https://tasmedes.wordpress.com/2016/02/ ... od-column/" onclick="window.open(this.href);return false;
Steeds meer als ik zijn columns lees heb ik het idee : Hij is zelf de spiritiele Atheist waar hij het (weer) over heeft

Moderator: Moderators
Nee, euthanasie gaat over de overbodigheid van zinloos lijden.Zou wellicht het nihilisme dat veel atheïsten (vaak onbewust) aanhangen er iets mee te maken hebben? Nihilisme in de zin van: niets heeft een intrinsieke zin of betekenis, alles is ‘waarde-loos’, zin en betekenis zijn iets dat je als mens zelf moet maken. Maar opnieuw: als dat laatste geldt, dan is er toch geen situatie die zo uitzichtloos is dat er niets van te maken valt? Dan zou je toch juist tegen euthanasie moeten zijn omdat je met euthanasie accepteert dat nihilisme juist niet klopt?
Nihilisme heeft geen zak met atheïsme te maken. Lijkt mij dat dat zeikertje heeeeeel veel moeite heeft dat te aanvaarden.Immers, als nihilisme klopt, dan heeft het leven geen zin en moet je die zin zelf maken. Als je euthanasie accepteert, erken je dat je er niet in slaagt om er iets van te maken. Je hebt gefaald. Maar hoe kun je erkennen te falen als je niet ergens toch een soort idee hebt van wat het betekent om zinvol te leven? En impliceert dat niet dat er toch iets van een intrinsieke zin in het bestaan zit?
Je bent een leugenaar en een idioot, vooral een idioot.Nihilisme loopt vaak uit op een idee van constructivisme: zin moet je zelf maken. Dat veel ongelovigen dus voor euthanasie zijn, toont de holheid van dat idee aan. Ongeloof wordt vaak gezien als iets heldhaftigs, als een avontuur dat je aangaat. Je wilt er iets van maken juist omdat het leven geen zin heeft. Maar Nietzsche werd gek omdat hij besefte hoe ondraaglijk nihilisme was. Het constructivisme is een mooie leus, maar het werkt niet.
Ik weet niet of het karikaturaal is, maar er komt wel een stuk enorme boosheid mee naar boven bij je.....pallieter schreef:
Of ben ik nu wat karikaturaal uit mijn nek aan het lullen?
Ik zeg ook niet dat je je beledigd voeltpallieter schreef:Verontwaardiging, Waarom. Verontwaardiging is iets heel anders dan zich beledigd voelen. Is iets heel anders dan zich beter voelen.
En dat probeer ik zoveel mogelijk te zijn ipv karikaturaal mensen terug te brengen naar 1 aspect van hun zijn teneinde je morele superioriteit te benadrukken. Wat ik hierboven doe en wat die zeikert op zijn blog doet.
Het is het zoveelste ergerlijk stukje van een gelovige die vertrekt van zijn eigen aannames en dan tot besluiten komt over ongelovigen.Waarom? schreef:Een nieuwe column op de blog can Taede Smedes:
https://tasmedes.wordpress.com/2016/02/ ... od-column/" onclick="window.open(this.href);return false;
Steeds meer als ik zijn columns lees heb ik het idee : Hij is zelf de spiritiele Atheist waar hij het (weer) over heeft
De reactie hierop is tenenkrommend mede door de drogredenen.Wim_1946 schreef:Deze reactie heb ik onder de column van Taede geplaatst :
Zij willen hun medemens ondraaglijk lijden besparen. Dat heet humaan gedrag of empathie.
Wim_1946 schreef:Deze reactie heb ik onder de column van Taede geplaatst :
Veel atheïsten zijn inderdaad voor euthanasie. Maar niet uit nihilisme of omdat ze gefaald hebben maar uit medemenselijkheid. Zij willen hun medemens ondraaglijk lijden besparen. Dat heet humaan gedrag of empathie. Jammer dat veel gelovigen die empathie niet bezitten doordat ze geloven in onbewezen aannames dat alleen God over leven en dood gaat.
Heel jammer.
Pietv en anderen die hebben gereageerd:PietV. schreef:Wim slaat de spijker op de juiste plek in de plank. Taede heeft nog steeds een zwartgallig beeld van atheïsten, hij heeft vooral een bloedhekel aan assertieve atheïsten. Die godsbeelden en theologie maar matig serieus nemen en niet op de door hem gewenste toon hun mening verkondigen.
Wat mij het meest verbaasd is de volgende reactie:Maria schreef:De reactie hierop is tenenkrommend mede door de drogredenen.Wim_1946 schreef:Deze reactie heb ik onder de column van Taede geplaatst :
Zij willen hun medemens ondraaglijk lijden besparen. Dat heet humaan gedrag of empathie.
Die vooronderstellingen die worden gemaakt!. Hoe je dat kunt opschrijven a.h.d.v de korte reactie die Wim_1946 heeft opgeschreven is mij een raadsel.Taede schreef: Mij dunkt dat je zelfs nog nooit het Nieuwe Testament hebt ingekeken.
Taede is IMO een typische identiteitsgelovige. Wat belangrijk is, is in de eerste plaats tot welke gemeenschap hij hoort. Hij identificeert zich als christen, dus is wat hij gelooft christelijk. Ook al zou de praktijk uitwijzen dat hij in overtuiging veel meer overeenkomsten heeft met ongelovigen dan met doorsnee christenen, dat is allemaal niet zo belangrijk. Hij hoort tot de gelovige gemeenschap en zal dus het geloof verdedigen en het ongeloof bestrijden.Waarom? schreef: Ik denk dat jullie Taede geen recht doen, ik begon mijn posting met een knipoog dat hij die spritiuele atheist is. En dat meen ik serieus. Zijn manier van filisofie en theologie bedrijven van de laatste tijd kan ik niet heel erg plaatsen. Kan soms bijna door een willekeurige spiritist worden gescheven.
Hij omschrijft zichzelf ook wel als post theïst. Spirituele deïst zou ook een uitdrukking kunnen zijn dat op hem gedrukt kan worden, maar dan wel balancerend rond de christelijke dogmatiek. Hij is een aanhanger van Paul Tillich volgens mij. Mijn kritiek berust veelal op een karakter eigenschap van hem, hij kan geen boek lezen zonder te zoeken naar een stukje dat de "gelovige" tekort doet. Als je jarenlang boekbesprekingen van hem leest dan zit hier steevast de klemtoon. Taede bepaalt wat goed is voor hem en goed is voor de ander. Dus eigenlijk zijn veel boekbesprekingen nietszeggend want hij maakt er een gebaar van onder het motto: Er zit een foute atheïst te schrijven"!. En dan komt er een uiteenzetting dat achterin het boek een niet zo leuk stukje staat dat voorbij gaat aan...... De zogenaamde nieuwe atheïsten wil hij graag inruilen voor atheïsten die terug getrokken leven, bovenal hun mond houden en het religieuze debat overlaten aan een paar uitverkorenen, en mochten ze dan toch iets willen zeggen dan graag een bijdrage dat valt onder de noemer cultureel monotheïsme. Dus lippendienst die opbouwend is en recht doet aan de culturele achtergrond van met name het christendom en vooral geen persiflage maakt van zijn hobby.Waarom? schreef: Ik denk dat jullie Taede geen recht doen, ik begon mijn posting met een knipoog dat hij die spritiuele atheist is. En dat meen ik serieus. Zijn manier van filisofie en theologie bedrijven van de laatste tijd kan ik niet heel erg plaatsen. Kan soms bijna door een willekeurige spiritist worden gescheven.
Weer die vooronderstellingen die worden gemaakt!. Erg jammer, ik had Taede hoog staan.Taede schreef: Ik ben helemaal niet tegen euthanasie (wat jij en je mede-nihilisten van bijvoorbeeld het Freethinker-forum ook mogen denken, jullie lijken echt precies te weten wat er in mijn hoofd omgaat, zonder dat jullie je ook echt verdiept hebben in mijn boeken, blogbijdragen, website, etc.), maar ik moet toch wel zeggen dat de hierboven geplaatste opmerkingen in elk geval niet meer begrip voor euthanasie zullen kweken bij degenen die er wél tegen zijn…
(...) volgende reactie, nadat de persoon waarop hij reageerde nog nooit op freethinker was geweest:
Oké, dan heb ik je verkeerd begrepen, mijn excuses. Ik bedoelde het geneuzel op de Freethinker-website (http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 46&t=15832" onclick="window.open(this.href);return false;).