Opgraving bewijst bestaan David en Salomo

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Karssenberg
Banned

Re: Opgraving bewijst bestaan David en Salomo

Bericht door Karssenberg » 18 dec 2014 21:22

Virginie schreef:
en nu moeten we het helaas doen met de stem van de archeoloog op Discovery.
Zielig voor al die mensen van het pre-Discovery-tijdperk.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 18 dec 2014 21:55

Karssenberg schreef: Maar de archeologie zal geen uitweg bieden, men gelooft toch wat men wil geloven.
De archeologie biedt wel een uitweg in veel gevallen maar uiteindelijk is het tweede deel van deze zin waar het (voor gelovigen) om draait: men gelooft wat men wil geloven.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 dec 2014 22:03

Willempie schreef:
Zeker! Op zich is het ook allemaal razend interessant. Maar ongeschikt om het gelijk of ongelijk van verschillende wereldbeelden aan te tonen. Misschien kan ik het op de volgende manier duidelijker maken. Hartstikke interessant dat archeologische vondsten nu mogelijk aantonen dat de Bijbelse koningen mogelijk echt bestaan hebben. Maar dat wist ik al. Zo zijn er ook mensen die weten dat het allemaal onzin is wat er in de Bijbel staat en ook die zullen zich alleen maar iets aantrekken van archeologische vondsten die hun gelijk bewijzen.
HET gelijk hebben de gelovigen al aan hun kant. Zij geloven immers. Stellen zich er voor open (Je moet het geloven...). En dit geloven heet ook wel: Zeker weten, tegen alle logica en bewijzen/vondsten in.
Dus inderdaad: Of David en Solomon nu wel of niet bestaan hebben (als ook deze vondst WEER een fake blijkt te zijn) maakt dat voor de gelovige geen ene ruk uit. Die blijft echt wel in JC en God geloven. Je MOET het nl. geloven.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 dec 2014 22:05

Karssenberg schreef:
Mij interesseen dit soort berichten evenmin. Ik ben het met je eens, dat de bijbel geen geschiedenisboek is in die zin dat het een systematische beschrijving geeft van de geschiedenis van het volk Israel.
Dat wil volgens mij niet zeggen dat wat er beschreven is als geschiedenis niet echt gebeurd zou zijn. David en Salomo zijn historische personen. Hoe zou anders Jezus kunnen zijn geboren als nazaat van David en Salomo, zoals beschreven in Mattheüs 1 ? In het geslachtsregister in Lukas ontbreekt Salomo, maar David komt ook daar voor.

Maar ik ben ook niet zo van: Zie je wel, de bijbel heeft toch gelijk. Het gaat om de lijn van verlossing en die kun je niet vinden door historisch of archeologisch onderzoek.
Zie hierboven mijn reactie. Wat een ongehoorde manier om je zo opzichtig en openlijk en moedwillig te blijven verstoppen voor de realiteit. Ga je schamen, homo sapiens! Blijven MOETEN geloven anno 2014. Geweldig!

Misschien dat een enkeling nog eens uit moet leggen wat hij/zij op een forum zoekt als deze. Als je al WEET en als NIETS dit weten kan beïnvloeden/veranderen, wat behalve evangeliseren kan dan de reden zijn?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 18 dec 2014 22:13

MoreTime schreef:Het is weer bijna kerst, dus dan komen dit soort items weer in het nieuws.
http://nos.nl/artikel/2009621-eeuwenoud ... rhaal.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De link naar de NOS werkt helaas niet. Er is wel een schaap met een kersttrui bij de NOS dus het niveau zakt snel. Misschien een voorteken.
http://nos.nl/artikel/2008399-schaap-in ... aasje.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Laat ik het bericht een beetje nuanceren, het verwijst niet naar bepaalde personen. Dit is de basis en de rest wordt er door de media aan toegevoegd.

They don't directly reference David or Solomon, but do provide evidence of government activity during that period
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 18 dec 2014 22:16

Karssenberg schreef: .... Als Maria aan Gabriel vraagt: hoe zal dat gebeuren ( dat ik zwanger word terwijl ik geen omgang met een man heb gehad)? dan is dat een begrijpelijke en gelovige nieuwsgierigheid en krijgt zij ook antwoord. Maar Zacharias wordt gestraft met stomheid omdat hij kennelijk heel sceptisch en ongelovig reageert op de boodschap, dat hij alsnog een zoon krijgt.
Het staat allemaal in de lange hoofdstukken Lucas 1 en 2.
....
Nu begrijp ik hoe jij er bij komt om sceptische ongelovigen hier doorgaans te negeren.
Ik prijs mij nu gelukkig dat ik nog kan praten :wink:
NB: Doe wel en zie niet om.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 19 dec 2014 01:39

Karssenberg schreef: Ik ben het met je eens, dat de bijbel geen geschiedenisboek is in die zin dat het een systematische beschrijving geeft van de geschiedenis van het volk Israel.
......
Hoe zou anders Jezus kunnen zijn geboren als nazaat van David en Salomo, zoals beschreven in Mattheüs 1 ?
War dacht je er van dat het antwoord op de laatste vraag ligt besloten in de zin ervoor ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 19 dec 2014 08:08

Dat beloof ik schreef:
Karssenberg schreef: Ik ben het met je eens, dat de bijbel geen geschiedenisboek is in die zin dat het een systematische beschrijving geeft van de geschiedenis van het volk Israel.
......
Hoe zou anders Jezus kunnen zijn geboren als nazaat van David en Salomo, zoals beschreven in Mattheüs 1 ?
War dacht je er van dat het antwoord op de laatste vraag ligt besloten in de zin ervoor ?
Hieruit blijkt hoe sommigen gelovigen de vertellingen in de bijbel ook nu nog letterlijk opnemen (waar het hen uitkomt)

Een roze, frisch ontloken,
uit teeren wortel kwam,
want d'oudheid had gesproken:
"Zij bloeit uit Jesse's stam"
Die heeft een bloem gebracht
al in den kouden winter
te midden van den nacht.

https://www.youtube.com/watch?v=xA4pBDNZDx0" onclick="window.open(this.href);return false;

De kans is groot dat mensen als Abraham, Izak, Jacob, David, Jesaja en Jezus hebben bestaan.
Archeologische vondsten hoeven dat voor mij niet te bewijzen.
Maar of ze in die volgorde geleefd hebben en of alles wat over hen verhaald wordt daadwerkelijk bij hen hoort is de vraag.
De bijbelschrijvers hebben er in elk geval een aardig lopend verhaal van gemaakt en zo willen de gelovigen het graag houden, Jezus als afstammeling van David.
Ze hebben daarbij niet in de gaten dat zij in een andere Jezus geloven dan de bijbelschrijvers.
Die hadden een Koning der Joden in gedachten, een beloofde koning met een uitgewerkte stamboom.
Dat een Zoon van God, door de HG verwekt, helemaal geen aardse stamboom nodig heeft ontgaat hen.
Het kerstverhaal en de profetieën moeten bij hen blijven kloppen.
De Zoon van God uit de hemel nedergedaald maar wel met een aards sausje overgoten, koning David die echt heeft bestaan was zijn over-over-over-over grootvader !!!
Laatst gewijzigd door writer op 19 dec 2014 08:38, 7 keer totaal gewijzigd.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 19 dec 2014 08:16

HenkM schreef:
Karssenberg schreef: Maar de archeologie zal geen uitweg bieden, men gelooft toch wat men wil geloven.
De archeologie biedt wel een uitweg in veel gevallen maar uiteindelijk is het tweede deel van deze zin waar het (voor gelovigen) om draait: men gelooft wat men wil geloven.
En daar draait het voor ongelovigen natuurlijk ook om. Er is geen verschil.
Hallo meneer God, met Anna.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 19 dec 2014 09:12

Beste Willempie,

Gezien de titel van dit topic zeg je dus dat het aantreffen van 6 kleizegels het bewijs vormt vsn het bestaan van David en Salomo.
Wil je eens uitleggen hoe je tot die conclusie komt?
Ik zie het verband namelijk niet.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 19 dec 2014 09:19

Dat beloof ik schreef:Beste Willempie,

Gezien de titel van dit topic zeg je dus dat het aantreffen van 6 kleizegels het bewijs vormt vsn het bestaan van David en Salomo.
Wil je eens uitleggen hoe je tot die conclusie komt?
Ik zie het verband namelijk niet.
Nee, dat zeg ik juist helemaal niet. Wil jij misschien eens uitleggen hoe je tot die conclusie komt? :)
Hallo meneer God, met Anna.

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 19 dec 2014 09:41

writer schreef: Die hadden een Koning der Joden in gedachten, een beloofde koning met een uitgewerkte stamboom.
Dat een Zoon van God, door de HG verwekt, helemaal geen aardse stamboom nodig heeft ontgaat hen.
De Zoon van God uit de hemel nedergedaald maar wel met een aards sausje overgoten, koning David die echt heeft bestaan was zijn over-over-over-over grootvader !!!
Het is waar, dat de meeste Joden een heel andere Messias in gedachten hadden voorzover ze überhaupt nog in die verwaching leefden. Maar dat zegt niets. Gods plannen zijn hoger dan die van de mensen.

Na de zondeval zegt God tegen de slang, dat hij en zijn geestelijke nakomelingen uiteindelijk uitgeschakeld zullen worden (de kop vermorzelen) door een mens, een nakomeling van de vrouw. Dat gaat bepaald niet zonder slag of stoot, want de slang zal de gelovigen de hiel verbrijzelen. Genesis 3 : 15.
Deze belofte is zo'n 40 eeuwen vervuld met de komst van de mens Jezus Christus, die tegelijk God was. De hele bijbel door is de rode lijn, dat de Verlosser uit Abraham, Jakob, David, Salomo zal voortkomen. Op het moment dat de vervulling van deze belofte verder weg lijkt dan ooit gebeurt dat, maar het wordt alleen maar gezien door degenen, die geloven: eenvoudige mensen als Jozef en Maria, de herders. Terwijl de geleerde Schriftgeleerden, die de bijbel uit hun hoofd kennen de clou missen.
De belofte dat de satan uitgeschakeld wordt is nog niet helemaal vervuld. Hij is uit de hemel verwijderd (Openbaring 12), maar heeft op aarde nog wel macht.
We leven tussen D-day en V-day.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 19 dec 2014 09:48

Karssenberg schreef:Dat gaat bepaald niet zonder slag of stoot, want de slang zal de gelovigen de hiel verbrijzelen. Genesis 3 : 15.
KLok, klepel ...
Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw,
tussen jouw nageslacht en het hare,
zij verbrijzelen je kop,
jij bijt hen in de hiel.’
Terwijl de geleerde Schriftgeleerden, die de bijbel uit hun hoofd kennen de clou missen.
Zij dus niet alleen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

elle
Forum fan

Bericht door elle » 19 dec 2014 10:03

Karssenberg schreef:
writer schreef: Die hadden een Koning der Joden in gedachten, een beloofde koning met een uitgewerkte stamboom.
Het is waar, dat de meeste Joden een heel andere Messias in gedachten hadden voorzover ze überhaupt nog in die verwaching leefden. Maar dat zegt niets. Gods plannen zijn hoger dan die van de mensen.
Dit is één van de redenen waarom de orthodoxe Joden niets moeten hebben van de christelijke Jezus.
Deze Jezus voldoet niet aan de omschrijving van de Messias die beloofd wordt in de Hebreeuwse bijbel (het chr oude testament).
Non sum qualis eram

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 19 dec 2014 10:31

Christenen zitten gewoon op een dubbel spoor.
Ze geloven in een gekomen Christus en koppelen zijn komst aan de verwachtingen van een aardse koning over de Joden.
Omdat Jezus niet de verwachtte koning bleek te zijn hebben ze van Hem maar Gods Zoon gemaakt.
Om hun geloof kracht bij te zetten hebben ze wel vele voorspellingen uit hun verband moeten halen maar het is ze gelukt.
De rode lijn van K.
Ëen evangelist meende zelfs de komst van Jezus als zijnde Gods Zoon te moeten bewijzen door een compleet geslachtsregister op te sommen, het ultieme bewijs!!!
Terwijl een Zoon van een God zo uit de hemel kan nederdalen net zo als hij kan opstijgen.
Maar mensen houden van sprookjes.
David was een man naar Gods hart, uit hem moest de Messias voortkomen, de bijbelschrijvers hebben ragfijn uitgestippeld hoe God te werk is gegaan (met terugwerkende kracht)
David heeft bestaan en dus ook Jezus want Jezus was zijn achter-achter-achter-achterkleinzoon!!!
En met kerst mag Hij even de Zoon van God zijn, zingende engelen en aanbiddende koningen.
Wat een flauwe kul.
Maar desalniettemin kunnen de kerstdagen voor zowel gelovigen als ongelovigen heel prettig zijn.
Laatst gewijzigd door writer op 19 dec 2014 10:45, 4 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie