800 babylijkjes in een beerput

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

800 babylijkjes in een beerput

Bericht door PietV. » 04 jun 2014 13:52

Bron: http://wereldnieuws.blog.nl/religie/201 ... vangtehuis" onclick="window.open(this.href);return false;

De Ierse katholieke kerk raakt nog verder in opspraak. Het tot voor kort oppermachtige instituut in Ierland werd al geplaagd door een reeks misbruikschandalen. Nu zijn er in de tuin van een voormalig katholiek opvanghuis voor ongehuwde moeders in het stadje Tuam in het westen van het land botten en schedels van 800 babylijkjes gevonden. Ze lagen zonder lijkkisten of een gedenksteen begraven in een beerput van het tehuis en dateren uit de periode 1925-1961. Het inmiddels afgebroken tehuis werd gerund door katholieke nonnen. In het streng katholieke Ierland werden zwangere meisjes in opvangtehuizen gestopt om hun kinderen te baren, zoals in het Tuam Mother and Baby Home.

Na de bevalling moesten de meisjes ergens anders in het land hun heil zoeken en de kinderen groeiden in het tehuis op. De kindertjes werden zwaar verwaarloosd, blijkt uit historische documenten. Ze kregen weinig eten en geen deskundige medische verzorging als ze ziek werden. Alleen gezonde kinderen werden ter adoptie aangeboden of verkocht aan rijke kinderloze echtparen. Twee spelende jongens hadden het massagraf al in de jaren 70 ontdekt, maar het was de Ierse historica Catherine Corless die ontdekte om hoeveel kinderen het ging. Vrouwen die ooit bevielen in wat ze ‘The Home’ noemden, zijn van plan om hun kind als vermist op te geven om verder onderzoek mogelijk te maken. De Ierse organisatie voor Adoptierechten wil dat er ook gekeken wordt naar andere tehuizen. De kerk wil meewerken aan de oprichting van een herdenkingsmonument met de namen van alle slachtoffertjes.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Moderator

Re: 800 babylijkjes in een beerput

Bericht door Maria » 04 jun 2014 14:34

Zwaar gefrustreerd vertel ik net wat ik hier lees aan mijn logé.
We zitten net, na wat laat te hebben gegeten, en ieder doet even wat hij zelf wil.
"Dat heb ik ook al gelezen, dat stond in de krant." was het antwoord.

" Ze lagen zonder lijkkisten of een gedenksteen begraven in een beerput van het tehuis" lees ik voor en geef als commentaar: "Begraven? In de beerput gegooid zullen ze bedoelen."

"Ja ja dat heb ik al gelezen" was weer het antwoord.
Vreemde reactie vond ik.
Zei ik dan ook:
"Dat zei je al, maar ik geef nu hier mijn commentaar."

Misschien is het zo, dat mensen hierover niet verder willen denken of praten?

Dat gebeurde ook in 1970 blijkbaar.
"Twee spelende jongens hadden het massagraf al in de jaren 70 ontdekt,..........."

Heuhhhh????
Niet verder vertellen, niet verder over praten, dan is het misschien niet gebeurd???
Of minder belastend voor je eigen geest?????

"De kerk wil meewerken aan de oprichting van een herdenkingsmonument met de namen van alle slachtoffertjes."

Is dat niet geweldig?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 04 jun 2014 14:40

PietV. schreef:Bron: http://wereldnieuws.blog.nl/religie/201 ... vangtehuis" onclick="window.open(this.href);return false;

De Ierse katholieke kerk raakt nog verder in opspraak. Het tot voor kort oppermachtige instituut in Ierland werd al geplaagd door een reeks misbruikschandalen. Nu zijn er in de tuin van een voormalig katholiek opvanghuis voor ongehuwde moeders in het stadje Tuam in het westen van het land botten en schedels van 800 babylijkjes gevonden. Ze lagen zonder lijkkisten of een gedenksteen begraven in een beerput van het tehuis en dateren uit de periode 1925-1961. Het inmiddels afgebroken tehuis werd gerund door katholieke nonnen. In het streng katholieke Ierland werden zwangere meisjes in opvangtehuizen gestopt om hun kinderen te baren, zoals in het Tuam Mother and Baby Home.

Na de bevalling moesten de meisjes ergens anders in het land hun heil zoeken en de kinderen groeiden in het tehuis op. De kindertjes werden zwaar verwaarloosd, blijkt uit historische documenten. Ze kregen weinig eten en geen deskundige medische verzorging als ze ziek werden. Alleen gezonde kinderen werden ter adoptie aangeboden of verkocht aan rijke kinderloze echtparen. Twee spelende jongens hadden het massagraf al in de jaren 70 ontdekt, maar het was de Ierse historica Catherine Corless die ontdekte om hoeveel kinderen het ging. Vrouwen die ooit bevielen in wat ze ‘The Home’ noemden, zijn van plan om hun kind als vermist op te geven om verder onderzoek mogelijk te maken. De Ierse organisatie voor Adoptierechten wil dat er ook gekeken wordt naar andere tehuizen. De kerk wil meewerken aan de oprichting van een herdenkingsmonument met de namen van alle slachtoffertjes.
Die berichten uit het verleden zijn er altijd al geweest. Nu wordt gelukkig steeds meer hard aangetoond en bewijsbaar. De bestraffing laat wel heel vaak te wensen over.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 04 jun 2014 14:44

Mariakat schreef:
"De kerk wil meewerken aan de oprichting van een herdenkingsmonument met de namen van alle slachtoffertjes."

Is dat niet geweldig?
Dit laatste stukje tekst daar verbaas ik mij over. Het geeft mij een dubbel gevoel, willen ze hun schuld afkopen en zich daarmee vrijpleiten? Straks staan alle landen vol met herdenkingsmonumenten van slachtoffers die gevallen zijn omdat een religieus systeem dit mede mogelijk maakte. Wordt dan de wereld weer een stukje beter en hoeft niemand meer te vrezen dat het nog een keer gebeurd. Zelf hoop ik en zal onze Ierse "correspondent" even mailen voor zijn commentaar, dat dit helpt om veel Ieren aan te zetten om afstand te nemen tot de katholieke kerk. Die vooral in dit land heel veel invloed heeft.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 04 jun 2014 16:14

@Mariakat: soms reageren mensen zo als ze er niet mee willen worden geconfronteerd. Net als met het overlijden van iemand. Het feit dat je het tot je door laat dringen geeft je dan allerlei emoties, woede of medelijden of wat dan ook. Ik denk dat de veel mensen dat niet willen en zich voor dit soort berichten afsluiten.

Wat een afschuwelijke ontdekking. En wat heeft zich daar allemaal afgespeeld aan leed...niet voor te stellen.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 04 jun 2014 16:41

MoreTime schreef:
Wat een afschuwelijke ontdekking. En wat heeft zich daar allemaal afgespeeld aan leed...niet voor te stellen.
Je denkt aan de middeleeuwen maar het is enkele tientallen jaren geleden in een enigszins beschaafd land. Met dus personen die zichzelf een bijzondere (lees religieuze) rol hadden toebedeeld. Het instituut veroordeelde zwangere vrouwen die niet getrouwd waren, zij vingen deze vrouwen op. Deze mochten vertrekken na hun bevalling en daarna was het survival of the fittest voor de kinderen. En als ze bezweken dan werden ze gedumpt en ik vraag me zelfs af of de biologische moeder het ooit heeft geweten.

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 04 jun 2014 16:51

PietV. schreef:
MoreTime schreef:
Je denkt aan de middeleeuwen maar het is enkele tientallen jaren geleden in een enigszins beschaafd land. Met dus personen die zichzelf een bijzondere (lees religieuze) rol hadden toebedeeld. Het instituut veroordeelde zwangere vrouwen die niet getrouwd waren, zij vingen deze vrouwen op. Deze mochten vertrekken na hun bevalling en daarna was het survival of the fittest voor de kinderen. En als ze bezweken dan werden ze gedumpt en ik vraag me zelfs af of de biologische moeder het ooit heeft geweten.
Dus als ik het goed begrijp werden de kinderen daar geboren en achtergelaten als een soort vondelingen.
Blijkbaar zijn er nogal wat vrij kort daarna overleden, hoe kom je anders aan 800 babylijkjes?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 04 jun 2014 16:53

MoreTime schreef: Dus als ik het goed begrijp werden de kinderen daar geboren en achtergelaten als een soort vondelingen.
Blijkbaar zijn er nogal wat vrij kort daarna overleden, hoe kom je anders aan 800 babylijkjes?
Volgens het verhaal gaat het over een periode van enkele tientallen jaren. Elke baby is er één teveel en de manier waarop ze dus afgedankt zijn is nog schokkender.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 04 jun 2014 16:58

Bron: http://wereldnieuws.blog.nl/religie/201 ... vangtehuis" onclick="window.open(this.href);return false;
....
De kerk wil meewerken aan de oprichting van een herdenkingsmonument met de namen van alle slachtoffertjes........[/quote]

Is dat haar enige reactie?
Heeft de kerk geen behoefte contact met de nog in leven zijnde moeders te zoeken?
Of vindt ze het beter omwille van de rust te wachten tot de moeders of journalisten zelf aan de bel trekken?

Als kind dacht ik dat ik in een beschaafde tijd geboren was, geen Romeinse arena's meer, geen guillotines en geen brandstapels meer.
Maar naarmate ik ouder wordt ervaar ik steeds meer dat de mensen geen haar zijn veranderd.
Vooral onder de bescherming van de kerk kon men blijkbaar doen wat men wilde.
De bevolking zag de kerk als enige middel om de hel te ontlopen en daar maakte de kerk misbruik van.
Onder het mom van goed werk voor de Heer te verrichten konden de mensen die in de religie werkzaam waren hun sexuele frustraties, sadistische spelletjes en alles wat ver van naastenliefde staat op onschuldige kinderen en weerloze volwassenen uitleven.

Heel lang geleden vond de Heer het in het belang van de gehele mensheid beter alle inwoners buiten de familie van Noach om te verdrinken.
Daarna vond de Heer het, ook weer In het belang van de gehele mensheid, beter de inwoners van Sodom en Gomorra te vernietigen.
En in het belang van de Joodse godsdienst mocht Jozua de oorspronkelijke inwoners van het land Kanaän doden.
En zo redeneert de roomse kerk nog steeds, in het belang van de kerk is alles geoorloofd zolang de mensen maar gelovig blijven.

Helaas is de islam niet veel beter en of er ooit een tijd zal komen dat niemand meer onder de dekmantel
van éen of andere godsdienst de meest afschuwelijke dingen kan doen betwijfel ik.
De roomse kerk is een machtig instituut met veel symboliek, dat zal niet snel minder worden.
En de islam lijkt steeds sneller te groeien.......
Onbegrijpelijk dat er steeds weer mensen blijven komen die menen dat ze niet zonder godsdienst kunnen.
Een godsdienst geleid door een stelletje fanaten die alleen maar hun eigen belang voor ogen hebben.
Maar blijkbaar heeft een godsdienst zo'n grote aantrekkingskracht op de meeste mensen dat zij keer op keer de misstappen van hun leiders van ondergeschikt belang vinden.
Het toont alleen maar aan hoe slecht deze wereld door de invloed van de duivel is, ook onder de geestelijken en dat ze nog meer moeten bidden....
En zo blijft alles bij het oude,met of zonder 800 babylijkjes.
Ik herinner me de serie "De zomer van '45" waarin een ongehuwde moeder haar kindje aan de roomse zusters moest afstaan, wat een drama, Maria mocht haar kind nog wel een poosje voeden maar wel geblindoekt om een band met het kind te voorkomen....
Wat een goede bedoelingen dan deze vrome zusters, totaal geen gevoel en in Ierland gebeurde dat en nog erger blijkbaar aan de lopende band.
NB: Doe wel en zie niet om.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 05 jun 2014 09:04

Dit verklaart waarom er tussen 1975 en nu geen actie ondernomen is.
Drieënvijftig jaar nadat een katholieke instelling voor de opvang van zwangere meisjes in het West-Ierse Tuam werd gesloten, is door onderzoek van historica Catherine Corless aan het licht gekomen dat de resten die al in 1975 ontdekt werden, geen slachtoffers waren van de negentiende eeuwse hongersnood die de bevolking van West-Ierland decimeerde. Het blijkt om bijna 800 tussen 1925 en 1961 overleden en in een put gedumpte baby’s te gaan.
Bron
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 05 jun 2014 09:51

Bonjour schreef: Bron
Uit hetzelfde stuk;
Martin voegde er wel aan toe dat het belangrijk is dat bij een eventueel onderzoek belangrijk is om daarbij een correct beeld van de geschiedenis en sociale context van die tijd te schetsen om de gebeurtenissen correct in ’s lands geschiedenis te kunnen plaatsen. Ongehuwd zwanger raken was in die tijd in het strengkatholieke land bijvoorbeeld een grote schande.

Intussen heerst de vrees dat dit niet de laatste ontdekking zal zijn van dergelijk allure. Susan Lohan van de Adoption Rights Alliance liet al verstaan dat uit ander, nog niet gepubliceerd onderzoek de nood naar degelijk onderzoek in andere, gelijkaardige tehuizen in Ierland en Groot-Brittannië blijkt.

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 05 jun 2014 10:02

Schande of niet, de vraag is waarom en hoe de kinderen zijn omgekomen. Is de ondervoeding bewust gebeurd? Was het een gevolg van mismanagement, of nalatigheid van de zusters of was er een gebrek aan middelen?

In hoeverre speelde kwaadaardige opzet een rol?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 jun 2014 10:27

De vraag waarom dit tehuis in 1961 gesloten is.
Daarvoor moet een reden bekend zijn.
Al dan niet een gefingeerde.

Ook rijst dan de vraag hoeveel meer misdaden uitsluitend intern beoordeeld werden en wat de maatregelen waren.
Van een aantal was bekend dat religieusen naar de missiegebieden werden gestuurd (afgevoerd) of naar andere kloosters met andere functies.
(Bron: mijn herinnering aan verhalen van familie.)
Dit, zoals diverse beroepsgroepen ook een tuchtcollege hebben met een eigen beoordelingsraad en eigen soort strafmaat en daarin beslissen of iets wel of niet officieel bekend gemaakt wordt.

Het kan haast niet anders dan dat een aantal daarvan bekend was bij de kerkelijke autoriteiten en dat er op de één of andere manier (ook) schriftelijk onderling overleg was en/of verslaggeving.
Wat is daarvan overgebleven?
Bewust vernietigd of nog aanwezig in kerkelijke archieven?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 05 jun 2014 13:07

Deze beweging was, en is nog steeds, tegen abortus.
Deze beweging ving, en vangt nog steeds, moeders op die ongewenst zwanger waren.

Dit is was een van de lokaties waar 40 jaar lang zwangere meisjes werden opgevangen.
Op die lokatie vond dus wekelijks een baby de dood, en werd in deze put gedumpt.
Het is niet meer dan logisch dat momenteel deze praktijken op veel plaatsen nog gewoon doorgaan.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 05 jun 2014 19:04

Wat het verhaal extra cynisch maakt is dat die zwangere vrouwen daar naartoe gingen omdat abortus illegaal was. Een 'ongeboren leven' mocht van God immers niet 'gedood' worden.

Als de kinderen eenmaal geboren zijn, is datzelfde leven blijkbaar ineens een stuk minder waard.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Plaats reactie