Onderdrukking door geestelijke gijzeling.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Onderdrukking door geestelijke gijzeling.

Bericht door Maria » 01 jun 2015 10:11

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... n=20150529" onclick="window.open(this.href);return false;
Met de auto naar school? Voor veel Britse kinderen is het de normaalste zaak van de wereld. Maar een orthodox-joodse leerling die door zijn moeder met de auto bij het leslokaal wordt afgezet, kan voor een dichte deur komen te staan. Een groep Britse rabbijnen van de Belz-gemeenschap in Londen heeft vrouwen verboden om auto te rijden.
Hoe staat het met de britse wet aangaande uitsluiting van onderwijs voor minderjarigen op basis van discriminatie?
Dina Brawer, de Britse ambassadeur van de Joods Orthodoxe Feministische Alliantie (JOFA): "Dit gaat eigenlijk om het beknotten van de vrijheid van vrouwen en ze afhankelijk te maken van mannen. Het is een kwestie van macht en controle, niet van religie. De stelling dat vrouwen die autorijden de waarden van bescheidenheid overtreden is absurd. Aan een vrouw die autorijdt is niets onbescheidens."
Aanvulling van mij:
Ingeval van machtslust vindt men altijd wel een bepalinkje om de eigen wil door te drijven.
De Belz-vrouwen zelf lijken het verbod echter prima te vinden. In een reactie van een lokale organisatie van Belz-vrouwen, Neshei Belz, laten ze weten zich 'bijzonder bevoorrecht en gewaardeerd te voelen als onderdeel van een gemeenschap die de hoogste standaarden van verfijning, moraliteit en waardigheid hanteert."

De vrouwen bestempelen autorijden als een activiteit waarbij ze 'onder hoge druk staan en waarbij hun waarden in het geding komen door de blootstelling aan egoïsme, agressie, grof taalgebruik en ander ongepast gedrag'.
Waarom komt me dit zo bekend voor?
Variant op Stockholm syndroom ?
Zou dit bij geestelijke gijzeling ook zo werken?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Vit
Banned

Re: Onderdrukking door geestelijke gijzeling.

Bericht door Vit » 01 jun 2015 10:34

En als de kinderen dan met een buschauffeuse komen is het wel goed? Het lijken verdorie wel islamietjes
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 01 jun 2015 10:53

bijzonder bevoorrecht en gewaardeerd te voelen als onderdeel van een gemeenschap die de hoogste standaarden van verfijning, moraliteit en waardigheid hanteert
Ik dacht dat Übermensch iets Duits was, maar sommige Joden kunnen er ook wat van.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 jun 2015 11:10

Vitiligo schreef:En als de kinderen dan met een buschauffeuse komen is het wel goed? Het lijken verdorie wel islamietjes
Wahabietjes om precies te zijn. snapt u waarom Israel en Saudi-arabië nog steeds geen vrede hebben gesloten?
Ik wens u alle goeds

Vit
Banned

Bericht door Vit » 01 jun 2015 12:05

Peter van Velzen schreef:
Vitiligo schreef:En als de kinderen dan met een buschauffeuse komen is het wel goed? Het lijken verdorie wel islamietjes
Wahabietjes om precies te zijn. snapt u waarom Israel en Saudi-arabië nog steeds geen vrede hebben gesloten?
Ik vermoed zomaar dat ze het zelf niet precies weten, ik heb het aan een moslim gevraagd waarom zijn religie van oudsher zo'n bloedhekel aan joden heeft en die had er geen antwoord op, behalve dat het hem verteld is deze te haten, indoctrinatie dus.

Btw, zeg maar jij tegen jou.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 01 jun 2015 13:18

Dat beloof ik schreef:
bijzonder bevoorrecht en gewaardeerd te voelen als onderdeel van een gemeenschap die de hoogste standaarden van verfijning, moraliteit en waardigheid hanteert
Ik dacht dat Übermensch iets Duits was, maar sommige Joden kunnen er ook wat van.
Übermensch is een term van Nietzsche die daarmee sprak over de persoon op de berg (Über) t.o.v. de mensen op de grond.
De nazi's hebben die term gekaapt voor hun eigen doeleinden, net zoals de swastika, trouwens.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 01 jun 2015 13:21

Vitiligo schreef:
Peter van Velzen schreef:
Ik vermoed zomaar dat ze het zelf niet precies weten, ik heb het aan een moslim gevraagd waarom zijn religie van oudsher zo'n bloedhekel aan joden heeft en die had er geen antwoord op, behalve dat het hem verteld is deze te haten, indoctrinatie dus.
Erger: tot aan de openbaring aan Mohammed was het helemaal dezelfde religie. Maar ja .... de joden bezaten wel het beste stuk grond .... zou dat er iets mee te maken hebben?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 01 jun 2015 15:41

Dit gaat niet over de verhouding joden - moslims.
Off topic om hierop door te gaan.

Wel over de verhouding religieus denken en dat vooral het verschil in "aangepast aan en in deze tijd" versus "religie uit achtergebleven culturen", die nog steeds levend staan en ingekapseld zijn de moderne tijd.
Deze laatsten blijken dus overal te kunnen overleven.
Vanuit hun geïsoleerde bestaan in het land van herkomst, zetten zij dit cultuurtje voort in het moderne Engeland.
"oorspronkelijk afkomstig is uit Oekraïne"

Ik moet dan idd. denken aan de Islam wetten, maar ook aan onze SGP vrouwen, die vlg. hun geloof geen kiesrecht hebben en ook niet in het openbaar mannen mogen onderwijzen en/of terechtwijzen, waardoor ze geen openbare functies onder gelijke leeftijden mogen hebben.

Dat religieuze lijders hier hun wetten om laten draaien, waardoor vrouwen niet alleen in het openbaar geen zeggenschap mogen hebben, sterker nog, ook intern niet serieus genomen worden als het gaat om belangrijke beslissingen. Zij moeten bescheiden zijn en blijven en stil zijn als de man spreekt.

Zolang hun gedachten draaien om hetgeen hun mannen voor hun uitdenken, worden ze de hemel in geprezen en zijn zij de kroon op de schepping, gegeven aan de man om te behagen.
Het lijkt door hun eigen uitspraken zelfs zo dat zij geloven, dat hun mannen op deze manier het beste met hen voor hebben, daar zij zich beschermd achten in deze boze wereld tegen allerlei boze wereldse zaken.

Dat is wat mij opviel vroeger in mijn oude milieu van orthodox gelovigen, later alweer toen ik me op islamitische fora begaf en las hoe gelovige vrouwen zelf denken over deze wetten.
En wat ik nu weer tegenkom bij deze orthodox joodse vrouwen.

Dwars door deze kleinerende wetten heen voelen zij zich geliefd en zelfs op een voetstuk staan. :shock:

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 01 jun 2015 17:15

Maria schreef: Dwars door deze kleinerende wetten heen voelen zij zich geliefd en zelfs op een voetstuk staan. :shock:
Ze hebben, kennelijk geen idee, behalve dat het duivels-geregeerd is, over de 'andere'wereld.
Zoals ik al schreef: zij zijn er vast van overtuigd dat hun wereld de enige ware is en de rest geschikt voor de hel.

Hier is het patriarchale tot in het absurde doorgetrokken en, kennelijk, met succes.

Wat ik dan niet snap is hoe westerse vrouwen vrijwillig naar de islam overstappen. En zich dan ook nog happy voelen (zoals bleek uit enkele straat reportages in Leiden toen de discussie over de burka pas was losgebarsten)

Ik weet niet hoe hun regels zijn mbt pc en internet, maar ik stel me voor dat die niet zeer ruimhartig zijn. Want dat zou wel eens een flinke eye-opener kunnen zijn.

Beetje wrang om te bedenken dat zo'n 15-50.000 jaar geleden de goden wereld juist draaide om vrouwen: De Moeder. En wel van wat nu Rusland is tot aan de Atlantische oceaan. Wellicht juist daarom begon men in het Judaïsme de nadruk te leggen op de menstruerende vrouwen (en dus onrein) op bepaalde delen van de maand. En daarmee een minderwaardigheid aan hen op te leggen. Ik zou wel willen weten of de oudste joodse geschriften (kan hooguit 2800 jaar oud zijn) diezelfde houding vermelden. Er was nog geen hemel/hel, geen paradijs, geen zondeval.
Christendom is 1000 jaar jonger, en de islam 1600. Dus, met hun aanpassingen, niet de oorsprong.

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh » 02 jun 2015 18:46

HenkM schreef:Beetje wrang om te bedenken dat zo'n 15-50.000 jaar geleden de goden wereld juist draaide om vrouwen: De Moeder. En wel van wat nu Rusland is tot aan de Atlantische oceaan.
Hoe zouden we dat weten?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 02 jun 2015 19:13

HenkM schreef:Beetje wrang om te bedenken dat zo'n 15-50.000 jaar geleden de goden wereld juist draaide om vrouwen: De Moeder.
In die tijden speelden er totaal andere dingen en lagen ook de verhoudingen anders.
Interessant voor een nieuw topic.

Maar ook dan is de moeder degenen die koste wat kost beschermd moest worden, omdat zij er moest zijn en blijven om de kinderen groot te brengen.
Wat maakt dat van haar?
Een zelfstandige persoonlijkheid?
Tot op zekere hoogte, maar dan vooral toch binnenshuis oftewel binnen de verhouding kinderen baren en grootbrengen.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 02 jun 2015 19:24

iznogoodh schreef:
HenkM schreef:Beetje wrang om te bedenken dat zo'n 15-50.000 jaar geleden de goden wereld juist draaide om vrouwen: De Moeder. En wel van wat nu Rusland is tot aan de Atlantische oceaan.
Hoe zouden we dat weten?
Archeologie. Opgravingen in bijna geheel, maar vooral, centraal europa

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 02 jun 2015 20:17

Ook binnen de grenzen van de eigen woning van de orthodox religieus!!!!!!

Dat vrouwen, vooral de vruchtbaar lijkende lichamen van vrouwen, overal en altijd al wel vereerd werden, is bewijs voor gelijkwaardigheid van vrouwen?

[-X

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 02 jun 2015 20:58

Maria schreef:Ook binnen de grenzen van de eigen woning van de orthodox religieus!!!!!!

Dat vrouwen, vooral de vruchtbaar lijkende lichamen van vrouwen, overal en altijd al wel vereerd werden, is bewijs voor gelijkwaardigheid van vrouwen?

[-X
dat is een bewijs van dat vrouwen ooit vereerd werden.
Dat bepaalde lieden, mijn gok is priesters, dat niet zagen zitten veroorzaakte een verschuiving dmv (subtiele) manipulate.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 02 jun 2015 21:45

HenkM schreef: Dat bepaalde lieden, mijn gok is priesters, dat niet zagen zitten veroorzaakte een verschuiving dmv (subtiele) manipulatie.
Die extra manipulatie was niet nodig.
Ze werden al gemanipuleerd op een paar na die zich niet lieten manipuleren.

Net als nu nog vaak, werden vrouwen op een voetstuk gezet als een prachtige fokpoedel.
En de meesten toen wisten niet beter.
Dat zou nu anders moeten zijn, maar ook nu zijn vrouwen daar zelfs vaak trots op.
Weinig anders als de joodse vrouwen, die denken door hun man als kostbare juweeltjes gezien te worden.
Maar ze moeten wel zwijgen.

Plaats reactie