Adieu God

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Labyrint
Bevlogen

Re: Adieu God

Bericht door Labyrint » 10 apr 2017 19:36

Storm schreef:@Laberint,

k ben echt geen E.O fan, maar het programma gaat over kerk verlaters, niet over anti-theïsten.
Freek de Jonge, Arjan Lubach, Midas Dekker m.i mensen die het geloof om rationele redenen vaarwel gezegd hebben. Maar ik herinner me de uitzendingen niet goed meer, dus ik kan me vergissen.
Ik heb het niet over anti-theisten maar ex-gelovigen
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 apr 2017 19:39

Freek wil het (emotioneel gezien) niet loslaten op zijn manier. Anyway, het was mijn interpretatie van de afleveringen die ik gezien heb...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 11 apr 2017 14:53

Labyrint schreef: Ik heb het niet over anti-theisten maar ex-gelovigen
Etienne Vermeersch zou imho de beste kandidaat zijn. Misschien is het mogelijk Thijs een tip te sturen.
Born OK the first time

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 11 apr 2017 15:03

Ik heb ook niet het idee dat er steeds een fanatieke ex-gelovige moet komen vloeken maar ik vind dat de gesprekken meestal een beetje weeïg zijn. Niet te veel diepgang. En soms stelt Thijs wat te simpele vragen en trekt soms kinderlijke conclusies om de scherpe kantjes eraf te wauwelen. En dat weet hij dan ook. Hij voorkomt soms diepgang met een grapje waar de gast dan nog intrapt ook. Zo komt het op mij over.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 11 apr 2017 15:26

@Labyrint,

Absoluut met je eens dat er vaak weinig diepgang in zit. Vaak kabbelt het gezapig door.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 24 apr 2017 14:29

Tangarine dit keer. Nu moet ik erbij zeggen dat ik geen flauw idee had wat ik mij hier bij moest voorstellen. Leef dus parttime in een grot vandaar. Maar mijn kennis is weer opgefrist.
Christelijk gereformeerde kerk, een duo die ook hebben opgetreden bij de DWDD. Het zijn twijfelaars die ontzettend blij waren op het moment dat de twijfel toesloeg en ze het ook binnen lieten. Het geloven als een kind dat waren ze kwijt, even keek Tijs heel beteuterd want het hoogst bereikbare dat zag hij voor zijn ogen ten gronde richten. En Tijs draaide zich weer behendig weg van de pijnpunten. Het duo etaleert zich als typische producten van een stroming binnen hedendaagse afvalligen. Gaan naar een klooster om inspiratie op te doen, trouwen wel in een kerk maar God wordt weggestopt onder veel gezang en de zegen ja die mag achterwege blijven.
Het voordeel van deze uitzending is dat het heel dicht naar de harde kern van de EO gaat. Christelijk gereformeerd dan kom je al snel in de richting van Knevel en van den Brink. Ik denk dat de mensen die dogma vrij volgen hier ook wel affiniteit mee hebben. Om de simpele reden dat er nogal wat mensen tussen zitten die ooit christelijk gereformeerd waren.

http://www.eo.nl/gelovenprogramma/adieu-god/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 07 mei 2017 14:30

Vanavond Jeroen Pauw.

http://www.eo.nl/gelovenprogramma/adieu ... 07t234500/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 mei 2017 04:40

Lostandnotfoundyet schreef:Wel leuk om te kijken! Nu Maarten 't Hart.

Het is allemaal fake, en dat is best wel schrikken! Maar uiteindelijk was het een enorme bevrijding en opluchting! Je wilt er iets van maken, maar op een gegeven moment ben je klaar met het getob! Maar heb ook wel een tijdje gedaan om het kapot te maken, genoegen om er de spot mee te drijven! Slecht karakter denk ik! Haha! Maar mijn boek over mn moeder is wel iets milder, behalve de twee laatste hoofdstukken. Maar die hoeven gelovigen ook niet te lezen! Kortom, het was een hele grote hersenspoeling, die ik nog steeds kan oproepen, en daarom mag ik daar nog steeds kwaad om zijn!

Ps, heel mooi verwoord, kan ik me helemaal in vinden! En tot het laatste moment van zn moeder gehouden en er voor gezorgd!
Hij kon om de een of andere reden dit bericht niet zélf plaatsen.
Mogelijkerwijs werd dit veroorzaakt door de afbeeldingen aan het slot, want ook ik kreeg een foutmelding totdat ik ze verwijderde.
Ik wens u alle goeds

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 okt 2017 11:18

Er komt weer een seizoen aan. Vandaag worden de namen bekend van degenen die door de EO geronseld zijn.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 24 okt 2017 17:51

Niet gekeken maar de intro heeft het over een hersenprofessor die tot rust komt in de kerk.
Kortom die leggen we onder op de plank.

https://npo.nl/adieu-god/22-10-2017/VPWON_1276083

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 25 okt 2017 00:44

@Piet V,
Ja jij kunt deze beter op de onderste plank leggen. Ik vond het mooi, misschien laf en slap, dat wel. Maar dom is deze hersenchirurg niet.
Bob Dylan

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 25 okt 2017 07:51

Storm schreef:
25 okt 2017 00:44
@Piet V,
Ja jij kunt deze beter op de onderste plank leggen. Ik vond het mooi, misschien laf en slap, dat wel. Maar dom is deze hersenchirurg niet.
:) Ik schuif hem even een stukje naar boven. De man is inderdaad slim en kan goed uitleggen. In de fragmenten die ik heb gezien spaart hij man en paard. Het was een typische aflevering van adieu kerk. Uitspraken als in nood leert men bidden, vooral als het een dochter betreft met de ziekte van Crohn. Hier werd om gebeden met de vermelding als het helpt dan ga ik naar de kerk. Met zijn dochter ging het beter maar de kerkgang bleef uiteindelijk achterwege en dat lag enigszins gevoelig. Verder een beetje spelen met een afdruk van hersenen. Waar speelt zich wat af en wat voor gevoelens horen erbij. Zingen en in een kerk zitten kregen een uitleg die de EO kan gebruiken als promotie. Storm ik leg hem weer terug op de onderste plank.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 25 okt 2017 09:16

Ik denk dat Eric Scherder zijn geloof is verloren op de manier waarop de meeste christenen hun geloof zijn verloren. Minder naar de kerk gaan, maar nog wel trouwen in de kerk. Het speelt niet meer in het dagelijks leven. Ze zijn er niet echt bewust mee bezig of ze nog gelovig zijn of niet. Het slijt langzaam weg. Eric in zijn rol als wetenschapper weet dat een ervaring van Thijs dat hij als kind een engel zag een verzinsel van de hersenen is geweest en dat probeert ie heel netjes te zeggen. Het geloof is nooit echt afgesloten maar geeft vanuit het verleden nog wat mooie momenten en ervaringen. Maar voor die ervaringen hoeft God niet te bestaan. Eigenlijk wil ie wel terug naar de veilige kind-situatie, maar twijfelt of dat nog wel kan.
Voor de rest heeft bij hem het werk altijd voorop gestaan. Hoever zou hij komen in het volgende rijtje:
Noem de 4 evangelisten,
Leg ze op volgorde van datering
Welke van de evangelisten heeft Handelingen geschreven?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 25 okt 2017 11:11

PietV. schreef:
25 okt 2017 07:51
Storm schreef:
25 okt 2017 00:44
@Piet V,
:) Ik schuif hem even een stukje naar boven. De man is inderdaad slim en kan goed uitleggen. In de fragmenten die ik heb gezien spaart hij man en paard. Het was een typische aflevering van adieu kerk. Uitspraken als in nood leert men bidden, vooral als het een dochter betreft met de ziekte van Crohn. Hier werd om gebeden met de vermelding als het helpt dan ga ik naar de kerk. Met zijn dochter ging het beter maar de kerkgang bleef uiteindelijk achterwege en dat lag enigszins gevoelig. Verder een beetje spelen met een afdruk van hersenen. Waar speelt zich wat af en wat voor gevoelens horen erbij. Zingen en in een kerk zitten kregen een uitleg die de EO kan gebruiken als promotie. Storm ik leg hem weer terug op de onderste plank.
@PietV,
Ik begrijp het, en hij begrijpt jou ook. Hij gaf al aan dat ergerlijk van zichzelf te vinden; dat terug grijpen naar het geloof in tijden van nood.
Zijn terug grijpen is gebaseerd op gevoelens, zoals Bonjour min of meer ook aangeeft. En dat weet hij, -niets menselijks is hem vreemd-. Maar voor veel gelovigen heeft geloof weinig met ratio te maken, meestal alles met gevoel.
Bob Dylan

HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe » 25 okt 2017 17:59

Bonjour schreef:
25 okt 2017 09:16
Ik denk dat Eric Scherder zijn geloof is verloren op de manier waarop de meeste christenen hun geloof zijn verloren. Minder naar de kerk gaan, maar nog wel trouwen in de kerk. Het speelt niet meer in het dagelijks leven. Ze zijn er niet echt bewust mee bezig of ze nog gelovig zijn of niet. Het slijt langzaam weg. Eric in zijn rol als wetenschapper weet dat een ervaring van Thijs dat hij als kind een engel zag een verzinsel van de hersenen is geweest en dat probeert ie heel netjes te zeggen. Het geloof is nooit echt afgesloten maar geeft vanuit het verleden nog wat mooie momenten en ervaringen. Maar voor die ervaringen hoeft God niet te bestaan. Eigenlijk wil ie wel terug naar de veilige kind-situatie, maar twijfelt of dat nog wel kan.
Voor de rest heeft bij hem het werk altijd voorop gestaan. Hoever zou hij komen in het volgende rijtje:
Noem de 4 evangelisten,
Leg ze op volgorde van datering
Welke van de evangelisten heeft Handelingen geschreven?
Zou geloven dan toch iets met van buiten leren te maken hebben?
Ik heb in mijn leven zo verschrikkelijk veel mensen ontmoet, die ontzettend goed zaken konden leren en onthouden. Vele bleven hun kennis opnieuw en opnieuw spuien. Ze maakte zelfs geen enkele fout in het citeren. Maar van vele kwam ik er later achter dat ze niets begrepen van wat ze uit hun hoofd op konden opzeggen.

Veel "gelovigen" zijn goed in het citeren van allerlei bijbel verzen of bijbel "feiten", maar nu begin ik meer en meer te denken dat dit niet meer is dan het trachten de schijn op te houden dat ze alles weten. (En dat dan weer zonder het te begrijpen)
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)

Plaats reactie