode een gevolg is van generaties lang Christelijk onderwijs? Want het is natuurlijk niet uitsluitend katholiek onderwijs onderwijs geweest, dat de geesten rijp heeft gemaakt voor de ultieme onverdraagzaamheid, haat en verachting.
Er is tamelijk veel waar de katholieke kerk zich voor moet schamen, en waar pas vanaf het optreden van Paus Joh.XXIII in de jaren 60 voorzichtig een begin mee werd gemaakt.
Voor die tijd zonk ik nog op goede vrijdag als kind in het kerkkoor; "Van het perfide Jodendom verlos ons Heer"
(Op school geleerd)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 26 sep 2016 11:40

Gershom schreef: Voor die tijd zonk ik nog op goede vrijdag als kind in het kerkkoor; "Van het perfide Jodendom verlos ons Heer"
(Op school geleerd)
Gelukkig heb ik dit niet meegemaakt, ben van een jongere lichting en zat op een protestantse school met de Bijbel. Maar wel elke dag beginnen en eindigen met gebed. Op maandag een psalmvers voordragen dat ik op zondagavond nog even snel uit mijn hoofd leerde. Dat ging me wel goed af want er stond altijd een 10. En ook de dominee was hier van op de hoogte, want vreemd genoeg was het bestuur doordrenkt met mensen die in kerken ouderling of diaken waren. En zich met de inhoud en voortgang bemoeiden. Een paar keer per week Godsdienstles; waarbij ik ben overspoeld met verhalen uit Israël en de overkoepelende moraal dat hier een god met zijn gezin bivakkeerde en daarna kwam alles weer goed en dat elke week. Met huiswerk erbij. De vragen waren steevast moralistisch getint, want de les stond ter meerdere glorie van. Er was maar één ware levensbeschouwing en geschiedkundig gezien begon de wereld in het Midden Oosten.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 26 sep 2016 12:29

Gershom schreef:Willempie schreef;
Elie Wiesel sprak over het failliet van het christendom en ik begrijp dat heel goed. Ook schaam ik me er diep voor.
Komt het dan echt niet in je hoofd op, dat die periode een gevolg is van generaties lang Christelijk onderwijs? Want het is natuurlijk niet uitsluitend katholiek onderwijs onderwijs geweest, dat de geesten rijp heeft gemaakt voor de ultieme onverdraagzaamheid, haat en verachting.
Er is tamelijk veel waar de katholieke kerk zich voor moet schamen, en waar pas vanaf het optreden van Paus Joh.XXIII in de jaren 60 voorzichtig een begin mee werd gemaakt.
Voor die tijd zonk ik nog op goede vrijdag als kind in het kerkkoor; "Van het perfide Jodendom verlos ons Heer"
(Op school geleerd)
Dag Gershom,

Volledig eens met jouw verhaal. Wat mij vooral blijft verbazen was de reactie van landen in de AANLOOP op WOII.
Bv na de Kristallnacht :
De Nederlandse regering reageerde gematigd, minister-president Hendrikus Colijn wilde angstvallig de Nederlandse neutraliteit behouden. Omdat de Nederlandse regering op goede voet wilde blijven met Duitsland, sloot Nederland op 15 december 1938 de grens voor joodse vluchtelingen en bestempelde hen tot ongewenste vreemdelingen. De SDAP reageerde verontwaardigd, de fractievoorzitter van de SDAP Johan Willem Albarda stelde dat er 'een groot sentiment onder het Nederlandschen volk was om hulp te bieden'. Albarda vroeg de regering-Colijn meer te doen dan zij op dat moment deed, hij wilde dat er meer vluchtelingen werden toegelaten. Colijn voelde daar niets voor en wees op het grote aantal joodse vluchtelingen, de economische druk die dat kon veroorzaken en het volgens hem bestaande antisemitisme in Nederland dat door de toelating van joodse vluchtelingen alleen maar aangewakkerd zou worden. Colijn zei: "Dat zeg ik in het belang van onze Nederlandsche joden zelf. In dezen tijd is geen enkel volk volkomen vrij van antisemitisme, de sporen ervan worden ook in ons land gevonden en wanneer men nu ongelimiteerd een stroom vluchtelingen uit het buitenland hier zou binnen laten, zou het noodzakelijk gevolg ervan zijn dat de stemming in ons eigen volk ten opzichte van de joden een ongunstige kentering zou kunnen ondergaan." In een memorie van antwoord bij de Rijksbegroting 1938 staat: "Vermeden moet worden alles wat de strekking heeft duurzame vestiging in ons reeds zo dichtbevolkte land te bevorderen, daar een verder binnendringen van vreemde elementen schadelijk zou zijn voor de handhaving van het karakter van den Nederlandschen stam. De Regeering is van oordeel dat in beginsel ons beperkt territoir voor de eigen bevolking moet blijven gereserveerd." De Nederlandse regering werd toch door het parlement gedwongen de toelatingsquota te versoepelen van 2000 naar 7000 vluchtelingen. Uiteindelijk werden er 10 000 vluchtelingen legaal toegelaten[15][16]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kristallnacht" onclick="window.open(this.href);return false;

Gek, ik hoor tegenwoordig weer dezelfde geluiden als er vluchtelingen komen....."daar een verder binnendringen van vreemde elementen schadelijk zou zijn voor de handhaving van het karakter van de Joods-Christelijke Wortels van Nederland".... Dat Joods zouden we er in de jaren '30 niet bij hebben gezegd.....[/sarcasme]
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 26 sep 2016 12:53

Peter van Velzen schreef: Het lijkt me een goede zaak als de kinderen de ware tedracht leren en niet worden wijsgemaakt dat het een uiterst vreedzaam mens was, maar iemand die vernielend rondtrok.
Dat is ook weer zo kwalijk. Onder de les Geschiedenis kreeg ik gewoon vervalsingen opgediend. Goed dat je hier even de aandacht op vestigt.
In mijn geschiedenisboek stond een prachtig uitgevoerde illustratie, van de moord op de "Heilige" Bonifatius. Daarop was een eerbiedwaardige ongewapende grijsaard te zien, die ter verdediging zijn hoofd beschermde met de bijbel, terwijl hij werd doodgelagen met een bijl, door een woesteling in volle wapenrusting. Alleen omdat de goede man een boom had omgehakt.
De voorstelling was zo realistisch geschilderd dat het wel een foto leek. Het maakte op mij als kind een verpletterende indruk. Dat is wat indoctrinatie vermag. Ik zie de afbeelding nog voor mij in al zijn angstwekkende details.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 26 sep 2016 13:01

Gershom schreef:Willempie schreef;
(Op school geleerd)
Ja, dat komt wel in me op. De katholieke kerk maar ook o.a. de lutherse en in wezen het hele christendom heeft een ontzettende schuld op zich geladen die ze nooit meer kan goedmaken. Bescheidenheid en diep berouw zijn zeer op z'n plaats en hard nodig. En perfide onderwijs heeft hier uiteraard ook schuld aan, zowel in kerken als in scholen.
Hallo meneer God, met Anna.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 26 sep 2016 13:25

Waarom schreef;
De Regeering is van oordeel dat in beginsel ons beperkt territoir voor de eigen bevolking moet blijven gereserveerd."
De woorden uit het gedachtekwaad van Pim Fortuyn, en nog een handjevol malloten dat na hem kwam:
"Ons land is vol"
De vluchtelingen-opvang werd gerealiseerd op de meest desolate plaats die ons overvolle land met 6 miljoen ! inwoners toen rijk was. Op de heidevlakte bij Westerbork. Later door de Duitsers dankbaar in gebruik genomen als doorgangskamp naar de ondergang.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 26 sep 2016 13:35

Willempie schreef: Ja, dat komt wel in me op. De katholieke kerk maar ook o.a. de lutherse en in wezen het hele christendom heeft een ontzettende schuld op zich geladen die ze nooit meer kan goedmaken. Bescheidenheid en diep berouw zijn zeer op z'n plaats en hard nodig. En perfide onderwijs heeft hier uiteraard ook schuld aan, zowel in kerken als in scholen.
U bent in staat tot prijzenswaardig inzicht. Waarvoor hulde!

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 26 sep 2016 13:41

Gershom schreef:Waarom schreef;
De Regeering is van oordeel dat in beginsel ons beperkt territoir voor de eigen bevolking moet blijven gereserveerd."
De woorden uit het gedachtekwaad van Pim Fortuyn, en nog een handjevol malloten dat na hem kwam:
"Ons land is vol"
De vluchtelingen-opvang werd gerealiseerd op de meest desolate plaats die ons overvolle land met 6 miljoen ! inwoners toen rijk was. Op de heidevlakte bij Westerbork. Later door de Duitsers dankbaar in gebruik genomen als doorgangskamp naar de ondergang.
Dag Gershom,

En die vluchtelingen locatie mochten ze ZELF in elkaar spijkeren.......maar uiteraard is iedereen die geschiedenis al lang weer vergeten......
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 26 sep 2016 13:49

Gershom schreef:\Want het is natuurlijk niet uitsluitend katholiek onderwijs onderwijs geweest, dat de geesten rijp heeft gemaakt voor de ultieme onverdraagzaamheid, haat en verachting.
Nee zeker niet, wat te denken van Maarten Luther, "Von den Juden und ihren Lügen".
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 26 sep 2016 13:59

Waarom? schreef: Willempie,

Tegen nietsontziende dictators, Bonifatius?.....
Wat ik wel weet : toen Bonifatius werd gedood in Dokkum , kwamem ander Christenen die de "daders" DODEN en de vrouwen en kinderen ROOFDEN als slaven.....Is wel weer helemaal in de geest van de Bijbel dit.
Ondanks het feit dat ik Bonifatius zelf als voorbeeld noemde, waarschijnlijk omdat hij nog vers in mijn geheugen zit daar ik me recent nogal in hem (en Martinus en Willibrord) heb verdiept, lijkt het het me toch niet zinnig hier in deze draad over uit te gaan weiden. Dan wordt het gesprek wel erg breed en leidt het weer af van het eigenlijke onderwerp. Er is wel heel wat meer over te zeggen dan in jouw reactie en, mocht het je interesseren, in een nieuwe draad ben ik gaarne bereid om hierover verder te praten. In ieder geval is de indruk die je hierboven schetst, als zou hij over enige politieke macht beschikken, niet juist. Bonifatius bestreed de koningen juist om hun moorden en andere misdaden en had de wraakactie van de koning vrijwel zeker diep betreurd. Hij haatte oorlog en geweld namelijk.
Hallo meneer God, met Anna.

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 26 sep 2016 14:00

En uiteraard hebben we de Refo's. In de jaren 30 net zo antisemitisch als de rest van de samenleving. Maar gelukkig, tegenwoordig weten we als veel beter.
Darwin was degene die in oorsprong de gedachte voor de holocaust legde.....Helaas allemaal achter Paywall, maar tenenkrommend.....Kwaliteit hoor dat Christelijk onderwijs en journalastiek. Daar worden NU de hudige generatie Refo's mee opgezadeld.
http://www.rd.nl/meer-rd/wetenschap-tec ... =1.1126708" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rd.nl/meer-rd/wetenschap-tec ... =1.1127323" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rd.nl/meer-rd/wetenschap-tec ... =1.1128723" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 26 sep 2016 14:06

Willempie schreef:
Waarom? schreef: Willempie,

Tegen nietsontziende dictators, Bonifatius?.....
Wat ik wel weet : toen Bonifatius werd gedood in Dokkum , kwamem ander Christenen die de "daders" DODEN en de vrouwen en kinderen ROOFDEN als slaven.....Is wel weer helemaal in de geest van de Bijbel dit.
Ondanks het feit dat ik Bonifatius zelf als voorbeeld noemde, waarschijnlijk omdat hij nog vers in mijn geheugen zit daar ik me recent nogal in hem (en Martinus en Willibrord) heb verdiept, lijkt het het me toch niet zinnig hier in deze draad over uit te gaan weiden. Dan wordt het gesprek wel erg breed en leidt het weer af van het eigenlijke onderwerp. Er is wel heel wat meer over te zeggen dan in jouw reactie en, mocht het je interesseren, in een nieuwe draad ben ik gaarne bereid om hierover verder te praten. In ieder geval is de indruk die je hierboven schetst, als zou hij over enige politieke macht beschikken, niet juist. Bonifatius bestreed de koningen juist om hun moorden en andere misdaden en had de wraakactie van de koning vrijwel zeker diep betreurd. Hij haatte oorlog en geweld namelijk.
Dag Willempie,

Jij kwam aandragen met Bonfatius en ik heb nergens gesuggereerd dat hij politieke macht had. Ik schreef alleen wat aanhangers en volgelingen van hem deden(die waren al "christen" ) . DODEN, ROVEN, SLAVEN maken....Gaat er nog geen lampje bij je branden....?

Plaats reactie