Adieu God

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Re: Adieu God

Bericht door Bram Kaandorp » 09 okt 2016 22:30

Deze week zal Kristien Hemmerechts te gast zijn.

De beschrijving:
Bijna een jaar geleden ontdekte schrijfster Kristien Hemmerechts een tumor in haar borst. In de periode van onzekerheid die daarop volgde was tot haar eigen verrassing de gedachte aan God haar steun en toeverlaat.

Diezelfde God had ze aan de kant gezet nadat ze als jonge twintiger op reis in Mexico zag hoe de katholieke kerk arme Indianen hun laatste geld afhandig maakte. Als klein kind kreeg ze door de nonnen, van wie ze les kreeg, de angst voor de hel ingeprent, en de angst voor seksualiteit. Is het uit verzet tegen deze opvoeding dat Hemmerechts in haar werk zeer expliciet over seks schrijft? Toen haar dochter geboren werd, wilde ze haar 'no fucking way' laten dopen en toen daarna twee zoontjes als baby stierven, wilde ze absoluut geen priester in de buurt hebben. Het was de nieuwsgierigheid van haar dochter naar religie die hen samen in Lourdes deed belanden. 'Mijn dochter en ik stonden alleen voor een altaartje en ik zag dat we allebei heel hard probeerden om niet te huilen.' Hoe kan zij iets van rust of troost vinden bij een God die volgens haar eigenlijk niet kan bestaan?
Bron

Ik weet niet of het een geval Stevo Akkerman is, maar het klinkt niet als "Adieu God", eerder klinkt het als "Welkom terug, God".

Ik zal echter wel kijken, want het kan natuurlijk toch anders zijn dan wat in de beschrijving staat.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 10 okt 2016 16:48

Dit was een interessante aflevering. Er werd veel gepraat over het Katholieke geloof, een onderwerp dat onderbelicht is gebleven in de serie.

Tijs werd niet echt uitgedaagd, waardoor de aflevering niet heel hoog in mijn lijst zou staan, maar het was wel de moeite van het kijken waard.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 14 dec 2016 20:28

Ik spring er even tussen want las op het blog van Alain Verheij een stukje over één van de gasten. Tim Hofman en als ik even reken dan kom ik uit op 13 november. Zal Alain wel even vragen of ik zijn quote mag gebruiken en anders gaat het er weer af en beperkt het zich tot een enkele citaat. Tim Hofman is een afvallige uit charismatische hoek en deze uitzending moet ik nog een keer bekijken. Nog een nieuwtje, na 5 jaar zeuren komt volgend jaar Jeroen Pauw. Ooit werknemer bij de EO en nu de horzel van veel christenen. Tijs is in zijn nopjes want meer kijkers betekent meer potentiële bekeerlingen.
Gisteravond was Tim Hofman bij Adieu God? en ik heb met plezier zitten kijken. Een vrolijk, ongedwongen gesprek (Tijs is in de loop van de seizoenen steeds minder met zijn gasten gaan debatteren en dat maakt de boel gezelliger zonder dat het per se minder diepgaand wordt).

Naast een mooi portret, de (terechte) beschuldiging dat de kerk vaak homofoob is en de gebruikelijke zinnen over het bijzonder onderwijs was dit vooral iets dat mij opviel:
hier is weer even een bewijs van de nadelen van de evangelische beweging.

Veel van de gasten in Adieu God? namen afscheid van een streng gereformeerde kerk, een aantal decennia geleden.
Tegenover die ‘ouderwetse kerk’ profileren charismatische groepen zich vaak als hip, modern, open.
Leuke band, moderne muziek, iedereen is welkom – en natuurlijk de Alpha-cursus.
Een perfect marketingsysteem.

Maar zoveel zielen als er gewonnen worden door de gezelligheid, ad hoc argumentatie en emotionele manipulatie van de Alpha-cursus,
zoveel zielen verlaten de charismatische beweging ook gillend. Een van hen is dus Tim Hofman:

Ik denk dat ik daardoor echt anti ben geworden.

Omdat de charismatische beweging de oerconservatieve aard verhult door een jasje van ‘hedendaagse’ muziek,
omdat de Alpha-cursus een onbewijsbare God verbergt achter een shitload aan slappe bewijsvoering,
omdat de betovering van wonderen, engeltjes en geestelijke extase meestal zinsbegoocheling is.

De charismatische beweging is maar een tijdelijk antwoord op secularisatie, zoals die zaadjes die razendsnel opschieten en dan veel sneller dan de andere plantjes het leven laten.
Je kweekt er meer anti-religieuze afvalligen dan wereldverbeterende gelovigen mee.
De tekst spreekt voor zich.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 14 dec 2016 20:34

Zeg dat wel.

Ik ga hem binnenkort kijken (ik kwam er pas kort geleden achter dat er een nieuwe aflevering was), maar ik denk niet dat ik er iets over ga schrijven. Niet echt nodig, met die tekst al beschikbaar.

Douglas Adams

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 14 dec 2016 20:42

Bram Kaandorp schreef:Zeg dat wel.

Ik ga hem binnenkort kijken (ik kwam er pas kort geleden achter dat er een nieuwe aflevering was), maar ik denk niet dat ik er iets over ga schrijven. Niet echt nodig, met die tekst al beschikbaar.
Kort en krachtig maar wel aansluitend bij mijn visie. Ik ben zelf ook niet zo gecharmeerd van al die nieuwe bewegingen. Hun manier om het publiek te entertainen en geld te vangen is soms te bizar voor woorden. Kwam een tijdje terug nog ergens een artikel tegen waar de link werd gelegd naar verdomming (geen ABN :wink: )van het publiek. Mensen die diepgang willen en een hang hebben naar existentiële vraagstukken die verdwijnen en komen misschien bij ons. Wat achterblijft zijn lege hulzen die deinen op basale teksten en dito muziek. En een deel laat zich op dinsdag opmaken.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 15 dec 2016 14:40

Dv staat aan het eind; http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/pa ... ign=buffer" onclick="window.open(this.href);return false;
Laat Jeroen Pauw maar even een briefje sturen dat het veranderd moet worden in als Pauw het wil.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 19 mar 2017 20:01

Vanavond Maarten 't Hart bij Tijs.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 mar 2017 13:25

https://www.npo.nl/adieu-god/19-03-2017/VPWON_1272196" onclick="window.open(this.href);return false;

De uitzending terug gekeken en eigenlijk begint het vanaf de 11de minuut interessant te worden. Het begin draait om orgelspel, zijn jeugd en de flirt van zijn vader met dominee Venema.
Een interessante invalshoek kwam in de 13de minuut waarin hij Albert Schweitzer naar voren schoof en het werk Geschichte der Leben-Jesu-Forschung als startpunt beschouwde in het serieuze onderzoek. Zijn conclusie was al snel; het is allemaal nep en het verbaast hem dat predikanten na jarenlange studie waarin ze echt op de hoogte moeten zijn geweest van de vele tekortkomingen, deze onzin staan te verkondigen.
Volgens eigen zeggen heeft het deprogrammeren 20 jaar geduurd. En het schept hem nog steeds veel plezier om de naargeestige trekjes van het christelijke geloof op papier te zetten. Het is wel iets minder geworden na "De Schrift betwist".
Tijs had toch enige moeite met religiekritiek en het draaide in het laatste deel veelvuldig om de vraag waarom iemand dat zo nodig moet doen. Al met al was het veel nostalgie en enkele prikkelende uitspraken. Met een sturende conclusie van Tijs in de richting van meer vrijzinnigheid want dat zou weleens de oplossing kunnen zijn voor mensen zoals Maarten 't Hart. Aan het eind zongen ze samen een psalm.

Al met al best wel een aardige uitzending, voor degenen die zitten te wachten op de enorme kritische Bijbelkennis van Maarten 't Hart die zullen het met veel minder moeten doen. Deze groep kan beter via Bol.Com "De schrift betwist aanschaffen". https://www.bol.com/nl/p/de-schrift-bet ... 001955837/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 20 mar 2017 14:23

PietV. schreef:Volgens eigen zeggen heeft het deprogrammeren 20 jaar geduurd. En het schept hem nog steeds veel plezier om de naargeestige trekjes van het christelijke geloof op papier te zetten. Het is wel iets minder geworden na "De Schrift betwist".
Tijs had toch enige moeite met religiekritiek en het draaide in het laatste deel veelvuldig om de vraag waarom iemand dat zo nodig moet doen.
Deze vraag blijft zich herhalen, door gelovigen over ex=gelovigen. :?
Getuigt van zeer weinig psychologisch inzicht en begripsvermogen van de psyche van de langdurig geïndoctrineerde bewust denkende mens.
Geen begrip voor wat indoctrinatie werkelijk inhoudt.
Als je daar na je volwassenheid nog gedurende 20 jaar intensief mee bezig bent, is dat dan een legitime vraag, waarom je dat op gezette tijden of bij perioden nog steeds doet?

Tijs moet hier maar eens rondkijken.
Kan hij nog wat van leren.
Met een sturende conclusie van Tijs in de richting van meer vrijzinnigheid want dat zou weleens de oplossing kunnen zijn voor mensen zoals Maarten 't Hart.
Het bewijs wat hij zelf levert, dat hij er geen bal van heeft gesnapt.
Om niet te zeggen, dat hij niet eens goed geïnformeerd was of geluisterd heeft.
Aan het eind zongen ze samen een psalm.
Voor mij juist een teken dat hij los is gekomen van zijn verleden
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 21 mar 2017 19:22

Maria schreef;
Getuigt van zeer weinig psychologisch inzicht en begripsvermogen van de psyche van de langdurig geïndoctrineerde bewust denkende mens.
Als je daar na je volwassenheid nog gedurende 20 jaar intensief mee bezig bent, is dat dan een legitime vraag, waarom je dat op gezette tijden of bij perioden nog steeds doet?
Als ongelovige vraag ik mij nog steeds af waarom mensen elke week, en soms zelfs meerdere malen per week moeten bevestigen dat zij inderdaad geloven. Je zou toch denken dat men zoiets na één keer wel wist.

Credo in unum Deo. in stampvolle kerken, op pleinen, tijdens processies en in de beslotenheid van huiskamers. Bij het opstaan, en bij het slapen gaan; credo in unum Deo. Talloze malen herhaalt voor radio en televisie. Gezongen of plechtig voorgedragen. Vaak begeleid door voltallige symfonieorkesten. Niet zelden de laatste woorden van de gelovige, die op het punt staat het leven te verlaten Credo....credo...credo...

Vragen ongelovigen regelmatig aan gelovige presentatoren: "Waarom doet ik dit toch zo vaak"?
Het heeft er namelijk alle schijn van dat u ernstig aan zichzelf twijfelt als u ieder etmaal die bevestiging moet herhalen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 mar 2017 08:26

In het besef van de eigen tekortkomingen, zwakheden en behoeftigheid in de aanwezigheid van Allah, werpt de mens zich uit liefde en bewondering voor de volmaaktheid van Zijn Heerschappij, Zijn Goddelijke Macht en Zijn Goddelijke Genade, als dienaar van Allah ter aarde.
En het had niet veel gescheeld of ook de christenen hadden 5X/dag op de knieën gezeten: Volgens de Koran was de salat al eerder voorgeschreven aan de joden (soera De Koe 43, 83, soera De Tafel 12 en soera Jonas 87), aan de profeten Musa (soera Ta Ha 14) en Isa (soera Maria 31), maar de latere geslachten lieten de salat verloren gaan (soera Maria 59). Ook Ibrahim vraagt zijn nakomelingen in soera Abraham 37 de salat te verrichten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Salat_(islam" onclick="window.open(this.href);return false;)
M.a.w. Het wordt er vanaf de geboorte ingepompt. En zie dit er maar in korte tijd weer uit te krijgen... Het zit allemaal (chemisch) verankerd in je brein. Loslaten is dus een heel proces.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 22 mar 2017 09:48

Gershom schreef: Als ongelovige vraag ik mij nog steeds af waarom mensen elke week, en soms zelfs meerdere malen per week moeten bevestigen dat zij inderdaad geloven. Je zou toch denken dat men zoiets na één keer wel wist.

Credo in unum Deo. in stampvolle kerken, op pleinen, tijdens processies en in de beslotenheid van huiskamers. Bij het opstaan, en bij het slapen gaan; credo in unum Deo. Talloze malen herhaalt voor radio en televisie. Gezongen of plechtig voorgedragen. Vaak begeleid door voltallige symfonieorkesten. Niet zelden de laatste woorden van de gelovige, die op het punt staat het leven te verlaten Credo....credo...credo...

Vragen ongelovigen regelmatig aan gelovige presentatoren: "Waarom doet ik dit toch zo vaak"?
Het heeft er namelijk alle schijn van dat u ernstig aan zichzelf twijfelt als u ieder etmaal die bevestiging moet herhalen.
Het kan wezen omdat; herhaling de kracht van de reclame is. Of omdat geloof, de liefde ervoor zó verweven is in hun leven dat het hen goed doet. Zoals het; "ik hou van je" tegen een geliefde zeggen.. Veel mensen voelen zich gelukkig om dat te uiten, via muziek, voordracht etc. Ik luister 80% naar religieuze muziek, vooral in de lijdenstijd.. En misschien zeggen mensen het omdat twijfel het geloof binnen geslopen is, misschien gewoon uit plichtsbesef..
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 22 mar 2017 09:56

Je moet beginnen met de vraag waarom het christelijk geloof nog wel bestaat en zoveel andere religies van 2000 jaar geleden niet meer. Dan kom je tot een hele lijst van factoren. Eén daarvan is dat de wekelijkse en jaarlijkse rituelen het geloof goed tussen de oren houden.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 22 mar 2017 10:00

@Bonjour,

Ja, dus de herhaling is de kracht van de reclame. M.i bij de meeste -nu nog bestaande- grote geloven.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

babbel
Forum fan

Bericht door babbel » 25 mar 2017 18:03

Gershom schreef:Maria schreef;
Als ongelovige vraag ik mij nog steeds af waarom mensen elke week, en soms zelfs meerdere malen per week moeten bevestigen dat zij inderdaad geloven. Je zou toch denken dat men zoiets na één keer wel wist.

Gelovigen hebben volgens mij een niet goed werkend geheugen. Dement.?
Hoe krijg je het voor elkaar. Meerdere overtredingen tegen de Forumregels binnen een paar woorden. Maria
Waarschuwing wegens overtreden van drie forumregels
-onnodige totaal quote van lange tekst
-scheldproza
-one-liner bijdrage zonder relevante inhoud
Gelieve forumregels eens goed door te lezen om derde waarschuwing te voorkomen.
Rereformed

Plaats reactie