Tholen benoemt weigerambtenaren

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Robert Frans
Forum fan

Re: Tholen benoemt weigerambtenaren

Bericht door Robert Frans » 16 dec 2014 17:06

Klopt. Hoewel de Egyptische godsdienst en het christendom ook veel verschillen kennen qua verspreiding en beïnvloeding van culturen (de Egyptische godsdienst was vrij monocultureel en niet wereldwijd verbreidt), is de Egyptische godsdienst ook een prima bewijs dat je ook enkele vaststaande zekerheden nodig hebt om langer dan een paar decennia staande te blijven. Die zekerheden, of dogma's zo u wilt, zijn als de botten van een lichaam dat daarmee verder kan lopen en steeds nieuwe horizonten kan bereiken.
Pax et bonum

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh » 16 dec 2014 19:28

Bonjour schreef:
iznogoodh schreef:
Robert Frans schreef:Dus kun je niet zomaar meer oordelen over andere samenlevingen en culturen. Dan kun je dus niet zeggen dat wij het goed hebben en zij het minder goed of verkeerd, en baseer je je moraal in feite op wat de meerderheid vindt. Mij lijkt dat echter nu juist geen vrijdenken.
Robert Frans, als jij nog een keer dat totaal irrelevante zinnetje 'dat lijkt me geen vrijdenken' gebruikt, dien ik een klacht in.
Het was me ook al opgevallen. Vrijdenken is niet 'vrij denken' maar 'vrij van dogma's denken'.
Het zinnetje 'dat lijkt me geen vrijdenken' heeft niets te maken met een behoefte aan discussie.

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh » 16 dec 2014 19:29

Demiurg schreef:
kiks schreef:Ik denk dat iets dergelijks in Tholen niet zal gebeuren, maar dat men een lange neus trekt naar de wetgevende macht door het gedogen nog een aantal decennia te verlengen middels het benoemen van deze ambtenaren.
Burgerlijke ongehoorzaamheid is een mooi ding.
Het openlijke getreiter valt mij op. Meer mensen nog?

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh » 16 dec 2014 19:33

Robert Frans schreef:
iznogoodh schreef:Robert Frans, als jij nog een keer dat totaal irrelevante zinnetje 'dat lijkt me geen vrijdenken' gebruikt, dien ik een klacht in.
Als het niet relevant is, dan kun je me dat natuurlijk ook gewoon uitleggen. Je hoeft echt niet meteen dergelijke maatregelen te nemen, ik ben altijd bereid mijn woordkeuze te veranderen als dat nodig is.
Ik ging er alleen vanuit dat vrijdenken ook betekent dat je niet zomaar de meerderheid volgt, maar je eigen mening vormt op basis van de rede. Als die veronderstelling onterecht is, dan is dat ook prima en zal ik het voortaan anders verwoorden.
Jij bent bezig om discussies te laten ontsporen.

Robert Frans
Forum fan

Bericht door Robert Frans » 16 dec 2014 21:26

Ook als ik off-topic ga, kun je me dat gewoon direct zeggen, zodat ik samen met degene met wie ik in discussie was weer terug naar het onderwerp kan gaan. Geen probleem dus, wat mij betreft.
Pax et bonum

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 dec 2014 21:48

iznogoodh schreef:Jij bent bezig om discussies te laten ontsporen.
Ik denk dat dit best meevalt. Voor de sfeer op het forum is het beter als je dit op een andere toon en met meer onderbouwing in het topic plaatst, of een melding maakt zodat het door moderatoren bekeken kan worden.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Virginie
Forum fan

Bericht door Virginie » 16 dec 2014 22:18

Als ik weiger in een plaats te wonen waar weigerambtenaren worden aangesteld zou het misschien wel praktisch zijn als ze daar een soort gastenboek voor aanleggen. Want ik neem niet aan dat ze het de Tholenaren gevraagd hebben en al zeker niet de mensen die eventueel wel bereid zijn in Tholen te gaan wonen maar die er nu van afzien. Ik zou dat als gemeente nuttige informatie vinden.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 dec 2014 06:05

Virginie schreef:Als ik weiger in een plaats te wonen waar weigerambtenaren worden aangesteld zou het misschien wel praktisch zijn als ze daar een soort gastenboek voor aanleggen. Want ik neem niet aan dat ze het de Tholenaren gevraagd hebben en al zeker niet de mensen die eventueel wel bereid zijn in Tholen te gaan wonen maar die er nu van afzien. Ik zou dat als gemeente nuttige informatie vinden.
Ik neem niet aan dat een homo- of lesbopaar dat wil gaan trouwen, graag getrouwd wil worden door een ambtenaar die (wil) weigeren. Ik vermoed dat die twee niet-weigeraars voldoende zullen zijn voor heel Tholen. Met de verwachte stiging van de zeespiegel zie ik Tholen ook geen groeigemeente worden. Dus praktisch is er geen probleem. Het is in feite alleen een vorm van protest van de gemeente Tholen. Miisschien dat de betreffende ambtenaren nog voor hun pensioen van mening veranderen. Ik hoop het voor ze.
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 17 dec 2014 08:37

Robert Frans schreef:Het hoeft niet waar te zijn, maar men neemt wel aan dat het waar is. En kan, in elk geval in het geval van katholieke dogma's, wel degelijk het verder onderzoeken. ...
Het was ook niet mijn bedoeling om te zeggen dat dogma's door iederéén worden aanvaardt, maar enkel dat binnen de gemeenschap of denkwijze hun dogma's als waar worden gezien.
Ok, dat is al een beter uitgangspunt. Je kan onderzoeken, maar niet bewijzen. En zijn slechts aanvaard binnen een gemeenschap.
Maar leven zonder dogma's, zonder absolute zekerheden, is net zo gevaarlijk, omdat je mensen dan nergens op kan aanspreken, iedereen maar wat kan roepen en je maar de meerderheid hebt te volgen.
Maar of je de waarden nu per meerderheid vaststelt of op basis van dogma's die slechts door één groep aanvaard worden, maakt niet veel verschil voor een minderheid met afwijkende waarden.
Omgekeerd kan je ook zeggen dat er gevallen bekend zijn dat wel heel veel mensen decennia moesten strijden om zo'n degelijke waarde van de kerk eruit te krijgen. Mooi voorbeeld hiervan is het kiesrecht voor vrouwen. Ook hebben de christenen ooit tegen de leerplicht gestemd.
De zekerheden zorgen voor stabiliteit en rust, de vrijheid voor creativiteit en dynamiek.

De onaantastbaarheid van de waarden zorgt echter dus voor heel veel onrust.

Helaas moeten we vaststellen dat de kerk nooit gezorgd heeft voor een prettige sociale omgeving. Het is altijd de maatschappij geweest die de kerk heeft gedwongen aan te passen, zodat de normen van vandaag de dag zijn ontstaan.
Dat kan, maar dan nog erken je wel of niet enkele bronnen die je daarover kan of mag raadplegen of toepassen.
Een bron moet op waarde geschat worden. Een getuige die na 30 jaar verteld hoe een moord gepleegd heeft, heeft een andere waarde dan een getuige die op dezelfde dag zijn verhaal verteld. we weten dat mensen misleid kunnen worden. De cultuur van een getuige zal ook zijn interpretatie beïnvloeden. Dat moet uit de bronnen gefilterd worden. En dan kom je niet uit tot reële aanwijzingen voor een god.
Die gulden regel (door Jezus echter vooral positief geformuleerd, maar wel weer exact zo geformuleerd in het bijbelboek Tobit), is inderdaad een uitstekende universele waarde.
Fijn. Wat zegt dat over de houding die je moet hebben tegenover homoseksuele mensen, andersdenkenden? Heeft de kerk dan de afgelopen eeuwen getoond dat ze goed met deze universele waarde om kan gaan? En vandaag de dag? Kiezen voor bescherming van priesters die de fout in zijn gegaan ipv hun slachtoffers. Dat is een interpretatie van de gulden regel? Of welke ander universele waarden ken je?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Robert Frans
Forum fan

Bericht door Robert Frans » 17 dec 2014 09:54

Bonjour schreef:Maar of je de waarden nu per meerderheid vaststelt of op basis van dogma's die slechts door één groep aanvaard worden, maakt niet veel verschil voor een minderheid met afwijkende waarden.
Omgekeerd kan je ook zeggen dat er gevallen bekend zijn dat wel heel veel mensen decennia moesten strijden om zo'n degelijke waarde van de kerk eruit te krijgen. Mooi voorbeeld hiervan is het kiesrecht voor vrouwen. Ook hebben de christenen ooit tegen de leerplicht gestemd.
Samenlevingen veranderen inderdaad. Dat is onoverkomelijk en ook niet erg. Natuurlijk zijn er ook waarden die door de tijden heen veranderen, ook binnen de kerk. Niet élke waarde is universeel. Maar bijvoorbeeld de "basisingrediënten" van het huwelijk, zoals ik die hier weergegeven heb, die blijven wel hetzelfde, want de huwelijksvisie is een behoorlijk fundamentele waarde binnen de kerk. En ook de bescherming van het ongeboren leven (dat hier nu niet ter discussie staat) is een waarde die de kerk wel degelijk als universeel beschouwd en die zij niet los zal laten.
Er kan dus veel veranderen, maar de basishouding blijft wel hetzelfde. Want of je nu in de middeleeuwen leeft of in deze tijd, of in een verre toekomst, op fundamenteel gebied behoor je wel als gelijkwaardig te worden behandeld. Je moet wel ergens van op aankunnen.
De onaantastbaarheid van de waarden zorgt echter dus voor heel veel onrust.
Zoals al gezegd: niet álle waarden zijn onaantastbaar, maar sommigen wel. Ook jij zult enkele waarden aanhouden, waarvan je meent dat die wereldwijd aangehouden zouden moeten worden. Denk aan de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw, de gelijkwaardigheid tussen homo en hetero, de vrijheid van meningsuiting, wellicht het ook niet aanhouden van dogma's, de scheiding tussen kerk en staat, etc.
Soms kan dat inderdaad voor onrust zorgen, maar die onrust moet je niet altijd willen voorkomen. Soms moet je kunnen zeggen: "Het spijt me, maar aan die waarde kunnen we niet tornen." De mens heeft ook bescherming nodig tegen al te kwaadwillenden, die vanuit het idee dat er geen absolute waarheid zou zijn, proberen waarden op te leggen die absoluut geen recht doen aan wat goed en juist is.
Helaas moeten we vaststellen dat de kerk nooit gezorgd heeft voor een prettige sociale omgeving. Het is altijd de maatschappij geweest die de kerk heeft gedwongen aan te passen, zodat de normen van vandaag de dag zijn ontstaan.
Ik vind dat érg kort door de bocht geredeneerd. Allereerst zijn er wel degelijk landen waar ze een baken van stabiliteit is temidden van oorlogsgeweld of armoede. Waar ze heel hard meewerkt om de mensen aldaar toch een waardig bestaan te geven. En ten tweede kun je kerk en samenleving niet zomaar van elkaar scheiden als in een cultuur veel mensen tot de kerk behoren.
Het is waar dat kerk en samenleving elkaar beïnvloeden, maar heel veel hervormingen zijn juist ook bínnen de kerk gebeurd. De kerk hervormd continu, ook vandaag de dag, en het zijn juist niet zelden de meest toegewijde gelovigen die het meest kritisch kunnen zijn over wat zij doet en niet doet.

Er zijn ook in Europa wel degelijk perioden van rust en stabiliteit geweest, mede dankzij de kerk. Ging toen alles goed en was het toen één en al gezelligheid? Nee, natuurlijk niet. Maar ook in deze tijd is de omgeving voor veel mensen helemaal niet zo prettig en sociaal.
Ik denk echt dat je een niet al te romantisch beeld moet hebben van de ontwikkelingen van de laatste tijd. Ja, er is veel goeds uit voortgekomen, maar ook veel kwaad. Elke samenleving kent haar sociale tekortkomingen, ook deze. Want ook nu kunnen steeds meer mensen niet echt meer meekomen in die snelle, complexe ontwikkelingen, en worden er nog altijd groepen mensen buitengesloten of veroordeeld. Het is geen toeval dat steeds meer mensen een stoornis of psychische aandoening lijken te hebben, want we maken dingen steeds moeilijker behapbaar.
In elke samenleving gold én geldt dat zij enkel prettig is als je zeg maar "het gemaakt hebt" en je voldoende hebt geconformeerd aan de normen en waarden die er gelden. Doe je dat niet, dan val je buiten de boot. Dat gold toen en dat geldt nu.
Daar is niets in veranderd; alleen de normen en waarden die bepalen wanneer je buiten de boot valt zijn veranderd. En ik heb zelf ook ten volle die andere kant van onze beschaving "mogen" meemaken, of de gevolgen ervan van dichtbij mogen zien. Dat ik soms bijna zou terugverlangen naar die simpele tijd waarin ik nooit heb geleefd en waarvan ik vast en zeker ook een te romantisch beeld had.
Een bron moet op waarde geschat worden. Een getuige die na 30 jaar verteld hoe een moord gepleegd heeft, heeft een andere waarde dan een getuige die op dezelfde dag zijn verhaal verteld. we weten dat mensen misleid kunnen worden. De cultuur van een getuige zal ook zijn interpretatie beïnvloeden. Dat moet uit de bronnen gefilterd worden. En dan kom je niet uit tot reële aanwijzingen voor een god.
Dat was dan ook niet het onderwerp hè? :) De vraag was of er universele normen en waarden zijn, naar aanleiding van de discussie over de verschillende huwelijksvisies. Want als die er niet zijn, dan kun je dus niet zomaar de ene visie afkraken en de andere goedkeuren, op basis van wat goed en juist zou zijn.
Fijn. Wat zegt dat over de houding die je moet hebben tegenover homoseksuele mensen, andersdenkenden? Heeft de kerk dan de afgelopen eeuwen getoond dat ze goed met deze universele waarde om kan gaan? En vandaag de dag? Kiezen voor bescherming van priesters die de fout in zijn gegaan ipv hun slachtoffers. Dat is een interpretatie van de gulden regel? Of welke ander universele waarden ken je?
Ik zeg dan ook niet dat gelovigen zich altijd zo geweldig aan die gulden regel houden. Het christendom zelf erkent dan ook dat wij dat niet doen en daarom Christus nodig hebben. Ook binnen de kerk hebben we tegen het kwaad rondom ons heen en in onszelf te strijden en bij elke strijd vallen er slachtoffers, in dit geval dus mensen die ervoor kiezen kwaad te handelen. En daardoor weer échte slachtoffers maken.
Een theorie zegt ook dat juist de kerk zo fel te maken heeft met het kwaad binnenin haar, omdat zij die het goede willen doen, het meest te strijden hebben. Maar we geven niet op, we wanhopen niet, en proberen elke keer weer te hervormen, te leren van de fouten die gemaakt zijn.
De kern van de katholieke leer is dan ook in feite: God heeft ons een ideale leefwijze meegegeven waarin wij écht gelukkig kunnen zijn; wij houden ons daar nauwelijks aan omdat we steeds weer voor het kwaad kiezen; toch wil God met ons meetrekken en geeft Hij het niet op ons tot het goede te trekken.
Pax et bonum

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 17 dec 2014 12:44

Lees ik net dit:
Bisdom wil bezem halen door homovriendelijke studentenkerk
http://www.trouw.nl/tr/nl/13912/Rooms-k ... o.facebook
Na de studentenkerk in Tilburg moet ook die van Nijmegen een veel conservatievere koers gaan varen. De huidige pastoor wordt over anderhalf jaar, bij zijn pensioen, vervangen door een geestelijke die meer op de lijn van het bisdom zit.
Voorlopig wordt het kennelijk weer niks met die RKK om wat aardiger te doen tegen medemensen die "zondig" zijn. Nou ja ik had eigenlijk niks anders verwacht van de club die meent dat je moraal haalt uit een eeuwenoud boek, dat vol staat met haat, afkeuring en begint met een pratende slang, en als het misgaat de slogan die bij de groep hoort hanteert "Wir haben es nicht gewusst".

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Virginie
Forum fan

Bericht door Virginie » 17 dec 2014 12:57

Bisdom wil bezem halen door homovriendelijke studentenkerk

http://www.trouw.nl/tr/nl/13912/Rooms-k ... o.facebook" onclick="window.open(this.href);return false;

Na de studentenkerk in Tilburg moet ook die van Nijmegen een veel conservatievere koers gaan varen. De huidige pastoor wordt over anderhalf jaar, bij zijn pensioen, vervangen door een geestelijke die meer op de lijn van het bisdom zit.

Voorlopig wordt het kennelijk weer niks met die RKK om wat aardiger te doen tegen medemensen die "zondig" zijn. Nou ja ik had eigenlijk niks anders verwacht van de club die meent dat je moraal haalt uit een eeuwenoud boek, dat vol staat met haat, afkeuring en begint met een pratende slang, en als het misgaat de slogan die bij de groep hoort hanteert "Wir haben es nicht gewusst".

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
De RKK voelt de noodzaak zichzelf te rehabiliteren en rehabilitatie is een voorwaarde voor leven. Ze zal zichzelf nooit doodverklaren zoals een eerste kamer zichzelf nooit zal afschaffen. De RKK roept nu noodgedwongen het recht van verbeelding in en wordt een zeemonster met wild om zich heen slaande tentakels. Wat had ze anders moeten doen? Het hoofd in eigen hand nemen?

Het is net als met fietsen, net als de garantie is verstreken wordt hij gejat. De garantie van de RKK is verlopen en geen verzekering die haar nog hebben wil. Ze is overgeleverd aan verraders.

elle
Forum fan

Bericht door elle » 18 dec 2014 12:44

kiks schreef:Op de valreep heeft in de gemeente Tholen de benoeming van een drietal weigerambtenaren plaats gevonden. Deze benoemingen zijn niet in de geest van de twee weken later ingaande wet op de benoeming van weigerambtenaren.
Vanavond zal er over deze kwestie vergaderd worden in het gemeentehuis van Tholen.
Non sum qualis eram

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 18 dec 2014 12:52

elle schreef:
Vanavond zal er over deze kwestie vergaderd worden in het gemeentehuis van Tholen.
Kunnen we jou sturen als speciaal afgevaardigde.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

elle
Forum fan

Bericht door elle » 18 dec 2014 17:26

PietV. schreef:
elle schreef:
Kunnen we jou sturen als speciaal afgevaardigde.
Volgens mijn zwager zal het (achteraf) worden uitgezonden op SBS6, en live op Omroep Zeeland.
Dus wie wil, kan het volgen.
Non sum qualis eram

Plaats reactie